Skip to Content

Рјешење: Василије Михајловић, Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-383-9/13/Р-72-222
Датум: 06.11.2013.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Михајловић Василија из Бијељине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са корекцијом обрачуна електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 72. редовној сједници одржаној 06.11.2013. године, донијела је
 

РЈЕШЕЊЕ

1. ОДБИЈА СЕ захтјев Михајловић Василија из Бијељине од 01.08.2013. године којим оспорава корекцију обрачуна електричне енергије на мјерном мјесту број 0041023600157012, које се налази у улици Попови број 2 у Бијељини, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примила је дана 02.08.2013. године захтјев за рјешавање спора Михајловић Василија из Бијељине (у даљем тексту: подносилац захтјева) сачињен од стране Гордане Бибић, адвоката из Бијељине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са корекцијом обрачуна електричне енергије. Подносилац захтјева је у свом поднеску приговорио на корекцију обрачуна електричне енергије у износу од 6.408,35 КМ, коју је противна страна извршила у мају 2013. године за период од двије године, а због погрешног очитавања мјерног мјеста. У поднеску је наведено да су рачуни за електричну енергију на овом мјерном мјесту редовно измиривани и да су износили у просјеку око 70,00 КМ. Такође, истакнуто је да се није могло извршти задужење електричне енергије у периоду од двије године, јер је наведено потраживање за електричну енергију застарјело, а наведено је и да у овом случају није могла бити обрачуната неовлаштена потрошња. Подносилац захтјева наводи да се обраћао и противној страни са захтјевом да се ослободи плаћања наваденог дуга за електричну енергију, али с обзиром да исти није прихваћен, са истим захтјевом се обратио и Регулаторној комисији.
Дана 20.09.2013. године противна стране је Регулаторној комисији доставила изјашњење о захтјеву подносиоца у коме је наведено да је подносилац захтјева од 14.12.1998. године евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" на мјерном мјесту број 0041023600157012, које се налази у улици Попови број 2 у Бијељини. У изјашњењу се наводи и да је на мјерном мјесту подносиоца дана 13.02.2008. године извршена замјена бројила, када је постављено бројило број 3296793, које се тренутно налази на овом мјерном мјесту. Противна страна наводи да су дана 05.03.2013. године и 11.03.2013. године извршени контролни прегледи мјерног мјеста када је утврђено да бројило број 3296793 има уграђен бројчаник са шест цифара, али да приликом уноса података о очитању са читачких листа рачунар није прихватио упис шесте цифре, тако подносиоцу захтјева није фактурисана сва испоручена електрична енергија. Такође, рачуни за испоручену електричну енергију су у том периоду били мањи, а овакав обрачун електричне енргије вршен је до маја 2013. године. Даље се наводи, да је с обзиром на констатоване неправилности у обрачуну електричне енергије, извршена корекција обрачуна електричне енергије у складу са одредбом члана 79. став 5. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске" број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови. Противна страна наводи да је корекција обрачуна електричне енергије извршена у износу од 6.259, 54 КМ, и то за период од двије године, о чему је подносилац захтјева обавјештен уз рачун за електричну енергију за мај 2013. године. У изјашњењу се истиче и да је подносилац захтјева поднио приговор у вези са фактурисаном корекцијом обрачуна електричне енергије, али да је исти одбијен. Такође, указано је и да се у овом случају не ради о обрачуну неовлаштене потрошње, о чему је подносиоцу дато појашњењеу Одговору на приговор од 10.07.2013. године. Имајући у виду напријед наведено противна страна предлаже Регулаторној комисији да након проведеног поступка, захтјев подносиоца одбије као неоснован.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 70. редовној сједници одржаној 17.10.2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року подносилац захтјева је доставио коментаре у којима је приговорио на нацрт рјешења, као и на рјешавање овог спора у скраћеном поступку. У својим коментарима подносилац захтјева је поновио наводе које је већ изнио у свом захтјеву, али није указао на нове чињенице, нити је доставио нове доказе којима поткријепљује наводе из свог захтјева. Подносилац захтјева првенствено наводи да он није одговоран за грешку у обрачуну електричне енергије, већ запослени противне стране и још једном истиче да се корекција обрачуна електричне енергије није могла извршити за период од двије године, јер је потраживање по том основу застаријело. Поред тога, подносилац захтјева у својим коментарима поистовјећује Регулаторну комисију и противну страну.
У поступку рјешавања овог спора размотрена је сљедећа документацију: Захтјев за рјешавање спора од 01.08.2013. године, Приговор подносиоца од 04.06.2013. године, Одговор по приговору број 3275-2/13 од 10.07.2013. године, Изјашњење противне стране брј 3275-1/13 од 09.09.2013. године, Обавјештење број 8666-1 од 14.06.2013. године, Записник о извршеној контроли потрошача електричне енергије од 13.02.2008. године, Изјава број 16762 од 13.02.2008. године, Табеларни преглед задужених kWh по обрачунским периодима, Записник о извршеној контроли крајњег купца електричне енергије од 05.03.2013. године, Записник о извршеној контроли крајњег купца електричне енергије од 11.03.2013. године, читачке листе за мјерно мјесто подносиоца захтјева, Корективни рачуни за електричну енергију број 166/05/13, 167/05/13, 168/05/13, 169/05/13, 170/05/13, 171/05/13 и 172/05/13, Картицу обрачуна купца број 0041023600157012, Картицу купца број 0041023600157012 и Рачуне за испоручену електричну енергију за мјерно мјесто подносиоца захтјева број 0041023600157012.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
- Подносилац захтјева је у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" на мјерном мјесту број 0041023600157012, које се налази у Улици Попови број 2 у Бијељини;
- На мјерном мјесту број 0041023600157012 дана 13.02.20008. године постављено је и пломбирано бројило број 3296793, о чему је сачињен акт број 003579/Ц од 13.02.2008. године и Изјава број 16762 од 13.02.2008. године;
- Дана 05.03.2013. године и 11.03.2013. године извршена је контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева, када је утврђено да је на овом мјерном мјесту постављено бројило број 3296793 са бројчаником од шест цифара, што је констатовано записницима о прегледу мјерног мјеста;
- Бројило број 3296793 је редовно очитавано и у читачке листе су уношена стварна стање очитања електричне енергије са шест цифара, али приликом обрачуна електричне енергије није узета у обзир једна цифра, тако да подносиоцу затјева није обрачуната и фактурисана стварно испоручена електрична енергија;
- Противна страна је због погрешног обрачуна електричне енергије извршила корекцију обрачуна електричне енергије за период од двије године од дана отклањања грешке, тј. од априла 2013. године, у износу од 6.259,54 КМ, који је подносиоцу захтјева фактурисан уз рачун за електричну енергију за мјесец мај 2013. године.
- мјерно мјесто подносиоца захтјева је редовно очитавано, а подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за испоручену електричну енергију;
- У периоду од 13.02.2008. године када је постављено бројило број 3296793, па до маја 2013. године подносиоцу захтјева су фактурисани рачуни за електричну енергију у мањим износима, него што су били прије постављања овог бројила, као и након извршене корекције.
Разматрањем достављене документације утврђено је да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" на мјерном мјесту број 0041023600157012, које се налази у Улици Попови број 2 у Бијељини. На овом мјерном мјесту је дана 13.02.2008. године постављено бројило марке "Искра" Т22БД број 3296793 са шест цифара на бројчанику. Такође, дана 05.03.2013. године и 11.03.2013. године извршене су контроле мјерног мјеста подносиоца захтјева, када је записнички констатовано да се на наведеном мјерном мјесту налази бројило број 3296793 са шест цифара на бројчанику. Међутим, провјером обрачуна електричне енергије на овом мјерном мјесту утврђено је да приликом обрачуна електричне енергије није узета у обзир шеста цифра, тако да подносиоцу затјева није обрачуната и фактурисана стварно испоручена електрична енергија. Из достављених читачких листа за ово мјерно мјесто, такође произилази да је мјерно мјесто подносиоца захтјева редовно очитавано и да су у читачке листе уношена стварна стање очитања електричне енергије са шест цифара, али да је приликом обрачуна електричне енергије прављена грешка, јер није унесена једна цифра са бројчаника бројила. Имајући у виду овако утврђено стање, противна страна је правилно примјенила одредбу члана 79. став 5. Општих услова, којим је прописано да се корекција обрачуна врши у случају када је погрешно очитана вриједност појединих мјеста на бројчанику, због погрешног броја цијелих, односно децималних мјеста. Такође, неосновани су наводи подносиоца захтјева да је у овом случају извршен обрачун неовлаштене потрошње, с обзиром да је на основу члана 79. став 5. Општих услова извршена корекцији обрачуна електричне енергије, због грешке у обрачуну електричне енергије. Поступајући по овом члану Општих услова противна страна је извршила корекцију обрачуна електричне енергије у износу од 6.259,54 КМ, који износ је подносиоцу захтјева фактурисан уз рачун за електричну енергију за мај 2013. године. У овом случају приликом корекције обрачуна није било потребе да се врши процјена потрошње електричне енергије, већ је корекција обрачуна електричне енергије извршена тако што је утврђена разлика између стварно очитане количине електричне енергије и количине обрачунате електричне енергије, те је на тај начин подносилац захтјева задужен за стварно преузету електричну енергију. Имајући у виду ту чињеницу не могу се прихватити ни коментари подносиоца захтјева нанацрт рјршења, да му се не може фактурисати корекција обрачуна електричне енерије због грешке запослених противне стране, с обзиром да му је у овом случају на основу напријед наведених одредбе Општих услова извршена корекција обрачуна и фактурисана стварно испоручена електрична енергија. Корекција обрачуна електричне енергије је извршена у периоду од двије године од отклањања грешке у обрачуну електричне енергије, а на основу одредбе члана 79. став 7. тачка а) Општих услова, којом је прописано да се корекција обрачуна врши од дана отклањања до дана настанка грешке у мјерењу, ако се датум настанка грешке може утврдити, с тим да период корекције не може бити дужи од двије године. Потребно је указати да је погрешан обрачун електричне енергија на мјерном мјесту подносиоца захтјева вршен од 13.02.2008. године када је постављено бројило број 3296793, па до отклањања грешке у обрачуну електричне енергије у мају 2013. године, тако да корекција обрачуна, с обзиром на наведена ограничења у погледу рока за корекцију обрачуна електричне енергије из члана 79. став 7. тачка а) Општих услова, није обухватила читав период када је погрешно обрачунавана електрична енергија. Што се тиче навода подносиоца изнесених у захтјеву и коментарима на нацрт рјешења, да је дио напријед наведеног потраживања за електричну енергију застарио, потребно је указати да Регулаторна комисија није надлежна да утврђује застарјелост потраживања за испоручену електричну енергију, јер се ради о спору грађанско-правне природе и за његово рјешавање је надлежан искључиво суд, а на основу члана 30. став 1. тачка б) Закона од судовима Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске број 37/12), као и члана 360. став 3. Закона о облигационим односима ("Службени лист СФРЈ" број 29/78, 39/85, 45/89 и 57/89) и ("Службени Гласник Републике Српске" број 17/93, 3/96, 39/03, 74/04). Поред тога, корекција обрачуна електричне енергије је извршена у складу са одредбама Општих услова, а фактурисање износа по основу корекције обрачуна је извршено у мају 2013. године, када је и наведено потраживање доспјело за наплату.
Након разматрања коментара подносиоца захтјева на нацрт рјешења и закључак о рјешавању спора у скраћеном поступку, оцијењено је да су исти неосновани. Подносилац захтјева у коментарима није изнио нове чињенице, нити је доставио нове доказе, већ је углавном поновио наводе које је раније изнио у свом захтјеву. Коментари подносиоца који се односе на рјешавање овог спора у скраћеном поступку нису се могли прихватити, јер се у овом случају могло утврдити стање ствари на основу изнијетих чињеница и прикупљених доказа, па је постојао основ за рјешавање овог спора у скраћеном поступку из члана 71. тачка а) Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби. С обзиром да у својим коментарима подносилац захтјева поистовјећује Регулаторну комисију и противну страну, потребно је указати да је одредбом члана 15. став 2. Закона о енергетици („Службени гласник Републике Српске“ број 49/09) прописано, да је Регулаторна комисија самостална и непрофитна организација, која је функционално независна од републичких органа, енергетских субјеката и корисника њихових производа и услуга, као и од свих других правних и физичких лица. На основу члана 28. Закона о електричној енергији Регулаторна комисија је надлежна да рјешава спорове на захтјев странке у вези са правом напајање електричном енергијом, правом приступа на дистрибутивну мрежу, обавезом испоруке електричне енергије, тарифама по којима се енергија испоручује, застојима у напајању електричном енергијом, одбијањем испоруке електричне енергије и квалитетом напајања електричном енергијом. Такође, oдлуке Регулаторне комисије којима рјешава ове спорове су коначне и против истих се може покренути управни спор. Дакле, дистрибутер-снабдјевач, односно противна страна у овом случају, је једна од страна у спору, док је Регулаторна комисија независно регулаторно тијело, које на основу закона наведене спорове ријешава.
С обзиром на напријед наведенo чињенично стање и правни основ, одлучено је као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици („Службени гласник Републике Српске“ број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“ број 109/05 и 63/11).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило