Skip to Content

Рјешење: Горан Ћускић, Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-386-9/13/R-72-221
Датум: 06.11.2013.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Ћускић Горана из Горњег Црњелова, град Бијељина, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 72. редовној сједници одржаној 06. новембра 2013. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев Ћускић Горана из Горњег Црњелова, град Бијељина од 01.08.2013. године, којим оспорава основ за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјeрном мјесту у Горњем Црњелову, идентификациони број 0041053900039000, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 01.08.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 06.08.2013. године, Ћускић Горан из Горњег Црњелова, град Бијељина (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава основ за обрачун невлашћене потрошње електричне енергије у износу од 2.195,11 КМ, коју је противна страна установила на његовом мјерном мјесту.
На тражење Регулаторне комисије од 26.08.2013. године, противна страна је 26.09.2013. године доставила изјашњење и расположиву документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева регистрован у њиховим евиденцијама на мјерном мјесту: 0041053900039000 у Горњем Црњелову - Бурум, град Бијељина, почевши од 31.03.1997. године, да се мјерни уређај налази на спољном зиду помоћног објекта, да је доступан за очитање, те да је у претходном периоду редовно очитаван, да су редовно испоставаљани рачуни, те да подносилац нема већих дуговања по основу утрошене електричне енергије. Дана 04.01.2013. године због изражене сумње подносиоца у исправност мјерног уређаја број 7688134, на мјерном мјесту је извршена замјена овог мјерног уређаја ради ванредне контроле и баждарења и постављање мјерног уређаја број 174946. По обављеној ванредној контроли која је извршена 23.01.2013. године, утврђено је да мјерни уређај не задовољава прописане услове, да ради у границама дозвољене грешке на неколико испитних тачака, док је на провјери бројачког протокола установљено да бројчаник утрошену енергију не региструје у границама дозвољене грешке на обје тарифе, тј. да је неисправан релеј за промјену тарифе, па је приликом испитивања дио пропуштене енергије на нижој тарифи регистровао на бројчанику више тарифе. Иако је након обављене ванредне контроле постојао правни основ за приступање корекцији обрачуна због грешеке у мјерењу из члана 79. став 2. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст („Службени гласник Републике Српске“, број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, противна страна наводи да се истој није приступило из разлога што је крајњи купац већ био регистрован у 1. тарифну групу категорије "Домаћинства", те није било разлога за приступање корекцији обрачуна примјеном члана 79. став 6. тачка а) Општих услова. Даље је наведено да су чланови контролног тима 14.05.2013. године извршили преглед мјерног мјеста подносиоца када је откривено постојање неовлашћене потрошње на начин да је подносилац самовољно скинуо дистрибутивну пломбу са мјерног уређаја и помјерио сва три мјерна моста, тако да мјерни уређај није регистровао утрошену електричну енергију, што је записнички констатовано, а записник је потписала његова снаха Сузана Ћускић. Након тога, подносиоцу захтјева је извршена обустава испоруке електричне енергије, а након обраћања подносиоца за довођење мјерног мјеста у технички исправно стање и поновно укључење на НН мрежу, укључење је извршено 16.05.2013. године. Противна страна даље наводи да је на основу записнички утврђеног чињеничног стања приступила обрачуну неовлашћене потрошње у износу од 2.195,11 КМ, а приликом одређивања периода за који је потребно извршити обрачун, као датум почетка неовлашћене потрошње узет је 04.01.2013. године када је извршено постављање мјерног уређаја број 174946. Поновном контролом мјерног мјеста која је извршена 27.06.2013. године је записнички констатован попречни пресјек главног вода до мјерног уређаја кабал 4x10 mm2, док номинална струја главних инсталационих осигурача није утврђена, јер радницима дистрибутера није омогућен, односно дозвољен приступ таванском простору гдје се налазе ти осигурачи, те да на мјерном мјесту нема видљивих недостатака. Подносилац захтјева је приговором од 31.05.2013. године оспорио пореску фактуру, а одјељење за рјешавање приговора и жалби крајњих купаца је 02.07.2013. године одбило као неоснован приговор подносиоца.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 70. редовној сједници одржаној 17.10.2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, подносилац захтјева је доставио поднесак насловљен као "Жалба", којим изражава неслагање са утврђеним нацртом рјешења. У коментaрима нису наведене нове чињенице и докази, већ се понављају изнесени наводи из захтјева за рјешавање спора.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев подносиоца од 01.08.2013., рачуне за испоручену електричну енергију, потврду о замјени бројила од 04.01.2013, изјаву о пломбирању од 04.01.2013., записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 04.01.2013. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње од 14.05.2013. и записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 14.05.2013., записник о ванредној контроли мјерног уређаја од 23.01.2013., обавјештење од 15.04.2013., изјашњење противне стране од 12.09.2013., захтјев за ванредно баждарење бројила од 31.12.2012., преглед утрошка електричне енергије за период 2011 – 2013., обрачун нерегистроване електричне енергије од 15.05.2013. са обрачуном неовлашћено утрошене електричне енергије, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 16.05.2013., пореску фактуру од 21.05.2013., доставу фактуре за накнаду неовлашћено потрошене електричне енергије од 22.05.2013., записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 27.06.2013., приговор подносиоца од 31.05.2013. године достављен противној страни, одговор по приговору противне стране од 02.07.2013., читачке листе, енергетску и финансијску картицу.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију коју су странке приложиле, утврђене су сљедеће чињенице:
 на мјерном мјесту идентификациони број купца 0041053900039000 у евиденцијама противне стране у мјесту Горње Црњелово, град Бијељина, као крајњи купац електричне енергије у категорији потрошње домаћинство регистрован је подносилац захтјева;
 према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 дана 04.01.2013. године на мјерном мјесту је извршено скидање мјерног уређаја број 7688134, ради ванредне контроле и баждарења и постављање мјерног уређаја број 7759287;
 ванредном контролом мјерног уређаја број 7688134, која је извршена 23.01.2013. године, утврђено је да мјерни уређај не задовољава прописане услове, јер је неисправан релеј за промјену тарифе, па дио пропуштене енергије на нижој тарифи региструје на бројчанику више тарифе;
 након извршене ванредне контроле, противна страна није приступила корекцији обрачуна због грешке у мјерењу, јер је купац регистрован у 1. тарифној групи категорије "Домаћинства", па му се обрачун утрошене електричне енергије врши као да му је мјерни уређај једнотарифно бројило;
 дана 14.05.2013. године извршена је контрола мјерног мјеста, којом приликом је установљено и записнички констатовано да је на мјерном уређају број 7759287 покидана дистрибутивна пломба и да су помјерена сва три мјерна моста, тако да мјерни уређај није регистровао утрошену електричну енергију;
 противна страна је искључила мјерно мјесто подносиоца захтјева са електродистрибутивне мреже, јер је на мјерном мјесту откривена неовлашћена потрошња;
 након обраћања подносиоца за довођење мјерног мјеста у технички исправно стање и поновоно укључење на НН мрежу, укључење је извршено 16.05.2013. године;
 противна страна је извршила обрачун неовлашћене потрошње у износу од 2.195,11 КМ и дана 21.05.2013. године издала пореску фактуру;
 приликом одређивања периода за обрачун неовлашћене потрошње примијењен је период од 04.01.2013. године, када је постављен мјерни уређај 7759287 до 14.05.2013. године, када је откривена неовлашћена потрошња;
 контролом мјерног мјеста која је извршена 27.06.2013. године је записнички констатован попречни пресјек главног вода до мјерног уређаја кабал 4x10 mm2, док номинална струја главних инсталационих осигурача није утврђена јер радницима дистрибутера није омогућен, приступ таванском простору гдје се налазе ти осигурачи;
 подносилац захтјева је приговором од 31.05.2013. године оспорио пореску фактуру о обрачуну неовлашћене потрошње, а одјељење за рјешавање приговора и жалби крајњих купаца је дана 02.07.2013. године одбило као неоснован приговор подносиоца.

На основу приложене документације, неспорно је утврђено да је подносилац захтјева неовлашћено преузимао електричну енергију на свом мјерном мјесту. Контролом мјерног мјеста од 14.05.2013. године, противна страна је утврдила и записнички констатовала да је на мјерном уређају број 7759287 покидана дистрибутивна пломба и да су помјерена сва три мјерна моста, тако да мјерни уређај није регистровао утрошену електричну енергију. Овакве радње на мјерном уређају представљају вид неовлашћене потрошње из члана 89. став 1. тачка б) Општих услова, којима је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева потрошња у случају када крајњи купац онемогућава правилно регистриовање преузете електричне енергије и снаге.
Усљед таквог стања на мјерном мјесту, противна страна је на основу члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 97. став 1. тачка з) Општих услова, без претходног упозорења обуставила испоруку електричне енергије подносиоцу захтјева, а будући да је 16.05.2013. године услиједио захтјев подносиоца противној страни за довођење мјерног мјеста у технички исправно стање и поновоно укључење на НН мрежу, противна страна је омогућила подносиоцу поновно прво на напајање електричном енергијом.
Противна страна је сачинила и подносиоцу захтјева доставила обрачун за неовлашћену потрошњу електричне енергије у износу од 2.195,11 КМ, у складу са одредбама Општих услова. Приликом одређивања периода неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбу члана 90. став 2. Општих услова, узевши у обзир период од посљедњег прегледа дијела прикључка, односно мјерног мјеста, тј. од 04.01.2013. године, као почетак периода за обрачун неовлашћене потрошње. Приликом сачињавања обрачуна противна страна је одредила обрачунску снагу у складу са одредбом члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3) Општих услова, будући да се неовлашћена потрошња одвијала на мјерном уређају. Такође је извршила умањење накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију за количине електричне енергије регистроване на мјерном мјесту у периоду за који се врши обрачун, што је у складу са одредбом члана 92. став 8. Општих услова.

У конкретном случају није релевантна чињеница ко је починио неовлашћене радње на мјерном мјесту, јер у тим радњама се стичу обиљежја кривичног дјела, прописаног посебним законом, односно одредбом члана 95 а. Закона о електричној енергији. Одговорност лица за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту се не утврђује у овом поступку и ова околност није релевантна на одлучивање о обавези подносиоца захтјева да плати преузету електричну енергију коју је он преузео на овом мјерном мјесту, а која није измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи на мјерном мјесту. Пошто електрична енргија у овом случају није измјерена, количина преузете електричне енергије се утврђује на основу прописа, односно на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3) Општих услова. Поред тога, противна страна није предузела одговарајуће радње пред надлежним органима, будући да су се у овом случају неовлашћеним радњама подносиоца захтјева стекла обиљежја кривичног дијела из члана 95. а Закона о електричној енергији, које се гони по службеној дужности. У погледу навода подносиоца захтјева којима сматра да су радници противне стране починили одређене неправилности које су довеле до неовлашћене потрошње, потребно је указати да се евентуално постојање одговорности радника противне стране за ове радње утврђује у кривичном поступку.

Имајући у виду напријед наведено утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило