Skip to Content

Rješenje: Goran Ćuskić, Bijeljina

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-386-9/13/R-72-221
Datum:06.11.2013.


Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Ćuskić Gorana iz Gornjeg Crnjelova, grad Bijeljina, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 72. redovnoj sjednici održanoj 06. novembra 2013. godine u Trebinju, donijela je

R J E Š E NJ E

1. ODBIJA SE zahtjev Ćuskić Gorana iz Gornjeg Crnjelova, grad Bijeljina od 01.08.2013. godine, kojim osporava osnov za obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu u Gornjem Crnjelovu, identifikacioni broj 0041053900039000, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 01.08.2013. godine, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), primljen 06.08.2013. godine, Ćuskić Goran iz Gornjeg Crnjelova, grad Bijeljina (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava osnov za obračun nevlašćene potrošnje električne energije u iznosu od 2.195,11 KM, koju je protivna strana ustanovila na njegovom mjernom mjestu.
Na traženje Regulatorne komisije od 26.08.2013. godine, protivna strana je 26.09.2013. godine dostavila izjašnjenje i raspoloživu dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan u njihovim evidencijama na mjernom mjestu: 0041053900039000 u Gornjem Crnjelovu - Burum, grad Bijeljina, počevši od 31.03.1997. godine, da se mjerni uređaj nalazi na spoljnom zidu pomoćnog objekta, da je dostupan za očitanje, te da je u prethodnom periodu redovno očitavan, da su redovno ispostavaljani računi, te da podnosilac nema većih dugovanja po osnovu utrošene električne energije. Dana 04.01.2013. godine zbog izražene sumnje podnosioca u ispravnost mjernog uređaja broj 7688134, na mjernom mjestu je izvršena zamjena ovog mjernog uređaja radi vanredne kontrole i baždarenja i postavljanje mjernog uređaja broj 174946. Po obavljenoj vanrednoj kontroli koja je izvršena 23.01.2013. godine, utvrđeno je da mjerni uređaj ne zadovoljava propisane uslove, da radi u granicama dozvoljene greške na nekoliko ispitnih tačaka, dok je na provjeri brojačkog protokola ustanovljeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u granicama dozvoljene greške na obje tarife, tj. da je neispravan relej za promjenu tarife, pa je prilikom ispitivanja dio propuštene energije na nižoj tarifi registrovao na brojčaniku više tarife. Iako je nakon obavljene vanredne kontrole postojao pravni osnov za pristupanje korekciji obračuna zbog grešeke u mjerenju iz člana 79. stav 2. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, protivna strana navodi da se istoj nije pristupilo iz razloga što je krajnji kupac već bio registrovan u 1. tarifnu grupu kategorije "Domaćinstva", te nije bilo razloga za pristupanje korekciji obračuna primjenom člana 79. stav 6. tačka a) Opštih uslova. Dalje je navedeno da su članovi kontrolnog tima 14.05.2013. godine izvršili pregled mjernog mjesta podnosioca kada je otkriveno postojanje neovlašćene potrošnje na način da je podnosilac samovoljno skinuo distributivnu plombu sa mjernog uređaja i pomjerio sva tri mjerna mosta, tako da mjerni uređaj nije registrovao utrošenu električnu energiju, što je zapisnički konstatovano, a zapisnik je potpisala njegova snaha Suzana Ćuskić. Nakon toga, podnosiocu zahtjeva je izvršena obustava isporuke električne energije, a nakon obraćanja podnosioca za dovođenje mjernog mjesta u tehnički ispravno stanje i ponovno uključenje na NN mrežu, uključenje je izvršeno 16.05.2013. godine. Protivna strana dalje navodi da je na osnovu zapisnički utvrđenog činjeničnog stanja pristupila obračunu neovlašćene potrošnje u iznosu od 2.195,11 KM, a prilikom određivanja perioda za koji je potrebno izvršiti obračun, kao datum početka neovlašćene potrošnje uzet je 04.01.2013. godine kada je izvršeno postavljanje mjernog uređaja broj 174946. Ponovnom kontrolom mjernog mjesta koja je izvršena 27.06.2013. godine je zapisnički konstatovan poprečni presjek glavnog voda do mjernog uređaja kabal 4x10 mm2, dok nominalna struja glavnih instalacionih osigurača nije utvrđena, jer radnicima distributera nije omogućen, odnosno dozvoljen pristup tavanskom prostoru gdje se nalaze ti osigurači, te da na mjernom mjestu nema vidljivih nedostataka. Podnosilac zahtjeva je prigovorom od 31.05.2013. godine osporio poresku fakturu, a odjeljenje za rješavanje prigovora i žalbi krajnjih kupaca je 02.07.2013. godine odbilo kao neosnovan prigovor podnosioca.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 70. redovnoj sjednici održanoj 17.10.2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, podnosilac zahtjeva je dostavio podnesak naslovljen kao "Žalba", kojim izražava neslaganje sa utvrđenim nacrtom rješenja. U komentarima nisu navedene nove činjenice i dokazi, već se ponavljaju izneseni navodi iz zahtjeva za rješavanje spora.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev podnosioca od 01.08.2013., račune za isporučenu električnu energiju, potvrdu o zamjeni brojila od 04.01.2013, izjavu o plombiranju od 04.01.2013., zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 04.01.2013. godine, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje od 14.05.2013. i zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 14.05.2013., zapisnik o vanrednoj kontroli mjernog uređaja od 23.01.2013., obavještenje od 15.04.2013., izjašnjenje protivne strane od 12.09.2013., zahtjev za vanredno baždarenje brojila od 31.12.2012., pregled utroška električne energije za period 2011 – 2013., obračun neregistrovane električne energije od 15.05.2013. sa obračunom neovlašćeno utrošene električne energije, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 16.05.2013., poresku fakturu od 21.05.2013., dostavu fakture za naknadu neovlašćeno potrošene električne energije od 22.05.2013., zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 27.06.2013., prigovor podnosioca od 31.05.2013. godine dostavljen protivnoj strani, odgovor po prigovoru protivne strane od 02.07.2013., čitačke liste, energetsku i finansijsku karticu.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju koju su stranke priložile, utvrđene su sljedeće činjenice:
 na mjernom mjestu identifikacioni broj kupca 0041053900039000 u evidencijama protivne strane u mjestu Gornje Crnjelovo, grad Bijeljina, kao krajnji kupac električne energije u kategoriji potrošnje domaćinstvo registrovan je podnosilac zahtjeva;
 prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
 dana 04.01.2013. godine na mjernom mjestu je izvršeno skidanje mjernog uređaja broj 7688134, radi vanredne kontrole i baždarenja i postavljanje mjernog uređaja broj 7759287;
 vanrednom kontrolom mjernog uređaja broj 7688134, koja je izvršena 23.01.2013. godine, utvrđeno je da mjerni uređaj ne zadovoljava propisane uslove, jer je neispravan relej za promjenu tarife, pa dio propuštene energije na nižoj tarifi registruje na brojčaniku više tarife;
 nakon izvršene vanredne kontrole, protivna strana nije pristupila korekciji obračuna zbog greške u mjerenju, jer je kupac registrovan u 1. tarifnoj grupi kategorije "Domaćinstva", pa mu se obračun utrošene električne energije vrši kao da mu je mjerni uređaj jednotarifno brojilo;
 dana 14.05.2013. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta, kojom prilikom je ustanovljeno i zapisnički konstatovano da je na mjernom uređaju broj 7759287 pokidana distributivna plomba i da su pomjerena sva tri mjerna mosta, tako da mjerni uređaj nije registrovao utrošenu električnu energiju;
 protivna strana je isključila mjerno mjesto podnosioca zahtjeva sa elektrodistributivne mreže, jer je na mjernom mjestu otkrivena neovlašćena potrošnja;
 nakon obraćanja podnosioca za dovođenje mjernog mjesta u tehnički ispravno stanje i ponovono uključenje na NN mrežu, uključenje je izvršeno 16.05.2013. godine;
 protivna strana je izvršila obračun neovlašćene potrošnje u iznosu od 2.195,11 KM i dana 21.05.2013. godine izdala poresku fakturu;
 prilikom određivanja perioda za obračun neovlašćene potrošnje primijenjen je period od 04.01.2013. godine, kada je postavljen mjerni uređaj 7759287 do 14.05.2013. godine, kada je otkrivena neovlašćena potrošnja;
 kontrolom mjernog mjesta koja je izvršena 27.06.2013. godine je zapisnički konstatovan poprečni presjek glavnog voda do mjernog uređaja kabal 4x10 mm2, dok nominalna struja glavnih instalacionih osigurača nije utvrđena jer radnicima distributera nije omogućen, pristup tavanskom prostoru gdje se nalaze ti osigurači;
 podnosilac zahtjeva je prigovorom od 31.05.2013. godine osporio poresku fakturu o obračunu neovlašćene potrošnje, a odjeljenje za rješavanje prigovora i žalbi krajnjih kupaca je dana 02.07.2013. godine odbilo kao neosnovan prigovor podnosioca.

Na osnovu priložene dokumentacije, nesporno je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva neovlašćeno preuzimao električnu energiju na svom mjernom mjestu. Kontrolom mjernog mjesta od 14.05.2013. godine, protivna strana je utvrdila i zapisnički konstatovala da je na mjernom uređaju broj 7759287 pokidana distributivna plomba i da su pomjerena sva tri mjerna mosta, tako da mjerni uređaj nije registrovao utrošenu električnu energiju. Ovakve radnje na mjernom uređaju predstavljaju vid neovlašćene potrošnje iz člana 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova, kojima je propisano da se pod neovlašćenom potrošnjom podrazumijeva potrošnja u slučaju kada krajnji kupac onemogućava pravilno registriovanje preuzete električne energije i snage.
Usljed takvog stanja na mjernom mjestu, protivna strana je na osnovu člana 81. alineja 4. Zakona o električnoj energiji i člana 97. stav 1. tačka z) Opštih uslova, bez prethodnog upozorenja obustavila isporuku električne energije podnosiocu zahtjeva, a budući da je 16.05.2013. godine uslijedio zahtjev podnosioca protivnoj strani za dovođenje mjernog mjesta u tehnički ispravno stanje i ponovono uključenje na NN mrežu, protivna strana je omogućila podnosiocu ponovno prvo na napajanje električnom energijom.
Protivna strana je sačinila i podnosiocu zahtjeva dostavila obračun za neovlašćenu potrošnju električne energije u iznosu od 2.195,11 KM, u skladu sa odredbama Opštih uslova. Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbu člana 90. stav 2. Opštih uslova, uzevši u obzir period od posljednjeg pregleda dijela priključka, odnosno mjernog mjesta, tj. od 04.01.2013. godine, kao početak perioda za obračun neovlašćene potrošnje. Prilikom sačinjavanja obračuna protivna strana je odredila obračunsku snagu u skladu sa odredbom člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3) Opštih uslova, budući da se neovlašćena potrošnja odvijala na mjernom uređaju. Takođe je izvršila umanjenje naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju za količine električne energije registrovane na mjernom mjestu u periodu za koji se vrši obračun, što je u skladu sa odredbom člana 92. stav 8. Opštih uslova.

U konkretnom slučaju nije relevantna činjenica ko je počinio neovlašćene radnje na mjernom mjestu, jer u tim radnjama se stiču obilježja krivičnog djela, propisanog posebnim zakonom, odnosno odredbom člana 95 a. Zakona o električnoj energiji. Odgovornost lica za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu se ne utvrđuje u ovom postupku i ova okolnost nije relevantna na odlučivanje o obavezi podnosioca zahtjeva da plati preuzetu električnu energiju koju je on preuzeo na ovom mjernom mjestu, a koja nije izmjerena uslijed preduzimanja neovlašćenih radnji na mjernom mjestu. Pošto električna enrgija u ovom slučaju nije izmjerena, količina preuzete električne energije se utvrđuje na osnovu propisa, odnosno na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3) Opštih uslova. Pored toga, protivna strana nije preduzela odgovarajuće radnje pred nadležnim organima, budući da su se u ovom slučaju neovlašćenim radnjama podnosioca zahtjeva stekla obilježja krivičnog dijela iz člana 95. a Zakona o električnoj energiji, koje se goni po službenoj dužnosti. U pogledu navoda podnosioca zahtjeva kojima smatra da su radnici protivne strane počinili određene nepravilnosti koje su dovele do neovlašćene potrošnje, potrebno je ukazati da se eventualno postojanje odgovornosti radnika protivne strane za ove radnje utvrđuje u krivičnom postupku.

Imajući u vidu naprijed navedeno utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo