Skip to Content

Рјешење: "Нешковић" д.о.о Бијељина, БП Доња Чађавица

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-257-14 /13/Р-71-213
Датум: 31.10.2013.


На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) те члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву "Нешковић" д.о.о из Бијељине, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" -МП а.д. Требиње, ЗЕДП „Електро-Бијељина“ а.д. Бијељина, РЈ „Електродистрибуција“ Бијељина, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 71. редовној сједници одржаној 31.10.2013. године, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев "Нешковић" д.о.о из Бијељине од 13.05.2013. године којим оспорава обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту бензинска пумпа Доња Чађавица ЕД број: 0041073100100000 са мјерним уређајем број 7967922, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 13.05.2013. године "Нешковић" д.о.о из Бијељине (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог Холдинга "ЕРС"-МП а.д. Требиње, ЗЕДП „Електро-Бијељина“ а.д. Бијељина, РЈ „Електродистрибуција“ Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са обрачуном неовлаштено утрошене електричне енергије на бензинској пумпи у мјесту Доња Чађавица. Наиме, подносилац оспорава записник о утврђивању неовлаштене потрошње на овом мјерном мјесту из разлога што није у потпуности и правилно утврђено чињенично стање, јер се ради о запажањима и неоснованим сумњама радника противне стране које нису потврђене налазом исправности предметног мјерног уређаја. Због напријед наведеног подносилац сматра да га је противна страна неосновано задужила за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту.

Дана 27.05.2013. године, Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења и достављања доказа којима располаже. У изјашњењу од 18.06.2013. године противна страна је навела да је подносилац захтјева, од прије 01.01.2006. године, регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту број:0041073100100000 са мјерним уређајем број 7967922 - бензинска пумпа Доња Чађавица. Наведени мјерни уређај налази се унутар објекта и као такaв није доступан трећим лицима, с тим што је мјерно мјесто доступно за очитање, редовно се очитава сваког мјесеца и уредно се испостављају рачуни за утрошену електричну енергију.
Дана 21.03.2013. године, поступајући по налогу број 002731, контролори противне стране извршили су контролу овог мјерног мјеста на основу које је сачињен Записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије број 000949 на коме су контролори констатовали оштећење поклопца мјерног уређаја, нагорјелост једног мјерног моста, те сумњу да су двије државне пломбе оштећене. Даљом контролом је утврђен прекид струјног кола напонске гране на трећем мјерном мосту гдје је највеће оптерећење. Мјерењем које је извршено са мјерним уређајем "ЗЕРА МТ 30" установљено је да, у моменту контроле, мјерни уређај не региструје 63,81% протекле енергије. Том приликом извршена је демонтажа и пломбирање мјерног уређаја у затеченом стању, а исто је изузето и упућено у баждарницу на експертизу. Умјесто скинутог постављен је други мјерни уређај, а подносиоцу захтјева није извршена обустава испоруке електричне енергије, јер је замјеном мјерног уређаја мјерно мјесто доведено у исправно стање. У међувремену подносилац је уплатио 3.000, 00 КМ за енергију и 35,10 КМ за трошкове укључења. Противна страна даље наводи да је утврђено чињенично стање представљало основ за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије, који је сачињен дана 22.03.2013. године у складу са одредбама Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12- у даљем тескту: Општи услови. Утврђене количине неовлаштено утрошене електричне енергије су умањене за количине електричне енергије које су у периоду обрачуна измјерене на мјерном уређају подносиоца. Примјеном наведених одредби Општих услова и на описан начин дана 22.03.2013. године сачињен је коначни Обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије којим је подносилац задужен за износ од 92.524,07 КМ. Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије потписао је радник подносиоца који је присуствовао контроли овог мјерног мјеста.
Фотографије затеченог стања на овом мјерном мјесту су извршила службена лица ЦЈБ Бијељина, а дистрибутер у својој архиви не посједује исте.
Противна страна наводи да је као основ за сумњу у исправност наведеног мјерног мјеста и налог за контролу истог доставио у форми Преглед утрошка електричне енергије у периоду јануар 2007. до фебруара 2013. године. Из наведеног прегледа се недвосмислено може утврдити да је утрошак електричне енергије знатно смањен, а посебно на мјерном мјесту у Доњој Чађавици гдје је годишња потрошња у 2012. години износила цца 25% утрошка у 2007, 2008, 2009 и 2010. години. Противна страна не посједује декларацију о прикључку за ово мјерно мјесто.
Дана 20.08.2013. године противна страна је доставила додатну документацију у овом предмету.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 69. редовној сједници одржаној 30. септембра 2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници Регулаторна комисија је утврдила и Нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен им је рок од осам дана за достављање коменатара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. У остављеном року није било коментара на наведене акте.
Увидом у захтјев подносиоца, изјашњење противне стране, записник број 000949о о утврђивању неовлашћене потрошње, обрачун нерегистроване електричне енергије, одговор на приговор број 2117-1/13 од 12.04.2013. године, доказе о стручном налазу исправности мјерног уређаја број:7967922 на бензинској пумпи у мјесту Доња Чађавица, енергетску и финансијску картицу, финансијску картицу са раздвојеним салдом енергије и камате, копије обавјештења и налога за рад, те копије дописа о комуникацији са подносиоцем захтјева, утврђене су сљедеће чињенице:
- подносилац захтјева је, од прије 01.01.2006. године, регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту бензинска пумпа Доња Чађавица ЕД број:0041073100100000 са мјерним уређајем број 7967922;
- мјерни уређај налази се унутар објекта и као такав доступан је за очитање, редовно се очитава сваког мјесеца и уредно се испостављају рачуни за утрошену електричну енергију;
- дана 21.03.2013. године, контролори противне стране извршили су контролу овог мјерног мјеста и сачинили Записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије број 000949;
- у наведеном записнику је констатовно оштећење поклопца мјерног уређаја, нагорјелост једног мјерног моста, оштећење двије државне пломбе и прекид струјног кола напонске гране на трећем мјерном мосту гдје је највеће оптерећење;
- мјерењем које је извршено са мјерним уређајем "ЗЕРА МТ 30" установљено је да, у моменту контроле, мјерни уређај не региструје 63,81% протекле енергије;
- извршена је демонтажа и пломбирање мјерног уређаја у затеченом стању, а исто је изузето и упућено у баждарницу на експертизу;
- Записником о ванредној контроли уређаја је утврђено да бројило не задовољава прописане услове, јер не ради у границама дозвољене грешке, односно бројчаник не региструје утрошену електричну енергију, те за пропуштен 1 kWh електричне енергије региструје 0,63 kWh више тарифе, а 0,65 kWh мање тарифе;
- приликом отварања бројила и скидања пломби констатовано је да је пресјечена жица напонског калема треће фазе, због чега мјерни уређај није регистровао потрошњу на тој фази, што је показало и испитивање бројчаника;
- ванредној контроли уређаја је присуствовало и овлаштено лице Републичког завода за метрологију и стандардизацију, Одјељење Бијељина, које је и овјерило наведени записник;

- није вршена обустава испоруке електричне енергије, јер је замјеном мјерног уређаја мјерно мјесто доведено у исправно стање, а у међувремену подносилац захтјева је уплатио 3.000, 00 КМ за енергију и 35,10 КМ за трошкове укључења.;
- дана 22.03.2013. године сачињен је коначни Обрачун нерегистроване електричне енергије којим је подносилац задужен за износ од 92.524,07 КМ.


На основу увида у достављену документацију у овом поступку, утврђено је да је на мјерном мјесту бензинска пумпа Доња Чађавица ЕД број:0041073100100000 са мјерним уређајем број 7967922, неовлаштено преузимана електрична енергија, јер је предузимањем неовлаштених радњи на мјерном уређају онемогућено правилно регистровање преузете електричне енергије, што представља неовлаштену потрошњу електричне енергије у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка г. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст, у даљем тексту: Општи услови („Службени гласник Републике Српске“ број 90/12). На основу утврђених чињеница, а посебно записника о контроли мјерног мјеста и записника о ванредној контроли мјерног уређаја, утврђено је да испитивани мјерни уређај не задовољава прописане услове, као и да не ради у границама дозвољене грешке, односно да бројчаник не региструје утрошену електричну енергију. Записник о ванредној контроли мјерног уређаја је овјерило и овлаштено лице Републичког завода за метрологију и стандардизацију, Одјељење Бијељина.
У конкретном случају, противна страна је примјеном одредби члана 91. и 92. Општих услова сачинила обрачун неовлаштене потрошње на начин да је:
• обрачунску снагу одредила у складу са чланом 91. став 2. тачка а) подтачка 3), Општих услова множењем дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода, са номиналним напоном,
• количину неовлашћено утрошене активне енергије утврдила примјеном члана 91. став (2) тачка б) као производ обрачунске снаге, броја радних дана и броја часова рада, односно за подносиоца захтјева примијењена је одредба за тросмјенски рад од 24 часа,
• износ накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију умањила за количине електричне енергије регистроване на мјерном мјесту у периоду за који се врши обрачун неовлашћене потрошње, у складу са одредбом члана 92. став (8) Општих услова.

Поред наведеног подносилац свој захтјев темељи на наводима да не постоји обиљежје кривичног дјела неовлаштене потрошње, нити његове кривичне одговорности. Међутим, за одлучивање о захтјеву подносиоца није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Утврђивање одговорности за предузимање неовлаштених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се радњама оштећења државне пломбе и онемогућавања правилног регистровања утрошене електричне енергије стичу обиљежја посебних кривичних дјела, која се гоне по службеној дужности. Обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлаштено утрошене електричне енергије. Све наведене чињенице јасно указују да је на мјерном мјесту подносиоца захтјева онемогућено правилно регистровање преузете електричне енергије у смислу члана 89. став (1) тачка б). С тим у вези обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије, се у ствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи на мјерном мјесту. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. Општих услова у форми обрачуна неовлаштено преузете електричне енергије.

На основу напријед наведених чињеница и наведених одредби Општих услова утврђено је да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије, у цјелости неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, тачком 2. диспозитива рјешења одлучено је да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске“, број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило