Skip to Content

Рјешење: Мирко Петровић, Милићи

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-292-8/13/R-70-188
Датум: 17.10.2013.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. и 6. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Петровић Мирка из Милића, ул. Солунских јунака С-6-4, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије и одбијањем испоруке електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 70. редовној сједници одржаној 17.10.2013. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е


1. ОДБИЈА СЕ захтјев Петровић Мирка од 28.05.2013. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјeрном мјесту у ул. Солунских јунака С-6-4, идентификациони број 0044023600028000, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница да, након подношења захтјева у писаној форми за довођење мјерног мјеста у исправно стање, уређења мјерног мјеста и плаћања трошкова уређења прикључка, трошкова искључења и поновног прикључења од стране Петровић Мирка, изврши прикључење објекта на електродистрибутивну мрежу.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Захтјевом од 28.05.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), примљен 31.05.2013. године, Петровић Мирко из Милића (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Власеница (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија и одбијањем испоруке електричне енергије. Поднесеним захтјевом се оспорава основ за обрачун невлашћене потрошње електричне енергије коју је противна страна установила на мјерном мјесту подносиоца захтјева. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да му је од противне стране достављена фактура по основу неовлашћене потрошње у износу од 4.117,42 КМ у којој је наведено да је самовољно откинуо пломбу и скинуо мјерни мостић чиме су извршене радње неовлашћене потрошње, те да му је обустављена испорука електричне енергије.
На тражење Регулаторне комисије од 06.06.2013. године, противна страна је дана 10.07.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева регистриван у евиденцијама противне стране на мјерном мјесту 0044023600028000 у Милићима, ул. Солунксих јунака С-6-4 у категорији потрошње домаћинство, да је на мјерном јесту подносиоца постављен мјерни уређај број 2399330 који се налази у ГРО стамбене зграде и доступан је за очитање и контролу, да је у претходном периоду редовно очитаван, те су редовно испоставаљани рачуни на које подносиолац није подносио приговоре у писаној форми. Поступајући у складу са Правилником о откривању, обрачуну и наплати неовлашћене потрошње, односно Налогу за рад бр. 00775 од 04.01.2013. године, противна страна наводи да су контролори утврдили постојање неовлашћене потрошње, односно да је на мјерном уређају откинута дистрибутивна пломба на прикључницама, док је мјерни мост на "С" фази скинут, што је довело до тога да мјерни уређај није мјерио утрошену електричну енергију. Затечено стање на лицу мјеста је констатовано Записницима од 04.01.2013. године и то: Записником о контролном прегледу мјерног мјеста, Записником о утврђивању неовлашћене потрошње и Записником о извршеном искључењу крајњег купца. Противна страна наводи да су о утврђеној неовлашћеној потрошњи обавијештени припадници полиције који су изашли на лице мјеста ради предузимања истажних радњи, а мјерно мјесто подносиоца је том приликом искључено са дистрибутивне мреже. Након тога, противна страна наводи да извршила обрачун неовлашћене потрошње у износу од 4.117,42 КМ, на који износ је издата и пореска фактура од 21.01.2013. године. Даље је наведено да подносилац није присуствовао спровођењу описаних мјера и радњи на мјерном мјесту, а о њима је обавјештен достављањем Записника о извршеној контроли мјерног мјеста од 04.01.2013. године, затим да је ЦЈБ Бијељина - ПС Милићи поднесена кривична пријава против подносиоца ради постојања елемената кривичног дјела из члана 394. Кривичног закона Републике Српске - Скидање или повреда службеног печата или знака, те кривичног дјела Крађе из члана 95. а. Закона о електричној енергији, тако да је у току поступак по наведеној пријави.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 68. редовној сједници одржаној 11.09.2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на ове акте.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев подносиоца од 28.05.2013. године, одговор на приговор противне стране од 26.04.2013. године, изјашњење противне стране о захтјеву подносиоца од 04.07.2013. године, поднесак противне стране од 26.06.2013. године, кривичну пријаву од 28.01.2013. године, обрачун нерегистроване енергије од 10.01.2013. године, налог за рад број 0075 од 04.01.2013. године, Записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 04.01.2013. године, Записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 04.01.2013. године, Записник о искључењу крајњег купца од 04.01.2013. године, картицу обрачуна купца - домаћинство, пореску фактуру од 21.01.2013. године, поднесак "Обавјештење по захтјеву за неовлашћену потрошњу" од 10.04.2013. године и листу за очитање стања бројила домаћинства за подносиоца захтјева.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:

 на мјерном мјесту идентификациони број 0044023600028000 у евиденцијама противне стране у Милићима, ул. Солунксих јунака С-6-4, као крајњи купац електричне енергије у категорији потрошње домаћинство регистрован је подносилац захтјева;
 према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 подносилац захтјева је неовлашћено трошио електричну енергију, што је противна страна утврдила контролом мјерног мјеста 04.01.2013. године, којом приликом је установљено и записнички констатовано да је на мјерном уређају број 2399330 откинута дистрибутивна пломба на прикључницама, док је мјерни мост на "С" фази скинут, што је довело до тога да мјерни уређај није мјерио утрошену електричну енергију;
 по утврђивању неовлашћене потрошње, противна страна је искључила мјерно мјесто подносиоца захтјева са електродистрибутивне мреже дана 04.01.2013. године, те сачинила обрачун неовлашћене потрошње за период од годину дана и издала пореску фактуру дана 21.01.2013. године у укупном износу од 4.117, 42 КМ;
 oбрачун неовлашћене потрошње је сачињен у складу са одредбама Општих услова, а подносилац захтјава није уплатио фактурисани износ по том основу.
На основу приложене документације, неспорно је утврђено да је подносилац захтјева неовлашћено преузимао електричну енергију на свом мјерном мјесту. Контролом мјерног мјеста од 04.01.2013. године, противна страна је утврдила и записнички констатовала да је на мјерном уређају број 2399330 откинута дистрибутивна пломба на прикључницама, док је мјерни мост на "С" фази скинут, што је довело до тога да мјерни уређај није мјерио утрошену електричну енергију. Овакве радње на мјерном уређају представљају видове неовлашћене потрошње из члана 89. став 1. тачка б) и г) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/10) - у даљем тексту: Општи услови, којима је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева потрошња у случају када крајњи купац онемогућава правилно регистриовање преузете електричне енергије и снаге, те случај самовољног скидања или оштећења пломбе мјерног уређаја.
Усљед таквог стања на мјерном мјесту, противна страна је на основу члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 97. став 1. тачка з) Општих услова, без претходног упозорења подносиоцу захтјева обуставила испоруку електричне енергије.
Противна страна је сачинила и подносиоцу захтјева доставила рачун за неовлашћену потрошњу електричне енергије у износу од 4.117,42 КМ. Приликом одређивања периода неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбу члана 90. став 3. Општих услова, узевши у обзир период од годину дана за обрачун неовлашћене потрошње. Приликом сачињавања обрачуна противна страна је одредила обрачунску снагу у складу са одредбом члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3) Општих услова, будући да се неовлашћена потрошња одвијала прије мјерног уређаја. С тим у вези, противна страна је приликом сачињавања обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије правилно примијенила и одребу члана 92. став 8. Општих услова на начин да је износ накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију умањила за количине електричне енеригије регистроване на мјерном мјесту за период за који се врши обрачун неовлашћене потрошње. Поред тога, противна страна је предузела одговарајуће радње пред надлежним органима, будући да су се у овом случају неовлашћеним радњама подносиоца захтјева стекла обиљежја кривичног дијела из члана 95. а Закона о електричној енергији, које се гони по службеној дужности. Имајући у виду напријед наведено утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Тачком 2. диспозитива рјешења наложено је противној страни да изврши поновно прикључење објекта подносиоца на дистрибутивну мрежу, али након што подносилац захтјева противној страни поднесе захтјев у смислу одредбе члана 103. Општих услова, за довођење мјерног мјеста у исправно стање и уреди мјерно мјесто, те плати трошкове уређења прикључка, трошкове искључења и поновног прикључења објекта на дистрибутивну мрежу. Након прикључења објекта подносиоца на дистрибутивну мрежу, противна страна ће подносиоцу захтјева доставити исправно сачињен обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије и оставити му рок за плаћање. Неплаћање дуга по основу неовлашћене утрошене електричне енергије, након протека рока за плаћање, представља основ да противна страна примијени мјеру обуставе испоруке електричне енергије, уз претходно достављање обавјештење о искључењу, у смислу одредби члана 80. алинеја 3. Закона о електричној енергији и члана 98. став 1. тачка и) Општих услова.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило