Број:01-54-9/13/Р-63-76
Датум: 23.05.2013. године
На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Аћић Николе из Бања Луке, Ул. XVI крајишке НОУ бригаде број 37 против Мјешовитог холдинга "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција'' Бања Лука, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 63. редовној сједници, одржаној 23. маја 2013. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е ЊЕ
1. ОДБИЈА СЕ захтјев Аћић Николе из Бања Луке, од 22.01.2013. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број 103492820, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з ло ж е ње
Поднеском од 22.01.2013. године, Аћић Никола из Бања Луке, (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог холдинга "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција'' Бања Лука (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Подносилац узахтјеву наводи да се не сматра одговорним за неовлашћено коришћење електричне енергије.
На тражење Регулаторне комисије од 18.02.2013. године,противна страна је дана 01.04.2013. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац дана 05.07.2005. године на мјерном мјесту Пут српских бранилаца бр. 179 у Бања Луци, да је дана 01.11.2012. године извршена замјена мјерног уређаја број 168666 и постављање мјерног уређаја број 10283599, ради увођења даљинског очитања. Приликом замјене мјерног уређаја сачињен је записник о контроли мјерног мејста којим је констатовано да мјерни уређај не мјери једну фазу и да је државна пломба сумњива. Противна страна даље наводи да је мјерни уређај број 168666 достављен Републичком заводу за стандардизацију и метрологију, који је својим налазом утврдио да мјерни уређај није исправан, те да је потребно надлежном тужилаштву поднијети пријаву због повреде жига. Након тога, подносиоцу захтјева је извршен обрачун неовлашћено преузете електричне енергије.
Регулаторна комисијаје оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 61.редовној сједници одржаној 18.04.2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од 10 дана доставе коменатаре на наведене акте.На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. Подносилац захтјева је доставио коментаре на закључак и нацрт рјешења. Иако су коментари подносиоца достављени мимо остављеног рока, исти су узети у разматрање, будући да су оцјењени оправданим разлози за пропуштање овог рока према наводу подносиоца захтјева. У коментрима је навео да је нартом рјешења обухваћен период од годину дана за обрачун неовлашћене потрошње, а да је њему од противне стране достављен обрачун неовлашћене потрошње за шест мјесеци на исти износ. Међутим, обрачун неовлашћене потрошње заиста обухвата период од годину дана, с тим да се шест мјесеци односи на обрачун по вишем сезонском тарифном ставу, а шест мјесеци на обрачун по нижем сезонском тарифном ставу.
Извршен је увид у: поднесак подносиоца од 22.01.2013. године, приговор упућеној противној страни од 14.12.2012. године, рачуне за електричну енергију са уплатама, одговор на приговор противне стране од 24.12.2012. године, изјашњење противне стране од 29.03.2013. године, потврду промјене од 05.07.2005. године, купопродајни уговор од 11.06.2002. године, записник од 01.11.2012. године, извјештај о контроли мјерног мјеста од 12.03.2013. године, потврду број 1/11/12 о замјени бројила од 01.11.2012. године, налаз Републичког завода за стандардизацију и метрологију, Одјељење за верификацију Бања Лука број 05.3/11/393-17-430/12, обрачун неовлашћено преузете електричне енергије од 07.12.2012. године, доставу обрачуна о неовлашћеној потрошњи од 07.12.2012. године, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача (по валути) са раздвојеним салдом енергије и камате.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране, коментара подносиoца захтјева и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
§ као крајњи купац електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број 103492820 у улици Пут српских бранилаца број 179 у Бања Луци, евидентиран је Аћић Никола;
§ према подацима из енергетске картице,подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача редовно суиспостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
§ противна страна је дана 01.12.2012. године на мјерном мјесту подносиоца извршила скидање мјерног уређаја број 168666 и постављање мјерног уређаја број 10283599, што је констатовано потврдом о замјени бројила број 1/11/12 и истог дана записнички констатовала да мјерни уређај не мјери једну фазу, да је ''државна пломба сумњива'' и да је мјерни уређај потребно хитно послати на атест;
§ скинути мјерни уређај број 168666је достављен Републичком заводу за стандардизацију и метрологију ради провјере његове исправности;
§ у извјештају Републичког завода за стандардизацију и метрологију број 05.3/11/393-17-430/12 од 13.11.2012. године, констатовано је да се на трофазном електронском бројилу активне електричне енергије типа TBS104A2N серијски број 168666/2003произвођача Микроелектроника налази оштећен (отваран) оловни жигR9 116 14 Републичког завода за стандардизацију и метрологију, Одјељење за верификацију Бањалука, затим да мјерни уређај није исправан по свим тачкама испитивања, те да се надлежном тужилаштву поднесе пријава због повреде жига;
§ противна страна је сачинила обрачун неовлашћене потрошње у износу од 3.665,20 КМ;
§ подносилац захтјева није платио обрачунати износ неовлашћено утрошене електричне енергије;
§ противна страна због неплаћања износа неовлашћено утрошене електричне енергије није поднисиоцу захтјева извршила обуставу испоруке електричне енергије.
На основу наведених чињеница, у поступку је утврђено, да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту број наплатни број 1033492829 у цјелости неоснован.
На основу приложене документације, неспорно је утврђено да је противна страна имала основа да на основу Извјештаја Републичког завода за стандардизацију и метрологију изврши обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију. Наведеним извјештајем је констатовано оштећење (отварање) оловног жига и утврђено да мјерни уређај није исправан по свим тачкама испитивања. Отварањем оловног жига омогућен је утицај на мјерни уређај односно неовлашћена потрошња онемогућавањем исправног регистровања преузете електричне енергије и снаге у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/10) – у даљем тексту: Општи услови.
Противна страна је на основу извјештаја Републичког завода за стандардизацију и метрологију, а примјеном одредбе члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3) Општих услова извршила обрачун неовлашћено преузете електричне енергије подносиоцу захтјева у износу од 3.665,20 КМ. Приликом одређивања периода неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбу члана 90. став 3. Општих услова, узевши у обзир период од годину дана за обрачун неовлашћене потрошње. Имајући у виду да се ради о неовлашћеној потрошњи која је извршена на мјерном уређају, противна страна је приликом сачињавања обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије правилно примијенила и одредбу члана 92. став 8. Општих услова,којом је прописано да се износ накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију умањује за количине електричне енергије регистроване на мјерном уређају за период за који се врши обрачун неовлашћене потрошње.
Имајући у виду наведени чињенични и правни основ, одлучено је као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25.Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбеОкружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило