Skip to Content

Rješenje: Nikola Aćić, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-54-9/13/R-63-76
Datum: 23.05.2013. godine

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Aćić Nikole iz Banja Luke, Ul. XVI krajiške NOU brigade broj 37 protiv Mješovitog holdinga "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija'' Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 63. redovnoj sjednici, održanoj 23. maja 2013. godine u Trebinju, donijela je

 

R J E Š E NJ E

1. ODBIJA SE zahtjev Aćić Nikole iz Banja Luke, od 22.01.2013. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 103492820, kao neosnovan.

2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

 

O b r a z l o ž e nj e

Podneskom od 22.01.2013. godine, Aćić Nikola iz Banja Luke, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog holdinga "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija'' Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnosilac u zahtjevu navodi da se ne smatra odgovornim za neovlašćeno korišćenje električne energije.

Na traženje Regulatorne komisije od 18.02.2013. godine, protivna strana je dana 01.04.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac dana 05.07.2005. godine na mjernom mjestu Put srpskih branilaca br. 179 u Banja Luci, da je dana 01.11.2012. godine izvršena zamjena mjernog uređaja broj 168666 i postavljanje mjernog uređaja broj 10283599, radi uvođenja daljinskog očitanja. Prilikom zamjene mjernog uređaja sačinjen je zapisnik o kontroli mjernog mejsta kojim je konstatovano da mjerni uređaj ne mjeri jednu fazu i da je državna plomba sumnjiva. Protivna strana dalje navodi da je mjerni uređaj broj 168666 dostavljen Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju, koji je svojim nalazom utvrdio da mjerni uređaj nije ispravan, te da je potrebno nadležnom tužilaštvu podnijeti prijavu zbog povrede žiga. Nakon toga, podnosiocu zahtjeva je izvršen obračun neovlašćeno preuzete električne energije.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 61. redovnoj sjednici održanoj 18.04.2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od 10 dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. Podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na zaključak i nacrt rješenja. Iako su komentari podnosioca dostavljeni mimo ostavljenog roka, isti su uzeti u razmatranje, budući da su ocjenjeni opravdanim razlozi za propuštanje ovog roka prema navodu podnosioca zahtjeva. U komentrima je naveo da je nartom rješenja obuhvaćen period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje, a da je njemu od protivne strane dostavljen obračun neovlašćene potrošnje za šest mjeseci na isti iznos. Međutim, obračun neovlašćene potrošnje zaista obuhvata period od godinu dana, s tim da se šest mjeseci odnosi na obračun po višem sezonskom tarifnom stavu, a šest mjeseci na obračun po nižem sezonskom tarifnom stavu.

Izvršen je uvid u: podnesak podnosioca od 22.01.2013. godine, prigovor upućenoj protivnoj strani od 14.12.2012. godine, račune za električnu energiju  sa uplatama, odgovor na prigovor protivne strane od 24.12.2012. godine, izjašnjenje protivne strane od 29.03.2013. godine, potvrdu promjene od 05.07.2005. godine, kupoprodajni ugovor od 11.06.2002. godine, zapisnik od 01.11.2012. godine, izvještaj o kontroli mjernog mjesta od 12.03.2013. godine, potvrdu broj 1/11/12 o zamjeni brojila od 01.11.2012. godine, nalaz Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-430/12, obračun neovlašćeno preuzete električne energije od 07.12.2012. godine, dostavu obračuna o neovlašćenoj potrošnji od 07.12.2012. godine, energetsku karticu,  karticu potrošača i karticu potrošača (po valuti) sa razdvojenim saldom energije i kamate.

Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane, komentara podnosioca zahtjeva i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

§  kao krajnji kupac električne energije na mjernom mjestu naplatni broj  103492820 u ulici Put srpskih branilaca broj 179 u Banja Luci, evidentiran je Aćić Nikola;

§  prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;

§  protivna strana je dana 01.12.2012. godine na mjernom mjestu podnosioca izvršila skidanje mjernog uređaja broj 168666 i postavljanje mjernog uređaja broj 10283599, što je konstatovano potvrdom o zamjeni brojila broj  1/11/12  i istog dana zapisnički konstatovala da mjerni uređaj ne mjeri jednu fazu, da je ''državna plomba sumnjiva'' i da je mjerni uređaj potrebno hitno poslati na atest;

§  skinuti mjerni uređaj broj 168666 je dostavljen Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju radi provjere njegove ispravnosti;

§  u izvještaju Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju broj 05.3/11/393-17-430/12 od 13.11.2012. godine, konstatovano je da se na trofaznom elektronskom brojilu aktivne električne energije tipa TBS104A2N serijski broj 168666/2003 proizvođača Mikroelektronika nalazi oštećen (otvaran) olovni žig R9 116 14  Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banjaluka, zatim da mjerni uređaj nije ispravan po svim tačkama ispitivanja, te da se nadležnom tužilaštvu podnese prijava zbog povrede žiga;

§  protivna strana je sačinila obračun neovlašćene potrošnje u iznosu od 3.665,20 KM;

§  podnosilac zahtjeva nije platio obračunati iznos neovlašćeno utrošene električne energije;

§  protivna strana zbog neplaćanja iznosa neovlašćeno utrošene električne energije nije podnisiocu zahtjeva izvršila obustavu isporuke električne energije.

Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu brojnaplatni broj 1033492829 u cjelosti neosnovan.

Na osnovu priložene dokumentacije, nesporno je utvrđeno da je protivna strana imala osnova da na osnovu Izvještaja Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju izvrši obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju. Navedenim izvještajem je konstatovano oštećenje (otvaranje) olovnog žiga i utvrđeno da mjerni uređaj nije ispravan po svim tačkama ispitivanja. Otvaranjem  olovnog žiga omogućen je uticaj na mjerni uređaj odnosno neovlašćena potrošnja onemogućavanjem ispravnog registrovanja preuzete električne energije i snage u smislu odredbe člana 89. stav 1.  tačka b) Opštih uslova  za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/10) – u daljem tekstu: Opšti uslovi.

Protivna strana je na osnovu izvještaja Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju,  a primjenom odredbe člana 91. stav 2. tačka a) podtačka 3) Opštih uslova izvršila obračun neovlašćeno preuzete električne energije podnosiocu zahtjeva u iznosu od 3.665,20 KM. Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, uzevši u obzir period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje. Imajući u vidu da se radi o neovlašćenoj potrošnji koja je izvršena na mjernom uređaju, protivna strana je prilikom sačinjavanja obračuna neovlašćeno preuzete električne energije pravilno primijenila i odredbu člana 92. stav 8. Opštih uslova, kojom je propisano da se iznos naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju umanjuje za količine električne energije registrovane na mjernom uređaju za period za koji se vrši obračun neovlašćene potrošnje.

Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.

Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.

Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).     

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.

Predsjednik
Milenko Čokorilo