Skip to Content

Рјешење: Мирослав Ђукић, Лакташи

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-575-10/12/Р-61-55
Датум: 18.04.2013.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Ђукић Мирослава ул. Цара Душана бб, Трн, општина Лакташи , против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција“ Лакташи, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује,односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије,Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 61. редовној сједници, одржаној 18. априла  2013.године у Требињу, донијела је

Р Ј Е Ш Е ЊЕ

1. ОДБИЈА СЕ захтјев Ђукић Мирослава из Трна, општина Лакташи, од 12.12.2012. године, којим се оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број  300510020, као неоснован.

2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕР ЗП "Електрокрајина"а.д. Бања Лука,РЈ"Електродистрибуција“ Лакташи да изврши нови обрачун накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију на мјерном мјесту наплатни број  300510020 при чему ће обрачун извршити узимајући у обзир да је у питању неовлаштена потрошња извршена онемогућавањем исправног регистровања утрошене електричне енергије.

3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.

 

О б р а з ло ж е ње

Захтјевом од 12.12.2012. године, Ђукић Мирослав из Трна, општина Лакташи, (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција“ Лакташи (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Подносилац узахтјеву, између осталог наводи, да је противна страна дана 17.10.2012. године извршила замјену мјерног уређаја, те оспорава налаз Републичког завода за стандардизацију којим је утврђена неисправност скинутог мјерног уређаја. Од Регулаторне комисије тражи да стави ван снаге обрачун о неовлашћеној потрошњи коју је извршила противна страна, а за коју се не сматра одговорним.

На тражење Регулаторне комисијеод 26.12.2012. године,противна страна је дана 25.01.2013.године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог наведено, да је 17.01.2012. године са подносиоцем захтјева закључен уговор о репрограму дуга када је подносилац потписао и уговор о снабдијевању електричном енергијом и изјаву о предаји изграђеног прикључка у власништво дистрибутера, те да је подносиоцу захтјева издата електроенергетска сагласност. Салдо дуга на дан 31.12.2012. године износи 16.245,70 КМ, од тога је енергија 15.566,99 КМ и камате 678,71 КМ, док од овог износа неовлашћена потрошња износи 11.052,58 КМ. Противна страна даље наводи да је дана 17.10.2012. године приликом редовне контроле мјерног мјеста констатована сумњива државна пломба и фотографисано затечено стање. Након тога, мјерни уређај број 210482 је скинут и дана 19.10.2012. године достављен Републичком заводу за стандардизацију и метрологију, који је својим налазом  од 01.11.2012. године утврдио да је оловни жиг на мјерном уређају оштећен (отваран) и да мјерни уређај није исправан (грешка у мјерењу  -67%). Противна страна је навела да је обрачун неовлашћене потрошње извршен је по два основа: први основ је ''у складу са Општим условима за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, и то члан 91. став 3. од 120 часова, а други основ је период од посљедње контроле мјерног мјеста, па до момента откривања неовлашћене потрошње, умањен за износ обрачунатих kWh''. Записник о посљедњој контроли мјерног мјеста прије установљавања неовлашћене потрошње је сачињен 07.10.2011. године, а мјерно мјесто се налази на фасади објекта подносиоца захтјева. Приликом контроле мјерног мјеста и замјене мјерног уређаја био је присутан члан домаћинства који је одбио да потпише записник. На крају, противна страна наводи да је подносиоцу захтјева обустава испоруке електричне енергије извршена 26.12.2012. године, а приликом контроле мјерног мјеста од 04.01.2013. године установљено је да је подносилац извршио самовољно прикључење. На тражење Регулаторне комисије од 04.02.2013. године, противна страна је дана 04.03.2013. године доставила додатно изјашњење у којем је навела да је ''струја главног инсталационог осигурача током периода неовлашћене потрошње била заштићена, тј. пломбиран панцер'', те да је прикључак предат у власништво противне стране и да се нисконапонски ормар  налази на бочном зиду куће и доступан је и подносиоцу захтјева. У додатном изјашњењу противна страна је посебно истакла чињеницу да је у извјештају Републичког завода за стандардизацију и метрологију утврђено да је оловни жиг отваран и да је број жига 21 на мјерном уређају постављеном 2004. године, те да је рок важења жига 10 година, што значи да је постављени жиг требао бити број 14, а не број 21.

Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 59.редовној сједници одржаној 13. марта  2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од пет дана доставе коменатаре на наведене акте.На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на закључак и нацрт рјешења.

Извршен је увид у: захтјев подносиоца од 12.12.2012. године, одговор на приговор противне стране од 27.11.2012. године, изјашњење противне стране од 23.01.2013. године, додатно изјашњење од 26.02.2013. године, потврду о замјени бројила од 19.10.2012. године, записнике о неовлашћеној потрошњи електричне енергије од 31.10.2012. године, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате, фактуру од 31.10.2012. године, извјештај Републичког завода за стандардизацију и метрологију од 30.10.2012. године, извјештај о контроли мјерног мјеста - директно мјерење од 05.10.2011. године, захтјев за преглед обрачунског мјерног мјеста од 16.09.2011. године, пријаву неовлашћене потрошње електричне енергије од 20.11.2012. године, одштетни захтјев од 22.11.2012. године, налог за искључење од 26.12.2012. године, записнике о извршеној контроли мјерног мјеста од 26.12.2012. и 04.01.2013. године, уговор о репрограмирању дуга по рачунима за утрошену електричну енергију од 09.09.2011. године са ануитетним планом, рачун за електричну енергију за децембар 2011. године, пуномоћ од 04.01.2012. године, уговор о снабдијевању од 17.01.2013. године, изјаву о предаји изграђеног прикључка у власништво дистрибутера од 17.01.2013. године, фотографије мјерног уређаја број 210482, рјешење о електроенергетској сагласности од 23.01.2012. године, читачке листе, опомене за неовлашћену потрошњу од 07.11.2012. и 18.12.2012. годинеиподнесак подносиоца од 22.11.2012. и 26.12.2012. године достављен противној страни.

Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:

§  као крајњи купац електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број  300510020 у улици Цара Душана бб у Трну, општина Лакташи, евидентиран је Ђукић Мирослав;

§  према подацима из енергетске картице,подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача редовно су испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;

§  подносилац захтјева је противној страни поднио захтјев за преглед мјерног мјеста 16.09.2011. године, а као разлог је навео ''скинута пломба на панцеру'';

§  противна страна је извршила контролу мјерног мјеста о чему је сачињен и Извјештај о контроли мјерног мјеста од 07.10.2011. године у коме је констатовано да је извршено пломбирање главног инсталационог осигурача (''пломбиран панцер'');

§  противна страна је са подносиоцем захтјева 17.01.2012. године закључила Уговор о снадбијевању (категорија потрошње – домаћинство, тарифна група – 1. ТГ);

§  противна страна је подносиоцу захтјева издала рјешење о електроенергетској сагласности (због легализације објекта) за стамбени објекат при чему одобрена прикључна снага износи 17,3 kW, напонски ниво прикључења 3X230/400, док је номинална струја главног инсталационог осигурача 25 А;

§  дана 17.10.2012. године противна страна је извршила контролу мјерног мјеста о чему је сачињен записник број 03/005206 у коме је констатовано да је ''сумњива државна пломба (оловна); такође, на наведеном записнику контролори су на мјесту предвиђеном за потпис власника уписали напомену ''радник неће да потпише'';

§  противна страна је дана 19.10.2012. године извшила скидање мјерног уређаја број 210482 и постављање мјерног уређаја број 176547;

§  скинути мјерни уређај број 210482 је достављен Републичком заводу за стандардизацију и метрологију ради провјере његове исправности;

§  у извјештају Републичког завода за стандардизацију и метрологију од 30.10.2011. године, констатовано је да се на трофазном електронском бројилу активне електричне енергије типа серијски број 210482/2004 произвођача Микроелектроника налази оштећен (отваран) оловни жиг, те да мјерни уређај не региструје 67% утрошене електричне енергије;

§  противна страна је сачинила обрачун неовлашћене потрошње који се састоји од два дијела:

o    првог – у коме је мјесечне измјерене количине утрошене електричне енергије, евидентиране у енергетској картици купца, увећала за 67% за 12 мјесеци, при чему је одређена количина неовлашћено утрошене електричне енергије од 84.324 kWh, те извршен обрачун неовлаштене потрошње у износу од 10.637,99 КМи

o    други – у коме обрачунала неовлаштену потрошњу због повреде државног жига у износу од 378,59 КМ, на начин што је множила номинални напон од 220 V и номиналну струју главног осигурача од 35 А, и вријеме од 120 часова;

§  противна страна је укупно обрачунала подносиоцу захтјева накнаду за неовлашћено утрошену електричну енергију у износу од 11.016,58 КМ;

§  противна страна је дана 26.12.2012. године извршила обуставу испоруке електричне енергије подносиоцу захтјева;

§  подносилац захтјева није платио обрачунати износ неовлашћено утрошене електричне енергије;

§  противна страна је приликом контроле мјерног мјеста од 04.01.2013. године, констатовала да је подносилац захтјева извршио самовољно прикључење објекта на дистрибутивну мрежу;

§  противна страна није поднисиоцу захтјева вршила обрачун неовлаштене потрошње по основу самовољног прикључења објекта на дистрибутивну мрежу.

На основу наведених чињеница, у поступкује утврђено, да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту број наплатни број  300510020, у цјелости неоснован.

На основу приложене документације, неспорно је утврђено да је противна страна имала основа да на основу Извјештаја Републичког завода за стандардизацију и метрологију изврши обрачун накнда за неовлашћено утрошену електрину енергију. Наведеним извјештајем је констатовано оштећење (отварање) оловног жига и утврђено да мјерни уређај не региструје 67% утрошене електричне енергије. Отварањем  оловног жига омогућен је утицај на мјерни уређај односно неовлаштена потрошња у смислу члана 89. став (1) тачка б) Општих услова – онемогућавање исправног регистровања преузете електричне енергије и снаге.

Приликом одређивања периода неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбу члана 90. став 3. Општих услова, узевши у обзир период од годину дана за обрачун неовлашћене потрошње, будући да је претходна контрола мјерног мјеста вршена 07.10.2011. године. Међутим, противна страна није правилно примијенила одредбе Општих услова приликом сачињавања обрачуна накнаде за неовлашћено утрошену електрину енергију. Наиме, на основу достављене документације противна страна је извршила обрачун неовлаштене потрошње по два основа. У првом дијелу обрачуна противна страна је узимајући у обзир чињеницу да мјерни уређај не региструје 67% утрошене електричне енергије  као основ за обрачун неовлашћене потрошње узела мјесечне измјерене количине електричне енергије евидентиране у енергетској картици купца, те је њиховим увећањем за 67%, одредила количину неовлаштено утрошене електричне енергије за 12 мјесеци од 84.324 kWh, на основу чега је одређен износ накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију од10.637,99 КМ. Додатно, у другом дијелу обрачуна противна страна је извршила обрачун накнаде за неовлаштено утрошену електрину енергију у износу од 378,59 КМ, због, како је наведено повреде државног жига, при чему је кориштен номинални напон од 220 V, номинална струја главног осигурача од 35 А, и вријеме од 120 часова.

На основу наведенога, јасно је да је противна страна чињеницу да је оштећен (отваран) оловни жиг погрешно протумачила као неовлаштену потрошњу из члана  89. став 1) тачка г) Општих услова, те на основу тога примијенила одредбу члана 91. став 3. Општих услова, којом је  прописан начин утврђивања количине неовлашћено утрошене електричне енергије за случај самовољног скидања или оштећења пломбе. Овај обрачун неовлашћене потрошње се сачињава уколико је повређена пломба дистрибутера, а да при том нема другог вида неовлашћене потрошње, а не за повреду државног жига. Дакле, како је напријед наведено, противна страна је у конкретном случају била дужна сачинити обрачун за случај неовлашћене потрошње прописан чланом 89. ставом 1) тачком б) Општих услова, тј. када крајњи купац онемогућава правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге.

С тога је тачком 2. диспозитива рјешења противној страни наложено да изврши нови обрачун накнаде за неовлашћену потрошњу на овом мјерном мјесту при чему ће:

  • обрачунску снагу одредити правилном примјеном одредбе члана 91. став 2. тачка 3) општих услова, тј. множењем мање вриједности номиналне струје главног осигурача или уређаја за ограничавање снаге или дозвољеног струјног оптерећења прикључног вода, са номиналним напоном,
  • количину неовлаштено уторшене активне енергије утврдити примјеном члана 91. став (2) тачка в) Општих услова иза обрачунату количину активне енергије примијенити цијену из члана 92. став (2) тачка а) и
  • износ накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију умањити за количине електричне енергије регистроване на мјерном мјесту у периоду неовлаштене потрошње.

Увидом у достављене материјале и доказе није могуће са сигурношћу утврдити вриједност номиналне струје главног осигурача, те је неопходно да противна страна прегледом мјерног мјеста недвосмислено утврди вриједност номиналне струје главног инсталационог осигурача и да ту вриједност употријеби приликом одређивања обрачунске снаге.

Записником од 04.01.2013. године констатовано да је подносилац захтјева, након искључења електричне енергије од стране противне стране 26.12.2012. године, извршио самовољно прикључење објекта на дистрибутивну мрежу, што представља неовлаштену потрошњу у смислу члана 89. став (1) тачка а) Општих услова. По овом основу противна страна има право да изврши обрачун неовлаштене потрошње енергију користећи одредбе члана 91. став (2) тачка а) алинеја 4) и тачка в) у погледу утврђивања обрачунске снаге и количине неовлаштено утрошене електричне енергије, те одредбе члана 92. у погледу накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију. Приликом обрачуна неовлашћене потрошње, противна страна је дужна одредити период неовлашћене потрошње у смисилу одредби члана 90. став 2. и 3. Општих услова.

Имајући у виду наведени чињенични и правни основ, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.

Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.

Правна поука се заснива на одредби члана 25.Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).  

Правна поука:

Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.

Предсједник
Миленко Чокорило