Broj: 01-575-10/12/R-61-55
Datum: 18.04.2013.
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Đukić Miroslava ul. Cara Dušana bb, Trn, opština Laktaši , protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Laktaši, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 61. redovnoj sjednici, održanoj 18. aprila 2013. godine u Trebinju, donijela je
R J E Š E NJ E
1. ODBIJA SE zahtjev Đukić Miroslava iz Trna, opština Laktaši, od 12.12.2012. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 300510020, kao neosnovan.
2. NALAŽE SE MH ER ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Laktaši da izvrši novi obračun naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju na mjernom mjestu naplatni broj 300510020 pri čemu će obračun izvršiti uzimajući u obzir da je u pitanju neovlaštena potrošnja izvršena onemogućavanjem ispravnog registrovanja utrošene električne energije.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 12.12.2012. godine, Đukić Miroslav iz Trna, opština Laktaši, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Laktaši (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je protivna strana dana 17.10.2012. godine izvršila zamjenu mjernog uređaja, te osporava nalaz Republičkog zavoda za standardizaciju kojim je utvrđena neispravnost skinutog mjernog uređaja. Od Regulatorne komisije traži da stavi van snage obračun o neovlašćenoj potrošnji koju je izvršila protivna strana, a za koju se ne smatra odgovornim.
Na traženje Regulatorne komisije od 26.12.2012. godine, protivna strana je dana 25.01.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je 17.01.2012. godine sa podnosiocem zahtjeva zaključen ugovor o reprogramu duga kada je podnosilac potpisao i ugovor o snabdijevanju električnom energijom i izjavu o predaji izgrađenog priključka u vlasništvo distributera, te da je podnosiocu zahtjeva izdata elektroenergetska saglasnost. Saldo duga na dan 31.12.2012. godine iznosi 16.245,70 KM, od toga je energija 15.566,99 KM i kamate 678,71 KM, dok od ovog iznosa neovlašćena potrošnja iznosi 11.052,58 KM. Protivna strana dalje navodi da je dana 17.10.2012. godine prilikom redovne kontrole mjernog mjesta konstatovana sumnjiva državna plomba i fotografisano zatečeno stanje. Nakon toga, mjerni uređaj broj 210482 je skinut i dana 19.10.2012. godine dostavljen Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju, koji je svojim nalazom od 01.11.2012. godine utvrdio da je olovni žig na mjernom uređaju oštećen (otvaran) i da mjerni uređaj nije ispravan (greška u mjerenju -67%). Protivna strana je navela da je obračun neovlašćene potrošnje izvršen je po dva osnova: prvi osnov je ''u skladu sa Opštim uslovima za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, i to član 91. stav 3. od 120 časova, a drugi osnov je period od posljednje kontrole mjernog mjesta, pa do momenta otkrivanja neovlašćene potrošnje, umanjen za iznos obračunatih kWh''. Zapisnik o posljednjoj kontroli mjernog mjesta prije ustanovljavanja neovlašćene potrošnje je sačinjen 07.10.2011. godine, a mjerno mjesto se nalazi na fasadi objekta podnosioca zahtjeva. Prilikom kontrole mjernog mjesta i zamjene mjernog uređaja bio je prisutan član domaćinstva koji je odbio da potpiše zapisnik. Na kraju, protivna strana navodi da je podnosiocu zahtjeva obustava isporuke električne energije izvršena 26.12.2012. godine, a prilikom kontrole mjernog mjesta od 04.01.2013. godine ustanovljeno je da je podnosilac izvršio samovoljno priključenje. Na traženje Regulatorne komisije od 04.02.2013. godine, protivna strana je dana 04.03.2013. godine dostavila dodatno izjašnjenje u kojem je navela da je ''struja glavnog instalacionog osigurača tokom perioda neovlašćene potrošnje bila zaštićena, tj. plombiran pancer'', te da je priključak predat u vlasništvo protivne strane i da se niskonaponski ormar nalazi na bočnom zidu kuće i dostupan je i podnosiocu zahtjeva. U dodatnom izjašnjenju protivna strana je posebno istakla činjenicu da je u izvještaju Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju utvrđeno da je olovni žig otvaran i da je broj žiga 21 na mjernom uređaju postavljenom 2004. godine, te da je rok važenja žiga 10 godina, što znači da je postavljeni žig trebao biti broj 14, a ne broj 21.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 59. redovnoj sjednici održanoj 13. marta 2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od pet dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na zaključak i nacrt rješenja.
Izvršen je uvid u: zahtjev podnosioca od 12.12.2012. godine, odgovor na prigovor protivne strane od 27.11.2012. godine, izjašnjenje protivne strane od 23.01.2013. godine, dodatno izjašnjenje od 26.02.2013. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 19.10.2012. godine, zapisnike o neovlašćenoj potrošnji električne energije od 31.10.2012. godine, energetsku karticu, karticu potrošača i karticu potrošača sa razdvojenim saldom energije i kamate, fakturu od 31.10.2012. godine, izvještaj Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju od 30.10.2012. godine, izvještaj o kontroli mjernog mjesta - direktno mjerenje od 05.10.2011. godine, zahtjev za pregled obračunskog mjernog mjesta od 16.09.2011. godine, prijavu neovlašćene potrošnje električne energije od 20.11.2012. godine, odštetni zahtjev od 22.11.2012. godine, nalog za isključenje od 26.12.2012. godine, zapisnike o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 26.12.2012. i 04.01.2013. godine, ugovor o reprogramiranju duga po računima za utrošenu električnu energiju od 09.09.2011. godine sa anuitetnim planom, račun za električnu energiju za decembar 2011. godine, punomoć od 04.01.2012. godine, ugovor o snabdijevanju od 17.01.2013. godine, izjavu o predaji izgrađenog priključka u vlasništvo distributera od 17.01.2013. godine, fotografije mjernog uređaja broj 210482, rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti od 23.01.2012. godine, čitačke liste, opomene za neovlašćenu potrošnju od 07.11.2012. i 18.12.2012. godine i podnesak podnosioca od 22.11.2012. i 26.12.2012. godine dostavljen protivnoj strani.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
§ kao krajnji kupac električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 300510020 u ulici Cara Dušana bb u Trnu, opština Laktaši, evidentiran je Đukić Miroslav;
§ prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
§ podnosilac zahtjeva je protivnoj strani podnio zahtjev za pregled mjernog mjesta 16.09.2011. godine, a kao razlog je naveo ''skinuta plomba na panceru'';
§ protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta o čemu je sačinjen i Izvještaj o kontroli mjernog mjesta od 07.10.2011. godine u kome je konstatovano da je izvršeno plombiranje glavnog instalacionog osigurača (''plombiran pancer'');
§ protivna strana je sa podnosiocem zahtjeva 17.01.2012. godine zaključila Ugovor o snadbijevanju (kategorija potrošnje – domaćinstvo, tarifna grupa – 1. TG);
§ protivna strana je podnosiocu zahtjeva izdala rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti (zbog legalizacije objekta) za stambeni objekat pri čemu odobrena priključna snaga iznosi 17,3 kW, naponski nivo priključenja 3X230/400, dok je nominalna struja glavnog instalacionog osigurača 25 A;
§ dana 17.10.2012. godine protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta o čemu je sačinjen zapisnik broj 03/005206 u kome je konstatovano da je ''sumnjiva državna plomba (olovna); takođe, na navedenom zapisniku kontrolori su na mjestu predviđenom za potpis vlasnika upisali napomenu ''radnik neće da potpiše'';
§ protivna strana je dana 19.10.2012. godine izvšila skidanje mjernog uređaja broj 210482 i postavljanje mjernog uređaja broj 176547;
§ skinuti mjerni uređaj broj 210482 je dostavljen Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju radi provjere njegove ispravnosti;
§ u izvještaju Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju od 30.10.2011. godine, konstatovano je da se na trofaznom elektronskom brojilu aktivne električne energije tipa serijski broj 210482/2004 proizvođača Mikroelektronika nalazi oštećen (otvaran) olovni žig, te da mjerni uređaj ne registruje 67% utrošene električne energije;
§ protivna strana je sačinila obračun neovlašćene potrošnje koji se sastoji od dva dijela:
o prvog – u kome je mjesečne izmjerene količine utrošene električne energije, evidentirane u energetskoj kartici kupca, uvećala za 67% za 12 mjeseci, pri čemu je određena količina neovlašćeno utrošene električne energije od 84.324 kWh, te izvršen obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 10.637,99 KM i
o drugi – u kome obračunala neovlaštenu potrošnju zbog povrede državnog žiga u iznosu od 378,59 KM, na način što je množila nominalni napon od 220 V i nominalnu struju glavnog osigurača od 35 A, i vrijeme od 120 časova;
§ protivna strana je ukupno obračunala podnosiocu zahtjeva naknadu za neovlašćeno utrošenu električnu energiju u iznosu od 11.016,58 KM;
§ protivna strana je dana 26.12.2012. godine izvršila obustavu isporuke električne energije podnosiocu zahtjeva;
§ podnosilac zahtjeva nije platio obračunati iznos neovlašćeno utrošene električne energije;
§ protivna strana je prilikom kontrole mjernog mjesta od 04.01.2013. godine, konstatovala da je podnosilac zahtjeva izvršio samovoljno priključenje objekta na distributivnu mrežu;
§ protivna strana nije podnisiocu zahtjeva vršila obračun neovlaštene potrošnje po osnovu samovoljnog priključenja objekta na distributivnu mrežu.
Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu brojnaplatni broj 300510020, u cjelosti neosnovan.
Na osnovu priložene dokumentacije, nesporno je utvrđeno da je protivna strana imala osnova da na osnovu Izvještaja Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju izvrši obračun naknda za neovlašćeno utrošenu elektrinu energiju. Navedenim izvještajem je konstatovano oštećenje (otvaranje) olovnog žiga i utvrđeno da mjerni uređaj ne registruje 67% utrošene električne energije. Otvaranjem olovnog žiga omogućen je uticaj na mjerni uređaj odnosno neovlaštena potrošnja u smislu člana 89. stav (1) tačka b) Opštih uslova – onemogućavanje ispravnog registrovanja preuzete električne energije i snage.
Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, uzevši u obzir period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje, budući da je prethodna kontrola mjernog mjesta vršena 07.10.2011. godine. Međutim, protivna strana nije pravilno primijenila odredbe Opštih uslova prilikom sačinjavanja obračuna naknade za neovlašćeno utrošenu elektrinu energiju. Naime, na osnovu dostavljene dokumentacije protivna strana je izvršila obračun neovlaštene potrošnje po dva osnova. U prvom dijelu obračuna protivna strana je uzimajući u obzir činjenicu da mjerni uređaj ne registruje 67% utrošene električne energije kao osnov za obračun neovlašćene potrošnje uzela mjesečne izmjerene količine električne energije evidentirane u energetskoj kartici kupca, te je njihovim uvećanjem za 67%, odredila količinu neovlašteno utrošene električne energije za 12 mjeseci od 84.324 kWh, na osnovu čega je određen iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju od 10.637,99 KM. Dodatno, u drugom dijelu obračuna protivna strana je izvršila obračun naknade za neovlašteno utrošenu elektrinu energiju u iznosu od 378,59 KM, zbog, kako je navedeno povrede državnog žiga, pri čemu je korišten nominalni napon od 220 V, nominalna struja glavnog osigurača od 35 A, i vrijeme od 120 časova.
Na osnovu navedenoga, jasno je da je protivna strana činjenicu da je oštećen (otvaran) olovni žig pogrešno protumačila kao neovlaštenu potrošnju iz člana 89. stav 1) tačka g) Opštih uslova, te na osnovu toga primijenila odredbu člana 91. stav 3. Opštih uslova, kojom je propisan način utvrđivanja količine neovlašćeno utrošene električne energije za slučaj samovoljnog skidanja ili oštećenja plombe. Ovaj obračun neovlašćene potrošnje se sačinjava ukoliko je povređena plomba distributera, a da pri tom nema drugog vida neovlašćene potrošnje, a ne za povredu državnog žiga. Dakle, kako je naprijed navedeno, protivna strana je u konkretnom slučaju bila dužna sačiniti obračun za slučaj neovlašćene potrošnje propisan članom 89. stavom 1) tačkom b) Opštih uslova, tj. kada krajnji kupac onemogućava pravilno registrovanje preuzete električne energije i snage.
S toga je tačkom 2. dispozitiva rješenja protivnoj strani naloženo da izvrši novi obračun naknade za neovlašćenu potrošnju na ovom mjernom mjestu pri čemu će:
- obračunsku snagu odrediti pravilnom primjenom odredbe člana 91. stav 2. tačka 3) opštih uslova, tj. množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničavanje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda, sa nominalnim naponom,
- količinu neovlašteno utoršene aktivne energije utvrditi primjenom člana 91. stav (2) tačka v) Opštih uslova iza obračunatu količinu aktivne energije primijeniti cijenu iz člana 92. stav (2) tačka a) i
- iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju umanjiti za količine električne energije registrovane na mjernom mjestu u periodu neovlaštene potrošnje.
Uvidom u dostavljene materijale i dokaze nije moguće sa sigurnošću utvrditi vrijednost nominalne struje glavnog osigurača, te je neophodno da protivna strana pregledom mjernog mjesta nedvosmisleno utvrdi vrijednost nominalne struje glavnog instalacionog osigurača i da tu vrijednost upotrijebi prilikom određivanja obračunske snage.
Zapisnikom od 04.01.2013. godine konstatovano da je podnosilac zahtjeva, nakon isključenja električne energije od strane protivne strane 26.12.2012. godine, izvršio samovoljno priključenje objekta na distributivnu mrežu, što predstavlja neovlaštenu potrošnju u smislu člana 89. stav (1) tačka a) Opštih uslova. Po ovom osnovu protivna strana ima pravo da izvrši obračun neovlaštene potrošnje energiju koristeći odredbe člana 91. stav (2) tačka a) alineja 4) i tačka v) u pogledu utvrđivanja obračunske snage i količine neovlašteno utrošene električne energije, te odredbe člana 92. u pogledu naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju. Prilikom obračuna neovlašćene potrošnje, protivna strana je dužna odrediti period neovlašćene potrošnje u smisilu odredbi člana 90. stav 2. i 3. Opštih uslova.
Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. i 2. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo