Број: Р-56-37-2/13
Датум: 24.01.2013.
На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Лукић Илије из Бања Луке, против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлаштене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 56. редовној сједници одржаној 24. јануара 2013. године, донијела
РЈЕШЕЊЕ
1. УСВАЈА СЕ захтјев Лукић Илије из Бања Луке од 19.07.2012. године којим оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње на мјерном мјесту ЕД број 103676590 у Бањој Луци.
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука, да умјесто обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије, изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту због грешке у мјерењу за 12 мјесеци уназад од дана отклањања грешке у мјерењу.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је дана 27.07.2012. године примила захтјев за рјешавање спора Лукић Илије из Бања Луке (у даљем тексту: подносилац захтјева), против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно у вези са обрачуном неовлаштене потрошње електричне енергије на мјерном мјесту ЕД број 103676590 у Бањој Луци. Подносилац захтјева је навео да су радници противне стране дана 10.05.2012. године извршили контролу његовог мјерног мјеста о чему су сачинили записник. Том приликом му је саопштено да неовлаштено троши електричну енергију, те је одбио да потпише записник о контроли мјерног мјеста. Након седам дана од дана наведене контроле, замијењено је електрично бројило, те му је касније достављен обрачун неовлаштене потрошње, а на основу сачињеног записника и налаза Републичког завода за стандардизацију и метрологију Одјељење за верификацију Бања Лука број 05.3/11/393-17-202/12 од 31.05.2012. године. Подносилац захтјева негира да је предузимао било какве недозвољене радње на бројилу, које се налазило на бетонском стубу на улици и у цјелости оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње, наводећи да уредно измирује обавезе по основу утрошене електричне енергије.
Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења, односно достављања доказа којима располаже. У изјашњењу противне стране број 6116/12 АН - ДП од 17.10.2012. године наведено је да је подносилац захтјева у евиденцији противне стране евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње "домаћинство" прије 1991. године под ЕД бројем 103676590. Мјерно мјесто је доступно за очитање и редовно су вршена очитања, те су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију. Дана 10.05.2012. године извршена је контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева о чему је сачињен записник број 03/005555, којим је констатовано да се мјерно мјесто налази на стубу, да бројило уопште не региструје потрошњу на Л1 (10 А), те да је потребно замијенити бројило. Подносилац захтјева је одбио да потпише записник, те није дозволио искључење мјерног мјеста са дистрибутивне мреже. На основу налога за рад број 2861831 замјена бројила је извршена дана 17.05.2012. године, а на потврди о замјени бројила евидентирани су подаци о потрошњи електричне енергије на скинутом и новопостављеном бројилу. На основу захтјева противне стране број 5257 од 21.05.2012. године, Републички завод за стандардизацију и метрологију Републике Српске је извршио контролу исправности мјерног уређаја серијски број 162202/2009 и у свом налазу техничке исправности број 05.3/11/393-17-202/12 од 31.05.2012. године констатовао да се на овом бројилу налазио фалсификовани оловни жиг РС 12 БИХ 19 121 Републичког завода за стандардизацију и метрологију, Одјељење за верификацију Бијељина. Подносиоцу захтјева је достављен Обрачун неовлаштено преузете електричне енергије број 6116/12 од 07.06.2012. године у укукпном износу од 2.711,09 КМ. Дана 26.06.2012. године подносилац захтјева је на овај обрачун поднио приговор који је заведен код противне стране под бројем 6116/12, на који је противна страна дана 06.07.2012. године подносиоцу захтјева доставила одговор, којим је констатовано да је приговор неоснован. Уз изјашњење је противна страна доставила расположиву документацију.
На 51. редовној сједници одржаној 07.11.2012. године, након размaтрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и прикупљене документације Регулаторна комисија је донијела закључак да се затражи од противне стране додатно изјашњење и достављање расположиве документације која је од значаја за одлучивање о предмету спора, а нарочито на околности измјештања мјерног мјеста подносиоца захтјева, локацији бетонског стуба са мјерним мјестом подносиоца захтјева, да ли има више мјерних мјеста на истом стубу, те да ли су мјерна мјеста обезбијеђена од неовлаштеног приступа трећих лица. Противна страна се актом број 6116/12 АН-ДП од 28.11.2012. године додатно изјаснила да је мјерно мјесто подносиоца захтјева измјештено у оквиру редовних активности дана 26.06.2009. године на бетонски стуб, који се налази на јавној површини, те је уграђено ново бројило број 162202 и постављени аутоматски осигурачи од 32 А. На бетонском стубу поред мјерног мјеста подносиоца захтјева, налази се још једно мјерно мјесто, тако да су ова мјерна мјеста смјештена у главном разводном ормару који је закључан, што је констатовано записником о контроли прикључног вода и мјерног мјеста од 26.11.2012. године.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 54. редовној сједници одржаној 14. децембра 2012. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте. Подносилац захтјева је благовремено поднио коментаре на нацрт рјешења.
Извршен је увид у сљедећу документацију: Захтјев подносиоца од 19.07.2012. године; Изјашњење противне стране број 6116/12 од 17.10.2012. године и број 6116/12 АН-ДП од 28.11.2012. године; Енергетску картицу број 103676590; Картицу потрошача број 103676590; Финансијску картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате број 103676590; Записник о извршеној контроли мјерног мјеста број 005555 од 10.05.2012. године; Налог за рад број 2861831; Потврду о замјени бројила број 42/05/12 од 17.05.2012. године; Потврду од замјени бројила од 26.06.2009. године; Читачке листе; НалазРепубличког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске број 05.3/11/393-17-202/12 од 31.05.2012. године; Обрачун неовлаштено преузете електричне енергије од 07.06.2012. године; Приговор подносиоца захтјева од 25.06.2012. године; Одговор противне стране број 6116/12 МГ/ГЛ од 06.07.2012. године и Записник о контроли прикључног вода и мјерног мјеста број 001/03131 од 26.11.2012. године.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
- на мјерном мјесту ЕД број 103676590 у Улици Српских бранилаца 93 у Бањој Луци у евиденцији противне стране, као крајњи купац у категорији потрошње „домаћинство“, евидентиран је Лукић Илија из Бања Луке;
- мјерно мјесто подносиоца захтјева је измјештено у оквиру редовних активности дана 26.06.2009. године на бетонски стуб који се налази на јавној површини, а том приликом је уграђено ново бројило број 162202 и постављени аутоматски осигурачи од 32 А;
- на бетонском стубу поред електричног бројила подносиоца захтјева, налази се још једно мјерно мјесто, тако да су ова мјерна мјеста смјештена у главном разводном ормару, који је закључан, што је констатовано записником о контроли прикључног вода и мјерног мјеста од 26.11.2012. године;
- након измјештања мјерног мјеста подносиоца захтјева, врши се редовно очитање и редовно се испостављају рачуни за утрошену електричну енергију;
- подносилац захтјева је уредно измиривао обавезе по основу испоручене електричне енергије, односно по испостављеним рачунима противне стране;
- дана 10.05.2012. године извршена је контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева, а овлаштени радници противне стране су записнички констатовли да се мјерно мјесто налази на бетонском стубу, да бројило не региструје потрошњу на Л1 (10 А), те да је потребно замијенити бројило;
- дана 17.05.2012. године на основу радног налога број 2861831, извршена је замјена мјерног уређаја, тако да је мјерни уређај број 162202 скинут, а мјерни уређај број 143294 постављен, о чему је сачињена Потврда о замјени бројила којом је констатовано стање утрошених kWh на бројилима;
- налазом о контроли исправности број 05.3/11/393-17-202/12 од 31.05.2012. године, Републички завод за стандардизацију и метрологију Републике Српске је констатовано да се на мјерном уређају број 162202 налазио фалсификовани оловни жиг РС 12 БИХ 19 121 Републичког завода за стандардизацију и метрологију Одјељења за верификацију Бијељина, те да наведени мјерни уређај правилно не региструје утрошену електричну енергију на фазама Р и С, тј. са грешком на бројчанику од 67% и у вишој и у нижој тарифи;
- противна страна је сачинила Обрачун неовлаштено преузете електричне енергије број 6116/12 од 07.06.2012. године, за период од маја 2011. до маја 2012. године, у укупном износу од 2.711,09 КМ;
- подносилац захтјева је на обрачун неовлаштено уторшене електричне енергије поднио противној страни приговор дана 25.06.2012. године;
- на поднесени приговор противна страна је доставила одговор број 6116/12-МС/ГЛ од 06.07.2012. године којим је констатовано да је приговор неоснован.
На основу наведених чињеница, утврђено је да је захтјев подносиоца којим оспорава основ за обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије у цјелости основан, те је као такав усвојен.
Увидом у достављену документацију у овом поступку, утврђено је да је противна страна, у оквиру редовних активности, извршила измјештење мјерног мјеста подносиоца захтјева дана 26.06.2009. године на бетонски стуб који се налази на јавној површини, а том приликом је уграђено ново бројило број 162202. Дана 10.05.2012. године противна страна је извршила контролу мјерног мјеста ЕД број 103676590 у Улици Српских бранилаца 93 у Бањој Луци, којом је утврђено да бројило не региструје потрошњу електричне енергије на Л1 (10 А), те да је потребно замијенити бројило. Дана 17.05.2012. године на основу радног налога број 2861831 мјерни уређај број 162202 је замијењен и достављен на контролу исправности у Републички завод за стандардизацију и метрологију, а постављен је нови мјерни уређај број 143294 о чему је сачињена Потврда о замјени бројила број 42/05/12 од 17.05.2012. године. O контроли исправности бројила сачињен је налаз број 05.3/11/393-17-202/12 од 31.05.2012. године, у којем је Републички завод за стандардизацију и метрологију Републике Српске констатовано да се на мјерном уређају број 162202 налазио фалсификовани оловни жиг РС 12 БИХ 19 121 Републичког завода за стандардизацију и метрологију Одјељења за верификацију Бијељина, те да наведени мјерни уређај правилно не региструје утрошену електричну енергију на фазама Р и С, тј. са грешком на бројчанику од 67% и у вишој и у нижој тарифи.
Oдредбама члана 11. став 2. тачка ђ, члана 78. став 1. и члана 89. став 1. тачка г. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12), дефинисано је да је крајњи купац дужан да заштитити мјерне уређаје од неовлаштеног приступа трећих лица, те да је одговоран за скидање или оштећење пломбе мјерног уређаја када се мјерни уређај налази на његовом посједу. Такође, чланом 89. став (1) тачка б) Општих услове дефинисано је да се под неовлашћеном потрошњом подразумијевају радње крајњег купца којима онемогућава правилно регистровање преузете електричне енергије. У конкретном случају утврђено је да се на мјерном уређају број 162202 налазио фалсификовани оловни жиг РС 12 БИХ 19 121 Републичког завода за стандардизацију и метрологију Одјељења за верификацију Бијељина, чиме је створена могућност утицаја на правилно регистровање преузете електричне енергије. Међутим, у смислу наведених одредби Општих услова, које се односе на самовољно скидање или оштећење пломбе, јасно треба разграничити права,обавезеи одговорности крајњег купца и дистрибутера, у случајевима када се мјерни уређај налази на приватном посједу крајњег купца, односно на јавној површини.
Имајући у виду чињенице, да је измјештање мјерног уређаја током 2009. године вршено у оквиру редовних активности дистрибутера, да је мјерни уређај постављен на стубу на јавној површини, да се мјерни уређај налази у главном разводном ормару који је закључан, а у смислу наведених одредби, као и одредби члана 74. став 1. и члана 75. став 2. Општих услова, противна страна је одговорна за стање мјерног уређаја и стање пломби, жигова и других знакова којима се штити вјеродостојност рада мјерног уређаја у овој ситуацији, а не подносилац захтјева.
На основу прикупљених доказа није се могло са сигурношћу утврдити да ли је грешка у мјерењу посљедица неовлаштених радњи на мјерном уређају. Контролом исправности мјерног уређаја број 162202, неспорно је утврђено да овај мјерни уређај правилно не региструје утрошену електричну енергију на фазама Р и С, тј. са грешком на бројчанику од 67% и у вишој и у нижој тарифи, па је на основу ове чињенице на овом мјерном мјесту потребно извршити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије због грешке у мјерењу, а не сачинити обрачун неовлаштене потрошње. С обзиром да није познат датум настанка грешке у мјерењу, то је на основу одредбе члана 79. став 7. тачка в. Општих услова одлучено да се за корекцију обрачуна због грешке у мјерењу у овом случају узме период од 12 мјесеци. Имајући у виду утврђене чињенице, а на основу наведених одредби Општих услова, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овога рјешења.
Подносилац захтјева је у поднесеним коментарима на нацрт рјешења навео да је правилно и праведно одлучено у тачки 1. диспозитива којом је усвојен његов захтјевкојим оспорава обрачун невлаштено утрошене електричне енергије, те је коментарисао да је нејасно како је могућа корекција обрачуна утрошене електричне енергије ако је захтјев подносиоца у цјелости усвојен и како није познат датум настанка грешке у мјерењу, када радници дистрибутера редовно контролишу и пописују потрошњу електричне енергије.
С обзиром на коментаре подносиоца потребно је истаћи да се захтјев подносиоца, којим је оспоравао обрачун неовлаштене потрошње, усвојио због недостатка доказа да су на мјерном мјесту, које се налази на јавној површини, предузете неовлаштене радње за које је одговоран подносилац захтјева. Тачком 2. диспозитива наложено је да се на овом мјерном мјесту изврши корекција обрачуна утрошене електричне енергије, због утврђене грешке у мјерењу, а на основу одредбе члана 79. став 7. тачка в. Општих услова. Грешка у мјерењу у овом случају се није могла утврдити приликом очитања мјерног уређаја, већ само контролом исправности мјерног уређаја од стране надлежне институције. Због тога је било неопходно тачком 2. диспозитива овога рјешења одлучити у складу са наведеним одредбама Општих услова, како би се у овој ситуацији када мјерни уређај није био исправан, утврдила количина испоручене електричне енергије, коју је подносилац захтјева обавезан да плати противној страни.
Собзиромда се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овога рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).
Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило