Broj: R-56-37-2/13
Datum: 24.01.2013.
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Lukić Ilije iz Banja Luke, protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 56. redovnoj sjednici održanoj 24. janurara 2013. godine, donijela
RJEŠENJE
1. USVAJA SE zahtjev Lukić Ilije iz Banja Luke od 19.07.2012. godine kojim osporava osnov za obračun neovlaštene potrošnje na mjernom mjestu ED broj 103676590 u Banjoj Luci.
2. NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, da umjesto obračuna neovlašteno utrošene električne energije, izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu zbog greške u mjerenju za 12 mjeseci unazad od dana otklanjanja greške u mjerenju.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je dana 27.07.2012. godine primila zahtjev za rješavanje spora Lukić Ilije iz Banja Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva),protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka(u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije na mjernom mjestu ED broj 103676590 u Banjoj Luci. Podnosilac zahtjeva je naveo da su radnici protivne strane dana 10.05.2012. godine izvršili kontrolu njegovog mjernog mjesta o čemu su sačinili zapisnik. Tom prilikom mu je saopšteno da neovlašteno troši električnu energiju, te je odbio da potpiše zapisnik o kontroli mjernog mjesta. Nakon sedam dana od dana navedene kontrole, zamijenjeno je električno brojilo, te mu je kasnije dostavljen obračun neovlaštene potrošnje, a na osnovu sačinjenog zapisnika i nalaza Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-202/12 od 31.05.2012. godine. Podnosilac zahtjeva negira da je preduzimao bilo kakve nedozvoljene radnje na brojilu, koje se nalazilo na betonskom stubu na ulici i u cjelosti osporava osnov za obračun neovlaštene potrošnje, navodeći da uredno izmiruje obaveze po osnovu utrošene električne energije.
Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila na odgovor protivnoj strani, radi izjašnjenja, odnosno dostavljanja dokaza kojima raspolaže. U izjašnjenju protivne strane broj 6116/12 AN - DP od 17.10.2012. godine navedeno je da je podnosilac zahtjeva u evidenciji protivne strane evidentiran kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje "domaćinstvo" prije 1991. godine pod ED brojem 103676590. Mjerno mjesto je dostupno za očitanje i redovno su vršena očitanja, te su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju. Dana 10.05.2012. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva o čemu je sačinjen zapisnik broj 03/005555, kojim je konstatovano da se mjerno mjesto nalazi na stubu, da brojilo uopšte ne registruje potrošnju na L1 (10 A), te da je potrebno zamijeniti brojilo. Podnosilac zahtjeva je odbio da potpiše zapisnik, te nije dozvolio isključenje mjernog mjesta sa distributivne mreže. Na osnovu naloga za rad broj 2861831 zamjena brojila je izvršena dana 17.05.2012. godine, a na potvrdi o zamjeni brojila evidentirani su podaci o potrošnji električne energije na skinutom i novopostavljenom brojilu. Na osnovu zahtjeva protivne strane broj 5257 od 21.05.2012. godine, Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske je izvršio kontrolu ispravnosti mjernog uređaja serijski broj 162202/2009 i u svom nalazu tehničke ispravnosti broj 05.3/11/393-17-202/12 od 31.05.2012. godine konstatovao da se na ovom brojilu nalazio falsifikovani olovni žig RS 12 BIH 19 121 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina. Podnosiocu zahtjeva je dostavljen Obračun neovlašteno preuzete električne energije broj 6116/12 od 07.06.2012. godine u ukukpnom iznosu od 2.711,09 KM. Dana 26.06.2012. godine podnosilac zahtjeva je na ovaj obračun podnio prigovor koji je zaveden kod protivne strane pod brojem 6116/12, na koji je protivna strana dana 06.07.2012. godine podnosiocu zahtjeva dostavila odgovor, kojim je konstatovano da je prigovor neosnovan.Uz izjašnjenje je protivna strana dostavila raspoloživu dokumentaciju.
Na 51. redovnoj sjednici održanoj 07.11.2012. godine, nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i prikupljene dokumentacije Regulatorna komisija je donijela zaključak da se zatraži od protivne strane dodatno izjašnjenje i dostavljanje raspoložive dokumentacije koja je od značaja za odlučivanje o predmetu spora, a naročito na okolnosti izmještanja mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, lokaciji betonskog stuba sa mjernim mjestom podnosioca zahtjeva, da li ima više mjernih mjesta na istom stubu, te da li su mjerna mjesta obezbijeđena od neovlaštenog pristupa trećih lica. Protivna strana se aktom broj 6116/12 AN-DP od 28.11.2012. godine dodatno izjasnila da je mjerno mjesto podnosioca zahtjeva izmješteno u okviru redovnih aktivnosti dana 26.06.2009. godine na betonski stub, koji se nalazi na javnoj površini, te je ugrađeno novo brojilo broj 162202 i postavljeni automatski osigurači od 32 A. Na betonskom stubu pored mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, nalazi se još jedno mjerno mjesto, tako da su ova mjerna mjesta smještena u glavnom razvodnom ormaru koji je zaključan, što je konstatovano zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 26.11.2012. godine.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 54. redovnoj sjednici održanoj 14. decembra 2012. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od pet dana za dostavljanje komenatara na navedene akte. Podnosilac zahtjeva je blagovremeno podnio komentare na nacrt rješenja.
Izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: Zahtjev podnosioca od 19.07.2012. godine; Izjašnjenje protivne strane broj 6116/12 od 17.10.2012. godine i broj 6116/12 AN-DP od 28.11.2012. godine; Energetsku karticu broj 103676590; Karticu potrošača broj 103676590; Finansijsku karticu potrošača sa razdvojenim saldom energije i kamate broj 103676590; Zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 005555 od 10.05.2012. godine; Nalog za rad broj 2861831; Potvrdu o zamjeni brojila broj 42/05/12 od 17.05.2012. godine; Potvrdu od zamjeni brojila od 26.06.2009. godine; Čitačke liste; NalazRepubličkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske broj 05.3/11/393-17-202/12 od 31.05.2012. godine; Obračun neovlašteno preuzete električne energije od 07.06.2012. godine; Prigovor podnosioca zahtjeva od 25.06.2012. godine; Odgovor protivne strane broj 6116/12 MG/GL od 06.07.2012. godine i Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/03131 od 26.11.2012. godine.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
- na mjernom mjestu ED broj 103676590 u Ulici Srpskih branilaca 93 u Banjoj Luci u evidenciji protivne strane, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje „domaćinstvo“, evidentiran je Lukić Ilija iz Banja Luke;
- mjerno mjesto podnosioca zahtjeva je izmješteno u okviru redovnih aktivnosti dana 26.06.2009. godine na betonski stub koji se nalazi na javnoj površini, a tom prilikom je ugrađeno novo brojilo broj 162202 i postavljeni automatski osigurači od 32 A;
- na betonskom stubu pored električnog brojila podnosioca zahtjeva, nalazi se još jedno mjerno mjesto, tako da su ova mjerna mjesta smještena u glavnom razvodnom ormaru, koji je zaključan, što je konstatovano zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 26.11.2012. godine;
- nakon izmještanja mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, vrši se redovno očitanje i redovno se ispostavnjaju računi za utrošenu električnu energiju;
- podnosilac zahtjeva je uredno izmirivao obaveze po osnovu isporučene električne energije, odnosno po ispostavljenim računima protivne strane;
- dana 10.05.2012. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, a ovlašteni radnici protivne strane su zapisnički konstatovli da se mjerno mjesto nalazi na betonskom stubu, da brojilo ne registruje potrošnju na L1 (10 A), te da je potrebno zamijeniti brojilo;
- dana 17.05.2012. godine na osnovu radnog naloga broj 2861831, izvršena je zamjena mjernog uređaja, tako da je mjerni uređaj broj 162202 skinut, a mjerni uređaj broj 143294 postavljen, o čemu je sačinjena Potvrda o zamjeni brojila kojom je konstatovano stanje utrošenih kWh na brojilima;
- nalazom o kontroli ispravnosti broj 05.3/11/393-17-202/12 od 31.05.2012. godine, Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske je konstatovano da se na mjernom uređaju broj 162202 nalazio falsifikovani olovni žig RS 12 BIH 19 121 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenja za verifikaciju Bijeljina, te da navedeni mjerni uređaj pravilno ne registruje utrošenu električnu energiju na fazama R i S, tj. sa greškom na brojčaniku od 67% i u višoj i u nižoj tarifi;
- protivna strana je sačinila Obračun neovlašteno preuzete električne energije broj 6116/12 od 07.06.2012. godine, za period od maja 2011. do maja 2012. godine, u ukupnom iznosu od 2.711,09 KM;
- podnosilac zahtjeva je na obračun neovlašteno utoršene električne energije podnio protivnoj strani prigovor dana 25.06.2012. godine;
- na podneseni prigovor protivna strana je dostavila odgovor broj 6116/12-MS/GL od 06.07.2012. godine kojim je konstatovano da je prigovor neosnovan.
Na osnovu navedenih činjenica, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca kojim osporava osnov za obračun neovlaštene potrošnje električne energije u cjelosti osnovan, te je kao takav usvojen.
Uvidom u dostavljenu dokumentaciju u ovom postupku, utvrđeno je da je protivna strana, u okviru redovnih aktivnosti, izvršila izmještenje mjernog mjesta podnosioca zahtjeva dana 26.06.2009. godine na betonski stub koji se nalazi na javnoj površini, a tom prilikom je ugrađeno novo brojilo broj 162202. Dana 10.05.2012. godine protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta ED broj 103676590 u Ulici Srpskih branilaca 93 u Banjoj Luci, kojom je utvrđeno da brojilo ne registruje potrošnju električne energije na L1 (10 A), te da je potrebno zamijeniti brojilo. Dana 17.05.2012. godine na osnovu radnog naloga broj 2861831 mjerni uređaj broj 162202 je zamijenjen i dostavljen na kontrolu ispravnosti u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, a postavljen je novi mjerni uređaj broj 143294 o čemu je sačinjena Potvrda o zamjeni brojila broj 42/05/12 od 17.05.2012. godine. O kontroli ispravnosti brojila sačinjen je nalaz broj 05.3/11/393-17-202/12 od 31.05.2012. godine, u kojem je Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske konstatovano da se na mjernom uređaju broj 162202 nalazio falsifikovani olovni žig RS 12 BIH 19 121 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenja za verifikaciju Bijeljina, te da navedeni mjerni uređaj pravilno ne registruje utrošenu električnu energiju na fazama R i S, tj. sa greškom na brojčaniku od 67% i u višoj i u nižoj tarifi.
Odredbama člana 11. stav 2. tačka đ, člana 78. stav 1. i člana 89. stav 1. tačka g. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), definisano je da je krajnji kupac dužan da zaštititi mjerne uređaje od neovlaštenog pristupa trećih lica, te da je odgovoran za skidanje ili oštećenje plombe mjernog uređaja kada se mjerni uređaj nalazi na njegovom posjedu. Takođe, članom 89. stav (1) tačka b) Opštih uslove definisano je da se pod neovlašćenom potrošnjom podrazumijevaju radnje krajnjeg kupca kojima onemogućava pravilno registrovanje preuzete električne energije. U konkretnom slučaju utvrđeno je da se na mjernom uređaju broj 162202 nalazio falsifikovani olovni žig RS 12 BIH 19 121 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenja za verifikaciju Bijeljina, čime je stvorena mogućnost uticaja na pravilno registrovanje preuzete električne energije. Međutim, u smislu navedenih odredbi Opštih uslova, koje se odnose na samovoljno skidanje ili oštećenje plombe, jasno treba razgraničiti prava, obaveze i odgovornosti krajnjeg kupca i distributera, u slučajevima kada se mjerni uređaj nalazi na privatnom posjedu krajnjeg kupca, odnosno na javnoj površini.
Imajući u vidu činjenice, da je izmještanje mjernog uređaja tokom 2009. godine vršeno u okviru redovnih aktivnosti distributera, da je mjerni uređaj postavljen na stubu na javnoj površini, da se mjerni uređaj nalazi u glavnom razvodnom ormaru koji je zaključan, a u smislu navedenih odredbi, kao i odredbi člana 74. stav 1. i člana 75. stav 2. Opštih uslova, protivna strana je odgovorna za stanje mjernog uređaja i stanje plombi, žigova i drugih znakova kojima se štiti vjerodostojnost rada mjernog uređaja u ovoj situaciji, a ne podnosilac zahtjeva.
Na osnovu prikupljenih dokaza nije se moglo sa sigurnošću utvrditi da li je greška u mjerenju posljedica neovlaštenih radnji na mjernom uređaju. Kontrolom ispravnosti mjernog uređaja broj 162202, nesporno je utvrđeno da ovaj mjerni uređaj pravilno ne registruje utrošenu električnu energiju na fazama R i S, tj. sa greškom na brojčaniku od 67% i u višoj i u nižoj tarifi, pa je na osnovu ove činjenice na ovom mjernom mjestu potrebno izvršiti korekciju obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju, a ne sačiniti obračun neovlaštene potrošnje. S obzirom da nije poznat datum nastanka greške u mjerenju, to je na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka v. Opštih uslova odlučeno da se za korekciju obračuna zbog greške u mjerenju u ovom slučaju uzme period od 12 mjeseci. Imajući u vidu utvrđene činjenice, a na osnovu navedenih odredbi Opštih uslova, odlučeno je kao u tački 1. i 2. dispozitiva ovoga rješenja.
Podnosilac zahtjeva je u podnesenim komentarima na nacrt rješenja naveo da je pravilno i pravedno odlučeno u tački 1. dispozitiva kojom je usvojen njegov zahtjev kojim osporava obračun nevlašteno utrošene električne energije, te je komentarisao da je nejasno kako je moguća korekcija obračuna utrošene električne energije ako je zahtjev podnosioca u cjelosti usvojen i kako nije poznat datum nastanka greške u mjerenju, kada radnici distributera redovno kontrolišu i popisuju potrošnju električne energije.
S obzirom na komentare podnosioca potrebno je istaći da se zahtjev podnosioca, kojim je osporavao obračun neovlaštene potrošnje, usvojio zbog nedostatka dokaza da su na mjernom mjestu, koje se nalazi na javnoj površini, preduzete neovlaštene radnje za koje je odgovoran podnosilac zahtjeva. Tačkom 2. dispozitiva naloženo je da se na ovom mjernom mjestu izvrši korekcija obračuna utrošene električne energije, zbog utvrđene greške u mjerenju, a na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka v. Opštih uslova. Greška u mjerenju u ovom slučaju se nije mogla utvrditi prilikom očitanja mjernog uređaja, već samo kontrolom ispravnosti mjernog uređaja od strane nadležne institucije. Zbog toga je bilo neophodno tačkom 2. dispozitiva ovoga rješenja odlučiti u skladu sa navedenim odredbama Opštih uslova, kako bi se u ovoj situaciji kada mjerni uređaj nije bio ispravan, utvrdila količina isporučene električne energije, koju je podnosilac zahtjeva obavezan da plati protivnoj strani.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovoga rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo