Skip to Content

Тумачење тачке 3.1 и тачке 5.3. Услова дозволе за производњу ел.енергије ФГ "Бирач" а.д. Зворник

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: Р-24-172-30/08

Датум: 27.03.2008. године

 

На основу члана 24. алинеја 6. Закона о електричној енергији - пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске" број 8/08), поступајући по захтјевима корисника дозвола Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник и Мјешовитог Холдинга "Електропривреда Републике Српске" - Матично предузеће а.д. Требиње у поступку истраге по питању равноправности између учесника на тржишту електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 24. редовној сједници одржаној 27.03.2008. године донијела је:

 

 

Т У М А Ч Е Њ Е

тачке  3.1. и тачке 5.3. Услова дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије број 01-330-04/22/07 од 19.10.2007. корисника Фабрика глинице "Бирач" а. д. Зворник

 

Тумачење тачке 3.1. и тачке 5.3. Услова дозволе  за обављање дјелатности производње електричне енергије број 01-330-04/22/07 од 19.10.2007. корисника Фабрика глинице "Бирач" а. д. Зворник гласи:

 

"3.1.   Предмет дозволе је обављање дјелатности производње електричне енергије претежно за властите потребе у Енергани - термоелектрани Фабрике глинице "Бирач" АД Зворник, чији су технички и енергетски подаци наведени у тачки 1.2.2. ове дозволе.

5.3.        Корисник дозволе има право уговарати продају вишкова произведене електричне енергије у складу са законом, подзаконским актима, правилима и прописима РЕРС-а и условима из ове дозволе."

 

Ово тумачење ступа на снагу даном доношења, објавиће се у "Службеном Гласнику Републике Српске, на огласној табли и интернет страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске и представља саставни дио Услова дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије број 01-330-04/22/07 од 19.10.2007. корисника Фабрика глинице "Бирач" а. д. Зворник.

 

По питању равноправности учесника на тржишту електричне енергије на истој редовној сједници заузет је слиједећи

 

С Т А В

 

  1. Сви учесници на тржишту електричне енергије су равноправни, дужни су да послују транспарентно и да омогуће другим учесницима на тржишту електричне енергије у Републици Српској услове за равноправан третман на тржишту на принципима  недискриминације и равноправности лица и облика својине.
  2. Уколико Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник производњом електричне енергије у свом производном објекту подмирује своје властите потребе, тада нема обавезу производње и испоруке електричне енергије за снабдијевање тарифних купаца у систему обавезе јавне услуге и у том случају, послије задовољења властитих потреба, вишак произведене електричне енергије може пласирати на слободно тржиште.
  3. Уколико се Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник за потребе обављања претежне  дјелатности снабдијева електричном енергијом као квалификовани купац, односно на слободном тржишту, онда и цјелокупну произведену електричну енергију у свом производном објекту може продавати на слободном тржишту.
  4. Уколико Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник, као тарифни купац, произведену електричну енергију у свом производном објекту намјерава да пласира на тржиште, тада има обавезу да најмање пропорционални дио планиране производње за снабдијевање тарифних купаца утврђен на основу електроенергетског биланса користи за властите потребе (без одређивања цијене на прагу електране), а остатак произведене електричне енергије може пласирати на слободно тржиште.
  5. Уколико Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник произведену електричну енергију у свом производном објекту намјерава да пласира на тржиште, дужна је да ову дјелатност обавља у складу са прописима, што значи да пропорционални дио планиране производње за снабдијевање тарифних купаца утврђен на основу електроенергетског биланса, као и сви остали произвођачи електричне енергије, испоручује за снабдијевање тарифних купаца, а остали дио произведене електричне енергије може пласирати на слободно тржиште. У том случају је дужна обављање електроенергетске дјелатности (производња електричне енергије) успоставити у посебном правном субјекту, који је дужан поднијети РЕРС-у захтјев за одређивање цијене на прагу електране, чиме се омогућава да послује под истим условима као и други произвођачи електричне енергије у Републици Српској.
  6. У случајевима из тачке 4. и 5. овога става, потребно је провести процедуру измјене и допуне дозволе или преноса дозволе у складу са Правилником о издавању дозвола ("Службени гласник Републике Српске" број 8/08).
  7. Мјешовити Холдинг "Електропривреда Републике Српске" - Матично предузеће а.д. Требиње је дужан да поштује Тржишна правила и постојећу регулаторну праксу и под једнаким условима обавља послове балансно одговорне стране унутар територије на којој пружа своје услуге и за трећа лица, те обављање тих послова не може условљавати рјешавањем других односа на тржишту електричне енергије.

 

Образложење

Фабрика глинице "Бирач" а.д. Зворник (у даљем тексту: ФГ Бирач), као корисник дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије и дозволе за обављање дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом на територији БиХ издатих од Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: РЕРС) и дозволе за међународну трговину електричном енергијом издате од Државне регулаторне комисије за електричну енергију (у даљем тексту: ДЕРК), је дана 02.06.2008. године поднијела РЕРС-у захтјев број 08-060208/05, због нарушавања равноправности на тржишту електричне енергије од стране Мјешовитог Холдинга "Електропривреда Републике Српске" - Матично предузеће а.д. Требиње (у даљем тексту: МХ ЕРС), којим се тражи предузимање мјера из надлежности РЕРС-а. У захтјеву је наведено да је МХ ЕРС одбио да закључи уговор о балансној одговорности са ФГ Бирач, иако је према Тржишним правилима био обавезан, те на тај начин онемогућио ФГ Бирач учешће на тржишту електричне енергије. Уз захтјев су достављени сви документи о комуникацији ФГ Бирач са МХ ЕРС-ом, ДЕРК-ом, Независним оператером БиХ (у даљем тексту: НОС) и осталим Електропривредама у БиХ, у којима су изнесени поједини ставови о овом питању.

Захтјевима број 1.1/01-270-1/08 од 06.02.2008. и број 1.1/01-270-3/08 од 15.02.2008. године МХ ЕРС обавјештава РЕРС да су објекти ФГ Бирач прикључени на напонски ниво 110 kV и да постоје ситуације, у погледу међусобних права и обавеза, које се могу различито тумачити. На основу уговора о испоруци ФГ Бирач преузима електричну енергију од предузећа из састава МХ ЕРС-а, како се у захтјеву наводи, "по знатно нижим цијенама у односу на важеће тарифне ставове", а истовремено "као произвођач и трговац електричном енергијом, продаје електричну енергију по тржишним цијенама, које су знатно више од важећих тарифних ставова". Иако овај уговор истиче половином текуће године, могуће је и у будуће да као тарифни купац преузима електричну енергије по нижим цијенама, а производи и продаје своју енергију на тржишту. Чланом 51. став 2. Правилника о тарифној методологији и тарифном поступку прописано је да "Сви произвођачи електричне енергије у Републици Српској учествују у снабдијевању тарифних купаца у систему обавезе јавне услуге пропорционално својој планираној производњи утврђеној у електроенергетском билансу", тако да су сва производна предузећа дужна кроз обавезу јавне услуге произвести потребне количине електричне енергије за снабдијевање крајњих  купаца. МХ ЕРС у захтјеву предлаже да РЕРС у складу са законским овлаштењима, као и својим подзаконским актима, изврши измјену услова дозволе за производњу електричне енергије на начин да "произведена електрична енергије буде искориштена за властите потребе ФГ Бирач" или да "у случају да је потрошња овог предузећа мања од производње у властитим објектима да је ФГ Бирач дужан да са властитим снабдјевачем који му продаје енергију као крајњем купцу, регулисати третман енергије која се ињектира у електроенергетски систем" или да, "у случају када је укупна годишња производња електричне енергије већа од укупне потрошње овог предузећа, кроз услове дозволе омогућити пласман вишкова на слободном тржишту".

РЕРС је на 23. редовној сједници одржаној 19.02.2008. године размотрио поднесене захтјеве и донио закључак о одржавању формалне расправе по овим захтјевима, а ради истраге по питању равноправности између подносилаца захтјева, као учесника на тржишту електричне енергије. Остављена је могућност давања коментара на поднесене захтјеве свим заинтересовним лицима, те је остављен рок за подношење захтјева за стицање статуса умјешача у овом поступку, о чему је јавност обавјештена. У остављеном року нису поднесени захтјеви за стицање статуса умјешача у поступку. На формалној расправи која је одржана 27.02.2008. године странке су углавном остале код својих ставова, а представници ДЕРК-а и НОС-а су изнијели свој став по овом питању имајући у виду одредбе Тржишних правила и постојећу регулаторну праксу.

Након формалне расправе сачињен је Извјештај водитеља поступка са препоруком РЕРС-у, који је достављен подносиоцима захтјева на коментаре. Подносиоци су доставили коментаре на Извјештај водитеља поступка, тако да је РЕРС на 24. редовној сједници приликом доношења тумачења и заузимања става, размотрио цјелокупну документацију прикупљену у овом поступку, Извјештај водитеља поступка са препоруком и коментаре подносилаца захтјева на овај извјештај.

Увидом у достављену документацију утврђено је да је ФГ Бирач почетком фебруара 2008. године, затражила од МХ ЕРС закључење уговора о одговорности за балансирање, како би произведену електричну енергију пласирала на тржиште. МХ ЕРС је одбила закључење уговора о одговорности за балансирање, чиме је ФГ Бирач онемогућено да учествује на тржишту електричне енергије. Ступањем на снагу Тржишних правила МХ ЕРС је аутоматизмом постала балансно одговорна страна (у даљем тексту: БОС) и тај статус нико није оспорио. Дакле, одбијање закључења уговора о одговорности за балансирање у овом случају, представља вид дискриминације, односно неравноправности на тржишту електричне енергије, јер у фази I у којој је тренутно тржиште нису испуњени технички услови да било ко осим три електрипривреде из БиХ буде БОС (није испуњен услов даљинског очитавања бројила на свим тачкама размјене и не постоји обрачунска база података на сатном нивоу), па је према издатој дозволи за обављање дјелатности производње електричне енергије ФГ Бирач, као кориснику дозволе одређено право и обавеза да уговорима регулише међусобне односе са другим учесницима на тржишту електричне енергије и да поштује закључене уговоре. Одбијањем закључења уговора о балансној одговорности са ФГ Бирач, као кориснику дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије, од стране МХ ЕРС-а онемогућено је учешће на тржишту електричне енергије, јер је Тржишним правилима чланом 8. тачка Д прописано: "Три Електрипривреде и БиХ су једини учесници, који су овлаштени да постану БОС у току фазе Iа", чланом 9. тачка Д:  "Три Електрипривреде БиХ система су једини учесници, који су овлаштени да постану БОС у току фазе Iб", а чланом 11. став 2. "У току фазе И свака ЕП ће бити БОС и ниједан други учесник на тржишту не може бити БОС."

Важећим уговором о испоруци - преузимању електричне енергије за период 01.07.2003. - 01.07.2008. године, између Владе Републике Српске, ФГ Бирач и ЕДП "Електро-Бијељина" у тачки 6.3 регулисан је начин обрачуна електричне енергије коју потрошач ињектира у мрежу испоручиоца и уговорне стране се морају придржавати потписаних уговора. 

Условима дозвола за обављање дјелатности производње електричне енергије, које су издате предузећима у саставу МХ ЕРС-а, између осталих, прописана је и обавеза јавне услуге, која подразумијева обавезу која се може одредити кориснику дозволе у циљу општег економског интереса, а може се односити на сигурност, укључујући и сигурност снабдијевања, редовност, квалитет и цијену снабдијевања електричном енергијом и заштиту животне средине укључујући енергетску ефикасност. Дакле, ова предузећа морају испоручивати произведену енергију тарифним купцима, а вишак могу пласирати на слободно тржиште. Ова обавеза ФГ Бирач, као кориснику дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије није одређена јер је исти, на основу техничких и енергетских података које је сам доставио у поступку издавања дозволе третиран као произвођач за властите потребе, односно да у свом производном објекту производи електричну енергију за властите потребе. У супротном, уколико би електричну енергију производио за тржиште, тада би морао поштовати обавезу јавне услуге.

ФГ Бирач, као подносилац захтјева, у поступку издавања дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије доставио је историјске податке о производњи електричне енергије у својој енергани - термоелектрани, који су приказани у условима дозволе под редним бројем 17 у оквиру техничких и енергетских података, тако да је годишња производња електричне енергије, односно остварена средња десетогодишња производња за године у којима се обављала производња, за властите потребе износила 32.057 МWh, а за тржиште 29 МWh. Имајући ово у виду у условима издате дозволе није му прописана обавеза јавне услуге. Међутим, уколико би се произведена електрична енергија пласирала на тржиште, обавеза јавне услуге производње електричне енергије за снабдијевање тарифних купаца се не може избјећи и она произилази из законских и подзаконских прописа. Поред тога, самом дозволом је прописано: "Корисник дозволе обавезан је придржавати се закона и подзаконских аката Републике Српске, Босне и Херцеговине и извршавати обавезе утврђене дозволом". Имајући у виду да се ФГ "Бирач" снабдијева електричном енергијом као тарифни купац, а да му дозволом за обављање дјелатности производње електричне енергије није прописана обавеза јавне услуге, која произилази из законских и подзаконских прописа, онда нема никаквог основа да се омогући ФГ Бирач да цјелокупну своју производњу пласира на слободно тржиште. У супротном би се сва производна електроенергетска предузећа из састава МХ ЕРС довела у неравноправан положај на тржишту електричне енергије. Стога је потребно овај однос уредити на правичан начин. Чланом 51. став 2. Правилника о тарифној методологији и тарифном поступку ("Службени гласник Републике Српске" број 61/05) прописано је да "Сви произвођачи електричне енергије у Републици Српској учествују у снабдијевању тарифних купаца у систему обавезе јавне услуге пропорционално својој планираној производњи утврђеној у електроенергетском билансу". Дакле, у погледу вршења обавезе јавне услуге, произвођачи морају бити равноправни. Чињеница је да ФГ Бирач обавља дјелатност производње електричне енергије као споредну дјелатност, а за потребе обављања претежне дјелатности, снабдијева се електричном енергијом као тарифни купац, односно по цијенама које су ниже од тржишних. Дакле, ФГ Бирач се снабдијева електричном енергијом произведеном за снабдијевање тарифних купаца, од стране других произвођача електричне енергије којима је наметнута обавеза јавне услуге. Имајући ово у виду произвођачима електричне енергије се мора обезбиједити једнак третман на тржишту електричне енергије, односно мора се омогућити свим произвођачима електричне енергије да електричну енергију могу продавати на слободном тржишту, када пропорционално својој планираној производњи утврђеној електроенергетским билансом испоруче електричну енергију за снабдијевање тарифних купаца, односно за подмирење властите потрошње, а све у складу са одредбом 5.3. дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије којом је дато право кориснику дозволе да уговара продају произведене електричне енергије у складу са законом, подзаконским актима, правилима и прописима РЕРС-а, и условима из издате дозволе.

Имајући у виду, да дозволом за обављање дјелатности производње електричне енергије ФГ Бирач није експлицитно прописана обавеза јавне услуге, РЕРС је на 24. редовној сједници донио тумачење тачке 3.1. Услова дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије ФГ Бирач број 01-330-04/22/07 од 19.10.2007. године, а у вези са тачком 1.2.2. и тачке 5.3 услова ове дозволе. Овим тумачењем су прецизирани и појашњени услови издате дозволе, тј. да је ФГ Бирач произвођач електричне енергије за властите потребе.  

На истој редовној сједници РЕРС је заузео и ставове по питању равноправности подносилаца захтјева, као учесника на тржишту електричне енергије. У ставовима под тачком 1, 2 и 3 су, додатно у односу на тумачење, појашњене могућности које има ФГ Бирач као произвођач електричне енергије за властите потребе према условима издате дозволе. Тачком 4. и 5. заузетих ставова, је предвиђена могућност да се ФГ Бирач одреди обавеза производње електричне енергије за снабдијевање тарифних купаца као и за друге произвођаче електричне енергије у Републици Српској, са и без утврђивања цијене на прагу електрана, с тим да се ова могућност може користити након што се проведе поступак измјене и допуне дозволе или преноса дозволе у складу са Правилником о издавању дозвола.

Тумачење и заузети ставови се заснивају на одредбама члана 9. став 3. Закона о електричној енергији, којим се прописује могућност производње електричне енергије за властите потребе и пласман вишкова на тржишту, као и о одредбама члана 1. став 3. овог закона којима се прописује и слиједи принцип недискриминације и равноправности лица и својине на тржишту електричне енергије, те принцип постепене либерализације тржишта, што подразумијева постојање транзиционог периода.

Што се тиче обављања послова балансно одговорне стране, односно закључења уговора о балансној одговорности, МХ ЕРС је дужан да поштује Тржишна правила и постојећу регулаторну праксу и под једнаким условима обавља послове балансно одговорне стране и за трећа лица унутар територије на којој пружа своје услуге, те обављање тих послова може условљавати рјешавањем других односа на тржишту електричне енергије. У заснивању облигационих односа МХ ЕРС не може условљавати права и обавезе за било кога, користећи свој положај на тржишту електричне енергије, који му је омогућен чланом 11. став 2., а у вези са члановима 7., 8., 9. и 10. Тржишних правила.

Имајући у виду утврђени чињенични и постојећи правни основ, као и издате дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије и обављање дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом на територији Босне и Херцеговине ФГ Бирач и издате дозволе за обављање дјелатности трговине и снабдијевања електричном енергијом на територији Босне и Херцеговине МХ ЕРС, као и издате дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије осталим произвођачима у саставу МХ ЕРС, РЕРС је на 24. редовној сједници одржаној 27.03.2008. године утврдила тумачење ове дозволе и став по питању равноправности учесника на тржишту електричне енергије.

 

Предсједник

Миленко Чокорило