Skip to Content

Tumačenje tačke 3.1 i tačke 5.3. Uslova dozvole za proizvodnju el. energije FG "Birač" a.d. Zvornik

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: R-24-172-30/08

Datum: 27.03.2008. godine

 

 

Na osnovu člana 24. alineja 6. Zakona o električnoj energiji - prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 8/08), postupajući po zahtjevima korisnika dozvola Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik i Mješovitog Holdinga "Elektroprivreda Republike Srpske" - Matično preduzeće a.d. Trebinje u postupku istrage po pitanju ravnopravnosti između učesnika na tržištu električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 24. redovnoj sjednici održanoj 27.03.2008. godine donijela je:

 

 

T U M A Č E Nj E

tačke  3.1. i tačke 5.3. Uslova dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije broj 01-330-04/22/07 od 19.10.2007. korisnika Fabrika glinice "Birač" a. d. Zvornik

 

Tumačenje tačke 3.1. i tačke 5.3. Uslova dozvole  za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije broj 01-330-04/22/07 od 19.10.2007. korisnika Fabrika glinice "Birač" a. d. Zvornik glasi:

 

"3.1.   Predmet dozvole je obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije pretežno za vlastite potrebe u Energani - termoelektrani Fabrike glinice "Birač" AD Zvornik, čiji su tehnički i energetski podaci navedeni u tački 1.2.2. ove dozvole.

5.3.        Korisnik dozvole ima pravo ugovarati prodaju viškova proizvedene električne energije u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, pravilima i propisima RERS-a i uslovima iz ove dozvole."

 

Ovo tumačenje stupa na snagu danom donošenja, objaviće se u "Službenom Glasniku Republike Srpske, na oglasnoj tabli i internet stranici Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske i predstavlja sastavni dio Uslova dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije broj 01-330-04/22/07 od 19.10.2007. korisnika Fabrika glinice "Birač" a. d. Zvornik.

 

Po pitanju ravnopravnosti učesnika na tržištu električne energije na istoj redovnoj sjednici zauzet je slijedeći

 

S T A V

 

  1. Svi učesnici na tržištu električne energije su ravnopravni, dužni su da posluju transparentno i da omoguće drugim učesnicima na tržištu električne energije u Republici Srpskoj uslove za ravnopravan tretman na tržištu na principima  nediskriminacije i ravnopravnosti lica i oblika svojine.
  2. Ukoliko Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik proizvodnjom električne energije u svom proizvodnom objektu podmiruje svoje vlastite potrebe, tada nema obavezu proizvodnje i isporuke električne energije za snabdijevanje tarifnih kupaca u sistemu obaveze javne usluge i u tom slučaju, poslije zadovoljenja vlastitih potreba, višak proizvedene električne energije može plasirati na slobodno tržište.
  3. Ukoliko se Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik za potrebe obavljanja pretežne  djelatnosti snabdijeva električnom energijom kao kvalifikovani kupac, odnosno na slobodnom tržištu, onda i cjelokupnu proizvedenu električnu energiju u svom proizvodnom objektu može prodavati na slobodnom tržištu.
  4. Ukoliko Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik, kao tarifni kupac, proizvedenu električnu energiju u svom proizvodnom objektu namjerava da plasira na tržište, tada ima obavezu da najmanje proporcionalni dio planirane proizvodnje za snabdijevanje tarifnih kupaca utvrđen na osnovu elektroenergetskog bilansa koristi za vlastite potrebe (bez određivanja cijene na pragu elektrane), a ostatak proizvedene električne energije može plasirati na slobodno tržište.
  5. Ukoliko Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik proizvedenu električnu energiju u svom proizvodnom objektu namjerava da plasira na tržište, dužna je da ovu djelatnost obavlja u skladu sa propisima, što znači da proporcionalni dio planirane proizvodnje za snabdijevanje tarifnih kupaca utvrđen na osnovu elektroenergetskog bilansa, kao i svi ostali proizvođači električne energije, isporučuje za snabdijevanje tarifnih kupaca, a ostali dio proizvedene električne energije može plasirati na slobodno tržište. U tom slučaju je dužna obavljanje elektroenergetske djelatnosti (proizvodnja električne energije) uspostaviti u posebnom pravnom subjektu, koji je dužan podnijeti RERS-u zahtjev za određivanje cijene na pragu elektrane, čime se omogućava da posluje pod istim uslovima kao i drugi proizvođači električne energije u Republici Srpskoj.
  6. U slučajevima iz tačke 4. i 5. ovoga stava, potrebno je provesti proceduru izmjene i dopune dozvole ili prenosa dozvole u skladu sa Pravilnikom o izdavanju dozvola ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 8/08).
  7. Mješoviti Holding "Elektroprivreda Republike Srpske" - Matično preduzeće a.d. Trebinje je dužan da poštuje Tržišna pravila i postojeću regulatornu praksu i pod jednakim uslovima obavlja poslove balansno odgovorne strane unutar teritorije na kojoj pruža svoje usluge i za treća lica, te obavljanje tih poslova ne može uslovljavati rješavanjem drugih odnosa na tržištu električne energije.

 

Obrazloženje

Fabrika glinice "Birač" a.d. Zvornik (u daljem tekstu: FG Birač), kao korisnik dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije i dozvole za obavljanje djelatnosti trgovine i snabdijevanja električnom energijom na teritoriji BiH izdatih od Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: RERS) i dozvole za međunarodnu trgovinu električnom energijom izdate od Državne regulatorne komisije za električnu energiju (u daljem tekstu: DERK), je dana 02.06.2008. godine podnijela RERS-u zahtjev broj 08-060208/05, zbog narušavanja ravnopravnosti na tržištu električne energije od strane Mješovitog Holdinga "Elektroprivreda Republike Srpske" - Matično preduzeće a.d. Trebinje (u daljem tekstu: MH ERS), kojim se traži preduzimanje mjera iz nadležnosti RERS-a. U zahtjevu je navedeno da je MH ERS odbio da zaključi ugovor o balansnoj odgovornosti sa FG Birač, iako je prema Tržišnim pravilima bio obavezan, te na taj način onemogućio FG Birač učešće na tržištu električne energije. Uz zahtjev su dostavljeni svi dokumenti o komunikaciji FG Birač sa MH ERS-om, DERK-om, Nezavisnim operaterom BiH (u daljem tekstu: NOS) i ostalim Elektroprivredama u BiH, u kojima su izneseni pojedini stavovi o ovom pitanju.

Zahtjevima broj 1.1/01-270-1/08 od 06.02.2008. i broj 1.1/01-270-3/08 od 15.02.2008. godine MH ERS obavještava RERS da su objekti FG Birač priključeni na naponski nivo 110 kV i da postoje situacije, u pogledu međusobnih prava i obaveza, koje se mogu različito tumačiti. Na osnovu ugovora o isporuci FG Birač preuzima električnu energiju od preduzeća iz sastava MH ERS-a, kako se u zahtjevu navodi, "po znatno nižim cijenama u odnosu na važeće tarifne stavove", a istovremeno "kao proizvođač i trgovac električnom energijom, prodaje električnu energiju po tržišnim cijenama, koje su znatno više od važećih tarifnih stavova". Iako ovaj ugovor ističe polovinom tekuće godine, moguće je i u buduće da kao tarifni kupac preuzima električnu energije po nižim cijenama, a proizvodi i prodaje svoju energiju na tržištu. Članom 51. stav 2. Pravilnika o tarifnoj metodologiji i tarifnom postupku propisano je da "Svi proizvođači električne energije u Republici Srpskoj učestvuju u snabdijevanju tarifnih kupaca u sistemu obaveze javne usluge proporcionalno svojoj planiranoj proizvodnji utvrđenoj u elektroenergetskom bilansu", tako da su sva proizvodna preduzeća dužna kroz obavezu javne usluge proizvesti potrebne količine električne energije za snabdijevanje krajnjih  kupaca. MH ERS u zahtjevu predlaže da RERS u skladu sa zakonskim ovlaštenjima, kao i svojim podzakonskim aktima, izvrši izmjenu uslova dozvole za proizvodnju električne energije na način da "proizvedena električna energije bude iskorištena za vlastite potrebe FG Birač" ili da "u slučaju da je potrošnja ovog preduzeća manja od proizvodnje u vlastitim objektima da je FG Birač dužan da sa vlastitim snabdjevačem koji mu prodaje energiju kao krajnjem kupcu, regulisati tretman energije koja se injektira u elektroenergetski sistem" ili da, "u slučaju kada je ukupna godišnja proizvodnja električne energije veća od ukupne potrošnje ovog preduzeća, kroz uslove dozvole omogućiti plasman viškova na slobodnom tržištu".

RERS je na 23. redovnoj sjednici održanoj 19.02.2008. godine razmotrio podnesene zahtjeve i donio zaključak o održavanju formalne rasprave po ovim zahtjevima, a radi istrage po pitanju ravnopravnosti između podnosilaca zahtjeva, kao učesnika na tržištu električne energije. Ostavljena je mogućnost davanja komentara na podnesene zahtjeve svim zainteresovnim licima, te je ostavljen rok za podnošenje zahtjeva za sticanje statusa umješača u ovom postupku, o čemu je javnost obavještena. U ostavljenom roku nisu podneseni zahtjevi za sticanje statusa umješača u postupku. Na formalnoj raspravi koja je održana 27.02.2008. godine stranke su uglavnom ostale kod svojih stavova, a predstavnici DERK-a i NOS-a su iznijeli svoj stav po ovom pitanju imajući u vidu odredbe Tržišnih pravila i postojeću regulatornu praksu.

Nakon formalne rasprave sačinjen je Izvještaj voditelja postupka sa preporukom RERS-u, koji je dostavljen podnosiocima zahtjeva na komentare. Podnosioci su dostavili komentare na Izvještaj voditelja postupka, tako da je RERS na 24. redovnoj sjednici prilikom donošenja tumačenja i zauzimanja stava, razmotrio cjelokupnu dokumentaciju prikupljenu u ovom postupku, Izvještaj voditelja postupka sa preporukom i komentare podnosilaca zahtjeva na ovaj izvještaj.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da je FG Birač početkom februara 2008. godine, zatražila od MH ERS zaključenje ugovora o odgovornosti za balansiranje, kako bi proizvedenu električnu energiju plasirala na tržište. MH ERS je odbila zaključenje ugovora o odgovornosti za balansiranje, čime je FG Birač onemogućeno da učestvuje na tržištu električne energije. Stupanjem na snagu Tržišnih pravila MH ERS je automatizmom postala balansno odgovorna strana (u daljem tekstu: BOS) i taj status niko nije osporio. Dakle, odbijanje zaključenja ugovora o odgovornosti za balansiranje u ovom slučaju, predstavlja vid diskriminacije, odnosno neravnopravnosti na tržištu električne energije, jer u fazi I u kojoj je trenutno tržište nisu ispunjeni tehnički uslovi da bilo ko osim tri elektriprivrede iz BiH bude BOS (nije ispunjen uslov daljinskog očitavanja brojila na svim tačkama razmjene i ne postoji obračunska baza podataka na satnom nivou), pa je prema izdatoj dozvoli za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije FG Birač, kao korisniku dozvole određeno pravo i obaveza da ugovorima reguliše međusobne odnose sa drugim učesnicima na tržištu električne energije i da poštuje zaključene ugovore. Odbijanjem zaključenja ugovora o balansnoj odgovornosti sa FG Birač, kao korisniku dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije, od strane MH ERS-a onemogućeno je učešće na tržištu električne energije, jer je Tržišnim pravilima članom 8. tačka D propisano: "Tri Elektriprivrede i BiH su jedini učesnici, koji su ovlašteni da postanu BOS u toku faze Ia", članom 9. tačka D:  "Tri Elektriprivrede BiH sistema su jedini učesnici, koji su ovlašteni da postanu BOS u toku faze Ib", a članom 11. stav 2. "U toku faze I svaka EP će biti BOS i nijedan drugi učesnik na tržištu ne može biti BOS."

Važećim ugovorom o isporuci - preuzimanju električne energije za period 01.07.2003. - 01.07.2008. godine, između Vlade Republike Srpske, FG Birač i EDP "Elektro-Bijeljina" u tački 6.3 regulisan je način obračuna električne energije koju potrošač injektira u mrežu isporučioca i ugovorne strane se moraju pridržavati potpisanih ugovora. 

Uslovima dozvola za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije, koje su izdate preduzećima u sastavu MH ERS-a, između ostalih, propisana je i obaveza javne usluge, koja podrazumijeva obavezu koja se može odrediti korisniku dozvole u cilju opšteg ekonomskog interesa, a može se odnositi na sigurnost, uključujući i sigurnost snabdijevanja, redovnost, kvalitet i cijenu snabdijevanja električnom energijom i zaštitu životne sredine uključujući energetsku efikasnost. Dakle, ova preduzeća moraju isporučivati proizvedenu energiju tarifnim kupcima, a višak mogu plasirati na slobodno tržište. Ova obaveza FG Birač, kao korisniku dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije nije određena jer je isti, na osnovu tehničkih i energetskih podataka koje je sam dostavio u postupku izdavanja dozvole tretiran kao proizvođač za vlastite potrebe, odnosno da u svom proizvodnom objektu proizvodi električnu energiju za vlastite potrebe. U suprotnom, ukoliko bi električnu energiju proizvodio za tržište, tada bi morao poštovati obavezu javne usluge.

FG Birač, kao podnosilac zahtjeva, u postupku izdavanja dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije dostavio je istorijske podatke o proizvodnji električne energije u svojoj energani - termoelektrani, koji su prikazani u uslovima dozvole pod rednim brojem 17 u okviru tehničkih i energetskih podataka, tako da je godišnja proizvodnja električne energije, odnosno ostvarena srednja desetogodišnja proizvodnja za godine u kojima se obavljala proizvodnja, za vlastite potrebe iznosila 32.057 MWh, a za tržište 29 MWh. Imajući ovo u vidu u uslovima izdate dozvole nije mu propisana obaveza javne usluge. Međutim, ukoliko bi se proizvedena električna energija plasirala na tržište, obaveza javne usluge proizvodnje električne energije za snabdijevanje tarifnih kupaca se ne može izbjeći i ona proizilazi iz zakonskih i podzakonskih propisa. Pored toga, samom dozvolom je propisano: "Korisnik dozvole obavezan je pridržavati se zakona i podzakonskih akata Republike Srpske, Bosne i Hercegovine i izvršavati obaveze utvrđene dozvolom". Imajući u vidu da se FG "Birač" snabdijeva električnom energijom kao tarifni kupac, a da mu dozvolom za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije nije propisana obaveza javne usluge, koja proizilazi iz zakonskih i podzakonskih propisa, onda nema nikakvog osnova da se omogući FG Birač da cjelokupnu svoju proizvodnju plasira na slobodno tržište. U suprotnom bi se sva proizvodna elektroenergetska preduzeća iz sastava MH ERS dovela u neravnopravan položaj na tržištu električne energije. Stoga je potrebno ovaj odnos urediti na pravičan način. Članom 51. stav 2. Pravilnika o tarifnoj metodologiji i tarifnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 61/05) propisano je da "Svi proizvođači električne energije u Republici Srpskoj učestvuju u snabdijevanju tarifnih kupaca u sistemu obaveze javne usluge proporcionalno svojoj planiranoj proizvodnji utvrđenoj u elektroenergetskom bilansu". Dakle, u pogledu vršenja obaveze javne usluge, proizvođači moraju biti ravnopravni. Činjenica je da FG Birač obavlja djelatnost proizvodnje električne energije kao sporednu djelatnost, a za potrebe obavljanja pretežne djelatnosti, snabdijeva se električnom energijom kao tarifni kupac, odnosno po cijenama koje su niže od tržišnih. Dakle, FG Birač se snabdijeva električnom energijom proizvedenom za snabdijevanje tarifnih kupaca, od strane drugih proizvođača električne energije kojima je nametnuta obaveza javne usluge. Imajući ovo u vidu proizvođačima električne energije se mora obezbijediti jednak tretman na tržištu električne energije, odnosno mora se omogućiti svim proizvođačima električne energije da električnu energiju mogu prodavati na slobodnom tržištu, kada proporcionalno svojoj planiranoj proizvodnji utvrđenoj elektroenergetskim bilansom isporuče električnu energiju za snabdijevanje tarifnih kupaca, odnosno za podmirenje vlastite potrošnje, a sve u skladu sa odredbom 5.3. dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije kojom je dato pravo korisniku dozvole da ugovara prodaju proizvedene električne energije u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, pravilima i propisima RERS-a, i uslovima iz izdate dozvole.

Imajući u vidu, da dozvolom za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije FG Birač nije eksplicitno propisana obaveza javne usluge, RERS je na 24. redovnoj sjednici donio tumačenje tačke 3.1. Uslova dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije FG Birač broj 01-330-04/22/07 od 19.10.2007. godine, a u vezi sa tačkom 1.2.2. i tačke 5.3 uslova ove dozvole. Ovim tumačenjem su precizirani i pojašnjeni uslovi izdate dozvole, tj. da je FG Birač proizvođač električne energije za vlastite potrebe.  

Na istoj redovnoj sjednici RERS je zauzeo i stavove po pitanju ravnopravnosti podnosilaca zahtjeva, kao učesnika na tržištu električne energije. U stavovima pod tačkom 1, 2 i 3 su, dodatno u odnosu na tumačenje, pojašnjene mogućnosti koje ima FG Birač kao proizvođač električne energije za vlastite potrebe prema uslovima izdate dozvole. Tačkom 4. i 5. zauzetih stavova, je predviđena mogućnost da se FG Birač odredi obaveza proizvodnje električne energije za snabdijevanje tarifnih kupaca kao i za druge proizvođače električne energije u Republici Srpskoj, sa i bez utvrđivanja cijene na pragu elektrana, s tim da se ova mogućnost može koristiti nakon što se provede postupak izmjene i dopune dozvole ili prenosa dozvole u skladu sa Pravilnikom o izdavanju dozvola.

Tumačenje i zauzeti stavovi se zasnivaju na odredbama člana 9. stav 3. Zakona o električnoj energiji, kojim se propisuje mogućnost proizvodnje električne energije za vlastite potrebe i plasman viškova na tržištu, kao i o odredbama člana 1. stav 3. ovog zakona kojima se propisuje i slijedi princip nediskriminacije i ravnopravnosti lica i svojine na tržištu električne energije, te princip postepene liberalizacije tržišta, što podrazumijeva postojanje tranzicionog perioda.

Što se tiče obavljanja poslova balansno odgovorne strane, odnosno zaključenja ugovora o balansnoj odgovornosti, MH ERS je dužan da poštuje Tržišna pravila i postojeću regulatornu praksu i pod jednakim uslovima obavlja poslove balansno odgovorne strane i za treća lica unutar teritorije na kojoj pruža svoje usluge, te obavljanje tih poslova može uslovljavati rješavanjem drugih odnosa na tržištu električne energije. U zasnivanju obligacionih odnosa MH ERS ne može uslovljavati prava i obaveze za bilo koga, koristeći svoj položaj na tržištu električne energije, koji mu je omogućen članom 11. stav 2., a u vezi sa članovima 7., 8., 9. i 10. Tržišnih pravila.

Imajući u vidu utvrđeni činjenični i postojeći pravni osnov, kao i izdate dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije i obavljanje djelatnosti trgovine i snabdijevanja električnom energijom na teritoriji Bosne i Hercegovine FG Birač i izdate dozvole za obavljanje djelatnosti trgovine i snabdijevanja električnom energijom na teritoriji Bosne i Hercegovine MH ERS, kao i izdate dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije ostalim proizvođačima u sastavu MH ERS, RERS je na 24. redovnoj sjednici održanoj 27.03.2008. godine utvrdila tumačenje ove dozvole i stav po pitanju ravnopravnosti učesnika na tržištu električne energije.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo