Skip to Content

Рјешење: Бориша Пушара, Гацко

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: Р-37-35-2/12
Датум: 26.01.2012.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Пушара Борише из Гацка, против МХ ЕРС ЗП "Електро - Херцеговина“ а.д. Требиње, РЈ "Електро-Гацко"Гацко, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 37. редовној сједници одржаној 26.01. 2012. године у Требињу, донијела је

 

  Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. УСВАЈА СЕ Захтјев Пушара Борише из Гацка и НАЛАЖЕ МХ ЕРС ЗП "Електро - Херцеговина“ а.д. Требиње, РЈ "Електро-Гацко" Гацко, да изврши корекцију обрачуна накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу његовог објекта - куће у селу Меданићи бб у Гацку, примјењујући при том одговарајуће прописе за утврђивање накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу који се односе на објекте из групе стандардних прикључака.

2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.

 

О б р а з л о ж е њ е

Дана 24.10.2011. године, у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) запримљен је захтјев за рјешавање спора Пушара Борише из Гацка (у даљем тексту: подносилац захтјева), против МХ ЕРС ЗП "Електро - Херцеговина“ а.д. Требиње, РЈ "Електро-Гацко" Гацко (у даљем тексту: противна страна), којим тражи преиспитивање обрачуна накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу његовог објекта - куће у селу Меданићи бб у Гацку. С обзиром да се његов објекат налази у селу, подносилац захтјева наводи да му је противна страна обрачунала накнаду за изградњу прикључка његовог објекта у износу од 2.787,51 КМ третирајући га као нестандардни прикључак усљед чега је платио много већи износ него што је предвиђеноРјешењемза утврђивање накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу објеката крајњих купаца као што је његов. Након сазнања да је платио много већи износ накнаде за прикључење свог објекта него што су платили други купци, чији су објекти приближно исто удаљениод мреже, подносилац се дана 12.09.2011. године обратио РЈ Гацко са захтјевом за корекцију наведеног износа. Дана 18.10.2011. године противна страна га је обавијестила да ће тражена корекција бити извршена према рјешењу Регулаторне комисије. Уз захтјев подносилац је приложио Уговор о прикључењу, фактуру-рачун на износ од 2.787,51 КМ од 12.08.2010. године, те наведени приговор и одговор противне стране.

Поднесени захтјев је упућен противнојстранина одговор, односно ради изјашњења и достављања расположивих доказа у овом предмету. Противна страна је дана 23.11.2011. године доставила Регулаторној комисији изјашњење о захтјеву подносиоца, те доставила расположиве доказе.

У изјашњењу је, између осталог, наведено да је дана 11.07.2010. године, на основу захтјева за прикључење објекта на мрежу, Пушара Бориши издато Рјешење о електроенергетској сагласности за објекат крајњег купца из категорије домаћинства број: 03/03-0223-19-28/10. Након изградње објекта, дана 12.08.2010. године под бројем: 03/03-0223-19-28/10/УОР, а прије изградње прикључка, са подносиоцем захтјева закључен је Уговор о прикључењу, којим је уговорена изградња прикључка, поступак и рокови прикључења, начин плаћања и друге појединости у вези са прикључењем објекта. Одредбом члана 5. наведеног  уговора одређена је накнада за изградњу прикључка у укупном износу од 2.787,54 КМ. Овај износ подносилац захтјева је уплатио 12.08.2010. године. Обрачун накнаде прикључења извршен је по типу нестандардни појединачни трофазни надземни прикључни вод на 0,4 kV до 43,5 kW прикључне снаге (НПТ 190) до 90 метара, а на основу тачке 2. редни број 3. Рјешења о утврђивању накнаде за прикључење објеката крајњих купаца на дистрибутивну мрежу ("Службени гласник Републике Српске", број 81/09). Противна страна даље наводи да, с обзиром да је наведени прикључак нестандардан и дужи од 90 метара тј. укупна дужина прикључног вода износи 194 метра, са мјерним мјестом на стубу из НПТ 190 тако да износ накнаде за прикључни вод износи 995,67 КМ. Овако добијени износ подијељен је са 95 метара на основу чега је израчуната цијена једног метра у износу од 10,48 КМ. Множењем јединичне цијене дошло се до износа од 2.033, 12 КМ на коју је додата накнада за мјерно мјесто на стубу у износу од 349,37 КМ што укупно износи 2.382,49 КМ, односно кад се на све то дода ПДВ укупан износ је 2.787,51 КМ.

Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 36. редовној сједници одржаној 22.12.2011. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. У остављеном року није било коментара на наведене акте.

Извршен је увид у: захтјев за покретање поступка за рјешавање спора од 24.10.2011. године, Рјешење о електроенергетској сагласности за објекат крајњег купца из категорије домаћинства број: 03/03-0223-19-28/10 од 11.07.2010. године, Уговор о прикључењу под бројем: 03/03-0223-19-28/10/УОР од 12.08.2010. године, фактуру-рачун број 56/Г-У-10 од 12.08.2010. године, фактуру-рачун број 18/Г-Е-10 од 12.08.2010. године, фактуру-рачун број 57/Г-У-10 од 12.08.2010. године, доказе о извршеним уплатама по наведеним фактурама од 12.08.2010 године, изјашњење противне стране од 23.11.2011. године, захтјев подносиоца од 12.09.2011. године за корекцију износа накнаде за прикључење, те одговор противне стране по захтјеву купца за корекцију број: 03/03-0230-376-02/11, од 10.10.2011. године.

Након анализе захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђено је да је:

·         дана 11.07.2010. године, на основу захтјева подносиоца за прикључење објекта на мрежу, противна страна донијела Рјешење о електроенергетској сагласности за објекат крајњег купца из категорије домаћинства;

·         подносилац захтјева закључио уговор о прикључењу са противном страном  дана 12.08.2010. године;

·         приликом обрачуна накнаде за прикључење објекта подносиоца захтјева, противна страна је прикључак подносиоца захтјева сврстала у типски нестандардни прикључак;

·         да се објекат подносиоца захтјева налази у селу Меданићи тј. у сеоском подручју, а удаљен је од мјеста прикључења на дистрибутивну мрежу 194 метра;

·         накнада за изградњу прикључка објекта подносиоца захтјева обрачуната је у износу од 2787 КМ, а накнадa за објезбеђење услова за прикључење износи 301 КМ;

·         укупан износ накнаде за прикључење подносилац захтјева је уплатио 12.08.2010. године;

·         након изградње прикључка извршено прикључење објекта подносиоца захтјева.

На основу наведених чињеница утврђено је да је захтјев подносиоца, којим тражи преиспитивање обрачуна накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу његовог објекта - куће у селу Меданићи бб у Гацку, у цјелости основан. Предмет овог спора је накнада за прикључење као вид мрежне тарифе, прописана Правилником о методологији за утврђивање накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу - у даљем тексту: Методологија ("Службени гласник Републике Српске", број 123/08) и Рјешењем о утврђивању накнаде за прикључење објеката крајњих купаца на дистрибутивну мрежу - у даљем тексту: Рјешење ("Службени гласник Републике Српске", број 81/09), а које је Регулаторна комисија донијела у оквиру законом прописане надлежности.

Дакле, неспорно је да је подносилац захтјева закључио уговор о прикључењу са противном страном ради регулисања прикључења свог објекта на дистрибутивну мрежу,  као и да је наведени уговор припремила противна страна која је, као корисник дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије, у смислу одредбе става 4.  члана 42. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске" број 85/08и 79/10) била дужна да изградњу прикључка уредиу складу са одредбама Општих  услова, Методологије и Рјешења.

У складу са одредбама члана 70. Закона о електричној енергији којом је, између осталог прописано, да корисник мреже плаћа дистрибутеру накнаду за прикључење, Регулаторна комисија је донијела Методологију на основу које се  утврђује структура и укупан износ накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу. Одредбом члана  6. став 1. Методологије прописано је да је стандардни прикључак,  прикључак објекта крајњег купца на нисконапонску мрежу (0,4 kV) који испуњава један од сљедећих услова:

- да је изградња објекта који се прикључује локацијски и временски усклађена са усвојеним просторно-планским документима из области уређења простора или

- да је удаљеност објекта од мјеста прикључења мања или једнака 50 метара у градском, односно 300 метара у сеоском подручју без обзира да ли постоји просторно-планска документација за локацију на којој се објекат гради.

Будући да се објекат подносиоца захтјева налази у сеоском подручју, те да је удаљеност објекта подносиоца захтјева од мјеста прикључења 194 метра тј. мања од прописаних 300 метара, према наведеном критеријуму удаљености од мјеста прикључења као и према осталим карактеристикама прикључка, прикључак на објекту подносиоца захтјева се разврстава у групу стандардних прикључака.

Рјешењем о утврђивању накнаде за прикључење објеката крајњих купаца на дистрибутивну мрежу корисницима дозвола за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије на цијелој територији Републике Српске су,  јасно и недвосмислено,утврђени износи накнаде за прикључење, коју корисник мреже плаћа дистрибутеру. Наведена накнада се састоји из два дијела: а) дијела накнаде за изградњу прикључка у фиксном износу за сваки тип прикључка и б) дијела накнаде за обезбјеђење услова за прикључење за прикључну снагу који се добије множењем јединичне цијене са прикључном снагом. 

У конкретном случају, према наведеном Рјешењу накнада за изградњу прикључка типа PT1s (Појединачни трофазни надземни стандардни прикључак са мјерним мјестом на стубу), без пореза на додату вриједност, износи:

- Дио накнаде за изградњу типског стандардног прикључка  у фиксном износу: 511,9КМ,  и

- Дио накнаде за обезбјеђење услова за прикључење, 16,53КМ x 13,8kW: 228,11KM, тј. у укупном износу 740,01КМ.

Дакле,  противна страна је, погрешном примјеном прописа, подносиоцу захтјева обрачунала накнаду за изградњу нестандардног прикључка која износи 2.787,54 КМ са порезом на додату вриједност, а не накнаду за изградњу типског стандардног прикључка који  износи 511,9 КМ чиме је оштетила и довела подносиоца захтјева у неравноправан положај у односу на друге крајње купце, односно није поступила у складу са наведеним  актима Регулаторне комисије као принудним прописима.

С обзиром да је Регулаторна комисија основана у циљу регулисања монополског понашања и обезбјеђења транспарентног и недискриминирајућег положаја свих учесника на тржишту електричне енергије, те да је донијела Опште услове у циљу унапређења ефикасности, сигурности и правичности у испоруци и снабдијевању електричном енергијом, имајући у виду наведени чињенични и правни основ, а посебно да противна страна није правилно примијенила одредбе Методологије и Рјешења, противној страни је наложено да изврши корекцију обрачуна накнаде за прикључење на дистрибутивну мрежу објекта подносиоца захтјева, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.

Узимајући у обзир да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива овога рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.

Поука о правном лијеку заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици (''Службени гласник Републике Српске“, број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске“, број 109/05).

Правна поука:

Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило