Број: Р-32-521-113/11
Датум: 28.09.2011.
На основу члана 28. став 1. алинеја 4. и 6. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Гудураш Радана из Кришковаца, општина Лакташи против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина"а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција“ Лакташи, у вези са одбијањем испоруке електричне енергије и тарифама по којима се електрична енергија испоручује, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српскена 32. редовној сједници одржаној 28.09.2011. године у Требињу, донијела је
РЈЕШЕЊЕ
1. ОДБИЈА СЕ захтјев Гудураш Радана из Кришковаца, општина Лакташи од 11.05.2011.и 13.06.2011. године, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјeрном мјесту Кришковци, наплатни број 300352520, као неоснован.
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи да, након подношења захтјева у писаној форми за довођење мјерног мјеста у исправно стање, уређења мјерног мјеста и плаћања трошкова уређења прикључка, трошкова искључења и поновног прикључења од стране Гудураш Радана, изврши прикључење објекта на дистрибутивну мрежу.
3. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина"а.д. Бања Лука, РЈ"Електродистрибуција“ а.д. Лакташи, да без одлагања изврши умањење износа обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије за износ испостављених рачуна за утрошену електричну енергију у периоду неовлашћене потрошње, те да о томе обавијести крајњег купца.
4. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина"а.д. Бања Лука,РЈ"Електродистрибуција“ а.д. Лакташи, да без одлагања изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије у погледу накнаде за обрачунску снагу, која је вршена након обуставе испоруке електричне енергије од 16.03.2011. године.
5. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом од 11.05.2011. године, те допуном захтјева од 13.06.2011. године, Гудураш Радан (у даљем тексту: подносилац захтјева) из Кришковаца, општина Лакташи, покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ"Електродистрибуција“ Лакташи (у даљем тексту: противна страна), у вези са одбијањем испоруке електричне енергије и тарифама по којима се електрична енергија испоручује. Поднесеним захтјевом се оспорава основ за обрачун невлашћене потрошње електричне енергије коју је противна страна установила и записнички констатовалау објекту подносиоца захтјева, те тражи да се изврши прикључење мјерног мјеста на електродистрибутивну мрежу. Поред тога, подносилац у захтјеву наводи неправилности у раду радника противне стране, затим да је мјерни уређај унутар објекта и да га треба измјестити, као и више електричних стубова који му сметају у обради земље.
На тражење Регулаторне комисије,противна страна је дана 13.05.2011. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је навела да мјерно мјесто није доступно али је вршено очитање и достављани рачуни, а по читачким листама се види да мјерно мјесто није било уредно пломбирано (напомена читача П-). Дана 15.03.2011. године извршена је контрола мјерног мјеста и установљена неовлашћена потрошња, на основу које је сачињен обрачун, који потрошач одбија да плати. Након усменог упозорења да ће доћи до одбијања испоруке електричне енергије, ако се не плати рачун за неовлашћену потрошњу, 16.03.2011. године извршена је обустава испоруке електричне енергије.
Регулаторна комисијаје оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 30.редовној сједници одржаној 31.08.2011. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте. У остављеном року, подносилац захтјева је доставио коментаре на закључак и нацрт рјешења у којима је поновио наводе из захтјева. Регулаторна комисија је оцијенила да достављени коментари нису од утицаја на другачије рјешење овог спора.
Извршен је увид у: захтјев подносиоца од 11.05.2011. године, допуну захтјева од 13.06.2011. године,поднесак од 13.04.2011. године упућен противној страни, рачуне за електричну енергију, одговор на поднесак од 13.07.2011. године, читачке листе за читачки ход 03 01 02 0051, записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 15.03.2011. године, налог за рад број 2580542 за контролу - преглед мјерног мјеста (уређаја), записник о неовлашћеној потрошњи електричне енергије број 869/04/МБ од 16.03.2011. године, фактуруброј 0302-4/11 од 16.03.2011. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 15.03.2011. и записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 16.03.2011. године, копије фотографија мјерног уређаја, картицу потрошача, картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате и енергетску кастицу.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
§ на мјерном мјесту наплатни број 300352520, Кришковци, као крајњи купац електричне енергије код противне стране евидентиран је Гудураш Радан;
§ подносилац захтјева је неовлаштено трошио електричну енергију, што је утврђено контролом мјерног мјеста на дан 15.03.2011. године,којом приликом је утврђено да је подносилац неовлашћено скинуо пломбу, те помјерио контактне мостиће на бројилу, тесамим тим онемугућио уредно мјерење утрошка електричне енергије, о чему је сачињен записник који није потписаоподносилац захтјева;
§ по утврђивању неовлашћене потрошње, 16.03.2011. годинепротивна страна је искључила мјерно мјесто подносиоца захтјева са дистрибутивне мреже, те сачинила обрачун неовлашћене потрошње у укупном износу од 2.307,72 КМ;
§ обрачун неовлашћене потрошње извршен је множењем номиналне струје главног осигурача са номиналним напоном, те је овако утврђена обрачунска снага множена са бројем дана у мјесецу и бројем часова, када је за обрачун узето је 200 дана, тј.шест мјесеци зимског периода, а 4 часа дневно, што је прописано за крајње купце који електричну енергију не користе за гријање,
§ подносилац захтјева није платио противној страни рачун за неовлаштену потрошњу електричне енергије,
§ противна страна није извршила умањење обрачуна неовлаштено преузете електричне енергије за износиспостављених рачуна за утрошену електричну енергију у периоду неовлаштене потрошње.
§ противна страна је након обуставе испоруке електричне енергије која је извршена 16.03.2011. године неосновано вршила обрачун накнаде за обрачунску снагу.
На основу наведених чињеница, у поступкује утврђено, да је захтјев подносиоца, којим оспорава основ за обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјерноммјестунаплатни број 300352520, Кришковци, у цјелости неоснован.
На основу приложене документације, а посебно записника о установљавањунеовлашћене потрошње електричне енергије, неспорно је утврђено да је подносилац захтјева неовлашћено преузимао електричну енергију на свом мјерном мјесту. Контролом мјерног мјеста од 15.03.2011. године утврђено једа јеподносилац неовлашћено скинуо пломбу, те помјерио контактне мостиће на бројилу, тесамим тим онемогућио уредно мјерење утрошка електричне енергије, о чему је сачињен записник који није потписао подносилац захтјева. Усљед таквог стања на мјерном мјесту,противна страна је, на основу члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији, односно члана 5. став 2. Закона о измјенама и допунама Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске" број 34/09), без претходног упозорења подносиоцу захтјева обуставила испоруку електричне енергије.
Противна страна је сачинила и подносиоцу захтјева доставила рачун за неовлаштену потрошњу електричне енергије на износ од 2.307,72 КМ. Овај рачун је сачињен у складу са одредбом члана 92. став 2. тачка в. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске" број 85/08 и 79/10). Приликом сачињавања овог обрачуна, противна страна је обрачун неовлашћене потрошње извршила множењем номиналне струје главног осигурача са номиналним напоном, те је овако утврђена обрачунска снага множена са бројем дана у мјесецу и бројем часова, када је за обрачун узето 200 дана, тј, шест мјесеци зимског периодаи 4 часа дневно, што је прописано за крајње купце који електричну енергију не користе за гријање. Овај обрачун је повољнији за крајњег купца, него да је за обрачун узет период од 12 мјесеци колико је максимално могуће или да је примјењена одредба члана 92. став 3. Општих услова, која прописује да се за случај самовољног скидања или оштећења пломбе, неовлашћена потрошња утврђује једнократно као производ одговарајуће обрачунске снаге и времена од 120 часова.
Тачком 2. диспозитива рјешења наложено је противној страни да изврши поновно прикључење објекта подносиоца на дистрибутивну мрежу, али након што подносилац захтјева противној страни поднесе захтјев у смислу одредбе члана 104. Општих услова, за довођење мјерног мјеста у исправно стање и уреди мјерно мјесто, те плати трошкове уређења прикључка, трошкове искључења и поновног прикључења објекта на дистрибутивну мрежу. Након прикључења објекта подносиоца на дистрибутивну мрежу, противна страна ће подносиоцу захтјева доставити исправно сачињен обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије и оставити му рок за плаћање. Неплаћање дуга по основу неовлашћене потрошње, након протека рока за плаћање, представља основ да противна страна примјени мјеру обуставе испоруке електричне енергије, уз претходно обавјештење, у смислу одредби члана 80. алинеја 3. Закона о електричној енергији и члана 98. став 1. тачка и) Општих услова.
Поступајући у интересу подносиоца захтјева, као крајњег купца електричне енергије, а имајући у виду да у спису предмета нема доказа да је противна страна умањила износ обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије за износ испостављених рачуна за утрошену електричну енергију у периоду неовлашћене потрошње, те да је неовлашћена потрошња изведена иза главних осигурача, то је на основу одредби члана 24. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 93. став 7. Општих услова одлучено као у тачки 3. диспозитива овог рјешења.
Увидом у картицу потрошача, утврђено је да је подносиоцу захтјева након обуставе испоруке електричне енергије, која је извршена 16.03.2011. године, вршен обрачун накнаде за обрачунску снагу, што је у супротности са чланом 103. тачка б) подтачка 2) Општих услова, паје наложено да противна страна изврши корекцију обрачуна у погледу накнаде за обрачунску снагу, како је и одлучено у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Наводи подносиоца у вези са очитањем мјерног уређаја, измјештањем мјерних мјеста, изградњом дистрибутивне мреже и постављањем електричних стубова на његовом земљишту нису предмет овог спора, јер су то послови из дјелокруга дистрибутера/снабдјевача, у складу са Општим условима. Такође, у вези са наводима подносиоца који се односе на понашање радника дистрибутера- снабдјевача, потребно је да се за све неправилности њиховог рада подносилац обрати управи дистрибутера- снабдјевача.
Узимајући у обзир да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 5.диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Поука о правном лијеку заснива се на одредби члана 29. Закона о електричној енергији,те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило