Skip to Content

Rješenje: Radan Guduraš, Laktaši

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: R-32-521-113/11
Datum: 28.09.2011.

Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. i 6. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Guduraš Radana iz Kriškovaca, opština Laktaši protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Laktaši, u vezi sa odbijanjem isporuke električne energije i tarifama po kojima se električna energija isporučuje, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 32. redovnoj sjednici održanoj 28.09.2011. godine u Trebinju, donijela je

 

RJEŠENJE

 

1.     ODBIJA SE zahtjev Guduraš Radana iz Kriškovaca, opština Laktaši od 11.05.2011. i 13.06.2011. godine, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu Kriškovci, naplatni broj 300352520, kao neosnovan.

2.     NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Laktaši da, nakon podnošenja zahtjeva u pisanoj formi za dovođenje mjernog mjesta u ispravno stanje, uređenja mjernog mjesta i plaćanja troškova uređenja priključka, troškova isključenja i ponovnog priključenja od strane Guduraš Radana, izvrši priključenje objekta na distributivnu mrežu.

3.   NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ a.d. Laktaši, da bez odlaganja izvrši umanjenje iznosa obračuna neovlašćeno preuzete električne energije za iznos ispostavljenih računa za utrošenu električnu energiju u periodu neovlašćene potrošnje, te da o tome obavijesti krajnjeg kupca.

4.   NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ a.d. Laktaši, da bez odlaganja izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije u pogledu naknade za obračunsku snagu, koja je vršena nakon obustave isporuke električne energije od 16.03.2011. godine.

5.     Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 11.05.2011. godine,te dopunom zahtjeva od 13.06.2011. godine, Guduraš Radan (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) iz Kriškovaca, opština Laktaši, pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Laktaši (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa odbijanjem isporuke električne energije i tarifama po kojima se električna energija isporučuje. Podnesenim zahtjevom se osporava osnov za obračun nevlašćene potrošnje električne energije koju je protivna strana ustanovila i zapisnički konstatovala u objektu podnosioca zahtjeva, te traži da se izvrši priključenje mjernog mjesta na elektrodistributivnu mrežu. Pored toga, podnosilac u zahtjevu navodi nepravilnosti u radu radnika protivne strane, zatim da je mjerni uređaj unutar objekta i da ga treba izmjestiti, kao i više električnih stubova koji mu smetaju u obradi zemlje.

Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 13.05.2011. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je navela da mjerno mjesto nije dostupno ali je vršeno očitanje i dostavljani računi, a po čitačkim listama se vidi da mjerno mjesto nije bilo uredno plombirano (napomena čitača P-). Dana 15.03.2011. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta i ustanovljena neovlašćena potrošnja, na osnovu koje je sačinjen obračun, koji potrošač odbija da plati. Nakon usmenog upozorenja da će doći do odbijanja isporuke električne energije, ako se ne plati račun za neovlašćenu potrošnju, 16.03.2011. godine izvršena je obustava isporuke električne energije.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 30. redovnoj sjednici održanoj 31.08.2011. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od pet dana za dostavljanje komenatara na navedene akte. U ostavljenom roku, podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na zaključak i nacrt rješenja u kojima je ponovio navode iz zahtjeva. Regulatorna komisija je ocijenila da dostavljeni komentari nisu od uticaja na drugačije rješenje ovog spora.

Izvršen je uvid u: zahtjev podnosioca od 11.05.2011. godine, dopunu zahtjeva od 13.06.2011. godine, podnesak od 13.04.2011. godine upućen protivnoj strani, račune za električnu energiju, odgovor na podnesak od 13.07.2011. godine, čitačke liste za čitački hod 03 01 02 0051, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije od 15.03.2011. godine, nalog za rad broj 2580542 za kontrolu - pregled mjernog mjesta (uređaja), zapisnik o neovlašćenoj potrošnji električne energije broj 869/04/MB od 16.03.2011. godine, fakturu broj 0302-4/11 od 16.03.2011. godine, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 15.03.2011. i zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 16.03.2011. godine, kopije fotografija mjernog uređaja, karticu potrošača,  karticu potrošača sa razdvojenim saldom energije i kamate i energetsku kasticu.

Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

§  na mjernom mjestu naplatni broj 300352520, Kriškovci, kao krajnji kupac električne energije kod protivne strane evidentiran je Guduraš Radan;

§  podnosilac zahtjeva je neovlašteno trošio električnu energiju, što je utvrđeno kontrolom mjernog mjesta na dan 15.03.2011. godine, kojom prilikom je utvrđeno da je podnosilac neovlašćeno skinuo plombu, te pomjerio kontaktne mostiće na brojilu, te samim tim onemugućio uredno mjerenje utroška električne energije, o čemu je sačinjen zapisnik koji nije potpisao podnosilac zahtjeva;

§  po utvrđivanju neovlašćene potrošnje, 16.03.2011. godine protivna strana je isključila mjerno mjesto podnosioca zahtjeva sa distributivne mreže, te sačinila obračun neovlašćene potrošnje u ukupnom iznosu od 2.307,72 KM;

§  obračun neovlašćene potrošnje izvršen je množenjem nominalne struje glavnog osigurača sa nominalnim naponom, te je ovako utvrđena obračunska snaga množena sa brojem dana u mjesecu i brojem časova,  kada je za obračun uzeto je 200 dana, tj. šest mjeseci zimskog perioda, a 4 časa dnevno, što je propisano za krajnje kupce koji električnu energiju ne koriste za grijanje,

§  podnosilac zahtjeva nije platio protivnoj strani račun za neovlaštenu potrošnju električne energije,

§  protivna strana nije izvršila umanjenje obračuna neovlašteno preuzete električne energije za iznosispostavljenih računa za utrošenu električnu energiju u periodu neovlaštene potrošnje.

§  protivna strana je nakon obustave isporuke električne energije koja je izvršena 16.03.2011. godine neosnovano vršila obračun naknade za obračunsku snagu.

Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu naplatni broj 300352520, Kriškovci, u cjelosti neosnovan.

Na osnovu priložene dokumentacije, a posebno zapisnika o ustanovljavanju neovlašćene potrošnje električne energije, nesporno je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva neovlašćeno preuzimao električnu energiju na svom mjernom mjestu. Kontrolom mjernog mjesta od 15.03.2011. godine utvrđeno je da je podnosilac neovlašćeno skinuo plombu, te pomjerio kontaktne mostiće na brojilu, te samim tim onemogućio uredno mjerenje utroška električne energije, o čemu je sačinjen zapisnik koji nije potpisao podnosilac zahtjeva.  Usljed takvog stanja na mjernom mjestu, protivna strana je, na osnovu člana 81. alineja 4. Zakona o električnoj energiji, odnosno člana 5. stav 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 34/09), bez prethodnog upozorenja podnosiocu zahtjeva obustavila isporuku električne energije.

Protivna strana je sačinila i podnosiocu zahtjeva dostavila račun za neovlaštenu potrošnju električne energije na iznos od 2.307,72 KM. Ovaj račun je sačinjen u skladu sa odredbom člana 92. stav 2. tačka v. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 85/08 i 79/10). Prilikom sačinjavanja ovog obračuna, protivna strana je obračun neovlašćene potrošnje izvršila množenjem nominalne struje glavnog osigurača sa nominalnim naponom, te je ovako utvrđena obračunska snaga množena sa brojem dana u mjesecu i brojem časova,  kada je za obračun uzeto 200 dana, tj, šest mjeseci zimskog perioda i 4 časa dnevno, što je propisano za krajnje kupce koji električnu energiju ne koriste za grijanje. Ovaj obračun je povoljniji za krajnjeg kupca, nego da je za obračun uzet period od 12 mjeseci koliko je maksimalno moguće ili da je primjenjena odredba člana 92. stav 3. Opštih uslova, koja propisuje da se za slučaj samovoljnog skidanja ili oštećenja plombe, neovlašćena potrošnja utvrđuje jednokratno kao proizvod odgovarajuće obračunske snage i vremena od 120 časova.

Tačkom 2. dispozitiva rješenja naloženo je protivnoj strani da izvrši ponovno priključenje objekta podnosioca na distributivnu mrežu, ali nakon što podnosilac zahtjeva protivnoj strani podnese zahtjev u smislu odredbe člana 104. Opštih uslova, za dovođenje mjernog mjesta u ispravno stanje i uredi mjerno mjesto, te plati troškove uređenja priključka, troškove isključenja i ponovnog priključenja objekta na distributivnu mrežu. Nakon priključenja objekta podnosioca na distributivnu mrežu, protivna strana će podnosiocu zahtjeva dostaviti ispravno sačinjen obračun neovlašćene potrošnje električne energije i ostaviti mu rok za plaćanje. Neplaćanje duga po osnovu neovlašćene potrošnje, nakon proteka roka za plaćanje, predstavlja osnov da protivna strana primjeni mjeru obustave isporuke električne energije, uz prethodno obavještenje, u smislu odredbi člana 80. alineja 3. Zakona o električnoj energiji i člana 98. stav 1. tačka i) Opštih uslova.

Postupajući u interesu podnosioca zahtjeva, kao krajnjeg kupca električne energije, a imajući u vidu da u spisu predmeta nema dokaza da je protivna strana umanjila iznos obračuna neovlašćeno utrošene električne energije za iznos ispostavljenih računa za utrošenu električnu energiju u periodu neovlašćene potrošnje, te da je neovlašćena potrošnja izvedena iza glavnih osigurača, to je na osnovu odredbi člana 24. alineja 4. Zakona o električnoj energiji i člana 93. stav 7. Opštih uslova odlučeno kao u tački 3. dispozitiva ovog rješenja.

Uvidom u karticu potrošača, utvrđeno je da je podnosiocu zahtjeva nakon obustave isporuke električne energije, koja je izvršena 16.03.2011. godine, vršen obračun naknade za obračunsku snagu, što je u suprotnosti sa članom 103. tačka b) podtačka 2) Opštih uslova, pa je naloženo da protivna strana izvrši korekciju obračuna u pogledu naknade za obračunsku snagu, kako je i odlučeno u tački 4. dispozitiva ovog rješenja.

Navodi podnosioca u vezi sa očitanjem mjernog uređaja, izmještanjem mjernih mjesta, izgradnjom distributivne mreže i postavljanjem električnih stubova na njegovom zemljištu nisu predmet ovog spora, jer su to poslovi iz djelokruga distributera/snabdjevača, u skladu sa Opštim uslovima. Takođe, u vezi sa navodima podnosioca koji se odnose na ponašanje radnika distributera - snabdjevača, potrebno je da se za sve nepravilnosti njihovog rada podnosilac obrati upravi distributera - snabdjevača.

Uzimajući u obzir da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 5. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.

Pouka o pravnom lijeku zasniva se na odredbi člana 29. Zakona o električnoj energiji, te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).

Pouka o pravnom lijeku:Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo