Skip to Content

Рјешење: Општина Вијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: Р-32-521-114/11
Датум: 28.09.2011.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Општине Бијељина, Административна служба Општине Бијељина Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине против МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина“ а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 32. редовној сједници одржаној 28.09.2011. године у Требињу, донијела је

 

Р Ј Е Ш Е Њ E

 

1.      ОДБАЦУЈЕ СЕ захтјев Општине Бијељина за ослобађање обавезе плаћања разлике у дуговању по основу утрошене електричне енергије и захтјев за утврђивање затарјелости потраживања по основу утрошене електричне енергије, због ненадлежности.

2.      НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина, да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на  мјерном мјесту "Улична расвјета Дворови центар", на начин да корекцију обрачуна утрошене електричне енергије изврши за период од годину дана, тј. од новембра 2009. дооктобра 2010. године.

3.      НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина, да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на  мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3", за период од октобра 2009. године до новембра 2010. године, на начин да за обрачун утрошене електричне енергије као одговарајући временски период узме период од октобара 2006. године до септембра 2007. године, када је регистровање преузете електричне енергије било исправно.

4.      Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.

О б р а з л о ж е њ е

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), запримила је дана 15.06.2011. године захтјев за рјешавање спора Општине Бијељина, Административна служба Општине Бијељина Одјељење за стамбено - комуналне послове и заштиту животне средине (у даљем тексту: подносилац захтјева), којим се оспорава извршена корекција обрачуна утрошене електричне енергије због неисправног мјерења. Подносилац захтјева одРегулаторне комисије тражи ослобађање од плаћања разлике у дуговању по основу утрошене електричне енергијена мјерним мјестима "Улична расвјета - Дворови центар" и Улична расвјета -  Крушевље 3", те истиче приговор застарјелости потраживања од годину дана.

Поступајући по захтјеву подносиоца, МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина (у даљем тексту: противна страна) је на тражење Регулаторне комисије дана 01.08.2011. године доставила изјашњење и расположиву документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог, наведено да је крајњи купац Општина Бијељина - Административна служба општине Бијељина регистрована као крајњи купац за више мјерних мјеста јавне расвјете, при чему се утрошена енектрична енергија подносиоцу захтјева фактурише збирно за сва мјеста јавне расвјете. Контролом исправности мјерног мјеста Дворови - Центар уочени су одређени недостаци у мјерењу, а након провјере исправности мјерног уређаја, утврђено је да мјерни уређај није исправно повезан на инсталацију у мјерној гарнитури, те да је мјерио 36,13% мање од стварних количина утрошене електричне енергије. У складу са таквим стањем, противна страна наводи да је примјеном члана 80. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 85/08 и 79/10), извршена корекцију обрачуна између фактурисане и стварно испоручене електричне енергије за период од двије године. Даље је наведено да је на другом мјерном мјесту "Крушевље 3" након извршене контроле мјерног мјеста 03.11.2010. године, извршена замјена мјерног уређаја због уочене неправилности. Провјером исправности утврђено je да овај мјерни уређај не задовољава прописане техничке стандарде, па је примјеном члана 80. став 2. и 7. Општих услова, извршена корекција обрачуна, узимајући у обзир  временски период новембар 2010. - фебруар 2011. године.

Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 30. редовној сједници одржаној 31.08.2011. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте.  У остављеном року, противна страна је доставила коментаре на нацрт рјешења.У коментарима је навела да количине утрошене електричне енергије из периода октобар 2006 - септембар 2007. на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3", које је Регулаторна комисија у утврђеном нацрту рјешења узела као период за корекцију обрачуна, нису вјеродостојне да би се по њима вршила корекција из разлога што је на овом мјерном мјесту у међувремену дошло до проширења мреже у смислу постављања великог броја нових стубних мјеста јавне расвјете. Поред тога, противна страна наводи да је у изјашњењу од 27.07.2011. године, које је достављено Регулаторној комисији наведено да је бројило регистровало за 30% веће количине електричне енергије у односу на стварно утрошено, што представља грешку у наводима, јер се према подацима из Протокола о испитивању на МТС систему од 15.11.2010. године закључује да је спорно бројило регистровало само око 30% пропуштене енергије, тачније 25,94 %. На крају коментара се наводи да подносилац захтјева извршеном корекцијом није оштећен, те предлаже да Регулаторна комисија потврди период који је противна страна узела за корекцију обрачуна на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3", тј. од новембра 2010. до фебруара 2011. године. Регулаторна комисија је оцијенила да се не могу уважити достављени коментари противне стране којим се оспорава период који је Регулаторна комисија  узела за корекцију обрачуна на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3", из разлога што је чланом 80. став 3) Општих услова јасно дефинисано да се за процјену преузете електричне енергије и снаге узима потрошња у одговарајућем временском периоду када је регистровање било исправно, а тек уколико то није могуће, узима се потрошња постигнута у сљедећим обрачунским периодима, када регистровање буде исправно. Дакле, у конкретном случају потребно је правилно примијенити наведену одредбу и примијенити период када је регистровање било исправно. У погледу навода противне стране да је предложени период за корекцију  октобар 2006 - септембар 2007 неадекватан, јер је у протекле двије године дошло до проширења мреже тј. постављена су нова стубна мјеста јавне расвјете чија се потрошња региструје преко овог мјерног мјеста, потребно је указати на чињеницу да је Протоколом о испитивању на МТС систему од 15.11.2010. године закључено да је спорно бројило регистровало само око 30% пропуштене енергије, тачније 25,94 % тј. укупно 1542 kWhза период новембар 2009. - октобар 2010. године. Будући да је противна страна за процјену узела регистровану потрошњу из периода новембар 2010. - фебруар 2011. године, то је процијењена мјесечна потрошњаод 3691 kWhу периоду од новембра 2009. до октобра 2010. годинезначајно изнад износа који би се добио да је противна страна по основу поменутогПротокола дофактурисала купцу 74% потрошње.

Извршен је увид у: захтјев за покретање поступка за рјешавање спора од 07.06.2011. године, рачуне за електричну енергију, преглед утрошка електричне енергије код подносиоца захтјева на мјерном мјесту ''Улична расвјета Крушевље 3'' на пот.бр. 004-10-8 за период 2009-2011, записник о ванредној контроли уређаја од 08.12.2010. године, потврду о замјени бројила од 03.11.2010. године, записнике о од 27.10.2010, 03.11.2010. и 19.11.2010. године, обрачун разлике фактурисане енергије за мјерно мјесто ''Улична расвјета Дворови центар'', изјашњење противне стране од 27.07.2011. године, одговор по приговору од 06.05.2011. године, приговор СО Бијељина од 14.04.2011. године, поврат рачуна од 08.04.2011. године, листуза очитање стања бројила вирманских купаца и преглед потрошње за локацију 0041000401000008.

Након анализе захтјева подносиоца, изјашњења противне стране, увида у приложену документацију странака и достављених коментара противне стране, утврђене су сљедеће чињенице:

·         на мјерном мјесту ''Улична расвјета Дворови центар''и ''Улична расвјета Крушевље 3'' као крајњи купац евидентирана је СО Бијељина;

·         на овим мјерним мјестима, према подацима из енергетске картице редовно је очитавана потрошња електричне енергије и испостављани рачуни;

·         контролом исправности мјерног мјеста "Улична расвјета Дворови центар" од 19.11.2010. године, уочени су недостаци у мјерењу, а након провјере исправности мјерног уређаја, утврђено је да мјерни уређај није исправно повезан на инсталацију у мјерној гарнитури, те  је мјерио 36,13% мање од стварних количина утрошене електричне енергије, на основу чега је извршена корекција обрачуна;

·         на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3" након извршене контроле мјерног мјеста 03.11.2010. године, извршена је замјена мјерног уређаја због утврђене неправилности, а провјером исправности утврђено да мјерни уређај не задовољава прописане техничке стандарде, на основу чега је извршена корекција обрачуна;

·         приликом корекције обрачуна због утврђене грешке у мјерењу на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3" противна страна је за процјену преузете електричне енергије узео  потрошњу у наредном временском периоду: новембар 2010. - фебруар 2011. године;,

·         увидом у енергетску картицу купца за мјерно мјесто "Улична расвјета Крушевље 3" утврђено је да је процијењена мјесечна количина преузете електричне енергије од 3691 kWh знатно већа од забиљежене потрошње у претходним периодима када је мјерење било исправно.

Регулаторна комисија није надлежна за ослобађање обавезе плаћања разлике у дуговању  по основу утрошене електричне енергије нити да одлучује о приговору застарјелости потраживања, као приговору грађанскоправне природе, већ је за одлучивање о овом приговору,односно за утврђивање застарјелости потраживања надлежан основни суд на основу члана 360. став 3. Закона о облигационим односима ("Службени лист СФРЈ",број 29/78, 39/85, 45/89 и 57/89) и ("Службени Гласник Републике Српске",број 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), а у вези са чланом26. став 2. тачка а. Закона о судовима Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број 111/04, 109/05 и 37/06, 17/08, 119/08, 58/09, 116/09), што је одлучено тачком 1. диспозитива овог рјешења.

На основу наведених чињеница, утврђено је да је противна страна правилно извршила корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту "Улична расвјета Дворовицентар". Међутим, приликом утврђивања периода за који је извршена корекција, погрешно је примијењена одредба члана 80. став 7.  тачка а) Општих услова, којом је прописано да сепериод,за који се врши корекција обрачуна због грешке у мјерењу,утврђује од дана отклањања до дана настанка грешке у мјерењу, ако се датум настанка грешке може утврдити, с тим да период корекције не може бити дужи од двије године. Како противна страна није доставила доказе којима би доказала дан настанка грешке у мјерењу, као ни доказ да је баждарење мјерног уређаја вршено у посљедње двије године, те се није могла примјенити ни одредба члана 80. став 7,  тачка б) Општих услова,то сеу конкретном случају мора примјенити одредба под тачком в) поменутог члана која прописује да је период за који се врши корекција обрачуна због грешке у мјерењу дванаест мјесеци уназад од дана отклањања грешке у мјерењу, како је и одлучено тачком 2. диспозитива рјешења.

Приликом корекције обрачуна за мјерно мјесто "Улична расвјета Крушевље 3" противна страна је узела потрошњу електричне енергије регистровану у периоду новембар 2010. - фебруар 2011. године тј. у наредном обрачунском периоду. Чланом 80. став 3) Општих услова, прописано је да се за процјену преузете електричне енергије узима потрошња постигнута у одговарајућем временском периоду када је регистровање било исправно, уважавајући годишњи пораст потрошње, а тек уколико то није могуће, за процјену преузете електричне енергије узима се потрошња постигнута у сљедећим обрачунским периодима, када регистровање буде исправно. Имајући у виду напријед наведену одредбу, у конкретном случају потребно је да противна страна изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије подносиоцу захтјева на мјерном мјесту "Улична расвјета Крушевље 3",за период од октобара2009. године доновембара2010. године,на начин да за обрачун утрошене електричне енергије као одговарајући временски период узме период од октобара2006. године досептембара 2007. године, када је регистровање преузете електричне енергије било исправно, што је одлучено тачком 3. диспозитива овог рјешења.

С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 4. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске“, број 13/02 и  50/10).

Поука о правном лијеку заснива се на одредби члана 29. Закона о електричној енергији, те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05и 63/11).

Поука о правном лијекуОво рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило