Skip to Content

Rješenje: Opština Bijeljina

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: R-32-521-114/11
Datum: 28.09.2011.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Opštine Bijeljina, Administrativna služba Opštine Bijeljina Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine protiv MH ERS ZEDP "Elektro - Bijeljina“ a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 32. redovnoj sjednici održanoj 28.09.2011. godine u Trebinju, donijela je

RJEŠENJE

1.      ODBACUJE SE zahtjev Opštine Bijeljina za oslobađanje obaveze plaćanja razlike u dugovanju po osnovu utrošene električne energije i zahtjev za utvrđivanje zatarjelosti potraživanja po osnovu utrošene električne energije, zbog nenadležnosti.

2.      NALAŽE SE MH ERS ZEDP "Elektro - Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina, da izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije na  mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Dvorovi centar", na način da korekciju obračuna utrošene električne energije izvrši za period od godinu dana, tj. od novembra 2009. do oktobra 2010. godine.

3.      NALAŽE SE MH ERS ZEDP "Elektro - Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina, da izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije na  mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3",za period od oktobra 2009. godine do novembara 2010. godine,na način da za obračun utrošene električne energije kao odgovarajući vremenski period uzme period od oktobara 2006. godine do septembara 2007. godine, kada je registrovanje preuzete električne energije bilo ispravno.

4.      Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

O b r a z l o ž e nj e

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), zaprimila je dana 15.06.2011. godine zahtjev za rješavanje spora Opštine Bijeljina, Administrativna služba Opštine Bijeljina Odjeljenje za stambeno - komunalne poslove i zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), kojim se osporava izvršena korekcija obračuna utrošene električne energije zbog neispravnog mjerenja. Podnosilac zahtjeva od Regulatorne komisije traži oslobađanje od plaćanja razlike u dugovanju po osnovu utrošene električne energije na mjernim mjestima "Ulična rasvjeta - Dvorovi centar" i Ulična rasvjeta -  Kruševlje 3", te ističe prigovor zastarjelosti potraživanja od godinu dana.

Postupajući po zahtjevu podnosioca, MH ERS ZEDP "Elektro - Bijeljina" a.d. Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana) je na traženje Regulatorne komisije dana 01.08.2011. godine dostavila izjašnjenje i raspoloživu dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog, navedeno da je krajnji kupac Opština Bijeljina - Administrativna služba opštine Bijeljina registrovana kao krajnji kupac za više mjernih mjesta javne rasvjete, pri čemu se utrošena enektrična energija podnosiocu zahtjeva fakturiše zbirno za sva mjesta javne rasvjete. Kontrolom ispravnosti mjernog mjesta Dvorovi - Centar uočeni su određeni nedostaci u mjerenju, a nakon provjere ispravnosti mjernog uređaja, utvrđeno je da mjerni uređaj nije ispravno povezan na instalaciju u mjernoj garnituri, te da je mjerio 36,13% manje od stvarnih količina utrošene električne energije. U skladu sa takvim stanjem, protivna strana navodi da je primjenom člana 80. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 85/08 i 79/10), izvršena korekciju obračuna između fakturisane i stvarno isporučene električne energije za period od dvije godine. Dalje je navedeno da je na drugom mjernom mjestu "Kruševlje 3" nakon izvršene kontrole mjernog mjesta 03.11.2010. godine, izvršena zamjena mjernog uređaja zbog uočene nepravilnosti. Provjerom ispravnosti utvrđeno je da ovaj mjerni uređaj ne zadovoljava propisane tehničke standarde, pa je primjenom člana 80. stav 2. i 7. Opštih uslova, izvršena korekcija obračuna, uzimajući u obzir  vremenski period novembar 2010. - februar 2011. godine.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 30. redovnoj sjednici održanoj 31.08.2011. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od pet dana za dostavljanje komenatara na navedene akte.  U ostavljenom roku, protivna strana je dostavila komentare na nacrt rješenja. U komentarima je navela da količine utrošene električne energije iz perioda oktobar 2006 - septembar 2007. na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3", koje je Regulatorna komisija u utvrđenom nacrtu rješenja uzela kao period za korekciju obračuna, nisu vjerodostojne da bi se po njima vršila korekcija iz razloga što je na ovom mjernom mjestu u međuvremenu došlo do proširenja mreže u smislu postavljanja velikog broja novih stubnih mjesta javne rasvjete. Pored toga, protivna strana navodi da je u izjašnjenju od 27.07.2011. godine, koje je dostavljeno Regulatornoj komisiji navedeno da je brojilo registrovalo za 30% veće količine električne energije u odnosu na stvarno utrošeno, što predstavlja grešku u navodima, jer se prema podacima iz Protokola o ispitivanju na MTS sistemu od 15.11.2010. godine zaključuje da je sporno brojilo registrovalo samo oko 30% propuštene energije, tačnije 25,94 %. Na kraju komentara se navodi da podnosilac zahtjeva izvršenom korekcijom nije oštećen, te predlaže da Regulatorna komisija potvrdi period koji je protivna strana uzela za korekciju obračuna na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3", tj. od novembra 2010. do februara 2011. godine. Regulatorna komisija je ocijenila da se ne mogu uvažiti dostavljeni komentari protivne strane kojim se osporava period koji je Regulatorna komisija  uzela za korekciju obračuna na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3", iz razloga što je članom 80. stav 3) Opštih uslova jasno definisano da se za procjenu preuzete električne energije i snage uzima potrošnja u odgovarajućem vremenskom periodu kada je registrovanje bilo ispravno, a tek ukoliko to nije moguće, uzima se potrošnja postignuta u sljedećim obračunskim periodima, kada registrovanje bude ispravno. Dakle, u konkretnom slučaju potrebno je pravilno primijeniti navedenu odredbu i primijeniti period kada je registrovanje bilo ispravno. U pogledu navoda protivne strane da je predloženi period za korekciju  oktobar 2006 - septembar 2007 neadekvatan, jer je u protekle dvije godine došlo do proširenja mreže tj. postavljena su nova stubna mjesta javne rasvjete čija se potrošnja registruje preko ovog mjernog mjesta, potrebno je ukazati na činjenicu da je Protokolom o ispitivanju na MTS sistemu od 15.11.2010. godine zaključeno da je sporno brojilo registrovalo samo oko 30% propuštene energije, tačnije 25,94 % tj. ukupno 1542 kWh za period novembar 2009. - oktobar 2010. godine. Budući da je protivna strana za procjenu uzela registrovanu potrošnju iz perioda novembar 2010. - februar 2011. godine, to je procijenjena mjesečna potrošnja od 3691 kWh u periodu od novembra 2009. do oktobra 2010. godine značajno iznad iznosa koji bi se dobio da je protivna strana po osnovu pomenutog Protokola dofakturisala kupcu 74% potrošnje.

Izvršen je uvid u: zahtjev za pokretanje postupka za rješavanje spora od 07.06.2011. godine, račune za električnu energiju, pregled utroška električne energije kod podnosioca zahtjeva na mjernom mjestu ''Ulična rasvjeta Kruševlje 3'' na pot.br. 004-10-8 za period 2009-2011, zapisnik o vanrednoj kontroli uređaja od 08.12.2010. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 03.11.2010. godine, zapisnike o od 27.10.2010, 03.11.2010. i 19.11.2010. godine, obračun razlike fakturisane energije za mjerno mjesto ''Ulična rasvjeta Dvorovi centar'', izjašnjenje protivne strane od 27.07.2011. godine, odgovor po prigovoru od 06.05.2011. godine, prigovor SO Bijeljina od 14.04.2011. godine, povrat računa od 08.04.2011. godine, listu za očitanje stanja brojila virmanskih kupaca i pregled potrošnje za lokaciju 0041000401000008.

Nakon analize zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane, uvida u priloženu dokumentaciju stranaka i dostavljenih komentara protivne strane, utvrđene su sljedeće činjenice:

·         na mjernom mjestu ''Ulična rasvjeta Dvorovi centar'' i ''Ulična rasvjeta Kruševlje 3'' kao krajnji kupac evidentirana je SO Bijeljina;

·         na ovim mjernim mjestima, prema podacima iz energetske kartice redovno je očitavana potrošnja električne energije i ispostavljani računi;

·         kontrolom ispravnosti mjernog mjesta "Ulična rasvjeta Dvorovi centar" od 19.11.2010. godine, uočeni su nedostaci u mjerenju, a nakon provjere ispravnosti mjernog uređaja, utvrđeno je da mjerni uređaj nije ispravno povezan na instalaciju u mjernoj garnituri, te  je mjerio 36,13% manje od stvarnih količina utrošene električne energije, na osnovu čega je izvršena korekcija obračuna;

·         na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3" nakon izvršene kontrole mjernog mjesta 03.11.2010. godine, izvršena je zamjena mjernog uređaja zbog utvrđene nepravilnosti, a provjerom ispravnosti utvrđeno da mjerni uređaj ne zadovoljava propisane tehničke standarde, na osnovu čega je izvršena korekcija obračuna;

·         prilikom korekcije obračuna zbog utvrđene greške u mjerenju na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3" protivna strana je za procjenu preuzete električne energije uzeo  potrošnju u narednom vremenskom periodu: novembar 2010. - februar 2011. godine;,

·         uvidom u energetsku karticu kupca za mjerno mjesto "Ulična rasvjeta Kruševlje 3" utvrđeno je da je procijenjena mjesečna količina preuzete električne energije od 3691 kWh znatno veća od zabilježene potrošnje u prethodnim periodima kada je mjerenje bilo ispravno.

Regulatorna komisija nije nadležna za oslobađanje obaveze plaćanja razlike u dugovanju  po osnovu utrošene električne energije niti da odlučuje o prigovoru zastarjelosti potraživanja,kao prigovoru građanskopravne prirode, već je za odlučivanje o ovom prigovoru, odnosno za utvrđivanje zastarjelosti potraživanja nadležan osnovni sud na osnovu člana 360. stav 3. Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", broj 29/78, 39/85, 45/89 i 57/89) i ("Službeni Glasnik Republike Srpske", broj 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), a u vezi sa članom 26. stav 2. tačka a. Zakona o sudovima Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 111/04, 109/05 i 37/06, 17/08, 119/08, 58/09, 116/09), što je odlučeno tačkom 1. dispozitiva ovog rješenja.

Na osnovu navedenih činjenica, utvrđeno je da je protivna strana pravilno izvršila korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Dvorovi centar". Međutim, prilikom utvrđivanja perioda za koji je izvršena korekcija, pogrešno je primijenjena odredba člana 80. stav 7.  tačka a) Opštih uslova, kojom je propisano da se period, za koji se vrši korekcija obračuna zbog greške u mjerenju, utvrđuje od dana otklanjanja do dana nastanka greške u mjerenju, ako se datum nastanka greške može utvrditi, s tim da period korekcije ne može biti duži od dvije godine. Kako protivna strana nije dostavila dokaze kojima bi dokazala dan nastanka greške u mjerenju, kao ni dokaz da je baždarenje mjernog uređaja vršeno u posljednje dvije godine, te se nije mogla primjeniti ni odredba člana 80. stav 7,  tačka b) Opštih uslova, to se u konkretnom slučaju mora primjeniti odredba pod tačkom v) pomenutog člana koja propisuje da je period za koji se vrši korekcija obračuna zbog greške u mjerenju dvanaest mjeseci unazad od dana otklanjanja greške u mjerenju, kako je i odlučeno tačkom 2. dispozitiva rješenja.

Prilikom korekcije obračuna za mjerno mjesto "Ulična rasvjeta Kruševlje 3" protivna strana je uzela potrošnju električne energije registrovanu u periodu novembar 2010. - februar 2011. godine tj. u narednom obračunskom periodu. Članom 80. stav 3) Opštih uslova, propisano je da se za procjenu preuzete električne energije uzima potrošnja postignuta u odgovarajućem vremenskom periodu kada je registrovanje bilo ispravno, uvažavajući godišnji porast potrošnje, a tek ukoliko to nije moguće, za procjenu preuzete električne energije uzima se potrošnja postignuta u sljedećim obračunskim periodima, kada registrovanje bude ispravno. Imajući u vidu naprijed navedenu odredbu, u konkretnom slučaju potrebno je da protivna strana izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije podnosiocu zahtjeva na mjernom mjestu "Ulična rasvjeta Kruševlje 3", za period od oktobara 2009. godine do novembara 2010. godine, na način da za obračun utrošene električne energije kao odgovarajući vremenski period uzme period od oktobara 2006. godine do septembara 2007. godine, kada je registrovanje preuzete električne energije bilo ispravno, što je odlučeno tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja.

S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 4. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, a u vezi sa članom 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 13/02 i  50/10).

Pouka o pravnom lijeku zasniva se na odredbi člana 29. Zakona o električnoj energiji, te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).

Pouka o pravnom lijeku: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo