Skip to Content

Рјешење: Мирослав Ђукић, Бања Лука

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: Р-30-465-90/11
Датум: 31.08.2011.

На основу члана 28. став 1. алинеја 1.и 4.Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 71. тачка а. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Ђукић Мирослава из Бања Луке, против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина“ а.д. Бања Лука РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, ради остваривања права на напајање електричном енергијоми тарифама по којима се испоручује електрична енергија, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 30.редовној сједници одржаној 31.08.2011. године у Требињу, донијелаје

 

РЈЕШЕЊЕ

1.     УТВРЂУЈЕ СЕ право на напајање електричном енергијом Ђукић Мирославу из Бања Луке на мјерном мјесту у Папажанима, општина Лакташи, ЕД број 300378670 и налаже МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, да без одлагања изврши прикључење објекта подносиоца на електродистрибутивну мрежу,

2.     НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије Ђукић Мирославу из Бања Лукена мјерном мјесту у Папажанима, општина Лакташи, ЕД број 300378670,  на начин да се обрачун активне електричне енергије изврши премастању мјерног уређаја ВТ 63 kWh, утврђеног контролом мјерног мјеста дана18.03.2011. године.

3.     Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.

 

Образложење

Захтјевом, који је у Регулаторној комисији запримљен дана 11.04.2011. године, Ђукић Мирослав из Бања Луке (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи (у даљем тексту: противна страна), код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија). Подносилац захтјева наводи да је објекаткоји се налази у Папажанима, општина Лакташи,са намјером каснијег грађења већег објекта изграђен, пријављен код противне стране непосредно пред рат 1990. године, а да се мјерни уређај налази унутар објекта и да је на њему стање 63 kWh, што доказује записником противне стране од 18.03.2011. године. Подносилац захтјевадаље наводи да послије изградње објекта није био у могућности посјећивати исти, а из записника о извршеној контроли мјерног мјеста од 18.03.2011. године и енергетске картице је видљиво да су утрошени kWh уписивани напамет, што је довело до дуга од 10.267,86 КМ  и принудног одјављивања 02.02.2007. године о чему није обавјештен, јер не живи у објекту. Да би постао купац, подносилац захтјева тражи да му се електрична енергија обрачуна по записнику од 18.03.2011. године, изврше потребне исправке у бази података противне стране и изврши прикључење његовог објеката.

На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 13.05.2011. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је навела сљедеће: "Потрошач је евидентиран у нашој бази података као давно пријављен, те не посједујемо документацију о пријави мјерног мјеста. Контролори су вршили редовна очитања и утврдили да је мјерно мјесто недоступно, тј. унутар објекта. Такође је констатовано да је објекат напуштен и да у њега нико годинама не свраћа. Искључење је извршено о фебруару 2007. године, јер је дуг износио 10.031,93 КМ. Након искључења нико се није обраћао у нашу РЈ и ми смо направили принудну одјаву потрошача".

Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 29.редовној сједници одржаној 21.07.2011. године у Требињу, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте.  У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на закључак и нацрт рјешења.Регулаторна комисија је дана 30.08.2011. године запримила коментаре подносиоца захтјева у којима је навео да је сагласан са утврђеним нацртом рјешења, али тражи да му се не врши обрачун накнаде за обрачунску снагу у периоду 2000.-2007. година. Увидом у повратницу, утврђено је да је подносилац захтјева примио закључак и нацрт рјешења 05.08.2011. године, те је рок за подношење коментара истекао 10.08.2011. године. Иако су коментари подносиоца захтјева неблаговремени, јер су на пошту предати 26.08.2011. године, а у Регулаторној комисији запримљени 30.08.2011. године, дакле након протека рока за њихово подношење, Регулаторна комисија их је размотрила. Коментар подносиоца захтјева који се односи на обрачун накнаде за обрачунску снагуније могуће прихватити, па је потребно да противна страна поступи у складу са чланом 103. Општих условаза испоруку и снабдијевање електричном енергијом ("Службени гласник Републике Српске", број 85/08 и 79/10).

Извршен је увид у: захтјев подносиоца запримљен 11.04.2011. године, захтјев за прикључење електричне енергије од 14.03.2011. године, одговор на приговор од 18.03.2011. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 18.03.2011. године, изјашњење противне стране од 11.05.2011. године, одјава потрошача од 02.02.2007. године, фотографије објекта и мјерног мјеста, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 08.02.2007. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 03.04.2007. године, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате.

Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:

·         да је на мјерном мјесту у Папажанима, општина Лакташи, ЕД број 300378670 као крајњи купац електричне енергије евидентиран Ђукић Мирослав;

·         да мјерно мјесто није било доступно за очитавање утрошене електричне енергије,

·         да је у више наврата у енергетској картици купца евидентирана процијењена потрошња електричне енергије;

·         да је за мјесец децембар 2005. годинеу енергетској картици купца евидентирана потрошња од 60.000 kWh;

·         да је противна страна дана 02.02.2007. године извршила одјаву подносиоца захтјева;

·         да је, према подацима из финансијских картица потрошача, дуг по основу утрошене електричне енергије на дан 28.02.2007. године износио 10.267,86 КМ;

·         да је Записником о контроли мјерног мјеста од 18.03.2011. године, противна страна уписала стање мјерног уређаја активна енергија ВТ 63 са констатацијом "потрошач пречитан, потребно извршити исправку", а наведено стање је документовано и фотографијама подносиоца захтјева;

·         да се подносилац захтјева 14.03.2011. године обратио противној страни захтјевом за прикључење, којем није удовољено, јер противна страна условљава прикључење измирењем дуга за утрошену електричну енергију;

На основу наведених чињеница, у овом поступку је утврђено да је захтјев подносиоца за поновно прикључење на електродистрибутивну мрежу, односно за утврђивање права на напајање електричном енергијом, у цјелости основан.У овом поступку треба поћи од чињенице да је стање мјерног уређаја које је наведено у Записнику од 18.03.2011. године од ВТ 63 у очигледној супротности са подацима из енергетске картице ВТ 62901, што је за посљедицу довело до дуга по основу утрошене електричне енергије у износу од 10.267,86 КМ и одјаве подносиоца захтјева која је извршена 02.02.2007. године. Имајући у виду одлучне чињенице, у поступку је утврђено да противна страна неосновано условљава прикључење подносиоца захтјева измирењем дуга за утрошену електричну енергију. У противном, то би значило да подносилац захтјева треба да плати електричну енергију коју није потрошио. Ово је у директној супротности са одредбом члана 15. Закона ооблигационим односима (''Службени гласник СФРЈ'', број: 29/78, 39/85, 57/89) и (''Службени гласник Републике Српске'', број: 17/93, 3/96, 39/03) којом је прописано да у заснивању двостраних уговора стране полазе од начела једнаке вриједности узајамних давања, тј. еквивалентности и одредбом члана 35. став 2. Закона о заштити потрошача („Службени гласник Босне и Херцеговине“, број 25/06), којом је прописано да продаја енергије (електрична енергија, гријање, гас и сл.) и воде, потрошачима треба бити обрачуната на основу стварних испорука очитаних на бројилу потрошача.Како је стварно стање мјерног уређаја констатовано записником противне стране и документовано фотографијама подносиоца захтјева, противна страна је дужна извршити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на начин да се обрачун активне електричне енергије извршипрема стању мјерног уређајаВТ 63 kWhу складу саЗаписником о извршеној контроли мјерног мјеста на дан 18.03.2011. године. 

Имајући у виду наведени чињенични и правни основ,одлучено је као у тачки 1.и 2. диспозитива овог рјешења.

С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка  били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске“, број 13/02 и  50/10).

Поука о правном лијеку заснива се на одредби члана 29. Закона о електричној енергији, те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијекуОво рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило