Skip to Content

Рјешење: Медић Рухка, Бања Лука

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: Р-07-261-49/10
Датум: 13.04.2010.

На основу члана 28. став 1. алинеја 4. и 6.  ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09 и 92/09), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске – Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), и члана 87. став 1. тачка а) и б) Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 71/05), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Медић Рухке из Бања Луке против МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука, у вези са одбијањем испоруке електричне енергије и тарифама по којима се испоручује електрична енергија, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 7. редовној сједници одржаној 13. априла 2010. године у Требињу, донијела је

РЈЕШЕЊЕ

  1. ОДБИЈА СЕ захтјев Медић Рухке из Бања Лукеу вези са одбијањем испоруке електричне енергије и тарифама по којима се испоручује електрична енергија, на мјерном мјесту у ул. Ђуре Ђаковића бр. 14. у Бања Луци, наплатни број 101002370, као неоснован.
  2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука, да у року од осам дана од дана пријема овог рјешења достави Медић Рухки све картице потрошача са обрачуном утрошене електричне енергије и камате .
  3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.

Образложење

Поднеском, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у далјљем тексту: Регулаторна комисија) запримљен дана 07.12.2009. године и заведен под бројем 01-989-1/09, Медић Рухка из Бања Луке (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренула је поступак за рјешавање спора код Регулаторне комисије против МХ ЕРС ЗП „Електрокрајина“ а.д. Бања Лука, РЈ „Електродистрибуција“ Бања Лука (у даљем тексту: противна страна), у вези са одбијањем испоруке електричне енергије и тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Подносилац захтјева наводи да не постоје разлози за обуставу испоруке електричне енергије, јер редовно плаћа утрошену електричну енергију. Такође наводи да јој није јасно коликоизноси главни дуг,а колико камата нити када је настао тај дуг. Од Регулаторне комисије тражи да у оквиру своје надлежности утиче на рад противне стране у смислу отклањања незаконитости у раду по питању сталних упозорења да ће јој као савјесном кориснику бити обустављена испорука електричне енергије и по питању неправилног књижења плаћене утрошене електричне енергије.

Дана 09.12.2009. године, Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења и достављања доказа којима располаже. Противна страна је дана 01.03.2010. године доставила Регулаторној комисији изјашњење у вези са захтјевом подносиоца у којем је навела сљедеће: да податке о пријави мјерног мјеста подносиоца не посједују, јер се у архивираној документацији налазе само пријаве купаца који су регистровани од 01.01.1991. године до данас, да су приликом књижења уплата подносиоца водили рачуна о реду намирeња према налогу крајњег купца исказаног на потврдама о уплати, да воде рачуна о препоруци Регулаторне комисије у погледу примјене мјере обуставе испоруке електричне енергије када је у питању наплативост потраживања, уколико крајњи купац достави доказ о истом, те да су подносиоцу, поводом његових приговора достављени одговори на приговор.

Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 5. редовној сједници одржаној 11. марта 2010. године, донијела закључак да се овај спор рјешава у скраћеном поступку. На истој редовној сједници је утврђен и нацрт рјешења у овом поступку. О намјери и разлозима провођења скраћеног поступка обавијештене су странке у поступку и јавност, те је остављен рок за подношење коментара, како је то прописано чланом 87. став 2. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби - у даљем тексту: Правилник. Нацрт рјешења је достављен странкама са могућношћу давања коментара на исти у року одпетдана, рачунајући од дана пријема нацрта рјешења у складу са чланом 87. став 3. Правилника. У остављеном року,подносилац захтјева је доставила коментаре на нацрт рјешења, који су се односили на, ред намирења, застарјелост потраживања и структуру дуга.

Извршен је увид у: захтјев подносиоца запримљен 07.12.2009. године, обавјештење противне стране о неизмиреним обавезама од 08.12.2008. године, обавјештење о искључењу од 24.08.2009. и 26.12.2009. године и приговоре на обавјештење о искључењу, преглед неплаћених дуговања на дан 08.12.2008. године, рачуне и уплатнице за утрошену електричну енергију, изјашњење противне стране од 23.02.2010. године, приговор достављен противној страни од 05.01.2008, 15.01. 2009. и 11.02.2009. године и одговор на приговор противне стране од 22.01.2009. 18.02.2009 и 15.12.2009. године, енергетску картицу и картицу потрошача.

Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране, достављених коментара, те извршеног увида у приложену документацију странака, утврђено је:

  • да је Медић Рухка регистрована као крајњи купац у евиденцији противне стране прије 01.01.1991. године, под ЕД бројем 101002370 на мјерном мјесту које се налази у Бања Луци, Улица Ђуре Ђаковића број 14;
  • да је према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева редовно очитавана потрошња електричне енергије и испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
  • да је подносиоцу захтјева правилно обрачунавана утрошена електрична енергија;
  • да је укупни дуг подносиоца захтјева за утрошену електричну енергију на дан 25.02.2010. године износио 710,84 КМ;
  • да подносилац захтјева није у цјелости измиривала обавезе што је довело до постојања дуга по основу утрошене електричне енергије и обрачуна камата усљед кашњења у плаћању;
  • да према подацима из картице потрошача и са копија уплатница за утрошену електричну енергију постоји кашњење у плаћању рачуна за мјесеце јануар и септембар 2008. године те март, мај, јун, јул, септембар, октобар и новембар 2009. године;
  • да је дана 24.08.2008. и 26.11.2009. године противна страна доставила подносиоцу захтјева обавјештење о искључењу, али није извршила обуставу испоруке електричне енергије.

На основу наведених чинјњеница, Регулаторна комисија је утврдила да је захтјев подносиоца за корекцијом обрачуна утрошене електричне енергије у вези са књижењем плаћене утрошене електричне енергије у цјелости неоснован. Увидом у картицу потрошача и уплатнице за утрошену електричну енергију, утврђено да подносилац захтјева није у цјелости измиривала обавезе по основу утрошене електричне енергије. Потребно је указати да обрачун, фактурисање и наплату електричне енергије врши противна страна као снабдјевач тарифних купаца, у складу са чланом 10. тачка в. Општих услова за испоруку и снабдијеванјње електричном енергијом – у даљем тексту: Општи услови („Службени гласник Републике Српске“, број 85/08) укључујући и њено право да у случају неблаговременогплаћања доспјелих обавеза крајњих купаца врши обрачун камата у складу са чланом 277. Закона о облигационим односима („Службени лист СФРЈ, број: 29/78, 39/85, 45/86и57/89) и („Службени гласник Републике Српске“, број 17/93, 3/96, 39/03и74/04), те у складу са Законом о висини стопе затезне камате („Службени гласник Републике Српске, број 19/01, 52/06и 103/08). Узимајући у обзир чињеницу, утврђену на основу увида у картицу потрошача, да је подносилац захтјева  нередовно измиривала обавезе по основу утрошене електричне енергије, неутемељени су наводи подносиоца изнесени у коментарима на нацрт рјешења који се односе на вријеме настанка дуга, износ главног дуга и камате, те да је износ дуга произвољно обрачунат. Подносилац захтјева у поступку рјешавања спора код Регулаторне комисије није доставила доказе да је дуг по основу  утрошене електричне енергије неоснован. Иако подносилац захтјева може извршити увид у евиденције које води снабдјевач као друга уговорна страна из уговора о снабдијевању - подаци из пословних књига о потрошњи, обрачуну потрошње електричне енергије и камата, те плаћању утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија је наложила противној страни да подносиоцу захтјева достависве картице потрошача са обрачуном утрошене електричне енергије и камате.Увидом у  картицу потрошача са раздвојеним салдима дуга по основу утрошене електричне енергије и обрачунате камате које води снабдјевач, утврђено је да салдо камата не правазилази салдо енергије. На основу наведног чињеничног и правног основа, одлучено је као у тачки 1.и 2. диспозитива овог рјешења.

У вези са наводима подносиоца који се односе на стална обавјештења о искључењу због неплаћања утрошене електричне енергије, указујемо да је чланом 80. алинеја 3. Закона о електричној енергији и чланом 98. став 1. тачка и. Општих услова прописано да дистрибутер може обуставити испоруку електричне енергије искључењем објекта крајњег купца са мреже, ако крајњи купац не плаћа утрошену електричну енергију у року одређеном уговором или Општим условима. Такође, чланом 98. став 4. Општих услова је прописано да је дистрибутер дужан претходно обавијестити крајњег купца у писаној форми о недостацима и неправилностима због којих се може обуставити испорука електричне енергије и одређује рок и термин исључења.

Што се тиче позивања подносиоца захтјева на застарјелост потраживања у смислу одредбе члана 378.  став 1. Закона о облигационим односима ("Службени лист СФРЈ" број 29/78, 39/85, 45/89 и 57/89) и ("Службени Гласник Републике Српске" број 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), као и повреде одредбе члана 313. истог закона у погледа реда урачунавања уплата у структури цјелокупног дуга, указујемо да Регулаторна комисија није надлежна за рјешавање ових питања, већ о тим питањимаодлуку може донијети само надлежни судна основу члана 360. став 3. и члана 26. став 2. тачка а. Закона о судовима Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број 111/04, 109/05 и 37/06, 17/08 и 119/08). Имајући у виду коментар подносиоца захтјева у вези са препоруком водитеља поступка са техничке расправе коју је одржала Регулаторна комисија дана 23.02.2006. године у Требињу, потребно је указати да је циљ ове препоруке да се смањи број спорова између крајњих купаца и снабдјевача електричном енергијом.

С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка  били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку („Службени гласник Републике Српске“, број 13/02).

Поука о правном лијеку заснива се на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09) и члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења. 

 

Предсједник
Миленко Чокорило