Skip to Content

Закључак о рјешавању спора у скраћеном поступку - Зоран Човић, Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-276-4/17/Р-52-178
Датум: 27.07.2017.


На основу одредби члана 33. став 1. тачка д. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 59/10) и члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 70/10), у поступку рјешавања спора по захтјеву по захтјеву Човић Зорана из Бијељине, заступаног по пуномоћнику Благиши Лукићу, адвокату из Бијељине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 52. редовној сједници, одржаној 27.07.2017. године, у Требињу, донијела јe

 

З А К Љ У Ч А К

 

Спор покренут захтјевом Човић Зорана из Бијељине, заступаног по пуномоћнику Благиши Лукићу, адвокату из Бијељине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, рјешаваће се у скраћеном поступку.

 

О б р а з л о ж е њ е

Поднеском од 03.05.2017. године, Човић Зоран из Бијељине, заступан по пуномоћнику Благиши Лукићу, адвокату из Бијељине (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава постојање неовлашћене потрошње, као и обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије у износу од 4.222,74 КМ на мјерном мјесту идентификациони број 0041019700139011, које се налази улици Фрушкогорска бр. 71, у Бијељини. Подносилац, незадовољан одговором на приговор противне стране, поднио је захтјев за рјешавање спора због погрешно и непотпуно утврђеног чињеничног стања, погрешне примјене материјалног права и повреде одредаба управног поступка. Подносилац захтјева сматра да противна страна заснива своју одлуку на претпоставци да је подносилац захтјева починио неовлашћену потрошњу тако што је магнетом дјеловао на бројило, јер постоји оштећење фарбе на кућишту бројила, те сматра да је противна страна била обевазна да прекине поступак због неријешеног претходног питања – постојања кривичног дјела у смислу одредбе члана 133. Закона о општем управном поступку. По захтјеву подносиоца извршена је замјена бројила, а након замјене бројила, регистрована је нормална потрошња електричне енергије за категорију потрошње домаћинство. Подносилац наводи да је присуствовао контроли скинутог бројила у просторијама противне стране, те је у току контроле утврђено да бројило региструје за 48% већи проток електричне енергије у односу на стварни проток, чиме противна страна настоји да прикрије неисправност бројила и да терет одговорности пребаци на подносиоца захтјева, наводећи да је дјеловао магнетом на бројило. Подносилац захтјева предлаже да Регулаторна комисија поништи одлуку противне стране о одбијању приговора подносиоца, те да прекине поступак до окончања поступка за утврђивање постојања или непостојања кривичног дјела као претходног питања или да усвоји захтјев подносиоца и стави ван снаге обрачун неовлашћене потрошње број 2086 од 13.03.2017. године и изврши сторнирање рачуна број 9000074053, те да умјесто обрачуна неовлашћене потрошње изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије усљед неисправног мјерења. Поред тога, подносилац захтјева тражи да му се накнаде трошкови ангажовања адвоката у износу од 375,00 КМ.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је, дана 22.06.2017. године, доставила изјашњење и расположиву документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је, између осталог, наведено да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту идентификациони број 0041019700139011 које се налази у улици Фрушкогорска бр. 71, у Граду Бијељини. Мјерно мјесто је редовно очитавано и редовно су испостављани рачуни за утрошену електричну енергију. Подносилац захтјева је 23.01.2017. године, због сумње у исправност, поднио захтјев за ванредну контролу бројила број 4364693, произвођача „Искра“, чији је жиг баждарења имао рoк важења до 2024. године, а дана 30.01.2017. године извршено је скидање, односно замјена бројила ради његовог ванредног прегледа и баждарења. Приликом замјене бројила, противна страна наводи да су на кућишту бројила уочена оштећења поклопца бројила настала усљед вишеструког постављања и скидања магнета, чија је намјена била да се на тај начин утиче на тачност измјерених количина електричне енергије. О утврђеном чињеничном стању је сачињен записник о замјени бројила, који је потписао подносилац захтјева, који није имао примједби на записник. Ванредни контролни преглед бројила је обављен 23.02.2017. године од стране овлашћеног представника Републичког завода за стандардизацију и метрологију, Одјељење за верификацију Бијељина, којем је присуствовао и подносилац захтјева, којом приликом је утврђено да бројило не задовољава захтјеве из класе тачности, да не ради у границама дозвољене грешке по свим испитним тачкама, док је на провјери бројачког протокола утврђено да бројчаник утрошену електричну енергију не региструје у границама дозвољене грешке. Такође је наведено да је изгребан поклопац бројила усљед виусшеструког скидања и стављања магнета, те да је на бројило дјеловано сталним магнетом са циљем да се механизам бројила заустави ради смањења приказивања потрошње. Од стране овлашћеног контролора у извјештају је предложена корекција обрачуна у складу са чланом 79. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст („Службени гласник Републике Српске“, број 90/12) – у даљем тексту: Општи услови. Противна страна даље наводи да је чињенично стање утврђено контролним прегледом бројила представљало правни основ за обрачун накнаде по основу неовлашћене потрошње електричне енергије у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова, којим је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева потрошња у случају када крајњи купац онемогућава правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге. Из утврђеног чињеничног стања је неоспорно да је подносилац захтјева вршио недозвољени утицај магнетом на бројило, са намјером да на тај начин утиче на тачност измјерених количина електричне енергије на његовом мјерном мјесту. Поред штете у смислу мање регистроване испоручене електричне енергије, противна страна наводи да је претрпјела и штету у смислу оштећења на кућишту бројила, с обзиром да је бројило основно средство противне стране и свако отклањање оштећења на бројилу пада на терет противне стране. Противна страна је доставила фотографије бројила у боји. Противна страна, даље, детаљно образлаже начин обрачуна неовлашћене потрошње у износу од 4.222,76 КМ који је извршен примјеном одредби члана 90 – 92. Општих услова за период од годину дана, а на који износ је гласио рачун број 9000074053. Након што је обрачун неовлашћене потрошње достављен подносиоцу захтјева, исти је путем свог пуномоћника поднио приговор 30.03.2017. године, по којем је поступало Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца, које је 05.04.2017. године доставило одговор подносиоцу захтјева којим се одбија као неоснован његов приговор. Противна страна наводи да се подносилац захтјева неосновано позива на повреду одредби Закона о општем управном поступку које се односе на сметње за вођење овог поступка, јер су, према записнику од 30.01.2017. године, припадници полиције излазили на лице мјеста и нису вршили увиђај, јер су уз претходну консултацију са тужиоцем констатовали да у радњама подносиоца нема елемената кривичног дјела. Противна страна наводи да је имала основа да спроведе поступак до краја у складу са одредбама Општих услова, јер није постојало ниједно претходно питање које би било сметња за даље вођење овог поступка. Оштећења кућишта бројила нису могла настати прије монтаже наведеног бројила 2014. године, већ само након његовог постављања, односно у периоду његове експлоатације. Подносилац захтјева је пропустио да, у смислу одредбе члана 78. став 2. Општих услова, обавијести противну страну о оштећењима на кућишту бројила, већ је поднио захтјев за ванредни преглед бројила, тако да се овај захтјев не може сматрати пријавом оштећења на поклопцу бројила, а што би био основ за ослобађање од плаћања накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију. На крају изјашњења, противна страна предлаже да Регулаторна комисија донесе рјешење којим се одбија као неоснован захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње.
Регулаторна комисија је, након што је размотрила све прикупљене доказe у овом поступку, оцијенила да је прибављено довољно доказа на основу којих се може утврдити потпуно и правилно чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, па је, на основу одредбе члана 72. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби, на 52. редовној сједници, одржаној 27.07.2017. године, у Требињу, одлучено као у диспозитиву овога закључка, односно да се одлука о захтјеву подносиоца донесе у скраћеном поступку.

Правна поука: На овај закључак, странке могу Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске поднијети коментаре у писменој форми у року од осам дана од дана пријема овог закључка.

Предсједник
Владислав Владичић