Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије - МХЕ "Медош"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-285-10/17/Р-50-155 
Датум: 29. јун 2017. године


На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) одлучујући по захтјеву привредног друштва „MEDOŠ ONE“ д.о.о. Бања Лука, са сједиштем на адреси Булевар војводе Степе Степановића 181Б, ПП13, Бања Лука, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Дрињаче, као обновљивог извора енергије у Малој хидроелектрани „Медош“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је, на 50. редовној сједници, одржаној 29. јуна 2017. године, у Требињу, донијела

 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у Малој хидроелектрани „Медош“

 

1. Подносиоцу захтјева, привредном друштву „MEDOŠ ONE“ д.о.о. Бања Лука, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у Малој хидроелектрани „Медош“, инсталисане снаге постројења на прагу 4.710 kW, номиналне активне снаге на турбинама 4.920 kW и планиране нето годишње производње од 18.040.000 kWh, која се гради на ријеци Дрињачи у мјесту Дуга Њива, на земљишту означеном као к.ч. бр. 1/2, 836 к.о. Гобеље, општина Власеница, те к.ч. бр. 10193/2, 10328/1, 10328/2, 10332, 10333, 10329, 10330, 10331, 10335, 10336 и 13713/3 к.о. Каменица, град Зворник.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу из тачке 1. овога рјешења у складу са Потврдом за енергију како слиједи:
- од 1. јануара 2018. године до 31. децембра 2018. године за производњу електричне енергије у количини од 7.870.748 kWh, а 
- у периоду од 1. јануара 2019. године па надаље, за укупну планирану нето годишњу производњу електричне енергије у количини од 18.040.000 kWh.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период до 1. септембра 2018. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени и да, прије потписивања предуговора о подстицању, уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицаjа у висини од 2% од вриједности инвестиције, чиме резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени. 
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 1. марта 2019. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора. 
6. Рјешење о прелиминарном праву на подстицај престаје да важи и подносилац захтјева губи резервацију количина у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени уколико у периоду одређеном тачком 3. овога рјешења не започне са радом производног постројења или уколико у року прописаном у тачки 4. овога рјешења не поднесе захтјев Оператору система подстицаја за закључење предуговора. 
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 16. маја 2017. године примила захтјев привредног друштва „MEDOŠ ONE“ д.о.о. Бања Лука (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „Медош““, на ријеци Дрињачи, које се гради у мјесту Дуга Њива, на земљишту означеном као к.ч. бр. 1/2, 836 к.о. Гобеље, општина Власеница, те к.ч. бр. 10193/2, 10328/1, 10328/2, 10332,10333, 10329, 10330, 10331, 10335, 10336 и 13713/3 к.о. Каменица, град Зворник, како је наведено у рјешењу о грађевинској дозволи, број 15.03-360-142/16 од 24. јануара 2017. године, које је издало Министарство за просторно уређење, грађевинарсво и екологију Владе Републике Српске. У обрасцу захтјева је наведено да је инсталисана снаге постројења на прагу 4.710 kW, номинална активна снага на турбинама 4.920 kW и планирана нето годишње производња од 18.040.000 kWh. Планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта је 1. септембар 2018. године. 
Прегледом достављене документације утврђено је да захтјев није комемплетан, те је подносиоцу захтјева 19. маја 2017. године упућено обавјештење о некомплетности захтјевa. Подосилац је, у складу са обавјештењем, доставио потребну документацију, чиме је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај у Малој хидроелектрани „Медош“ комплетиран, при чему је датум предаје допуне захтјева на пошту 26. мај 2017. године, те се овај датум сматра датумом комплетирања захтјева.
Регулаторна комисија је, у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 2. јуна 2017. године, обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева и, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању, упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом Републике Српске за кориштење обновљивих извора енергије (у даљем тексту: Акциони план).
Оператор система подстицаја је 20. јуна 2017. године издао Потврду за енергију за Малу хидроелектрану „Медош“, број 1.1/04/1-99-180/17 на основу које подносилац захтјева има могућност да у периоду од 1. јануара 2018. године до 31. децембра 2018. године оствари дјелимично прелиминарно право на подстицај за производњу електричне енергије у количини од 7.870.748 kWh, а почевши од 1. јануара 2019. године, па надаље, може остварити право на подстицај за укупну планирану нето годишњу производњу електричне енергије у количини од 18.040.000 kWh.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицаја и чињеницу да постоје расположиве количине за подстицање у складу са динамиком како је наведено у Потврди за енергију за Малу хидроелектрану „Медош“, број 1.1/04/1-99-180/17, Регулаторна комисија је, на 50. редовној сједници, одржаној 29. јуна 2017. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Малој хидроелектрани „Медош“. 
У складу са чланом 27. Закона и чланом 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу према подацима који су наведени у Потврди за енергију, број 1.1/04/1-99-180/17 од 20. јуна 2017. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Чланом 33. став (3) Правилника о подстицању прописано је да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења, врсте извора и технологије рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. септембар 2018. године, те је одлучено као у тачки 3. диспозитива овог рјешења.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) и (7) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, да је произвођач електричне енергије/инвеститор, који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај, дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор у постројењу инсталисане снаге веће од 250 kW дужан да, прије потписивања предуговора о подстицању, уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицаја у висини од 2% од вриједности инвестиције. На основу наведених одредби, одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења. 
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 1. марта 2019. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаjа. У противном, након истека овог рока, губи право на количине резервисане на основу овога рјешења. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).


Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

 

Предсједник

Владислав Владичић