Број: 01-139-10/16/Р-39-54
Датум: 16. март 2017. године
На основу одредбe члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16), одлучујући по захтјеву подносиоца привредног друштва „Солар 1“ д.о.о. Билећа, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је, на 39. редовној сједници, одржаној 16. марта 2017. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу
Мала соларна електрана „Солар 3“
1. Подносиоцу захтјева „Солар 1“ д.о.о. Билећа одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“, инсталисане снаге 46,8 kW и планиране нето годишње производње електричне енергије 72.500 kWh, које се гради на крову пословног објекта власништво „Никпром“ д.о.о. Билећа, а на земљишту означеном као к.ч. број 2962/30 К.О. Билећа-Град (нови премјер), односно 1651/8 К.О. Билећа (стари премјер).
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овога рјешења за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 72.500 kWh складу са Потврдом за енергију, број 1.1/04/1-99-14/17 од 17. јануара 2017. године, а на основу које има могућност да оствари право на подстицај у 2017. години и на даље.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овога рјешења даје се до 20. јануара 2018. године до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 20. јула 2018. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључење уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Рјешење о прелиминарном праву на подстицај престаје да важи и подносилац губи резервацију количина у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, уколико у периоду одређеном тачком 3. овога рјешења не започне са радом производног постројења или уколико у року прописаном у тачки 4. овога рјешења не поднесе захтјев Оператору система подстицања за закључење предуговора.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је, 19. фебруара 2016. године, примила захтјев привредног друштва „Солар 1“ д.о.о. Билећа (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на гарантовану откупну цијену за електричну енергију коу ће производити коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“. Производно постројење се гради на крову пословног објекта власништво „Никпром“ д.о.о. Билећа, а на земљишту означеном као к.ч. број 2962/30 К.О. Билећа-Град (нови премјер), односно 1651/8 К.О. (стари премјер) Билећа. Према захтјеву и достављеној документацији инсталисана снага производног постројења је 46,8 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије је 72.500 kWh, а планирани почетак рада постројења је 1. јануар 2017. године.
Овај захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-139-1/16.
Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај допуњен је 23. фебруара 2016. године, када је комплетиран. Регулаторна комисија је у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 26. фебруара 2016. године, обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању, 26. фебруара 2016. године, упутила захтјев МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, за издавање потврде за енергију којом треба да се потврди испуњеност услова изчлана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом Републике Српске за кориштење обновљивих извора енергије (у даљем тексту: Акциони план) (Одлука о усвајању Акционог плана објављена је у Службеном гласнику Републике Српске, број 111/15 и 5/16).
Оператор система подстицаја је, у складу са Акционим планом, издао Потврду за енергију за производно постројење Мала соларна електрана „Солар 3“ број 1.1/04/1-85-67/16 од 15. марта 2016. године у којој је наведено да нема расположивих количина електричне енергије у сврху подстицања производње електричне енергије из фотонапонских соларних електрана. У оваквим ситуацијама Oператор система подстицаја подносиоце захтјева којима је издата потврда да нема расположивих количина електричне енергије за подстицање води у посебној евиденцији, односно на листи чекања, за случај да се појаве расположиве количине електричне енергије за подстицање. Имајући у виду наведени чињенични и правни основ Регулаторна комисија је донијела Закључак број 01-139-6/16/Р-08-106 од 25. марта 2016. године, којим је обустављен поступак по захтјеву подносиоца. У складу са наведеним закључком, подносилац захтјева евидентиран је на листи чекања код Оператора система подстицаја.
У складу са чланом 39. Правилника о подстицању, Оператор система подстицаја, је, након губитка прелиминарног права на подстицај појединих корисника прелиминарног права и појаве расположивих количина за подстицање, а у циљу остварења циљева о удјелу електричне енергије у укупној потрошњи електричне енергије у Републици Српској утврђених Акционим планом и усклађивања евиденција у систему подстицаја, издао нову Потврду за енергију за Малу соларну електрану „Солар 3“ број 1.1/04/1-99-14/17 од 17. јануара 2017. године. На основу наведене потврде подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 72.500 kWh у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“ у 2017. години и на даље.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицаја и чињеницу да су се појавиле расположиве количине за подстицање, Регулаторна комисија је поново, на 36. редовној сједници, одржаној 16. марта 2017. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Мала соларна електрана „Солар 3“, у складу са Потврдом за енергију за Малу соларну електрану „Солар 3“ број 1.1/04/1-99-14/17 од 17. јануара 2017. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац је у свом захтјеву навео да је планирани почетак рада 1. јануар 2017. године, што износи 10 мјесеци и четири дана од дана комплетирања захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај до планираног почетка рада. С обзиром на промјене које су настале у претходном периоду по питању расположивих количина за подстицање и претходно издати закључак о обустављању поступка, период трајања прелиминарног права на подстицај утврђен до 20. јануара 2018. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење. Наведени период трајања прелиминарног права на подстицај уједно представља и предвиђени период изградње овог производног постројења у складу са захтјевом подносиоца како је напријед наведено. Узимајући у обзир наведено одлучено је као у тачки 3. диспозитива овога рјешења.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицања и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 20. јула 2018. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаjа. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем.
Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицаја, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (5) Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске – Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић