Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије у производном постројењу - МХЕ "Испод Кушлата"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-417-9/16/Р-23-250 
Датум: 25. август 2016. године

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16) одлучујући о захтјеву подносиоца привредног друштва „ETA Energy“ д.о.о. Зворник, Челопек бб, Зворник, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Дрињаче, као обновљививог извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „Испод Кушлата“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 23. редовној сједници, одржаној 25. августа 2016. године, у Требињу, донијела
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мaла хидроелектрана „Испод Кушлата“


 

1. Подносиоцу захтјева, привредном друштву „ETA Energy” д.о.о. Зворник, Челопек бб, Зворник, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „Испод Кушлата“ номиналне активне снаге на турбини 990 kW, на ријеци Дрињачи, општина Зворник, која се гради на земљишту утврђенoм локацијским условима бр. 15.02-364-27/13 од 20. марта 2013. године, те допуном локацијских услова број 15.02-364-27/13 од 10. фебруара 2014. године. 
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овога рјешења за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 6.500.000 kWh у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-85-321/16 од 23. августа 2016. године, а на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари право на подстицај у 2016. години.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период до 30. децембра 2016. године у коме је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени и да, прије потписивања предуговора о подстицању, уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицања у висини од 2% од вриједности инвестиције, чиме резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени. 
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 30. јуна 2017. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора. 
6. Рјешење о прелиминарном праву на подстицај престаје да важи и подносилац губи резервацију количина у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, уколико у периоду одређеном тачком 3. овога рјешења не започне са радом производног постројења или уколико у року прописаном у тачки 4. овога рјешења не поднесе захтјев Оператору система подстицања за закључење предуговора.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 13. јула 2016. године примила захтјев привредног друштва „ETA Energy“ д.о.о. Зворник, Челопек бб, Зворник (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „Испод Кушлата“. Инсталисана снага производног постројења је 990 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије 6.500.000 kWh, а напонски ниво на мјесту прикључења на мрежу је 35 kV. Планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта је 30. октобар 2016. године. Захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-417-1/16. 
Захтјев је допуњен електронским путем 15. јула 2016. године, а након обавјештења о некомплетности, које је Регулаторна комисија упутила подносиоцу захтјева, 15. августа 2016. године подносилац захтјева је доставио прописану документацију, чиме је захтјев комплетиран. 
Регулаторна комисија је, у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), након допуне и комплетирања захтјева, обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева 19. августа 2016. године, те је, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању истог дана, упутила и захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом. 
Оператор система подстицаја је Регулаторној комисији доставио Потврду за енергију за Малу хидроелектрану „Испод Кушлата“, број 1.1/04/1-85-321/16 од 23. августа 2016. године на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај за планирану производњу електричне енергије у 2016. години.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицања Регулаторна комисија је, на 23. редовној сједници, одржаној 25. августа 2016. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „Испод Кушлата“. 
У складу са чланом 27. Закона и чланом 32. Правилникa о подстицању, подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу према подацима који су наведени у Потврди за енергију, број 1.1/04/1-85-321/16 од 23. августа 2016. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Будући да је подносилац захтјева у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 30. октобар 2016. године, а узимајући у обзир датум подношења и одлучивања по захтјеву, као и вријеме потребно за прибављање одобрења за употребу, то је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права до 30. децембра 2016. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) и (7) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор у постројењу инсталисане снаге веће од 250 kW, дужан да, прије потписивања предуговора о подстицању, уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију Оператору система подстицаја у висини од 2% од вриједности инвестиције. На основу наведених одредби, одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења. 
Оператор система подстицања приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 30. јуна 2017. године, прибави рјешење о подстицању и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања, у противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).


Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
 

Предсједник


Владислав Владичић