Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног дјелимичног права на подстицај за производњу ел. енергије - ФСЕ „250 kWp Братунац“

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-579-18/15/Р-18-197
Датум: 24. јун 2016. године


На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13, 88/14 и 43/16), одлучујући по захтјеву подносиоца привредног друштва „GREEN ENERGY-R“ д.о.о. Братунац, Дринска бб, Братунац, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Фотонапонскa соларнa електранa „250 kWp Братунац“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 18. редовној сједници, одржаној 24. јуна 2016. године, у Требињу, донијела
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног дјелимичног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу 
Фотонапонскa соларнa електранa „250 kWp Братунац“

 

1. Подносиоцу захтјева, привредном друштву „GREEN ENERGY-R“ д.о.о. Братунац, Дринска бб, Братунац, одобрава се прелиминарно дјелимично право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Фотонапонскa соларнa електранa „250 kWp Братунац“, номиналне активне снаге на прагу 249,9 kW и планиране годишње производње 323.700 kWh, која се гради у Братунцу, на локалитету означеном као пета зона, број парцеле 599/4 (нови премјер), KO Братунац. 
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу из тачке 1. овога рјешења у складу са Потврдом за енергију како слиједи:
- од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године за дио планиране годишње производње у износу од 150.645 kWh, 
- у периоду од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. године за укупну планирану годишњу производњу од 323.700 kWh и
- у периоду након 1. јануара 2018. године па надаље, не може остварити право на подстицај и биће евидентиран на листи чекања.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења одобрава се до 30. јуна 2016. године до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање, односно усклађивање предуговора о праву на подстицај, којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени у складу са овим рјешењем. 
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 31. децембра 2016. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора. 
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. овога рјешења не започне са радом производног постројења или не поднесе Оператору система подстицања захтјев за закључење, односно усклађивање предуговора о праву на подстицај у року прописаном у тачки 4. овога рјешења губи право на резервацију количина према овоме рјешењу, а у том случају, подносилац и даље задржава право на резервацију количина у складу са закљученим предуговором о праву на подстицај на основу рјешења Регулаторне комисије број 01-579-15/15/Р-08-104 од 25. марта 2016. године.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е

 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 20. новембра 2015. године примила захтјев привредног друштва „GREEN ENERGY-R“ д.о.о. Братунац, Дринска бб, Братунац (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој цијени за електричну енергију произведену коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Фотонапонскa соларнa електранa „250 kWp Братунац“. Номинална активна снага постројења на прагу је 249,9 kW, а планирана годишња производња електричне енергије 323.700 kWh. Захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-579-1/15. 
Приликом подношења захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај није достављена сва прописана документација, те је подносиоцу захтјева 10. децембра 2015. године упућено обавјештење о некомплетности. Допуна захтјева услиједила је у прописаном року, односно 5. јануара 2016. године, о чему је обавијештена јавност 11. јануара 2016. године. 
Међутим, подносилац захтјева је накнадним прегледом достављене документације уочио грешке које се односе на податак о планираном почетку рада и инсталисаној снази постројења. Због тога је подносилац захтјева 19. јануара 2016. године доставио допис, образац захтјева и пратећу изјаву о тачности и вјеродостојности података према коме је је инсталисана снага постројења 249,9 kW, а планирани почетак рада 1. април 2016. године, што се сматра допуном захтјева. Допуна захтјева је достављена 19. јануара 2016. године када је овај захтјев и комплетиран. 
Регулаторна комисија је, у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 25. јануара 2016. године обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева. Поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању, Регулаторна комисија је истог дана упутила МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, захтјев за издавање потврде за енергију којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом. 
Оператор система подстицаја је издао потврду за енергију број 1.1/04/1-85-39/16 од 16. фебруара 2016. године, у којој је наведено да у периоду од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. године подносилац може за дио планиране годишње производње у износу од 164.423 kWh остварити право на подстицај. Наведено је, такође, да подносилац захтјева, с обзиром да су количине планиране за подстицање у цјелини резервисане, не може остварити право на подстицај у периоду од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године и у периоду након 1. јануара 2018. године, па надаље, због чега ће код Оператора система подстицаја бити евидентиран на листи чекања. 
На основу наведеног Регулаторна комисије је, на 8. редовној сједници, одржаној 25. марта 2016. године, донијела рјешење број 01-579-15/15/Р-08-104, којим је подносиоцу одобренo прелиминарно дјелимично право на подстицај за нето произведену електричну енергију у складу са динамиком како је наведено у потврди за енергију број 1.1/04/1-85-39/16.
Након доношења наведеног рјешења дошло је до промјена у расположивим количинама електричне енергије за подстицање. Наиме, поједини корисници прелиминарног права на подстицај нису у прописаном периоду трајања прелиминарног права на подстицај остварили право на подстицај чиме су изгубили право на резервацију количина електричне енергије за подстицање, а која је на тај начин постала расположива за подстицање. Узимајући у обзир наведено, Оператор система подстицања је издао нову Потврду за енергију за Фотонапонску соларну електрану „250 kWp Братунац“ број 1.1/04/1-85-198/16 од 1. јуна 2016. године, на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за произведену електричну енергију према сљедећој динамици:
- од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године за дио планиране годишње производње електричне енергије у износу од 150.645 kWh,
- у периоду од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. године за укупну планирану годишњу производњу електричне енергије од 323.700 kWh и
- у периоду након 1. јануара 2018. године, па надаље, подносилац не може остварити право на подстицај и биће евидентиран на листи чекања с обзиром да су количине планиране за подстицај у цјелости резервисане. 
У периоду када не може остварити право на подстицај за укупну планирану годишњу производњу, произвођач има право да дио произведене електричне енергије за који не може остварити право откупа по гарантованој откупној цијени продаје Оператору система подстицаја по референтној цијени за обавезан откуп, или да у том периоду сву произведену енергију продаје на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за који може остварити право на подстицај, добија премију. У периоду након 1. јануара 2018. године, када не може остварити право на подстицај по гарантованој откупној цијени, произвођач може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту или, уколико није у могућности да самостално обезбиједи пласман на тржиште, Оператору система подстицаја по референтној цијени.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно дјелимично право на подстицај за нето произведену електричну енергију, која ће се производити у постројењу Фотонапонска соларна електрана „250 kWp Братунац”, номиналне активне снаге на прагу 249,9 kW, колико је наведено и у обрасцу захтјева и потврди за енергију број 1.1/04/1-85-198/16 од 1. јуна 2016. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. април 2016. године. С обзиром на промјене које су настале у претходном периоду по питању расположивих количина за подстицање и вријеме предвиђено за изградњу производног постројења, а у складу са предвиђеним периодом изградње овог производног постројења у складу са захтјевом подносиоца, Регулаторна комисија је рјешењем број 01-579-15/15/Р-08-104 од 25. марта 2016. године, утврдила трајање прелиминарног права на подстицај до 30. јуна 2016. године до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење. Узимајући у обзир наведено, те с обзиром да је предмет овога рјешења усклађивање временске динамике и количина електричне енергије за коју подносилац може остварити прелиминарно право, а не и период трајања прелиминарног права, одлучено је као у тачки 3. диспозитива овога рјешења.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја и да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају. Подносилац захтјева је на основу рјешења број 01-579-15/15/Р-08-104 од 25. марта 2016. године са Оператором система подстицања закључио предуговор о праву на подстицај. С обзиром на наведене чињенице неопходно је да подносилац захтјева са Оператором система подстицања усклади предуговор о праву на подстицај у смислу временског периода у коме је могуће остварити резервацију количина у складу са овим рјешењем, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овога рјешења. 
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 31. децембра 2016. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи прелиминарно право на подстицај утврђено овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаном рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, уколико подносилац захтјева не поднесе Оператору система подстицања захтјев за усклађивање предуговора о праву на подстицај у року прописаном тачком 4. овога рјешења, губи право на резервацију количина према овом рјешењу, а у том случају, подносилац и даље задржава право на резервацију количина у складу са закљученим предуговором о праву на подстицај на основу рјешења Регулаторне комисије број 01-579-15/15/Р-08-104 од 25. марта 2016. године. С обзиром на напријед наведено одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
 


Предсједник


Владислав Владичић