Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије - МХЕ "Дренова"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-204-13/16/Р-16-171
Датум: 26. мај 2016. године

 

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14) одлучујући по захтјеву привредног друштва „EURO K 2007“ д.о.о. Бања Лука, са сједиштем на адреси Крајишких бригада 235 у Бањoj Луци, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Вијаке, као обновљивог извора енергије у Малој хидроелектрани „Дренова“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 16. редовној сједници, одржаној 26. маја 2016. године, у Требињу, донијела

 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у Малој хидроелектрани „Дренова“

 

1. Подносиоцу захтјева „EURO K 2007“ д.о.о. Бања Лука, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у Малој хидроелектрани „Дренова“, номиналне активне снаге на турбини 105 kW, а која се гради на земљишту означеном као к.ч. 1641/2 к.о. Дренова (нови премјер), а што по старом премјеру одговара к.ч. 509/5 и к.ч. 502/4 к.о. Дренова (изван обухвата градског грађевинског земљишта), општина Прњавор.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 829.400 kWh у 2017. години у складу са Потврдом за енергију.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се до 24. јула 2017. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 24. јануара 2018. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не поднесе захтјев за закључење предуговора са Оператором система подстицаjа у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

 

О б р а з л о ж е њ е

 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 21.03.2016. године примила захтјев привредног друштва „EURO K 2007“ д.о.о. Бања Лука (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у Малој хидроелектрани „Дренова“ на ријеци Вијаки. Номинална активна снага прозводног постројења на прагу је 105 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије 929.400 kWh, а напонски ниво на мјесту прикључења на мрежу је 10/20 kV, како је наведено у достављеном обрасцу захтјева. Предмет је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-207/16.
Прегледом достављене документације утврђено је да је неопходно да подносилац допуни захтјев доставом прописане документације, те да усклади податке који се односе на планирану производњу, због чега је 24. марта 2016. године подносиоцу захтјева упућено обавјештење о некомплетности. Након што је подносилац захтјева доставио наведену документацију 22. априла 2016. године, али не и прецизан износ планиране годишње производње у МХЕ „Дренова“, 25. априла 2016. године упућен је захтјев за појашњење ових података. Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај са измијењеним подацима, пратећу изјаву о тачности података и извод из Главног пројекта за МХЕ Дренова подносилац захтјева је доставио поштом 6. маја 2016. године, што се сматра и датумом комплетирања овог захтјева. Према подацима који су наведени у измијењеном захтјеву за одобрење прелиминарног права на подстицај, планирана инсталисана снага постројења је 105 kW, a планирана годишња производња је 830.000 kWh до 930.000 kWh, што зависи од начина управљања акумулацијом, како је наведено у Главном пројекту на страни 10/10.
Дана 16. маја 2016. године Регулаторна комисија објавила је обавјештење за јавност о пријему комплетног захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај, и у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 16. маја 2016. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
Оператор система подстицаја је 23. маја 2016. године издао потврду за енергију за Малу хидроелектрану „Дренова“, број 1.1/04/1-85-187/16 на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај за планирану производњу електричне енергије у 2017. години за планирану нето годишњу производњу од 829.400 kWh.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицаја и чињеницу да постоје расположиве количине за подстицање, Регулаторна комисија је, на 16. редовној сједници одржаној 26. маја 2016. године, размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Малој хидроелектрани „Дренова“.
Према захтјеву и приложеној документацији, номинална активна снага на турбини од 105 kW је изведена за коту захвата која одговара коти усисне решетке док је радни ниво језера од коте захвата до максимално 4 метра изнад ове коте с једне стране. Са друге стране хидроагрегат при номиналним параметрима и мрежа на коју је прикључена електрана не могу, у техничком смислу, бити расположиви све сате у години. Може се израчунати да би производња електричне енергије при номиналним параметрима, за све сате у години могла да износи 919.800 kWh. Рад агрегата изнад номиналних параметара није довољно сигуран податак као ни непрекидан рад агрегата без заустављања током цијеле године. Због тога се приликом планирања годишње производње користи метода која са потребним степеном сигурности утврђује могућу годишњу производњу тако да је у овом случају усвојен податак за планирану нето производњу електричне енергије у 2017. години у износу од 829.400 kWh како је утврђено у потврди за енергију за Малу хидроелектрану „Дренова“, број 1.1/04/1-85-187/16.
Регулаторна комисија за енергетику ће утврдити износ планиране производње у овом постројењу након изградње постројења, а прије издавања коначног рјешења о подстицању.
У складу са чланом 27. Закона и чланом 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу према подацима који су наведени у Потврди за енергију, број 1.1/04/1-85-187/16, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 24. јул 2017. године, те је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права до наведеног датума, односно до 24. јула 2017. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) и (7) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 24. јануара 2018. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (3) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не почне са радом у року прописаним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицаја. Такође, чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да подносицу захтјева који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај са Оператором система подстицања, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву и губи резервацију количина електричне енергије у систему подстицања. На основу наведених одредби, одлучено је као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

 

Предсједник


Владислав Владичић