Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу - МХЕ "БК2"
Број: 01-251-10/16/Р-14-153
Датум: 28. април 2016.
На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13, 108/13 и 79/15), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14) одлучујући о захтјеву Друштва за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча, Светосавска бб, Фоча, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Крупице, као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 14. редовној сједници, одржаној 28. априла 2016. године, у Требињу, донијела
Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мaла хидроелектрана „БК2“
1. Подносиоцу захтјева, Друштву за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча, Светосавска бб, Фоча, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“ номиналне активне снаге на турбинама 250 kW, на ријеци Крупици, општина Фоча, која се гради на дијелу земљишта означеном као к.ч. 1827/1 к.о. Јелеч и к.ч. број: 1092, 1104/2 и дио 825, к.о. Пољице.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. за произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 1.350.000 kWh у 2016. години у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-85-150/16 од 25. априла 2016. године.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се до 1. септембра 2016. године, до када је подносилац захтјева дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 1. марта 2017. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и након закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у року одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не закључи предуговор са Оператором система подстицања у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
О б р а з л о ж е њ е
Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 11. априла 2016. године примила захтјев привредног друштва „МХЕ Крупица“ д.о.о. за производњу и дистрибуцију електричне енергије из Фоче за одобрење прелиминарног права на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће коришћењем обновљивих извора енергије производити у производном постројењу Мала хидроелектрана „БК2“. Инсталисана снага производног постројења је 250 kW, планирана нето годишња производња електричне енергије 1.350.000 kWh, како је наведено у Студији економске оправданости, док је у обрасцу захтјева наведен износ од 1.620.000 kWh, а напонски ниво на мјесту прикључења на мрежу је 10 kV. Захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-251-1/16.
Захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај поднијело је привредно друштво „МХЕ Крупица“ д.о.о. за производњу и дистрибуцију електричне енергије, Фоча, док је пратећа документација, која се обавезно доставља уз захтјев, била насловљена на Друштво за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча. Како привредно друштво „МХЕ Крупица“ д.о.о. за производњу и дистрибуцију електричне енергије, Фоча није овлашћено да заступа, нити да подноси захтјев у име Друштва за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча, овом привредном друштву је упућено обавјештење о некомплетности у коме је наведено да је потребно да се захтјев измијени у наведеном смислу, односно да је потребно да захтјев поднесе Друштво за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча или да привредно друштво „МХЕ Крупица“ д.о.о. за производњу и дистрибуцију електричне енергије, Фоча поднесе захтјев са адекватном приложеном документацијом.
Измијењени захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај за електричну енергију која ће се производити у Малој хидроелектрани „БК2“ са усаглашеним подацима поднијело је Друштво за грађевинарство, инжењеринг и трговину „Конструктор“ д.о.о. Фоча, Светосавска бб, Фоча (у даљем тексту: подносилац захтјева), при чему је захтјев предат на пошту 15. априла 2016. године, а у Регулаторној комисији је запримљен 18. априла 2016. године. Регулаторна комисија је у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању) након допуне и комплетирања захтјева 21. априла 2016. године обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 21. априла 2016. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
Оператор система подстицаја је Регулаторној комисији доставио Потврду за енергију за Малу хидроелектрану „БК2“, број 1.1/04/1-85-150/16 од 25. априла 2016. године на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај за планирану производњу електричне енергије у износу од 1.350.000 kWh у 2016. години.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај у 2016. години, за планирану производњу електричне енергије у годишњем износу од 1.350.000 kWh, колико износи планирана годишња производња према подацима из достављене студије економске оправданости за ово постројење, у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-85-150/16 од 25. априла 2016. године, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 1. септембар 2016. године, те је тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено трајање прелиминарног права до наведеног датума, односно до 1. септембра 2016. године.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења.
Оператор система подстицања приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року од шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 1. марта 2017. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (2) Правилника о подстицању је прописано да произвођачу електричне енергије/инвеститору који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, те је одлучено као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).
Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић