Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије - СЕ "Солар 5"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-480-7/15/Р-04-66
Датум: 18. фебруар 2016. 

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14), одлучујући по захтјеву подносиоца привредног друштва „Titanium Power“ д.о.о. Козарска Дубица, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Соларна електрана „Солар 5“, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 4. редовној сједници, одржаној 18. фебруара 2016. године, у Требињу, донијела
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Соларна електрана „Солар 5“
 

1. Подносиоцу захтјева, привредном друштву „Titanium Power“ д.о.о. Козарска Дубица одобрава се прелиминарно права на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Соларна електрана „Солар 5 номиналне активне снаге на прагу 50 kW и планиране годишње производње 62.000 kWh, која се гради на крову зграде производног објекта предузећа Машинске радионице „Шувак“ у Козарској Дубици, Ивa Андрића б.б., лоцираном на земљишту означеном као к.ч. 976/174 уписано у зк.ул.бр. 6291 К.О. Козарска Дубица, а што одговара к.ч. бр.1824/5 уписано у лн.бр.2303 К.О. Козарска Дубица-2, општина Козарска Дубица. 
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овога рјешења за нето произведену електричну енергију у производном постројењу у планираном годишњем износу од 62.000 kWh у складу са Потврдом за енергију број 1.1/04/1-85-15/16 од 19. јануара 2016. године на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај у 2016. години. 
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења одобрава се на период до 18. маја 2016. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању, којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени. 
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 18. новембра 2016. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова, и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора. 
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не закључи предуговор са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е

 

Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је 22. септембра 2015. године примила захтјев привредног друштва „Titanium Power“ д.о.о. Козарска Дубица (у даљем тексту: подносилац захтјева) за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Соларна електрана „Солар 5“. Номинална активна снага постројења на прагу је 50 kW, а планирана годишња производња електричне енергије 62.000 kWh. Захтјев је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-480-1/15. 
Регулаторна комисија је, у складу са чланом 21. став 6. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 25. септембра 2015. године обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева. Поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији, Регулаторна комисија је упутила МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, захтјев за издавање потврде за енергију којом треба да се потврди испуњеност услова из члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом. 
Оператор система подстицања је 05.10.2015. године Регулаторној комисији доставио потврду број 1.1/04/1-30-206/15 у којој је наведено да нема расположивих количина електричне енергије у сврху подстицања производње електричне енергије из фотонапонских соларних електрана.
Одредбом члана 27. став (2) Закона, прописано је да произвођач електричне енергије из обновљивих извора или у ефикасној когенерацији може остварити прелиминарно право на подстицај обавезног откупа по гарантованој откупној цијени или право на премију у току изградње постројења, ако испуњава услове из члана 21. став (1) тачка а) и б) и став (2) овог закона. На основу члана 21. став (1) тачка б) Закона, један од услова за одобрење права на подстицај је и да количине електричне енергије, односно инсталисани капацитети производних постројења не прелазе количине за подстицање дефинисане Акционим планом. Како је у потврди Oператора система подстицаја јасно наведено да нема расположивих количина електричне енергије у сврху подстицања производње електричне енергије, то се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Соларна електрана „Солар 5“ не може остварити у смислу одредбе члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији. Међутим, у оваквим ситуацијама Oператор система подстицаја подносиоце захтјева којима је издата потврда да нема расположивих количина електричне енергије за подстицање води у посебној евиденцији, односно на листи чекања, за случај да се појаве расположиве количине електричне енергије за подстицање. На основу наведеног, Регулаторна комисија је донијела закључак о обустављању поступка за одобрење прелиминарног права за производно постројење Соларна електрана „Солар 5“, број 01-480-5/15/Р-115-202 од 28. августа 2015. године.
Влада Републике Српске је 16. децембра 2015. године донијела Одлуку о усвајању измјена Акционог плана Републике Српске за кориштење обновљивих извора енергије број 04/1-012-2-2886/15 (Службени гласник Републике Српске, број 111/15 и 5/16), којом су измијењене количине електричне енергије за подстицање. Оператор система подстицаја је, у складу са наведеним измјенама Акционог плана, издао нову Потврду за енергију за Соларну електрану „Солар 5“ број 1.1/04/1-85-15/16 од 19. јануара 2016. године на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај у 2016. години.
С обзиром на достављену потврду од стране Оператора система подстицања и чињеницу да су се појавиле расположиве количине за подстицање, Регулаторна комисија је на 4. редовној сједници одржаној 18. фебруара 2016. године поново размотрила захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај подносиоца захтјева.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу 62.000 kWh, која ће се производити у постројењу Соларна електрана „Солар 5“, номиналне активне снаге на прагу 50 kW, колико је наведено и у обрасцу захтјева и Потврди за енергију, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта децембар 2015. године, односно три мјесеца од дана комплетирања захтјева за одобрење прелиминарног права на подстицај до планираног почетка рада. С обзиром на промјене које су настале у претходном периоду по питању расположивих количина за подстицање и претходно издати закључак о обустављању поступка, период трајања прелиминарног права на подстицај утврђен до 18. маја 2016. године, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење. Наведени период трајања прелиминарног права на подстицај уједно представља и предвиђени период изградње овог производног постројења у складу са захтјевом подносиоца како је напријед наведено. Узимајући у обзир наведено одлучено је као у тачки 3. диспозитива овога рјешења.
Чланом 27. став (5) и (6) Закона, те чланом 30. став (2) Правилника о подстицању прописано је да произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицања и на тај начин резервише количине у систему подстицаја, те да је произвођач електричне енергије/инвеститор који добије рјешење о прелиминарном праву на подстицај дужан да у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву на подстицај поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицају, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овог рјешења. 
Оператор система подстицања приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да у року шест мјесеци након истека периода прелиминарног права на подстицај из тачке 3. овог рјешења, односно до 18. новембра 2016. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењује се цијена из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Чланом 34. став (2) Правилника о подстицању је прописано да произвођачу електричне енергије/инвеститору који стекне прелиминарно право на подстицај, а не поднесе захтјев за закључење предуговора у року од 15 дана од дана пријема рјешења о прелиминарном праву, престаје престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, те је одлучено као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.
Поред наведеног, одредбом члана 33. став (4) и (5) Правилника о подстицању је прописано да произвођач/инвеститор, који је остварио прелиминарно право на подстицај краћи од три године, може да поднесе захтјев за продужење периода трајања прелиминарног права на подстицај, најдуже за шест мјесеци у случају да је реализовано 50% планиране инвестиције из студије економске оправданости, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, те да се захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај подноси најкасније 30 дана прије истека периода прелиминарног права на подстицај који је утврђен рјешењем Регулаторне комисије.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање. 
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).


Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

 

Предсједник

Владислав Владичић