Број: 01-163-10/15/R-02-32
Датум: 22.01.2016. године
На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву привредног друштва "БРАЋА ЛАЗИЋИ" д.о.о. Дворови, заступаног по пуномоћнику Душану Томићу – адвокату из Сарајева, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 2. редовној сједници, одржаноj 22.01.2016. године, у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
1. ОДБИЈА СЕ захтјев привредног друштва "БРАЋА ЛАЗИЋИ" д.о.о. Дворови од 06.02.2015. године којим се оспорава обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије, према фактури противне стране број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8.912,25 KM, на објекту подносиоца захтјева са мјерним мјестом број 0041024200300007 у улици Карађорђева бб у мјесту Дворови, Град Бијељина, као неоснован.
2. УТВРЂУЈЕ СЕ да су поновни обрачун нерегистроване електричне енергије број 18768 од 05.12.2014. године и пореска фактура број Q 0500243 од 31.12.2014. године на износ од 29.553,68 КМ неосновани, те да су неосновано сторниране пореске фактуре број 05000266 од 17.07.2013. године на износ од 3.654,45 КМ и број Q 05000215 од 11.11.2014. године на износ од 8.912,25 КМ, те се НАЛАЖЕ МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина да подносиоца захтјева у својим пословним књигама задужи за износ од 3.654,45 КМ и 8.912,25 КМ.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Дана 10.03.2015. године Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је примила захтјев за рјешавање спора од 06.02.2015. године, привредног друштва "БРАЋА ЛАЗИЋИ" д.о.о. Дворови, заступаног по пуномоћнику Душану Томићу – адвокату из Сарајева, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије, према фактури противне стране број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8.912,25 KM, на објекту подносиоца захтјева са мјерним мјестом број 0041024200300007 у улици Карађорђева бб у мјесту Дворови, Град Бијељина. У захтјеву је навeдено да је подносилац приговорио противној страни на обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије, према издатој фактури противне стране број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8.912,25 KM, а да противна страна није прихватила овај приговор, односно доставила је подносиоцу негативан одговор. Даље се у захтјеву наводи да је два пута вршена контрола бројила на овом мјерном мјесту, да је контролом утврђено да је оба пута бројило показивало већу потрошњу, те да је Окружно тужилаштво обуставило кривични поступак против одговорног лица код подносиоца захтјева. Код подносиоца захтјева је запослено 150 радника, а подносилац је уредно плаћао све дажбине, па тако и утрошену електричну енергију, те тражи да се заштити од обуставе испоруке електричне енергије, односно да противна страна спорни рачун наплати путем суда, те да се праведно ријеши овај спор. Уз захтјев је приложена пуномоћ за заступање од 12.02.2015. године, те одговор противне стране.
Након разматрања поднесеног захтјева, од противне стране је актом број 01-163-2/15 од 03.04.2015. године затражено изјашњење о захтјеву и достављање расположиве документације.
У изјашњењу које је запримљено у Регулаторној комисији дана 30.04.2015. године, противна страна је навела да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац електричне енергије на више мјерних мјеста, међу којима је и мјерно мјесто број 0041024200300007 у улици Карађорђева бб у мјесту Дворови, Град Бијељина. Укупна потрошња електричне енегије на овом мјерном мјесту је фактурисана збирно, дакле на једној финансијској картици број 41035331, а подносилац је регистрован као крајњи купац од фебруара 2011. године. Мјерно мјесто се налази на нисконапонској страни трафостанице 10/0,4 kV, која је у власништву подносиоца захтјева и преко ове трафостанице се напајају само објекти подносиоца – пекара, супермаркет и мотел. Редовно је вршено очитање и фактурисање потрошње, а подносилац није оспоравао испостављене фактуре. Подносилац захтјева је сврстан у категорију потрошње "Потрошња на напонском нивоу од 1 kV до 35 kV" у складу са одредбама тачке XIII Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 28/06, 40/06, 59/07 и 114/07). Најприје је на овом мјерном мјесту инсталисано бројило 2642 које је мјерило активну и реактивну енергију, али је дана 17.10.2011. године замијењено бројилом "Р00 000010", типа "DMG2" произвођача "Енел" које је баждарено у току 2011. године, а чији жиг је важио до 2014. године.
Поступајући по налогу за рад број 8589/2013 од 04.07.2014. године извршена је контрола овога мјерног мјеста са полуиндиректним мјерењем, од стране овлаштених лица противне стране. Том приликом је утврђено постојање неовлаштене потрошње у виду скинутих, односно оштећених пломби на бројилу и струјним мјерним трансформаторима, пломби на поклопцу бројила и на сва три струјна мјерна редуктора, а била су оштећена и два жига, о чему је сачињен записник. Извршено је демонтирање бројила, мјерно мјесто је искључено са дистрибутивне мреже. Представник подносиоца захтјева је одбио да потпише записник о утврђеном стању на мјерном мјесту. Подносилац је поднио захтјев противној страни да се мјерно мјесто доведе у исправно стање, те је дао изјаву да ће измирити комплетан износ накнаде за неовлаштену потрошњу. Противна страна је образложила како је сачињен обрачун неовлаштене потрошње, са напоменом да је мјерна група упућена на експертизу, на основу којег је издата пореска фактура број 05000266 од 17.07.2014. године на износ од 3.654,45 КМ.
Ванредни контролни преглед бројила "Р00 000010" је извршен у баждарници противне стране дана 17.10.2014. године, у присуству овлаштеног лица Републичког Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске, којим је утврђено да су на бројилу оба жига оштећена, да недостају три отпорника у односу на оригиналну изведбу, да су на споју отпорника и штампане плочице утврђени трагови лемљења отпорника, што је имало за посљедицу неисправно мјерење пропуштене електричне енергије. О утврђеном стању је сачињен записник који су потписали овлаштени радници и контролори, а подносилац захтјева, иако је уредно позван, није присуствовао ванредном контролном прегледу. Противна страна је образложила чињенични и правни основ на основу којег је сачињен обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије услијед онемогућавања правилног регистровања преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ, односно да је обрачунска снага одређена као највећа измјерена вршна снага од 45,72 kW, у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње, те да је укупна количина неовлаштено преузете електричне енергије умањена за износ регистроване енергије у периоду који је обухваћен обрачуном неовлаштено утрошене електричне енергије. Добијени износ неовлаштене потрошње од 12.566,70 КМ је умањен за раније утврђени износ од 3.654.45 КМ, па је подносиоцу захтјева издата пореска фактура број Q 05000215 од 11.11.2014. године на износ од 8.912,25 КМ. Накнадном анализом противна страна је стала на становиште да је погрешно утврђена обрачунска снага, односно да је погрешно примијењена одредба члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Оптих услова, јер се није могло са сигурношћу утврдити када је почела неовлаштена потрошња. Крајем 2012. године подносиоцу захтјева је одобрено повећање вршне снаге са 30 kW на 120 kW, о чему је издата електроенергетска сагласност, тако да је на основу прикључне снаге извршен нови обрачун неовлаштене потрошње о чему је издата фактура број Q 0500243 од 31.12.2014. године у износу од 29.553,68 КМ, а истовремено су сторниране раније издате фактуре са износима од 3.654,45 КМ и 8,912,25 КМ.
Противна страна је навела да је на приговор подносиоца захтјева на фактуру број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8.912,25 КМ, доставила детаљан одговор са образложењем због чега је приговор неоснован, те је дала подносицу захтјева потребне правне поуке.
Што се тиче обуставе испоруке електричне енергије противна страна се изјаснила да је ова материја уређена одредбом члана 80. Закона о електричној енергији и одредбом 97. Општих услова, те да су јасно прописана овлаштења противне стране у том погледу. Противна страна је уз изјашњење доставила расположиву документацију.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 107. редовној сједници, одржаној 14.05.2015. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је странкама остављен рок од 8 дана за достављање коментара на ове акте. Странке су поднијеле коментаре у писаној форми на утврђени нацрт рјешења. Коментари подносиоца нису благовремени. Наиме, подносилац захтјева је нацрт рјешења примио дана 22.05.2015. године, а коментаре на овај нацрт је поднио 01.06.2015. године. Без обзира на ову околност и коментари подносиоца захтјева су размотрени, будући да су достављени прије одржавања редовне сједнице на којој је коначно одлучено о захтјеву подносиоца.
Подносилац захтјева у својим коментарима је навео да је по пријави противне стране обустављена истрага, да је противна страна најавила подношење нове кривичне пријаве, те је предложио да се противној страни сугерише повлачење ове пријаве, међутим ови наводи нису релевантни за одлучивање у овој правној ствари. У коментарима се прихвата сторнирање накнадног обрачуна утрошене електричне енергије у износу од 29.553,68 КМ, те се предлаже мирно рјешавање спора, на начин да се прихвати плаћање једне половине обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије у укупном износу од 12.566,70 КМ. Ово из разлога што обрачун није резултат егзактно утврђене потрошње и није реалан, те предлаже да се половина наведеног износа плати уз редовне рачуне у три рате.
Противна страна је у коментарима навела, да се није могла користити највиша обрачунска снага у периоду од годину дана прије утврђеног периода неовлаштене потрошње од 45,72 kW, за утврђивање количине неовлаштено утрошене електричне енергије, јер није било познато када је стварни почетак неовлаштене потрошње, већ је требало обрачунску снагу узети у вриједности прикључне снаге или навише измјерене вршне снаге у децембру 2013. године, тј, након откривања неовлаштене потрошње, која је износила 140,84 kW, а која је виша од одобрене прикључне снаге.
Извршен је увид у сву достављену документацију, а посебно: Захтјев за рјешавање спора од 06.02.2015. године; Изјашњење противне стране број 6791-4/14 од 23.04.2015. године; Коментаре странака; Пуномоћ од 06.12.2014. и 12.02.2015. године; Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 8589/13 од 04.07.2013. године; Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 00401 од 04.07.2013. године; Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 00402 од 05.07.2013. године; Рјешење о електроенергетској сагласности број 10171-Е/12 од 11.12.2012. године; Обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије број 9283/13 од 04.07.2013. године на износ од 3.654,45 КМ; Пореску фактуру број Q 0500026 и књижна обавијест на износ од 3.654,45 КМ; Пореску фактуру број Q 05000215 од 11.11.2014. године и књижна обавијест на износ од 8.912,25 КМ; Обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије број 172274 од 24.10.2014. године на износ од 12.566,70 КМ, са табеларним прегледом; Поновни обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије број 18768 од 05.12.2014. године на износ од 29.553,68 КМ, са табеларним прегледом; Пореску фактуру број Q 05000243 од 31.12.2014. године на износ 29.553,68 КМ; Кривичну пријаву број 3764 од 27.04.2015. године; Допис Окружном тужилаштву број 12475 од 16.10.2013. године; Захтјев и изјаву дистрибутеру од 04.07.2013. године; Обавјештење о обустави истраге од 16.09.2013. године: финансијску и енергетску картицу подносиоца захтјева; Приговор подносиоца захтјева од 08.12.2014. године и Одговор противне стране број 6791-2/14 од 30.01.2015. године.
На основу увида у приложену документацију странака и након извршене оцјене прикупљених доказа, како појединачно тако и у њиховој међусобној повезаности, утврђене су сљедеће чињенице:
- подносилац захтјева, привредно друштво "БРАЋА ЛАЗИЋИ" д.о.о. Дворови, је евидентирано као крајњи купац електричне енергије код противне стране, на мјерном мјесту број 0041024200300007 у улици Карађорђева бб у мјесту Дворови, Град Бијељина, од фебруара 2011. године;
- мјерно мјесто се налази на нисконапонској страни трафостанице 10/0,4 kV, која је у власништву подносиоца захтјева и преко ње се напајају само објекти подносиоца захтјева - пекара, супермаркет и мотел, а подносилац је сврстан је у категорију потрошње "Потрошња на напонском нивоу од 1 kV до 35 kV“;
- на овом мјерном мјесту је редовно вршено очитање и фактурисање утрошене електричне енергије, а подносилац захтјева није оспоравао испостављене фактуре;
- дана 17.10.2011. године на овом мјерном мјесту је извршена замијена бројила, тако да је скинуто бројило 2642, које је мјерило активну и реактивну енергију, а инсталисано је бројило "Р00 000010", типа "DMG2" произвођача "Енел" које је баждарено у току 2011. године, а чији жиг је важио до 2014. године;
- дана 04.07.2014. године извршена је контрола овога мјерног мјеста са полуиндиректним мјерењем, од стране овлаштених лица противне стране и том приликом је утврђено да су скинуте-оштећене пломбе на бројилу и струјним мјерним трансформаторима, пломба на поклопцу бројила и на три струјна мјерна редуктора, два жига су била оштећена, о чему је сачињен записник;
- бројило "Р00 000010", типа "DMG2" је демонтирано, а мјерно мјесто је искључено са дистрибутивне мреже;
- представник подносиоца захтјева је одбио да потпише записник о затеченом стању на мјерном мјесту, те је поднио захтјев противној страни да се мјерно мјесто доведе у исправно стање и дао изјаву да ће измирити комплетан износ накнаде за неовлаштену потрошњу;
- противна страна је сачинила обрачун неовлаштено преузете електричне енергије и издала пореску фактуру број 05000266 од 17.07.2014. године на износ од 3.654,45 КМ, због скидања, односно оштећења пломби, са напоменом да је мјерна група упућена на експертизу и уколико се утврди неовлаштено дјеловање на мјерну групу, да ће се извршити накнадни обрачун неовлаштене потрошње, по другом основу;
- дана 17.10.2014. године извршен је ванредни контролни преглед бројила "Р00 000010" у баждарници противне стране, у присуству овлаштеног лица Републичког Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске и том приликом је утврђено да су на бројилу оба жига оштећена, испод поклопца недостају три отпорника у односу на оригиналну изведбу, на споју отпорника и штампане плочице утврђени су трагови лемљења отпорника, што је имало за посљедицу неисправно мјерење пропуштене електричне енергије, а о утврђеном стању је сачињен записник који су потписали овлаштени радници и контролори;
- подносилац захтјева се није одазвао позиву да присуствује ванредном контролном прегледу;
- противна страна је, због онемогућавања правилног регистровања преузете електричне енергије, сачинила нови обрачун неовлаштено преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ, при чему за обрачунску снагу узела највећу измјерену вршну снагу од 45,72 kW, у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње.
- противна страна је обрачун неовлаштено преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ, умањила за раније обрачунати износ од 3.654.45 КМ, те је подносиоцу захтјева издала пореску фактуру број Q 05000215 од 11.11.2014. године на износ од 8.912,25 КМ;
- противна страна је накнадно извршеном анализом закључила да је погрешно сачињен обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије користећи највећи измјерену вршну снагу од 45,72 kW, у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње, већ да је требало за обрачун користити прикључну снагу, па је сачинила обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 29.553,68 КМ и на тај износ издала пореску фактуру број Q 05000243 од 31.12.2014. године, а сторнирала раније издате фактуре у износу од 3.654,45 КМ и 8,912,25 КМ и
- подносилац захтјева је поднио приговор противној страни на сачињени обрачун, а противна страна је приговор одбила као неоснован и о томе доставила подносиоцу захтева одговор у писаној форми, са образложењем и правном поуком.
На основу наведених чињеница, утврђено је да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац електричне енергије код противне стране, на мјерном мјесту број 0041024200300007 у улици Карађорђева бб у мјесту Дворови, Град Бијељина, од фебруара 2011. године. Дана 04.07.2014. године извршена је контрола овога мјерног мјеста са полуиндиректним мјерењем, од стране овлаштених лица противне стране, при чему је утврђено постојање неовлаштене потрошње у виду скинутих, односно оштећених пломби у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка г. Оптих услова за испоруку и снабдијевање електричне енергије – Пречишћени текст, у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12). Записнички је констатовано да су скинуте, односно оштећене пломбе на бројилу и струјним мјерним трансформаторима, те пломба на поклопцу бројила и на сва три струјна мјерна редуктора. Такође је утврђено да су била оштећена и два жига на бројилу. Том приликом је извршено демонтирање бројила, а мјерно мјесто је искључено са електродистрибутивне мреже. Подносилац захтјева је одбио да потпише записник о утврђивању неовлаштене потрошње, али је поднио захтјев противној страни да се мјерно мјесто доведе у исправно стање и прикључи на електродистрибутивну мрежу, те је дао изјаву у писаној форми да ће измирити комплетан износ накнаде за неовлаштену потрошњу. Приликом сачињавања обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије обрачунска снага је утврђена као производ номиналног напона и трајно дозвољене струје прикључног вода од 238 А (PP00 4x95 mm² Cu), а количина неовлаштено преузете електричне енергије утврђена је множењем добијене обрачунске снаге и периода од 120 часова у смислу одредбе члана 91. став 3. Општих услова. На основу сачињеног обрачуна, издата је пореска фактура број 05000266 од 17.07.2014. године на износ од 3.654,45 КМ. На обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије је стављена напомена да је мјерна група упућена на експертизу, односно вандредну контролу, те је констатовано да уколико се утврди неовлаштено дјеловање на мјерну групу, да ће се извршити накнадни обрачун неовлаштене потрошње.
Ванредни контролни преглед бројила "Р00 000010" је извршен у баждарници противне стране дана 17.10.2014. године, у присуству овлаштеног лица Републичког Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске. На основу записника о ванредној контроли бројила од 17.10.2014. године утврђено је да су на бројилу два жига овога завода оштећена, да недостају три отпорника у односу на оригиналну изведбу, те да су на споју отпорника и штампане плочице утврђени трагови лемљења отпорника. Утврђено стање је имало за посљедицу неисправно мјерење преузете електричне енергије са електродистрибутивне мреже. Записник о ванреденој контроли бројила су потписали овлаштени радници противне стране и контролори Републичког Завода за стандардизацију и метрологију. Подносилац захтјева се није одазвао позиву да присуствује ванредном контролном прегледу. Код оваквог чињеничног стања утврђено је да се у овом случају радило о неовлаштеној потрошњи у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка б. Општих услова, односно о онемогућавању правилног регистровања преузете електричне енергије. С обзиром на ову чињеницу, обрачунска снага је утврђена на основу одредбе члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Општих услова, односно као највећа измјерена вршна снага од 45,72 kW, у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње. Количина неовлаштено преузете електричне енергије је утврђена на основу члана 91.став 1. тачка б. подтачка 3. Општих услова, за тросмјенски рад од 24 часа дневно у периоду који је обухваћен обрачуном неовлаштене потрошње. Укупна количина неовлаштено преузете електричне енергије је умањена за износ регистроване енергије у периоду који је обухваћен обрачуном неовлаштено утрошене електричне енергије, а на основу одредбе члана 92. став 8. Општих услова. На основу наведених одредби противна страна је сачинила нови обрачун неовлаштено преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ. Противна страна је поступила у складу са одредбама Општих услова када је нови обрачун неовлаштено преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ, умањила за раније обрачунати износ од 3.654.45 КМ, те је подносиоцу захтјева издала пореску фактуру број Q 05000215 од 11.11.2014. године на износ од 8.912,25 КМ.
С обзиром на околност да није утврђено када су почињене неовлаштене радње у овом случају, противна страна је за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије одредила период од годину дана на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца којим оспорава обрачун неовлашћене потрошње према фактури број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8.912,25 КМ, у цјелости неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Накнадном анализом противна страна је закључила да је погрешно одређена обрачунска снага за утврђивање неовлашћене потрошње, односно противна страна је сматрала да је погрешно примијенила одредбу члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Општих услова, јер се није могло са сигурношћу утврдити када је почела неовлаштена потрошња. Наиме, крајем 2012. године подносиоцу захтјева је одобрено повећање вршне снаге са 30 kW на 120 kW, о чему је издата електроенергетска сагласност, тако да је за обрачунску снагу узета вриједност прикључне снаге за понови обрачун неовлаштене потрошње број 18768 од 05.12.2014. године, о чему је издата фактура број Q 0500243 од 31.12.2014. године у износу од 29.553,68 КМ, а истовремено су сторниране раније издате фактуре са износима од 3.654,45 КМ и 8,912,25 КМ.
Поступајући у складу са својим надлежностима утврђеним одредбама члана 24. Закона о електричној енергији Регулаторна комисија је размотрила поновни обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 29.553,68 КМ. На основу увида у приложену документацију утврђено је да је обрачун неовлаштено преузете електричне енергије у износу од 12.566,70 КМ сачињен у складу са наведеним одредбама Општих услова, односно да је обрачунска снага од 45,72 kW утврђена на основу одредбе члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Општих услова. Овом одредбом је јасно прописано да је обрачунска снага за случај неовлаштене потрошње електричне енергије на средњем напону једнака највећој измјереној вршној снази у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње. Дакле, период од годину дана се рачуна од утврђеног почетка периода неовлаштене потрошње, а не од стварно утврђеног времена када је неовлаштена потрошња изведена, односно када су предузете неовлаштене радње на мјерном мјесту. Како је у овом случају измјерена највећа вршна снага од 45,72 kW у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње, то се ова снага требала примјенити приликом сачињавања обрачуна неовлаштене потрошње, па је због тога, а на основу одредбе члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Општих услова, требало одбити као неоснован захтјев подносиоца којим оспорава обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 8.912,25 KM.
С обзиром на ово, накнадни обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 29.553,68 КМ, на основу кога је издата пореска фактура број Q 05000243 од 31.12.2014. године, је сачињен противно одредби члана 91. став 1. тачка а. подтачка 1. Општих услова, те је у цјелости неоснован. Наиме, у овом случају је била позната највећа измјерена вршна снага у периоду од годину дана прије наступања утврђеног периода неовлаштене потрошње, па се није могла примијенити одредба члана 91. став 1. тачка а. подтачка 2. Општих услова, односно да се за обрачун неовлашене потрошње није мога примијенити вриједност прикључне снаге, јер је био расположив податак о измјереној вршној снази у одговарајућем периоду. Због тога се није могао прихватити коментар противне стране да се обрачунска снага за утврђивање количине неовлаштено утрошене електричне енергије утврди у вриједности прикључне снаге или навише измјерене вршне снаге у децембру 2014. године, тј, након откривања неовлаштене потрошње у износу од 140,84 kW, јер би то било у супротности са овом одредбом Општих услова. Наиме, одредбом члана 90. став 3. Општих услова је прописан највећи могући период неовлаштене потрошње, а то је период од годину дана. Дакле, ово је правна претпоставка чији је циљ да се спријечи наступање већих штетних посљедица неовлаштене потрошње и овај период не може остати неодређен, јер би се тиме створила правна несигурност, због немогућности утврђивања стварног почетка неовлаштене потрошње, што је и најчешћи случај у пракси. Прописивањем наведеног периода неовлаштене потрошње се умањују штетне посљедице неовлаштених радњи и штетне посљедице објективно немогућег доказивања чињеница које би биле значајне за прецизно утврђивање чињеничног стања. Дакле, прописивање максималног периода неовлаштене потрошње је у служби отклањања наведених штетних посљедица, на начин да дистрибутери-снабдјевачи предузимају адекватне контроле и анализе како би се ефикасно откривала и сузбијала неовлаштена потрошња као штетна појава у друштвеној стварности, а период од годину дана, као најдужи период неовлаштене потрошње, је у потпуности разуман. У супротном би се умањио значај ефикасних и ажурних контрола, чиме би се штетне посљедице неовлаштене потрошње знатно повећале. Због тога је за примјену овог, као и других прописа, значајно сагледање његове суштинске функције. Имајући ово у виду противна страна је неосновано сторнирала раније обрачуне неовлаштене потрошње електричне енергије и издате фактуре са износима од 3.654,45 КМ и 8,912,25 КМ.
Приједлог подносиоца да се овај спор ријеши мирним путем, је изгубио саваку важност, имајући у виду да су приједлози странака у коментарима супротни. Поред тога, утврђивање количине неовлаштено утрошене електричне енергије, је уређено императивним прописима, који се морају примјењивати, управо да би се избјегле бројне манипулације и недосљедности у пракси.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, одлучено је као у тачки 2. диспозитива овог рјешења.
Нису се могли прихватити као релевантни наводи подносиоца и у коментарима и у захтјеву, а којим оспорава издату пореску фактуру број Q 05000215 од 11.11.2014. године у износу од 8,912,25 КМ, да је надлежно Окружно тужилаштво обуставило истрагу поводом неовлаштене потрошње, због недостатка доказа о извршиоцу неовлашетене потрошње, као посебног кривичног дјела. Овом околности се не може оспорити чињеница да је на овом мјерном мјесту неовлаштено преузимана електрична енергија са мреже, односно да је онемогућено правилно регистровање утрошене електричне енергије. Одговорност за предузимање неовлаштених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се радњама оштећења жига и онемогућавања правилног регистровања утрошене електричне енергије стичу обиљежја посебних кривичних дјела, која се гоне по службеној дужности. Ову одговорност треба разликовати од одговорности за плаћање преузете електичне енергије која је утврђена обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије у складу са прописима. Такође се није могао прихватити навод подносиоца у коментарима да обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије није резултат егзактно утврђене количине преузете електричне енергије. Обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлштено утрошене електричне енергије. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је онемогућено правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије. Обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије, се уствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи на мрежи. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 89. 90. 91. и 92. Општих услова у форми обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије.
Имајући у виду наведено, противна страна је на основу одредбе члана 80. алинеја 3. Закона о електричној енергији и одредбе члана 97. став 1. тачка и. Општих услова, овлаштена да обустави испоруку електричне енергије крајњем купцу који не плаћа уредно испоручену електричну енергију. Обустава испоруке електричне енергије се проводи у складу са одредбама члана 97, 98, и 99. Општих услова.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива овога рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Владислав Владичић