Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел.енергије у производном постројењу - МСЕ "Тривас"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-100-12/15/Р-115-199
Датум: 16. октобар 2015. 

 

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14), одлучујући о захтјеву подносиоца Месна индустрија „МИ-ТРИВАС“ д.о.о. Прњавор, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљивог извора енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Тривас“ Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 115. редовној сједници, одржаној 16. октобра 2015. године, у Требињу, утврдила

 

Р  Ј  Е  Ш  Е  Њ Е

о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Тривас“

 

  1. Подносиоцу захтјева, Месна индустрија „МИ-ТРИВАС“ д.о.о. Прњавор Магистрални пут б.б, Вијака, Прњавор, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала соларна електрана „Тривас“ номиналне активне снаге 48,75 kW  и планиране нето годишње производње електричне енергије 65.000 kWh, која се гради на крову производне хале привредног друштва „МИ-ТРИВАС“, на адреси Магистрални пут бб, Прњавор означеном као к.ч. 36/3 К.О. Вучјак (нови премјер), што одговара к.ч. 1181/306 К.О. Прњавор.
  2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у производном постројењу из тачке 1. овога рјешења у складу са Потврдом за енергију како слиједи:
  • од 1. јануара 2015. године до 31. децембра 2015. године за дио планиране годишње производње у износу од 29.795 kWh;
  • од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године у цјелости за укупну планирану годишњу производњу од 65.000 kWh,
  • од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2019. године биће евидентиран на листи чекања за планирану годишњу производњу, с обзиром да су количине електричне енергије које су планиране за подстицај производње из соларних фотонапонских електрана у цјелости резервисане;
  • од 1. јануара 2020. године па надаље у цјелости за укупну планирану годишњу производњу од 65. 000 kWh;

при чему подносилац захтјева може у годинама у којима не остварује право на подстицај за укупну планирану годишњу производњу, преосталу произведену електричну енергију продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за коју може остварити право на подстицај добија премију.

  1. Период трајања прелиминарног права на подстицај из тачке 1. овог рјешења одобрава се до 16. октобра 2018. године (у трајању од 36 мјесеци од дана доношења овог рјешења), до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење.
  2. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицања захтјев за закључивање предуговора о подстицању, којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
  3. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније до 16. априла 2019. године, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицања по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
  4. Уколико подносилац захтјева не почне са радом у периоду из тачке 3. овога рјешења или не поднесе Оператору система подстицања захтјев за закључење предуговора о праву на подстицај у року прописаном тачком 4. овога рјешења, губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
  5. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.

 

О б р а з л о ж е њ е

 

Дана 18. фебруара 2015. године Месна индустрија „МИ-ТРИВАС“ д.о.о. Прњавор (у даљем тексту: подносилац захтјева), Магистрални пут б.б., Вијака, општина Прњавор, поднио је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у производном постројењу Мала соаларна електрана „Тривас“, инсталисане снаге производног постројења 48,75 kW  и планиране нето годишње производње електричне енергије 65.000 kWh, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-100/15. Регулаторна комисија је у складу са чланом 21. став (6) Правилника о подстицају производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасаној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању) 23. фебруара 2015. године обавијестила подносиоца захтјева и јавност о пријему комплетног захтјева и упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ „Електропривреда Републике Српске“ Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицања, којом треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.

Оператор система подстицања је Регулаторној комисији доставио потврду за енергију за Малу соларну електрану „Тривас“, број 1.1/04/1-30-26/15 од 12. марта 2015. године, у којој је јасно наведено да нема расположивих количина електричне енергије у сврху подстицања производње електричне енергије, те се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију која ће се производити у производном постројењу Мала соаларна електрана „Тривас“ не може остварити у смислу одредбе члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији. Међутим, у оваквим ситуацијама Оператор система подстицања подносиоце захтјева којима је издата потврда да нема расположивих количина електричне енергије за подстицање води у посебној евиденцији, односно на листи чекања, за случај да се појаве расположиве количине електричне енергије за подстицање.

У складу са наведеном потврдом Оператора система подстицања Регулаторна комисија је донијела закључак о обустављању поступка за одобрење прелиминарног права на подстицај за производно постројење Мала соларна електрана „Тривас“,  број 01-100-7/15/Р-103-43 од 12. марта 2015. године.

Након доношења наведеног закључка дошло је до промјена у расположивим количинама електричне енергије за подстицање. Наиме, поједини корисници прелиминарног права на подстицај нису у прописаном периоду трајања прелиминарног права на подстицај остварили право на подстицај чиме су изгубили право на резервацију количина електричне енергије за подстицање, а која је на тај начин постала расположива за подстицање. Узимајући у обзир наведено Оператор система подстицања је издао нову Потврду за енергију за производно постројење Мала соларна електрана „Тривас“, број 1.1/04/1-30-185/15 на основу које подносилац захтјева има могућност да оствари прелиминарно право на подстицај према сљедећој динамици:

  • од 1. јануара 2015. године до 31. децембра 2015. године за дио планиране годишње производње у износу од 29.795 kWh, при чему подносилац захтјева може у овој години с обзиром да не остварује право на подстицај за укупну планирану годишњу производњу, преосталу произведену електричну енергију продавати Оператору система подстицања по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за коју може остварити право на подстицај добија премију;
  • од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године у цјелости за укупну планирану годишњу производњу од 65.000 kWh,
  • од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2019. године биће евидентиран на листи чекања за планирану годишњу производњу, с обзиром да су количине електричне енергије које су планиране за подстицај производње из соларних фотонапонских електрана у цјелости резервисане, те
  • од 1. јануара 2020. године па надаље у цјелости за укупну планирану годишњу производњу од 65.000 kWh.

Уважавајући настале промјене Регулаторна комисија је на 113. редовној сједници, која је одржана 2. септембра 2015. године,  утврдила нацрт рјешења о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала соларна електрана „Тривас“. Нацрт рјешења је достављен подносиоцу захјтева, при чему је подносиоцу остављен рок од 15 дана од дана пријема нацрта рјешења да се, у писаној форми, изјасни да ли прихвата наведене промјене у погледу временске динамике остваривања прелиминарног права на подстицај.  Подносилац захтјева је у остављеном року доставио писано изјашњење број ИП 972/15 од 28. септембра 2015. године, а које је у Регулаторној комисији заведено под бројем 01-100-11/15, у коме је навео да прихвата временску динамику остваривања прелиминарног права на подстицај како је наведено у нацрту рјешења.

У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију произведену у производном постројењу Мала соаларна електрана „Тривас“, инсталисане снаге 48,75 kW , како је наведено у Захтјеву и Потврди за енергију број 1.1/04/1-30-185/15, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.

Чланом 33. став (3) Правилника о подстицању прописано је да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Подносилац захтјева је навео да је постројење прикључено и пуштено у пробни рад и достављена је употребна дозвола од 5. фебруара 2015. године, али како се подносиоцу захтјева у овом временском периоду не може гарантовати остварење права на подстицај у складу са чланом 25. став (2) Правилника о подстицању због заузетости количина за подстицање, то се подносиоцу захтјева одобрава прелиминарно право на подстицај до 16. октобра 2018. године, колико најдуже може и трајати прелиминарно право на подстицај, до када је подносилац дужан да почне са радом, односно да прибави употребну дозволу за производно постројење, те је одлучено као у тачки 3. диспозитива овога рјешења.

На основу члана 27. став (5) Закона и на основу члана 30. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије закључује предуговор о праву на подстицај са Оператором система подстицања и на тај начин резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, те се подносилац захтјева у тачки 4. диспозитива овог рјешења обавезује на подношење захтјева Оператору система подстицања у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења, ради закључења предуговора.

Оператор система подстицања приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.

Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се оставља могућност да до 16. алрила 2019. године, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицања. У противном, након истека овог рока, губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењују се цијене из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.

Чланом 34. став (2) Правилника о подстицању прописано је да уколико подносилац захтјева не почне са радом у року прописаном рјешењем о прелиминарном праву на подстицај, односно у периоду трајања прелиминарног права на подстицај, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, као и да је подносилац захтјева дужан да закључи предуговор са Оператором система подстицања, те је одлучено као у тачки 6. диспозитива овога рјешења.

Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, одредби члана 20. став (3) истог закона, те на одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.

Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

 

Поука о правном лијеку:  Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

                                                                                                                    

Предсједник

                                                                                                                 Миленко Чокорило