Skip to Content

Рјешење о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу ел. енергије у МХЕ ''Устипрача''

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-489-7/14/Р-95-301
Датум: 27.11.2014.

На основу члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13 и 88/14), одлучујући о захтјеву подносиоца ''Хидроинвест'' д.о.о. за производњу, дистрибуцију и продају електричне енергије и трговину, Рогатица, за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем енергије водотока ријеке Праче као обновљививог извора енергије у производном постројењу Мaла хидроелектрана ''Устипрача'', Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 95. редовној сједници, одржаној 27. новембра 2014. године, у Требињу, донијела

Р Ј Е Ш Е Њ Е

о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Устипрача''

1. Подносиоцу захтјева ''Хидроинвест'' д.о.о. за производњу, дистрибуцију и продају електричне енергије и трговину, Рогатица, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Устипрача'' номиналне активне снаге на прагу 6.700 kW.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 34.948.896 kWh у складу са Потврдом о енергији како слиједи:
а) продаја дијела произведене електричне енергије по гарантованој откупној цијени сљедећом динамиком:
- од 1. јануара 2015. године до 31. децембра 2015. године за 7.080.000 kWh,
- од 1. јануара 2016. године до 31. децембра 2016. године за 10.830.000 kWh,
- од 1. јануара 2017. године до 31. децембра 2017. године за 14.420.000 kWh,
- од 1. јануара 2018. године до 31. децембра 2018. године за 16.730.000 kWh,
- од 1. јануара 2019. године до 31. децембра 2019. године за 33.070.000 kWh,
док се преостала произведена електрична енергија може:
- продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или продавати на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за коју може остварити право на подстицај произвођач добија премију за продају на тржишту;
б) од 1. јаунара 2020. године произвођач сву произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 34.948.896 kWh може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени,
а што се прецизно одређује рјешењем Регулаторне комисије о праву на подстицај и уговором о обавезном откупу са Оператором система подстицаја.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период од 36 мјесеци, од дана доношења овог рјешења, у коме је подносилац дужан да почне са радом, односно прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању којим резервише количине у систему подстицаја, ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, на период који не може бити дужи од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења и да прије потписивања предуговора о подстицању уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију у висини од 2% од вриједности инвестиције, чиме резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се остварити најкасније у року од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не закључи предуговор са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е

Дана 4. новембра 2014. године привредно друштво ''Хидроинвест'' д.о.о. за производњу, дистрибуцију и продају електричне енергије и трговину, Рогатица (у даљем тексту: подносилац захтјева) поднијело је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у производном постројењу Мала хидроелектрана ''Устипрача'', који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-489/14.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 7. новембра 2014. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ ''Електропривреда Републике Српске'' Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
МХ ''Електропривреда Републике Српске'' Матично предузеће, а.д. Требиње је 25. новембра 2014. године Регулаторној комисији доставилa Потврду за енергију за МХЕ ''Устипрача'', број 1.1/04/1-26-360/14 на основу које је потврђено да ово производно постројење, с обзиром на вријеме подношења захтјева за прелиминарно право на подстицај и количине прописане Акционим планом и услов прописан чланом 21. Закона, право на гарантовану откупну цијену може остварити са сљедећом временском динамиком:
- од 1. јануара до 31. децембра 2015. године за 7.080.000 kWh,
- од 1. јануара до 31. децембра 2016. године за 10.830.000 kWh,
- од 1. јануара до 31. децембра 2017. године за 14.420.000 kWh,
- од 1. јануара до 31. децембра 2018. године за 16.730.000 kWh,
- од 1. јануара до 31. децембра 2019. године за 33.070.000 kWh.
Преостала произведена електрична енергија се у складу са чланом 16. Правилника о подстицању може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или се сва произведена електрична енергија може продавати на тржишту, при чему за дио продате електричне енергије за коју може остварити право на подстицај произвођач добија премију. Од 1. јаунара 2020. године произвођач може сву произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 34.948.896 kWh продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени.
Услови под којима произвођач продаје електричну енергију из обновљивих извора прецизно се одређују рјешењем Регулаторне комисије о праву на подстицај и уговором са Оператором система подстицаја.
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу од 34.948.896 kWh, произведену у постројењу номиналне активне снаге на прагу 6.700 kW, односно, номиналане активне снаге на генераторима 2х3.450 kW и номиналне активне снаге производног постројења на турбинама 2х3.851 kW, како је наведено у обрасцу захтјева. Регулаторна комисија ће приликом издавања Сертификата за производно постројење изласком на терен утврдити стварну инсталисану снагу у складу са Законом, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено је да је трајање прелиминарног права на подстицај 36 мјесеци. Члан 33. став (3) Правилника о подстицању прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења, а подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта 15. мај 2015. године. Међутим с обзиром на количинска ограничења утврђена Акционим планом и немогућност да ово производно постројење оствари право на подстицај у складу са датумом достављеним у захтјеву, подносиоцу захтјева се одобрава 36 мјесеци као период трајања прелиминарног права на подстицај као максималан период које се може утврдити у складу са чланом 27. став (4) Закона.
На основу члана 27. став (5) и (6) Закона и на основу члана 30. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије закључује предуговор о подстицању са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, те се подносилац захтјева у тачки 4. диспозитива овог рјешења обавезује на подношење захтјева Оператору система подстицаја, у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења, ради закључења предуговора. При томе, подносиоцу захтјева се даје право да задржи резервисане количине најдуже шест мјесеци након почетка рада, односно прибављања употребне дозволе, односно укупно 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења. Прије потписивања предуговора о подстицању, произвођач електричне енергије у постројењу инсталисане снаге веће од 250 kW, у складу са чланом 27. став (6) Закона, дужан је да уплати новчани депозит или достави банкарску гаранцију у висини од 2% од вриједности инвестиције.
Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се даје право да у року од 42 мјесецa од дана доношења овог рјешења, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаја, у противном, након истека овог рока, губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона, приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењују се цијене из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Тачка 6. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 34. став (2) Правилника о подстицању и тачки 4. овог рјешења, којима је прописано да уколико произвођач не почне са радом у складу са периодом трајања прелиминарног права на подстицај одређеним у тачки 3. овог рјешења, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, као и да је произвођач дужан да закључи предуговор са Оператором система подстицаја.
Тачка 7. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог закона, одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило