Skip to Content

Рјешење о одобреном прелиминарном праву на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 2"

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-326-5/14/Р-88-228
Датум: 30. јул 2014.

На основу одредбe члана 27. Закона о обновљивим изворима енергије и ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 39/13 и 108/13), члана 190. Закона о општем управном поступку (Службени гласник Републике Српске, број 13/02, 87/07 и 50/10), члана 33. став (1) тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (Службени гласник Републике Српске, број 59/10) и члана 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (Службени гласник Републике Српске, број 114/13), одлучујући о захтјеву подносиоца Привредно друштво "Енергана" д.о.о. Требиње за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије коришћењем неакумулисане енергије сунца као обновљививог извора енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 2", Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске је на 88. редовној сједници, одржаној 30. јула 2014. године у Требињу, донијела

Р Ј Е Ш Е Њ Е
о одобрењу прелиминарног права на подстицај за производњу електричне енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 2"


1. Подносиоцу захтјева, "Енергана" д.о.о. Требиње, одобрава се прелиминарно право на подстицај у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени за електричну енергију коју ће производити у соларном производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 2" номиналне активне снаге 248,4 kW.
2. Подносилац захтјева остварује прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 355.043 kWh у складу са Потврдом о енергији како слиједи:
а) у 2015. години произведену електричну енергију може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену или може сву произведену електричну енергију продавати на тржишту.
б) у 2016. години произведену електричну енергију у планираном годишњем износу износу од 233.063 kWh може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени, док преосталу произведену електричну енергију у планираном годишњем износу од 121.980 kWh може продавати Оператору система подстицаја по референтној цијени која се користи код одређивања премије за гарантовану откупну цијену;
в) од 1. јануара 2017. години сву произведену електричну енергију може продавати Оператору система подстицаја по гарантованој откупној цијени,
а што се прецизно одређује рјешењем Регулаторне комисије о праву на подстицај и уговором о обавезном откупу са Оператором система подстицаја.
3. Прелиминарно право на подстицај из тачке 1. овог рјешења даје се на период од 17 мјесеци, од дана доношења овог рјешења, у коме је подносилац дужан да почне са радом, односно прибави употребну дозволу за производно постројење.
4. Подносилац захтјева дужан је да у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења поднесе Оператору система подстицаја захтјев за закључивање предуговора о подстицању, којим резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, на период који не може бити дужи од 23 мјесецa од дана доношења овог рјешења.
5. Право на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени може се стећи најкасније у року од 23 мјесецa од дана доношења овог рјешења, а након изградње производног постројења, прибављања рјешења о праву на подстицај, уз испуњење прописаних услова и закључења уговора о обавезном откупу са Оператором система подстицаја по цијени која је на снази у вријеме закључења уговора.
6. Уколико подносилац захтјева у периоду одређеном тачком 3. не започне са радом производног постројења или не закључи предуговор са Оператором система подстицаја у року прописаном у тачки 4. овог рјешења губи прелиминарно право на подстицај, тј. престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај.
7. Уколико подносилац захтјева не почне са радом у року прописаном тачком 3. овог рјешења, може поднијети Регулаторној комисији захтјев за продужење прелиминарног права на подстицај за најдуже шест мјесеци, при чему је дужан да достави доказе о разлозима за продужење.
8. Ово рјешење је коначно, ступа на снагу даном доношења и објављује се на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске.
 

О б р а з л о ж е њ е

Дана 14. јула 2014. године привредно друштво "Енергана" д.о.о. Требиње (у даљем тексту: подносилац захтјева) поднијело је захтјев за одобрење прелиминарног права на подстицај производње електричне енергије, у виду права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, коришћењем обновљивих извора енергије у производном постројењу Соларна-фотонапонска електрана "Турменти 2", који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) заведен под бројем 01-326/14.
Прегледом достављене документације установљено је да је Захтјев за прелиминарно право на подстицај комплетан о чему је Регулаторна комисија обавијестила подносиоца и јавност 17. јула 2014. године.
Регулаторна комисија је поступајући по захтјеву, у складу са чланом 39. Правилника о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Правилник о подстицању), 17. јула 2014. године упутила захтјев за издавање потврде за енергију МХ "Електропривреда Републике Српске" Матичном предузећу, а.д. Требиње, као вршиоцу дужности Оператора система подстицаја, којом треба да се потврди испуњеност услова члана 21. Закона о обновљивим изворима и ефикасној когенерацији (у даљем тексту: Закон) у погледу количинских ограничења енергије планиране за подстицање која се утврђују Акционим планом.
МХ "Електропривреда Републике Српске" Матично предузеће, а.д. Требиње је 30. јула 2014. године Регулаторној комисији доставило Потврду за енергију за Соларну-фотонапонску електрану "Турменти 2", број 1.1/04/1-26-248/14 на основу које је потврђено да ово производно постројење, с обзиром на вријеме подношења захтјева за прелиминарно право на подстицај и количине прописане Акционим планом, услов прописан чланом 21. Закона може задовољити са сљедећом временском динамиком: почевши од 1. јануара 2016. године, произвођач може остварити дјелимично право на подстицај за количину од 233.063 kWh, а почевши од 1. јануара 2017. године произвођач може да оствари право на подстицај за планирану годишњу производњу од 355.043 kWh. У периоду до 1. јануара 2017. године Оператора система подстицаја ће произвођача евидентирати на листи чекања за разлику између планиране годишње производње и количине за коју може остварити право на подстицај у овом периоду (121.980 kWh).
У складу са чланом 27. Закона и члановима 16. и 32. Правилникa о подстицању производње електричне енергије из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији подносиоцу захтјева је одобренo прелиминарно право на подстицај за нето произведену електричну енергију у планираном нето годишњем износу од 355.043 kWh, произведену у производном постројењу инсталисане снаге 248,4 kW, како је наведено у Захтјеву и потврди о енергији, те је одлучено као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Тачком 3. диспозитива овог рјешења утврђено је да је трајање прелиминарног права на подстицај 17 мјесеци с обзиром на члан 33. став (3) Правилника о подстицању који прописује да се период трајања прелиминарног права на подстицај утврђује на основу планираног почетка рада производног постројења. Наиме, подносилац захтјева је у свом захтјеву навео да је планирани датум прикључења и пуштања у погон објекта јун 2015. године, те се подносиоцу захтјева одобрава 17 мјесеци као период трајања прелиминарног права на подстицај.
На основу члана 27. став (5) Закона и на основу члана 30. став (2) Правилника о подстицању, произвођач електричне енергије закључује предуговор о подстицању са Оператором система подстицаја и на тај начин резервише количине у систему подстицаја ради остварења права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени, те се подносилац захтјева у тачки 4. диспозитива овог рјешења обавезује на подношење захтјева Оператору система подстицаја, у року од 15 дана од дана пријема овог рјешења, ради закључења уговора. При томе, подносиоцу захтјева се даје право да задржи резервисане количине најдуже шест мјесеци након почетка рада, односно прибављања употребне дозволе, тј. укупно 23 мјесецa од дана доношења овог рјешења. Оператор система подстицаја приликом закључења уговора води рачуна о редослиједу издавања рјешења Регулаторне комисије о праву на подстицај и прелиминарном праву на подстицај, који је у сагласности са редослиједом издавања потврда за енергију, тј. редослиједом подношења комплетних захтјева за одобрење права на подстицај и прелиминарног права на подстицај.
Тачка 5. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 33. став (5) Правилника о подстицању. При томе се прописани услови за стицање права на обавезан откуп по гарантованој откупној цијени или премији односе на прибављање сертификата за производно постројење, који издаје Регулаторна комисија, као и на остале услове за остварење права на подстицај прописане члановима 4. и 6. Правилника о подстицању у погледу обавезе уградње опреме која није претходно коришћена и на посједовање одговарајуће регистрације правног или физичког лица које производи електричну енергију. Подносиоцу захтјева се даје право да у року од 23 мјесецa од дана доношења овог рјешења, прибави рјешење о подстицају и закључи уговор о обавезном откупу са Оператором система подстицаја, у противном, након истека овог рока губи право на количине резервисане овим рјешењем. Према члану 26. став (5) Закона приликом закључивања уговора о обавезном откупу примјењују се цијене из Одлуке о висини гарантованих откупних цијена и премија за електричну енергију произведену из обновљивих извора и у ефикасној когенерацији која је на снази у вријеме закључивања уговора и остаје непромијењена у периоду важења уговора, осим у случају већих промјена курса конвертибилне марке у односу на курс евра у Босни и Херцеговини.
Тачка 6. диспозитива овог рјешења заснива се на члану 34. став (2) Правилника о подстицању и тачки 4. овог рјешења, којима је прописано да уколико произвођач не почне са радом у складу са периодом трајања прелиминарног права на подстицај одређеним у тачки 3. овог рјешења, престаје да важи рјешење о прелиминарном праву на подстицај, као и да је произвођач дужан да закључи предуговор са Оператором система подстицаја.
Чланом 33. став (4) Правилника о подстицању је прописано да ако произвођач није почео са радом у року утврђеним рјешењем о прелиминарном праву на подстицај има право да захтијева продужење прелиминарног права на подстицај најдуже за шест мјесеци, при чему је дужан да достави доказе о разлозима за захтијевано продужење, с тим да укупан период трајања прелиминарног права на подстицај не може износити дуже од три године од дана издавања овог рјешења, на основу чега је одлучено као у тачки 7. диспозитива овог рјешења.
Тачка 8. диспозитива овог рјешења заснива се на одредби члана 25. став (1) Закона о енергетици, с обзиром на коначност, те на одредби члана 20. став (3) истог закона, одредби члана 20. став (2) алинеја 5. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст (Службени гласник Републике Српске, број 6/10), с обзиром на објављивање.
Поука о правном лијеку се заснива на одредби члана 25. став (2) Закона о енергетици и члана 5. и 15. Закона о управним споровима (Службени гласник Републике Српске, број 109/05 и 63/11).

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења.

Предсједник
Миленко Чокорило