Skip to Content

Рјешење о предузимању мјера након извршене редовне надзорне провјере - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање Број: 01-173-7/07

Датум: 20.07.2007.

 

На основу члана 23. алинеја 1, а у вези са чланом 24. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'', број: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 и 60/07), члана 190. став 1. и 2. Закона о општем управном поступку (''Службени гласник Републике Српске'', број 13/02),  члана 10. тачка 1. и члана 18. став 1. Статута Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 41/04), члана 37. став 1. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 37. став 1. Правилника за издавање дозвола и сагласности (''Службени гласник Републике Српске'', број 52/05), након анализе  Извјештаја са редовне надзорне провјере обављене дана 16. и 17. априла 2007. године у ЗEДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске на 10. (десетој) редовној сједници одржаној 20.07.2007. године, донијела је

 

 

РЈЕШЕЊЕ

о предузимању  мјера након обављене редовне надзорне провјере

 

I   НАЛАЖЕ СЕ ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, кориснику почетне  дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије, почетне дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и почетне дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије, предузимање сљедећих активности у циљу испуњења услова из издатих почетних дозвола, по тачкама како слиједи:

 

а) Услови почетне дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије

 

Тачка 6.8. Технички и комерцијални губици електричне енергије

 

Систематски наставити са спровођењем акционих планова за смањење губитака, и пратити ниво ефеката остварења тих активности на нивоу предузећа и радних јединица, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.10. Регулисање односа са другим учесничима на тржишту електричне енергије

 

Електричну енергију коју преузима са мреже за властиту потрошњу предузеће "Рудник и Термоелектрана Угљевик" а.д. Угљевик третирати као електричну енергију за снабдијевање крајњег купца, без одлагања.

 

Тачка 6.18. Увођење и примјена система квалитета

 

1.         Наставити активности на увођењу система квалитета по стандарду ISO 9001.

2.         Израдити и доставити програм увођења система квалитета по ISO 14001 везано за систем управљања заштитом животне средине и отпочети рад на увођењу овог система у ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, до истека периода важења почетне дозволе.

 

Тачка 6.20. Разграничење основних средстава

 

Активности на разграничењу власништва над земљиштем са "Електропренос БиХ" спровести у складу са Одлуком Владе РС и закљученим Уговором о уступању основних средстава без накнаде, без одлагања.

 

Тачка 6.21.  Функционално и рачуноводствено раздвајање

 

1.         У циљу испуњења обавеза прописаних условима почетне дозволе, потребно је извршити рачуноводствено раздвајање дјелатности производње, дистрибуције електричне енергије и дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом, без одлагања.

(мјера је поновљена као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

2.         Извршити припреме и спровести функционално раздвајање дјелатности дистрибуције електричне енергије од дјелатности производње и дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом, до истека периода важења почетне дозволе.

(мјера је поновљена као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

3.         Припремати рачуноводствене извјештаје са рачуноводствено раздвојеним сегментима, дистрибуције, снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и производње електричне енергије у складу са МРС 14 и Одлуком о примјени јединственог регулаторног контног оквира ("Службени гласник Републике Српске", бр. 17/07 од 15.03. 2007.), што представља трајну активност.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године).

                  

Тачка 6.22. Рачуноводствене евиденције

 

1.         Потребно је ускладити рачуноводствене политике предузећа са Међународним стандардима извјештавања и обезбиједити досљедну примјену Међународних рачуноводствених стандарда и фер презентацију финансијског положаја предузећа, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу  на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

2.         Корисник дозволе је дужан водити уредну старосну структуру потраживања, анализирати вјероватноћу наплате имајући у виду критеријуме за признавање оправданих трошкова у тарифном поступку из члана 15. и члана 71. Правилника о тарифној методологији и тарифном поступку, и са разумном прецизношћу процијенити износ ненаплативих потраживања и на одговарајући начин објелоданити у својим финансијским извјештајима, што представља трајну активност.

(мјера је поновљена као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

3.         Корисник дозволе је дужан да води рачуноводствене евиденције сталних средстава производње, дистрибуције и снабдијевања тако да се може пратити стање и намјена сваког средства, идентификовати средства која служе обављању лиценциране дјелатности и уредно водити евиденцију кориштења лиценцираних средстава за споредне и остале дјелатности, без одлагања.

(мјера је поновљена као у рјешењу са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.26.   Финансијска стабилност и гаранције за пословање

 

Предузеће је дужно да анализира и оцијени свој финансијски положај и да пружи објективну слику за стабилност пословања, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.35. Формирање услужног центра

 

Довршити отпочете активности на омогућавању ефикасног евидентирања приговора и рекламација крајњих купаца, по броју и врсти и обраде параметара комерцијалног квалитета, са роком извршења до 31.08.2007. године.

 

б) Услови почетне дозволе за снабдијевање тарифних купаца   електричном енергијом

 

Тачка 6.13. Примјена тарифа

 

1.         Обезбиједити фактурисање по тарифним ставовима одобреним од стране РЕЕРС-а Одлуком о тарифним ставовима за неквалификоване купце електричне енергије у Републици Српској бр.01-1517-7/06 од 22.03.2006, без одлагања.

2.         Стварну испоруку електричне енергије мора да прати адекватна фактура, а обрачун и обавезу плаћања за различите субјекте посебно исказати на фактури и пропратити адекватним финансијским документима, без одлагања.

 

ц) Услови почетне дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије

 

Тачка 6.2. Придржавање одобрене тарифе

 

Обезбиједити примјену одобрене цијене електричне енергије на прагу    електране за МХЕ на начин утврђен у тарифном поступку, без одлагања.

(мјера је поновљена   у   сличном   облику,   у   односу   на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.18. Регулисање односа на тржишту електричне енергије

 

Регулисати односе на тржишту електричне енергије (са  снабдјевачима и трговцима електричном енергијом), без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.20  Фактурисање и наплата произведене електричне енергије

 

Ријешити проблеме који постоје у вези са фактурисањем (обрачуном) произведене електричне енергије у МХЕ, те извршити фактурисање (обрачун) у складу са цијенама одобреним од стране РЕЕРС-а, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.28. Накнада за коришћење природних ресурса

 

Преиспитати основе за плаћање накнаде за коришћење хидроенергетског потенцијала коју корисник дозволе сада врши, као и обавезе према Закону о накнадама за коришћење природних ресурса у сврху производње електричне енергије са аспекта МХЕ, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.29. Заштита животне средине

 

1.         Наставити активности на прибављању еколошке дозволе за МХЕ "Тишча"  у складу са законским прописима, до истека периода важења почетне дозволе.

2.         Отпочети активности на прибављању еколошке дозволе за МХЕ "Власеница" у складу са законским прописима, до истека периода важења почетне дозволе.

3.         Израдити план и програм активности за увођење система управљања заштитом животне средине према стандарду ISO 14001, до истека периода важења почетне дозволе, као у тачки 6.18 Увођење система квалитета.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

Тачка 6.33. Извјештавање РЕЕРС-а

 

Доставити документацију дефинисану тачком 13.5. услова почетне дозволе за производњу електричне енергије, без одлагања.

(мјера је поновљена у сличном облику, у односу на рјешење са претходне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године)

 

II  О извршеним радњама по предложеним мјерама и препорукама потребно је извјештавати РЕЕРС у року од седам дана по истеку назначеног рока за поједине радње.

За мјере и препоруке у којима је рок извршења трајна активност, почетак извршења сматра се седми дан од дана достављања Извјештаја о надзорној провјери, а извјештавање о извршењу радњи достављати квартално РЕЕРС-у.

 

III  Ово рјешење је коначно и ступа на снагу даном доношења, а објављује се на огласној табли и wеb страници Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске.

 

Образложење

 

Регулаторна комисија за електричну енергију Републике Српске је на 25. редовној сједници одржаној 27.12.2005. године донијела Рјешење број 01-1045-5/05 о издавању почетне дозволе за обављење дјелатности дистрибуције електричне енергије, Рјешење број 01-1044-3/05 о издавању почетне дозволе за обављање дјелатности снабдијевања тарифних купаца електричном енергијом и Рјешење број 01-1043-4/05 о издавању почетне дозволе за обављање дјелатности производње електричне енергије Електродистрибутивном предузећу ''Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина  (у даљем тексту: корисник дозволе), са роком важења до 27.12.2007. године.

 

У складу са чланом 23. алинеја 1. Закона о електричној енергији и чланом 37. став 3. Правилника о издавању дозвола и сагласности, у наведеном предузећу је  у периоду од 16.04. до 17.04.2007. године обављена редовна надзорна провјера од стране чланова тима за надзорну провјеру који је именован Рјешењем РЕЕРС-а,  број 01-173-1/07 од 04.04.2007. године. Циљ ове надзорне провјере је првенствено био утврђивање степена испуњености мјера и препорука наложених рјешењем са претходно обављене редовне надзорне провјере број 01-397-8/07 од 12.12.2006. године, али су по потреби провјеравани и остали услови из издатих почетних дозвола. У току спровођења надзора, чланови тима за надзорну провјеру су прегледом документације и њеним изузимањем, увидом у стање постројења и опреме, као и узимањем изјава од одговорних лица корисника дозволе вршили провјеру усаглашености стварног стања са условима издатих дозвола. Пресјек стања и постојање утврђених неправилности коришћења дозволе су констатовани у Извјештају са редовне надзорне провјере који је достављен кориснику дозволе на давање коментара. У остављеном року корисник дозволе је доставио коментаре на Извјештај.

 

Иако у коментарима није исказано неслагање са предложеним мјерама, коментари су детаљно размотрени, те се о њима даје појашњење како слиједи:

1)        У вези са извјештавањем РЕЕРС-а, дана 05.02.2007. године корисник дозволе је доставио попис стандарда, прописа и препорука који се користе за обављање дистрибутивне дјелатности. Нигдје није споменуто да се дио стандарда користи и за обављање производне дјелатности мада се то може констатовати увидом у попис. Међутим, поменути попис се односи на дио електро струке, али не и на машински дио који је такође присутан у производној дјелатности и др. (генератори, турбине, пумпе, запорни органи, цјевовод под притиском....). Дио докумената који служе као препорука за обављање производне дјелатности, тј. Упутства за пуштање у погон су изузета приликом надзорне провјере у прошлој години.

2)        Корисник дозволе је дао коментаре који су се односили на "Придржавање одобрене тарифе", "Фактурисање и наплата произведене електричне енергије". Приликом провођења надзорне провјере 16. и 17.04.2007. године, у погледу испуњења наведених услова почетне дозволе за обављање дјелатнсти производње електричне енергије, изузете су копије излазних фактура за произведену електричну енергију у МХЕ према МХЕРС а.д. Требиње као и одговор МХЕРС а.д. Требиње кориснику ове дозволе од 08.03.2007. године, којим се испостављене фактуре враћају са образложењем да њихово регулисање није обухваћено Одлуком о привременом регулисању односа између предузећа која обављају електроенергетску дјелатност у Републици Српској. Измјена и допуна поменуте одлуке услиједила је 16.05.2007. год. тј. након обављања редовне надзорне провјере у ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина.  

3)        У вези са коментаром на тачку 6.22 услова почетне дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије "Рачуноводствене евиденције, даје се сљедеће појашњење:

- Текст на страни 10 Извјештаја се односи на укупну структуру потраживања у којој је садржана и камата, тако да је у износу потраживања од купаца од 29.189.116 КМ, садржана и камата за неблаговремено плаћене рачуне за утрошену електричну енергију.

 - При изради Извјештаја са надзорне провјере као доказни материјал кориштени су финансијски извјештаји за 2006. годину, Извјештај о пословању за 2006. годину, Извјештај о попису имовине и обавеза за 2006. годину.

Аналитичким поступцима испитане су билансне позиције и дошло се до сљедећих закључака:

Билансна позиција Потраживања од купаца представља  краткорочно потраживање које доспијева у року од једне године.

Према Извјештају централне пописне комисије презентирани су подаци о структури предложене исправке потраживања од купаца по категоријама купаца у којима се наводе као посебне ставке - потраживања остале потрошње старије од једне године у износу 7.013.513, 54 КМ и потраживање остале потрошње старијe од три године у износу 4.254.976,45 КМ. Према примједби корисника дозволе износ од 4.254.976,45 КМ је садржан у износу потраживања остале потрошње старије од једне године, а према тексту у Извјештају Централне пописне комисије предлаже се елиминација овог износа, што је довело до наведеног закључка у Извјештају са надзорне провјере. (Износ потраживање остале потрошње старијe од три године представља корекцију по основу промјена рачуноводствених политика. У току надзорне провјере није поднесена на увид усвојена Одлука Надзорног одбора о елиминацији исправке вриједности потраживања старија од три године.)

У извјештају о пословању дато је образложење смањења капитала (нераспоређене добити) по основу промјена рачуноводствених политика обрачуна исправке потраживања од купаца из категорије остале потрошње са ранијег обрачунског периода преко три године у износу од 5.639.932 КМ, што је и образложено у извјештају са надзорне провјере.

Утврђена су неслагања износа Исправке потрживања од купаца у финансијском извјештају и извјештају о пословању за 460.861 КМ.

Такође, у финансијским извјештајима на позицији дугорочних пласмана презентирано је потраживање за ненаплаћену електричну енергију за категорију домаћинства и остала потрошња - репрограм  у износу од 6.138.940 КМ. И након обављене надзорне провјере остало је нејасно на шта се односи исправка вриједности потраживања по основу репрограма у износу 1.058.569 КМ. Због наведених разлога утврђена је мјера као у диспозитиву рјешења за тачку 6.22. Рачуноводствене евиденције, услова почетне дозволе за обављање дјелатности дистрибуције електричне енергије.

4)        Коментари који се односе на увођење и примјену  система квалитета,

разграничење основних средстава, израду дистрибутивних мрежних правила те регулисање односа са другим учесницима на тржишту електричне енергије имају карактер извјештавања о могућности провођења или степену извршености предложених мјера.

 

Потребно је указати да је циљ сваке надзорне провјере правилно и потпуно утврђивање чињеничног стања, при чему се користе одређене методе (извјештаји, изузимање копија докумената, увид на лицу мјеста, изјаве представника корисника дозволе итд.) и то све у планираном вријемену провођења надзорне провјере. Сегменти за које постоје неслагања тима за надзорну провјеру и корисника дозволе, а имају утицаја на приједлог корективних мјера могу се провјерити у крајњем случају и у ванредној надзорној провјери, уколико се за то укаже потреба.  

 

РЕЕРС је на 10. редовној сједници одржаној 20.07.2007. године анализирао Извјештај са редовне надзорне провјере и коментаре корисника дозволе, те је донио одлуку као у диспозитиву овога рјешења.

 

Бројчане ознаке наведене у диспозитиву овог рјешења идентичне су бројчаним ознакама услова издатих почетних дозвола.

 

Дана 27.12.2007. године кориснику дозволе истичу почетне дозволе за обављање електроенергетских дјелатности. Имајући ово у виду  РЕЕРС је донио Одлуку о плану подношења и обраде захтјева за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности број Р-5-170-43/07 од 12.04.2007. године, којом је одређено да је ЗЕДП "Електро-Бијељина а.д. Бијељина дужна да поднесе комплетан захтјев за издавање дозвола за обављање електроенергетских дјелатности до 03.09.2007. године. Од степена испуњености наложених мјера и активности, односно испуњености услова из издатих почетних дозвола, зависиће одређивање дужине периода на који се издају нове дозволе.

  

Поука о правном лијеку: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу, у року од 30 дана, од дана достављања рјешења.

 

Предсједник

Миленко Чокорило