Skip to Content

Рјешење: Раде Драгојевић, Прњавор

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-396-9/13/R-73-232
Датум: 20.11.2013.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Драгојевић Раде из мјеста Кокори, општина Прњавор, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 73. редовној сједници одржаној 20. новембра 2013. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е
 

1. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор, да поступи по захтјеву крајњег купца Драгојевић Раде из мјеста Кокори општина Прњавор од 25.07.2013. године за верификацију мјерног уређаја, односно контролу исправности скинутог мјерног уређаја број 109778 код Завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске
2. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на мјерном мјесту подносиоца захтјева за период од 06.06.2011. од 06.06.2013. године.
3. Трошкове верификације мјерног уређаја из тачке 1. овога рјешења сноси Мјешовити холдинг "ЕРС"- МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор.
4. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Захтјевом од 15.08.2013. године, који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примљен 16.08.2013. године, Драгојевић Раде из мјеста Кокори, општина Прњавор (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Прњавор (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Подносилац захтјева оспорава обрачун електричне енергије за период новембар 2012. - јун 2013. године, те се због високих рачуна у том периоду обратио противној страни са захтјевом за замјену мјерног уређаја, а противна страна је удовољила његовом захтјеву. Подносилац сматра да је противна страна била дужна да изврши провјеру исправности скинутог мјерног уређаја, да води рачуна о периоду баждарења и да благовремено реагује на повећану потрошњу.
Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила противној страни ради изјашњење о истом и достављања расположиве документације која је значајна за одлучивање о овом захтјеву. У изјашњењу противне стране, које је Регулаторној комисији достављено дана 27.09.2013. године је, између осталог наведено, да анализом потрошње није уочено битно одступање потрошње у односу на претходне периоде, поготово што је период на који се подносилац жали већим дијелом период зимске сезоне, затим да се мјерно мјесто налази унутар објекта, да је доступно за очитање само уколико је присутан неко од укућана, те су подносиоцу уредно достављани рачуни. На основу захтјева подносиоца од 06.06.2013. године извршена је контрола мјерног мјеста којом приликом је констатовано да је истекао период баждарења и извршена замјена мјерног уређаја и сачињен записник који је подносилац уредно потписао. С обзиром да је баждарски жиг мјерног уређаја истекао, противна страна наводи да исти није достављен на провјеру контроле исправности, јер Републички завод за стандардизацију и метрологију не врши провјеру контроле исправности мјерног уређаја уколико му је истекао период баждарења.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 70. редовној сједници одржаној 17. октобра 2013. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коменатаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, подносилац захтјева је доставио коментаре којима изражава сагласност са донесеним закључком о рјешавању спора у скраћеном поступку и утврђеним нацртом рјешења.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев за рјешавање спора од 15.08.2013, поднеске подносиоца достављене противној страни "Захтјев за прерасподјелу уплаћених средстава за потрошњу електричне енергије" и "Захтјев за вјештачење електричног бројила", одговоре на захтјев противне стране од 19.07. и 29.07.2013. године, изјашњење противне стране од 25.09.2013., извјештај о контроли мјерног мјеста - директно мјерење од 06.06.2013., потврду о замјени бројила од 06.06.2013., читачке листе, енергетску картицу и картицу потрошача.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:

• на мјерном мјесту ЕДБ 801037150 у мјесту Кокори, општина Прњавор, као крајњи купац у евиденцијима противне стране евидентиран је Драгојевић Раде у категорији потрошње домаћинство, прва тарифна група;
• према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
• анализом енергетске картице подносиоца уочена је повећана потрошња електричне енергије у периодима примјене вишег сезонског тарифног става, али се ради о могућим количинама утрошене електричне енергије коју може утрошити једно домаћинство;
• поступајући по захтјеву подносиоца због високих рачуна за утрошену електричну енергију и изражене сумње у исправност мјерног уређаја, противна страна је дана 06.06.2013. године извршила скидање мјерног уређаја број 109778 и постављање мјерног уређаја број 151072, о чему је издала потврду о замјени бројила;
• противна страна, како наводи, због истека рокa важења верификационог жига, није вршила контролу исправности скинутог мјерног уређаја број 109778:
• противна страна није вршила корекцију обрачуна утрошене електричне енергије подносиоцу захтјева.

На основу наведених чињеница, противна страна је у конкретном случају пропустила да поступи у складу са одредбом члана 9. тачка г) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, којом је прописана обавеза дистрибутера да одржава, врши замјену и верификацију (преглед и жигосање) мјерних уређаја у складу са техничким и метролошким прописима и захтјевима. Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01) прописано је да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година. Будући да је током 2000. године код подносиоца захтјева постављен мјерни уређај број 109778 и да му је 2010. године истекао рок важења верификационог жига, противна страна је тада била обавезна да изврши верификацију овог мјерног уређаја. С тим у вези, одредбама члана 17. став 2. Закона о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), је прописано да су се о исправности мјерила која се налазе у употреби дужни бринути власници и/или корисници мјерила, док је ставом 2. овог члана прописано да се мјерило за које је истекао рок важности верификације не смије употребљавати. Чланом 17. став 3. овог закона је прописано да надлежна институција има право извршити контролни преглед мјерила која су употреби, без обзира што није истекао рок важења верификационог жига, а чланом 23. jе прописано да ако надлежни инспектори утврде да мјерило нема исраван жиг и/или важеће Увјерење о исправности (верификацији) мјерила донијеће рјешење о забрани употребе, односно промета тог мјерила. Противна страна у свом изјашњењу није доставила било какве доказе који би поткријепили тврдњу да мјерни уређај број 109778 ''није достављен на провјеру контроле исправности, јер Републички завод за стандардизацију и метрологију не врши провјеру контроле исправности мјерног уређаја уколико му је истекао период баждарења''. Додатно,одредбом члана 22. став 1. Закона о метрологији прописано је да ако при вршењу (обављању) надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило нема сертификат (потврду) о усаглашености и/или да није прописано означено и/или да нема исправан жиг и/или увјерење о исправности (верификацији) мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила, док је ставом 2. овог члана прописано да ако при обављању надзора овлашћено лице надлежне институције утврди да мјерило није исправно иако има исправан верификациони жиг, односно увјерење о испрaвности мјерила, надлежна институција ће донијети рјешење о привременој забрани употребе, односно промета мјерила. С тога је тачком 1. диспозитива рјешења наложено противној страни да поступи по захтјеву подносиоца за верификацију мјерила, односно контролу исправности скинутог мјерног уређаја број 109778 у складу са чланом 76. Општих услова.
Имајући у виду наведене одредбе Закона о метрологији у Републици Српској јасно је да се не могу употребљавати мјерила која немају исправан жиг, односно немају важеће Увјерење о верификацији (исправности) мјерног уређаја, па се тако не могу употребљавати ни користити као мјеродавни подаци о измјереним количинама са таквих мјерила.
Дакле, противна страна је дужна сачинити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије примјеном одредбе члана 79. Општих услова, на начин да утрошену електричну енергију на мјерном мјесту подносиоца захтјева утврди:
• процјеном на основу потрошње у одговарајућим временским периодима када је регистровање утрошене електричне енергије било исправно или
• да се измјерене количине на мјерном уређају, узимајући у обзир резултате контроле исправности мјерног уређаја, договорно, прихвате као да се ради о контролном мјерењу, те се на основу њих утврди утрошена електрична енергија на мјерном мјесту подносиоца захтјева.

Будући на напријед наведено, односно на чињеницу да је регистровање преузете електричне енергије на наведеном мјерном мјесту вршено са мјерним уређајем коме је истекаo рок верификације, односно увјерење о верификацији (исправности) 2010. године, те да је одредбом члана 79. став 7. прописано да се период за који се врши корекција обрачуна због грешке у мејрењу утврђује од дана отклањања до дана настанка грешке у мејрењу, ако се датум грешке може утврдити, с тим да период корекциије не може бити дужи од двије године, Регулаотрна комисија је тачком 2. диспозитива овог рјешења одлучила да противна страна изврши корекцију обрачуна на мјерном мјесту подносиоца захтјева за период од двије године од 06.06.2011. године до 06.06.2013. године , када је изврешна замјена мјерног уређаја.

Иако је чланом 76. став 3. Општих услова прописано да уколико се утврди да мјерни уређај задовољава захтјеве из класе тачности да трошкове верификације (баждарења) сноси крајњи купац, Регулаторна комисија сматра, да без обзира на резултате испитивања исправности мјерног уређаја, а будући да је противна страна пропустила да благовремено изврши верификацију мјерног уређаја још 2010. године, да противна страна треба да сноси трошкове верификације наведеног мјерног уређаја, те је одлучено као у тачки 4. диспозитива овога рјешења.

С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 4. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема овог рјешења
 

Предсједник
Миленко Чокорило