Датум: 13.02.2009.
На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 41/04, 67/07 и 113/07), члана 37. тачка 4. Пословника о раду Регулаторне комисије за електричну енергију Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 96/04) и члана 87. став 1. тачка а) и б) Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби (''Службени гласник Републике Српске'', број 71/05), у поступку рјешавања спора по захтјеву Карлаш Васа из Бања Луке у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно ради оспоравања обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије против МХ ЕРС ЗП ''Електрокрајина'' а.д. Бања Лука РЈ ''Електродистрибуција'' Бања Лука, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 41. (четрдесетпрвој) редовној сједници одржаној дана 13.02.2009. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е Њ Е
- ОДБИЈА СЕ захтјев Карлаш Васа из Бања Луке против МХ ЕРС ЗП ''Електрокрајина'' а.д. Бања Лука РЈ ''Електродистрибуција'' Бања Лука, као неоснован.
- Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Карлаш Васо из Бања Луке (у даљем тексту: подносилац захтјева) доставио је дана 07.10.2008. године Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: РЕРС) поднесак насловљен као ''Захтјев за поништење нерегуларне контроле и налога за уплату'' против МХ ЕРС ЗП''Електрокрајина'' а.д. Бања Лука (у даљем тексту: противна страна) у коме тражи да се поништи као ''нерегуларна'' контрола мјерног мјеста као и налог за уплату неовлаштено утрошене електричне енергије која му је обрачуната на основу записника о контроли мјерног мјеста и установљења неовлаштене потрошње електричне енергије. У прилогу поднеска достављен је допис подносиоца којим се обратио противној страни.
Подносилац такође наводи да је дана 9. априла 2008. године контролом његовог објекта установљено да једна страна дворишног објекта није спојена на електрично бројило. Према наводима подносиоца контролу су, без његовог присуства, обавила четири радника који су сва контролна бројила обили и којом приликом су му искључили електричну енергију. Подносилац даље наводи да му је уручен записник о неовлаштеној потрошњи електричне енергије уз напомену да је дужан да плати износ који ће му бити обрачунат по том основу, у противном му неће прикључити електричну енергију. Према упутству контролора подносилац се обратио противној страни и добио обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије у износу од 10.478,26 КМ од чега је дужан дио платити одмах а остатак до краја године. Након уплате износа од 4.000,00 КМ противна страна му је омогућила напајање електричном енергијом. Подносилац поред осталог наводи да је прије доласка наведене контроле један радник ''обилазио спорни сат који се налази у дворишту и на којем ће касније приписати неовлаштену потрошњу'' док је други, у његовом присуству, очитавао друго бројило које се налази у кући.
С обзиром да је уз поднесак само приложен допис подносиоца којим се обратио противној страни те је као такав непотпун да би се по њему могло поступати то је дана 16.10.2008. године од подносиоца затражено да поднесак уреди и допуни. Дана 29.10.2008. године РЕРС је запримио тражену допуну поднеска уз коју је подносилац приложио Записник број 03/9-4 о извршеној контроли мјерног мјеста, обрачун неовлаштенo преузете електричне енергије од 09.04.2008. године, рачуни за утрошену електричну енергију за мјесец: јануар, фебруар и март 2008. године те уплатницу на износ од 4.000,00 КМ од 09.04.2008. године.
МХ ЕРС ЗП ''Електрокрајина'' а.д. Бања Лука је уз свој одговор на захтјев доставила податке о регистрацији мјерног мјеста, енергетску и финансијску картицу за период од 31.01.2003. године до 31.10.2008. године, записник број 03/9-4 о извршеној контроли мјерног мјеста, обрачун неовлаштенo преузете електричне енергије од 09.04.2008. године, изјаву контролора који су вршили контролу мјерног мјеста и фотографије објекта подносиоца захтјева. У наведеној изјави контролори су, навели да су дана 09.04.2008. године приликом редовне контроле мјерног мјеста крајњег купца Карлаш Васа на бројилу број: 143131 утврдили неовлаштену потрошњу и све фотографисали. Противна страна даље наводи да је обуставила испоруку електричне енергије подносиоцу захтјева и упутила га да се јави у РЈ ''Електродистрибуција'' Бања Лука ради обрачуна неовлаштено преузете електричне нергије. Након што је преузео обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије, сачињен на основу записника, подносилац захтјева је исти дан уплатио износ од 4.000,00 КМ. У међувремену крајњи купац је наведено мјерно мјесто довео у исправно стање што је фотографисано исти дан и по уплати дијела неовлаштене потрошње, према налогу противне стране, извршено је укључење електричне енергије.
Регулатор је оцијенио да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, па је на 40. (четрдесетој) редовној сједници која је одржана 27.01.2009. године донио закључак да се овај спор рјешава у скраћеном поступку у складу са чланом 87. став 1. тачка а) и б) Правилника. На истој редовној сједници Регулатор је утврдио и нацрт рјешења у овом поступку. О намјери и разлозима провођења скраћеног поступка обавијештене су странке у поступку и јавност и остављен им је рок за упућивање коментара, како је то прописано чланом 87. став 2. Правилника. Нацрт рјешења је достављен странкама са могућношћу давања коментара на исти у року од 5 дана, рачунајући од дана пријема нацрта рјешења у складу са чланом 87. став 3. Правилника. У остављеном року подносилац захтјева је доставио коментаре на нацрт рјешења и закључак о рјешавању овог спора у скраћеном поступку. У коментарима на нацрт рјешења углавном су поновљени наводи из захтјева. Међутим, подносилац захтјева истиче да је у рјешавању овог спора требало обавити разговор и саслушати свједока, односно мајстора, који је поправљао његов мјерни уређај и сматра да је мајстор тада, без његовог знања, могао мјерни уређај довести у стање које је утврђено контролом. Имајући у виду ове наводе подносиоца захтјева потребно је истаћи да је, без обзира ко је предузимао радње на мјерном уређају, власник објекта одговоран за мјерни уређај и да је, у складу са одредбом члана 79. став 2. Општих услова, крајњи купац дужан, без одлагања, обавијестити дистрибутера о оштећењима на мјерним уређајима, пломбама и осигурачима, па било каква изјава предложеног свједока не би могла утјецати на рјешење овог спора. Након разматрања наведених коментара, а с обзиром да је прикупљено довољно доказа за утврђивање неовлаштене потрошње, те да није потребно посебно саслушање странака нити предложеног свједока, утврђено је да коментари нису од утицаја на доношење другачије одлуке у овом спору.
Извршен је увид у: енергетску и финансијску картицу на име регистрованог крајњег купца Карлаш Васа ЕДБ:1021233640 за период од 31.01.2003. године до 31.10.2008. године, записник број 03/9-4 о извршеној контроли мјерног мјеста, обрачун неовлаштенo преузете електричне енергије од 09.04.2008. године, изјаву контролора који су вршили контролу мјерног мјеста и фотографије објекта подносиоца захтјева
Након увида у захтјев, изјашњење противне стране као и приложену документацију странака у поступку утврђене су сљедеће чињенице:
- на мјерном мјесту ЕД број: 1021233640 као крајњи купац електричне енергије регистрован је Карлаш Васо;
- данa 09.04.2008. године, извршена је редовна контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева на бројилу број: 143131.
- контролом је утрђена неовлаштена потрошња изведена на начин да је дворишни објекат у коме се налази осам контролних бројила спојен СКС каблом 4x16 директно на панцер мимо регистрованог мјерног уређаја број 143131;
- стање на мјерном уређају спорног објекта је документовано путем фотографија које је доставила противна страна;
- дистрибутер је обуставио испоруку електричне енергије на овом мјерном мјесту на дан извршене контроле због неовлаштене потрошње;
- противна страна је испоставила крајњем купцу обрачун неовлаштене потрошње електричне енергије у износу од 10.478,26 КМ и то за период од 21.03.2007. до 21.03.2008. године на основу података из записника;
- подносилац захтјева је наведено мјерно мјесто довео у исправно стање и уплатио износ од 4.000,00 КМ обрачунате неовлаштене потрошње;
- након уплате дијела неовлаштене потрошње, према налогу противне стране, извршено је укључење електричне енергије.
Чланом 80. алинеја 2. Закона о електричној енергији - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске" број 8/08) прописано је да корисник дозволе за дистрибуцију обуставља испоруку електричне енергије крајњем купцу, ако крајњи купац онемогући правилно регистровање обрачунских количина или троши енергију без захтијеваних мјерних уређаја или мимо њих, а чланом 74. тачка 12) истог Закона прописано је да ће се начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате тих количина електричне енергије уредити општим условима за испоруку електричне енергије.
На основу члана 23. алинеја 6. наведеног Закона, РЕРС је донио Опште услове за испоруку и снабдијевање електричном енергијом ("Службени гласник Републике Српске" број 85/08), који су ступили на снагу дана 23.09.2008 године.
У вријеме спорног догађаја примјењивали су се Општи услови за испоруку и снабдијевање електричном енергијом ("Службени гласник Републике Српске" број 66/06), који су донесени на основу истог Закона, односно његових одредби члана 23. алинеја 5. и члана 30. основног текста, па је и РЕРС и у контексту ових прописа анализирао захтјев подносиоца, одговор на захтјев и приложене доказе.
Подносилац захтјева је као крајњи купац онемогућио правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге и трошио електричну енергију мимо мјерних уређаја у смислу члана 88. став 1. тачка б) и в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом ("Службени гласник Републике Српске" број 66/06). Идентична одредба је члан 90. став 1. тачка б) и в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом (''Службени гласник Републике Српске'' број 85/08), па је према томе противна страна правилно поступила када је установила неовлаштену потрошњу, коју је поткријепила доказима.
Противна страна је правилно утврдила период неовлаштене потрошње, и основано обавезала подносиоца захтјева да плати накнаду за неовлашћену потрошњу, како је то прописано одредбама чланова 89, 90. и 91. Општих услова, који су у моменту редовне контроле мјерног мјеста (09.04.2008. године) били на снази.
Имајући у виду наведени чињенични и правни основ одлучено је као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулатор је тачком 2. диспозитива рјешења одлучио да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку („Службени гласник Републике Српске“ број 13/02).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана достављања рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило