Број: Р-48-401-84/12
Датум: 30.08.2012.
На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Eрић Наташе из Бијељине против МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ" Електродистрибуција“ Бијељина, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 48. редовној сједници одржаној 30.08.2012. године у Требињу, донијела је
Р Ј Е Ш Е ЊЕ
1. УСВАЈА СЕ захтјев Ерић Наташе из Бијељине од 27.04.2012. године којим оспорава обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије на мјeрном мјесту број 0041117300100000 "БЕТОЊАРА ГИК".
2. НАЛАЖЕ СЕ МХ ЕРС ЗЕДП "Електро- Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ"Електродистрибуција“ Бијељина, да изврши корекцију обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту број 0041117300100000 Ерић Наташе из Бијељине, Ул. Старине Новака бб, на начин да за одређивање периода неовлашћене потрошње узме период од дана посљедњег прегледа дијела прикључка, односно мјерног мјеста, тј. 13.03.2012. године па до 27.03.2012. године када је утврђена неовлашћена потрошња електричне енергије на овом мјерном мјесту.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
О б р а з л о ж е њ е
Захтјевом од 27.04.2012. године, Ерић Наташа из Бијељине (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренула је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против МХ ЕРС ЗЕДП "Електро - Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција“ Бијељина (у даљем тексту: противна страна), у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије, односно тарифама по којима се електрична енергија испоручује. У захтјеву је, између осталог, навела да је куповином некретнина која су раније била власништво предузећа Г.П. "РАД" а.д. Бијељина купила и трафостаницу 10/0,4 KV, да је сада регистрована као "БЕТОЊАРА ГИК" Бијељина, затим да је противна страна дана 08.05.2003. године без њене сагласности из разводног ормара и контролног бројила тог трафоа прикључила предузеће "GEOTEX", сада Технички институт, а 20.02.2007. године извршено је искључење објекта на начин да је пресјечен кабал и остављен да виси на електричном стубу. Даље наводи да је у септембру 2011. године са постојећег трафоа одведен кабал у објекат који је реновирала, када је од три кабла која висе на стубу прикључен кабал који је био под напоном, неотварајући разводни ормар, да би 27.03.2012. године радници противне стране констатовали неовлашћену потрошњу и извршили обуставу испоруке електричне енергије, а након уплате одговарајућег износа, 28.03.2012. године поново омогућили право на напајање електричном енергијом. Подносилац наводи да је на тражење противне стране одбила да закључи уговор о одржавању електроенергетског објекта, већ је то учинила са другом фирмом која је овлашћена за одржавање таквих објеката. Од Регулаторне комисије тражи да провјеримо поступање дистрибутера - снабдјевача у конкретном случају.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 22.06.2012. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је између осталог навелада је Ерић Наташа регистрована као крајњи купац на мјерном мјесту број 0041117300100000 од 14.06.2006. године, док је раније на овом мјерном мјесту као крајњи купац било регистровано предузеће "РАД", те да се ради о трофостаници 10/0,4 kV која је власништво подносиоца захтјева под називом "БЕТОЊАРА ГИК". Даље је наведено да је тадашњи власник предузећа "РАД" Техничком институту "ГЕОТЕX" одобрио прикључење на властиту трафостаницу "БЕТОЊАРА ГИК" - Гвоздевићи 3, након чега је Техничком институту "ГЕОТЕX"10.01.2000. године издата електроенергетска сагласност, а прикључење мјерног мјеста новог крајњег купца и његова регистрација 03.07.2003. године. Противна страна наводи да је прикључење крајњег купца извршено уз сагласност тадашњег власника трафостанице, тако да су неосноване тврдње подносиоца о потреби њене сагласности за прикључење, да је прикључак изведен надземно на постојећи успонски вод а у НН разводном ормару трафо станице од прије се налазила опрема неопходна за извођење прикључења. Пребацивање прикључка предузећа "ГЕОТЕX" на другу трафостаницу извршено је у току 2007. године након чега је на тафостаници "БЕТОЊАРА ГИК" остао слободан успонски вод, тако да су неосноване тврдње подносиоца да је успоснки вод остао под напоном, из разлога што је исти стављен ван напона након демонтаже прикључка "ГЕОТЕX"са предметне трафо станице. Противна страна даље наводи да су 27.03.2012. године радници противне стране су контролом мјерног мјеста усановили да је један нови објекат подносиоца прикључен на дистрибутивну мрежу мимо мјерења, након чега је сачињен Записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије у којем је детаљно описано затечено стање на лицу мјеста, као и разлози за обрачун неовлашћене потрошње, након чега је сачињен обрачун у износу од 9.192,88 КМ. Мјерно мјесто је након замјене мјерног уређаја број 6161717 те довођења мјерног мјеста у исправно стање поново прикључено на дистрибутивну мрежу 29.03.2012. године. Противна страна наводи да се мјерно мјерсто подносиоца налази у кругу предузећа, тако да је онемогућен прилаз неовлашћеним лицима до нисконапонског разводног ормара који је закључан, а с обзиром да се кључ од катанца налази код подносиоца, радници противне стране имају приступ до мјерне гарнитуре само онда када им то омогући подносилац захтјева његовим откључавањем. Подносилац захтјева је у протеклом периоду вршио самоочитање утрошених количина електричне енергије које је противној страни јављао телефонским путем или доносио лично. Противна страна наводи да је прикључење новосаграђеног објекта подносиоца на дистрибутивну мрежу извршено без неопходне сагласности противне стране, тако да је приликом обрачуна неовлашћене потрошње узета у обзир чињеница да су у објекту затечене само двије утичнице прикључене на мрежу. На крају, противна страна наводи да подносиалц захтјева иако није имао потребну сагласност дистрибутера за прикључење, свјесно ангажовао треће лице да изврши прикључење.
Регулаторна комисијаје оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 47.редовној сједници одржаној 25.07.2012. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен имјерок од пет дана за достављање коменатара на наведене акте. У остављеном року, подносилац захтјева је доставио коментаре на закључак и нацрт рјешења. У коментарима је, између осталог наведено,да је нацрт рјешења заснован на преиспитивању начина обрачуна неовлашћене потрошње, не улазећи у суштину техничких детаља око начина прикључења и злоупотребе трафоа "БЕТОЊАРА ГИК" и злоупотреба учињених од противне стране, што је детаљно образложено у налазу овлашћеног вјештака електро струке. Регулаторна комисија је оцијенила да у коментарима достављеним од стране подносиоца захтјева нису изнијети нови докази и чињенице које би утицали на другачије рјешење овог спора, те је Регулаторна комисија, узимајући у обзир надлежност за рјешавање спорова из члана 28. Закона о електричној енергији, донијела одлуку на основу утврђених чињеница и расположивих доказа странака.
Регулаторна комисија је дана 21.08.2012. године запримила и коментар противне стране на закључак и нацрт рјешења. Противна страна наведи да се Записник о контроли мјерног мјеста од 13.03.2012. године не може узети као релевантан доказ о контроли мјерног мјеста, јер је поступајући радник том приликом вршио само контролу стања, односно утрошених количина електричне енергије. Противна страна од Регулаторне комисије тражи да преиспита одлуку у дијелу који се тиче периода за обрачун неовлашћене потрошње, те у том смислу предлаже извођење доказа саслушањем радника противне стране Драгана Ерића, као и да се изврши увид у усвојене процедуре о поступању приликом контроле мјерног мјеста, у циљу доношења коначног рјешења. Након разматрања коментара противне стране, утврђено је да су достављени коментари противне странебез утицаја на другачије рјешење овог спора, те није прихваћен приједлог да се додатно саслуша предложени свједок, јер да је прикупљено довољно доказа странака на основу којих се може донијети одлука у овом спору.
Извршен је увид у: захтјев подносиоца од 27.04.2012. године, поднесак од 04.04.2012. године, поднесак од 12.03.2012. године, уговор о одржавању електроенергетског објекта, уговор о периодичним прегледима и одржавању трафостанице од 26.04.2012. године, поднесак од 14.06.2012. године, сагласност од 31.12.1999. године, електроенергетску сагласност од 10.01.2000. године, обрачун нерегистроване електричне енергије од 27.03.2012. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 27.03.2012. године, записник о замјени мјерних уређаја електричне енергије и Записник о контроли мјерног мјеста од 29.03.2012. године, картицу купца Ерић Наташа, изјашњење противне стране од 18.06.2012. године, поднесак од 23.04.2012.године, вјештачење овлашћеног судског вјештака електротехничке струке од 09.04.2012. године, фотодокументацију за вјештачење ТС "БЕТОЊАРА ГИК", прилог вјештачењу и копије доказа - записници о извршеној контроли мјерног мјеста од 16.06.2011, 01.08.2011, 09.09.2011 и 13.03.2012. године, захтјев за контролу очитања од 09.03.2012. године, уплату за неовлашћену потрошњу, пореску фактуру за неовлашћену потрошњу од 30.03.2012. године, допис Техничког института Бијељина од 04.04.2012. године, изјаву о пломбирању бројила за "ГЕОТЕX"од 08.05.2003. године, записник од 18.11.2003. године и уговор о условима за прикључење на електродистрибутивну мрежу од 20.02.2007. године.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
§ на мјерном мјесту број 0041117300100000, "БЕТОЊАРА ГИК" Ул. Старине Новака бр. 24 као крајњи купац електричне енергије од 14.04.2006. године код противне стране евидентирана је Ерић Наташа;
§ да је подносилац захтјева вршио самоочитање утрошених количина електричне енергије које је достављао противној страни;
§ да је противна страна у више наврата вршила контролу мјерног мјеста - очитања и то: 16.06.2011, 01.08.2011, 09.09.2011 и 13.03.2012. године о чему су сачињени записници;
§ подносилац захтјева је неовлаштено трошио електричну енергију, што је утврђено контролом мјерног мјеста дана 27.03.2012. године,којом приликом је утврђено да је нови објекат подносиоца прикључен мимо мјерења, односно без електроенергетске сагласности, о чему је сачињен записник који је потписао Давидовић Милорад, отац подносиоца захтјва;
§ по утврђивању неовлашћене потрошње, 27.03.2012. године противна страна је искључила мјерно мјесто подносиоца захтјева са дистрибутивне мреже, те сачинила обрачун неовлашћене потрошње за период од годину дана уназад у укупном износу од 9.192,88 КМ;
§ након упате прве рате по основу обрачунате неовлашћене потрошње у износу од 1.838,58 КМ дана 29.03.2012. године, те након замјене мјерног уређаја и довођења мјерног мјеста у технички исправно стање мјерно мјесто је поново прикључено на електродистрибутивну мрежу дана 29.03.2012. године;
§ противна страна приликом одређивања периода неовлашћене потрошње није узела у обзир записник о контроли мјерног мјеста од 13.03.2012. године којим је констатовано "извршена контрола стања, бројило се налази у трафо станици".
Имајући у виду да је подносилац захтјева тражио да Регулаторна комисија преиспита поступање противне стране, на основу наведених чињеница, у поступкује утврђено, да је на основу приложене документације, а посебно записника о установљавању неовлашћене потрошње електричне енергије, неспорно утврђено да је подносилац захтјева неовлашћено прикључио на мрежу нови објекат за који није посједовао електроенергетску сагласност у смислу члана 90. став 1. тачка а) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске" број 85/08 и 79/10), што је утврђено контролом мјерног мјеста од 27.03.2012. године и о чему је сачињен записник. Усљед таквог стања на мјерном мјесту, противна страна је, на основу члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији, односно члана 5. став 2. Закона о измјенама и допунама Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске" број 34/09), без претходног упозорења подносиоцу захтјева обуставила испоруку електричне енергије, а након уплате одговарајућег износа мјерно мјесто је након замјене мјерног уређаја и довођења мјерног мјеста у технички исправно стање, поново прикључено на електродистрибутивну мрежу дана 29.03.2012. године.
Противна страна је сачинила и подносиоцу захтјева доставила рачун за неовлашћену потрошњу електричне енергије у износу од 9.192,88 КМ. Овај рачун је сачињен у складу са одредбом члана 92. став 2. тачка в. Општих услова. Међутим, на основу прикупљених доказа утврђено је да, приликом сачињавања овог обрачуна, противна страна није утврдила период за обрачун неовлашћене потрошње у складу са одредбом члана 91. став 2. Општих услова. Овом одредбом је прописано да уколико се не може утврдити почетак неовалшћене потрошње, сматра се да је неовлашћена потрошња електричне енергије трајала од дана посљедњег прегледа дијела прикључка, односно мјерног мјеста на којем је извршена радња којом је омогућена неовлашћена потрошња електричне енергије. На основу Записника од 13.03.2012. године утвђено је да је вршена контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева. Од ове контроле је, имајући у виду да је сачињен записникo контроли мјерног мјеста, било неопходно одредити почетак периода неовлашћене потрошње, у смислу одредбе члана 91. став 4. а у вези са чланом 91. ставом 2. Општих услова.Стога се нису могли прихватити коментари противне стране, те је истој наложено да изврши корекцију обрачуна неовлашћене потрошње на начин да за одређивање периода неовлашћене потрошње узме период од дана посљедње контроле мјерног мјеста прије утврђивања неовлашћене потрошње тј. 13.03.2012. године па до 27.03.2012. године када је утврђена неовлашћена потрошња електричне енергије на овом мјерном мјесту.
На основу напријед наведеног чињеничног и правног основа, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
Узимајући у обзир да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3.диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима („Службени гласник Републике Српске“, број 109/05 и 63/11).
Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
Предсједник
Миленко Чокорило