Skip to Content

Rješenje spora: Javna ustanova Gerontološki centar Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-340-8/16/R-23-257 
Datum: 25.08.2016. godine


Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Javne ustanove Gerontološki centar Banja Luka, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ ''Elektrodistribucija'' Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 23. redovnoj sjednici, održanoj 25. avgsuta 2016. godine, u Trebinju, donijela je 
 

R J E Š E NЈ E
 

1. USVAJA SE zahtjev za rješavanje spora Javne ustanove Gerontološki centar Banja Luka od 24.05.2016. godine, EDB 85009126 u ulici Kajiških brigada br. 153, Banja Luka. 
2. NALAŽE SE Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ ''Elektrodistribucija'' Banja Luka, da izvrši ponovno razvrstavanje krajnjeg kupca Javne ustanove Gerontološki centar Banja Luka od 24.05.2016. godine, EDB 85009126 u ulici Kajiških brigada br. 153, Banja Luka, u kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', te da utrošenu električnu energiju na ovom mjernom mjestu, počev od 01.03.2016. godine, obračuna po tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstvo''.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e
 

Podneskom od 24.05.2016. godine, Javna ustanova Gerontološki centar Banja Luka (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenula je postupak rješavanja spora protiv Mješovitog holdinga "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ ''Elektrodistribucija'' Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana) kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog. navodi da je, dana 11.04.2016. godine, podnio prigovor protivnoj strani zbog izvršene promjene tarifne grupe, jer je na računu za mjesec mart 2016. godine obračun izvršen prema kategoriji potrošnje ''Ostala potrošnja'', a za mjesec februar 2016. godine električna energija je obračunavana prema tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstva''. Kako protivna strana nije udovoljila njegovom zahtjevu, podnosilac zahtjeva smatra da, prema odredbama tačke XIV Odluke o tarifnom sistemu za prodaju električne energije u Republici Srpskoj („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 28/06, 40/06, 59/07 i 114/07) – u daljem tekstu: Tarifni sistem, ispunjava uslove da mu se, kao domu za starije osobe, električna energija obračunava umjesto po tarifnim stavovima za ''ostalu potrošnja'', po tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', kako je to protivna strana i vršila do 29.02.2016. godine.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 11.07.2016. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog, navedeno da je 01.12.2006. godine izvršena prijava mjernog mjesta ''Socijalno gerijatrijski centar'', sa naplatnim brojem 110572, u ulici Krajiških brigada br. 153, u Banjoj Luci u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo''. Protivna strana navodi da je dana 12.04.2016. godine primila prigovor podnosioca kojim osporava iznos računa za utrošenu električnu energiju za mjesec mart 2016. godine, a dana 15.04.2016. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta i tom prilikom je sačinjen zapisnik, u kojem se navodi da je mjerno mjesto u klasi tačnosti i da je isto uredno plombirano. Protivna strana navodi da je podnosioca odgovorom na prigovor od 03.05.2016. godine, pored navođenja konstatacije o urednosti mjernog mjesta, obavijestila i da je izvršila promjenu tarifne grupe, na način da je izvršila njegovo prebacivanje iz kategorije potrošnje domaćinstvo u kategoriju ''ostala potrošnja'', a u skladu sa tačkom XIV stav 2. Tarifnog sistema, sa obrazloženjem da angažovana vršna snaga prelazi 42 kW i da se ta snaga mjeri, čime nije bilo moguće više primjenjivati tačku XIV stav 2. Tarifnog sistema, koja propisuje kategorije domova i ustanova kojima se električna energija obračunava po tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstva''. Protivna strana navodi da je dana 22.04.2016. godine sačinila Dekalraciju o priključku za ovo mjerno mjesto u kojoj se navodi da je ovom mjernom mjestu dodijeljena priključna snaga od 225,96 kW, a da je dana 10.06.2016. godine sa podnosiocem zahtjeva zaključen ugovor o snabdijevanju.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 21. redovnoj sjednici, održanoj 26. jula 2016. Godine, u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na zaključak i nacrt rješenja.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: podnesak podnosioca od 24.05.2016. godine, prigovor podnosioca upućen protivnoj strani od 11.04.2016. godine, odgovor na prigovor protivne strane od 03.05.2016. godine, zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 15.04.2016. godine, deklaraciju o priključku od 22.04.2016. godine, rješenje podnosioca o registraciji od 09.07.2015. godine, izjašnjenje protivne strane od 04.07.2016. godine, ugovor o snabdijevanju od 10.06.2016. godine, prijavu mjernog mjesta od 01.12.2006. godine, nalog za rad od 02.12.2006. godine, zapisnike o izvršenom pregledu nad ispravnošću mjernih slogova od 11.12.2006. godine i 06.08.2007. godine, zapisnik o zamjeni mjerne grupe od 06.08.2007. godine, dokument zamjena brojila od 06.08.2007. godine, izvještaj o kontroli mjernog mjesta od 26.09.2013. godine, zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 25.03.2016. godine, naloge za rad od 25.03.2016. i 15.04.2016. godine, račune za električnu energiju, izvod otvorenih stavki na dan 31.10.2015. godine, karticu po datumu knjiženja – redovna potrošnja, karticu po datumu knjiženja sa razdvojenim saldom energije i kamate – redovna potrošnja i energetsku karticu.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice relevantne za odlučivanje: 
 u evidencijama protivne strane za mjerno mjesto naplatni broj EDB 110572, u ulici Krajiških brigada br. 153, u Banjoj Luci, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'', registrovan je podnosilac zahtjeva, počev od 01.12.2006. godine;
 prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
 dana 15.04.2016. godine, protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta, kojom je zapisnički konstatovala da nisu uočene nepravilnosti na mjernom mjestu;
 protivna strana je sa podnosiocem zahtjeva dana 10.06.2016. godine zaključila ugovor o snabdijevanju električnom energijom; 
 obračun utrošene električne energije počev od mjeseca marta 2016. godine protivna strana vrši prema tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''Ostala potrošnja na 0,4 kV'', zbog razvrstavanja podnosioca zahtjeva iz kategorije potrošnje ''domaćinstvo'' u kategoriju ''Ostala potrošnja na 0,4 kV – 1. tarifna grupa'';
 postupajući po prigovoru podnosioca od 11.04.2016. godine na iznos računa za utrošenu električnu energiju za mjesec mart 2016. godine, protivna strana je podnosiocu dostavila odgovor na prigovor od 03.05.2016. godine, kojim ga je obavijestila da je uvećani račun za električnu energiju nastao kao posljedica razvrstavanja u kategoriju ''Ostala potrošnja na 0,4 kV – 1. tarifna grupa'', te da nije u mogućnosti udovoljiti njegovom zahtjevu.
Na osnovu navedenih činjenica, utvrđeno je da je osnovan zahtjev podnosioca za ponovnim razvrstavanjem, odnosno vraćanjem u kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', u koju je bio razvrstan počev od datuma prijave kod protivne strane, tj. od 01.01.2006. godine. Naime, tačkom XIV Tarifnog sistema propisano je da se po tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstva'' obračunava električna energija isporučena za potrošnju u dječijim jaslicama i vrtićima, domovima za djecu lišenu roditeljskog staranja, domovima i internatima za đake i studente, domovima za djecu ometenu u psihofizičkom razvoju, domovima za vaspitno zapuštenu djecu i omladinu, domovima za stare osobe i distrofičare, domovima za stalni smještaj penzionera, domovima za smještaj invalida, gluvih i slijepih lica, kancelarijama humanitarnih organizacija i crvenog krsta, udruženjima hendikepiranih lica. Imajući u vidu navedenu odredbu, proizilazi da protivna strana, počev od 01.03.2016. godine, nije imala osnova da izvrši razvrstavanje podnosioca zahtjeva iz kategorije potrošnje ''domaćinstvo'' u kategoriju ''Ostala potrošnja na 0,4 kV – 1. tarifna grupa'', sa obrazloženjem da njegova obračunska snaga koja se mjeri prelazi 42 kW. Budući da su pomenute kategorije kupaca po svojoj prirodi unaprijed definisane, te da se, kao domovima i ustanovama, prema njima primjenjuju tarifni stavovi za kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', bez postavljanja ikakvih dodatnih uslova u Tarifnom sistemu, neosnovano je obrazloženje protivne snage da podnosilac zahtjeva treba biti razvrstan u kateogriju ''Ostala potrošnja na 0,4 kV'' zbog toga što se njegova obračunska snaga mjeri i prelazi 42 kW.
Imajući u vidu naprijed navedeni činjenični i pravni osnov, zahtjev podnosioca je prihvaćen, te je naloženo protivnoj strani da izvrši ponovno razvrstavanje ovog krajnjeg kupca u kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', te da utrošenu električnu energiju počev od 01.03.2016. godine obračuna po tarifnim stavovima za kategoriju potrošnje ''domaćinstvo'', te je odlučano kao u tačkama 1 i 2. dispozitiva ovoga rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je, tačkom 3. dispozitiva rješenja, odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: 
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe pred Okružnim sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. 

 

Predsjednik

Vladislav Vladičić