Zaključak o odbacivanju zahtjeva za izdavanje dozvolel za skladištenje nafte i derivata nafte - "G - Petrol" d.o.o. Sarajevo
Broj: 01-248-4 /16/R-15-161
Datum: 11.05.2016. godine
Na osnovu odredbi člana 208. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02, 87/07 i 50/10), člana 33. stav 1. tačka d. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 17. stav 3. Pravilnika o izdavanju dozvola ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 39/10 i 65/13), odlučujući o zahtjevu privrednog društva "G-Petrol" d.o.o. Sarajevo za izdavanje dozvole za obavljanje djelatnosti skladištenja nafte i derivata nafte, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 15. redovnoj sjednici održanoj 11. maja 2016. godine u Trebinju, donijela
Z A K LЈ U Č A K
S obzirom na podneseni zahtjev, potrebno je imati u vidu da je odredbom člana 11. stav 1. i člana 12. stav 1. Zakon o nafti i derivatima nafte ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 36/09 i 102/12) propisano da za obavljanje djelatnosti proizvodnje derivata nafte, transporta nafte naftovodima, transporta derivata nafte produktovodima i skladištenja nafte i derivata nafte, energetski subjekt mora imati dozvolu koju izdaje Regulatorna komisija. Dakle, na osnovu ovih odredbi, kao i odredbe člana 9. stav 2. tačka g. Zakona o nafti i derivatima nafte, Regulatorna komisija je nadležna da izdaje dozvole za obavljanje navedenih energetskih djelatnosti u sektoru nafte i derivata nafte.
Odredbom člana 12. stav 1. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske" br.49/09) propisano je da energetsku djelatnost može obavljati pravno lice ili preduzetnik koji je organizovan u skladu sa zakonom i koji posjeduje dozvolu za obavljanje te djelatnosti na području Republike Srpske, ako ovim zakonom nije drugačije propisano. Na osnovu ove odredbe, pravno lice ili preduzetnik, mora riješiti svoj pravni subjektivitet sa sjedištem u Republici Srpskoj, u skladu sa zakonima koji važe na teritoriji Republike Srpske, da bi mogao zahtijevati izdavanje dozvole za obavljanje energetske djelatnosti iz oblasti nafte i derivata nafte od Regulatorne komisije. Konkretno u ovom slučaju, privredno društvo "G-Petrol" d.o.o. Sarajevo nije registrovano kao pravno lice sa sjedištem u Republici Srpskoj u smislu odredbi Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske" br.67/13 i 15/16).
Na osnovu odredbi člana 15. – 26. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), jasno proizilazi da je Regulatorna komisija osnovana kao regulatorno tijelo, koje svoje zakonom utvrđene nadležnosti vrši na teritoriji Republike Srpske. Odredbama člana 9. Zakona o nafti i derivatima nafte, propisane su nadležnosti Regulatorne komisije u sektoru nafte i derivata nafte, među kojima je i nadležnost vršenja nadzora nad energetskim subjektom koji obavlja energetsku djelatnost za koju je izdata dozvola. S obzirom na ove odredbe, Regulatorna komisija ne bi bila stvarno nadležna, da prema subjektu koji ima sjedište izvan Republike Srpske, vrši nadzor nad radom u vezi sa obavljanjem energetske djelatnosti.
Nakon razmatranja zahtjeva i priložene dokumentacije, posebno uvidom u rješenje Opštinskog suda u Sarajevu broj 065-0-RegZ-16-000920 od 09.02.2016. godine, utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva privredno društvo koje ima sjedište u Sarajevu, ulica Tešanjska 24a, odnosno da je kao pravno lice registrovano kod nadležnog suda u Federaciji Bosne i Hercegovine, te da nema sjedište na području Republike Srpske. Uvidom u priloženu dokumenatciju, takođe je utvrđeno da podnosilac zahtjeva ima registrovanu poslovnu jedinicu na području Republike Srpske, odnosno u Okružnom privrednom sudu u Bijeljini, pod brojem 059-0-Reg-16-000113 od 03.03.2016.godine.
Međutim, na osnovu odredbe člana 3. stav 2. Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 127/08, 58/09 i 100/11) poslovna jedinica nema svojstvo pravnog lica, odnosno poslovna jedinica ima mjesto poslovanja i zastupnika, a poslove sa trećim licima obavlja u ime i za račun privrednog društva, koje u ovom slučaju ima sjedište na području, na kome Regulatorna komisija ne vrši svoju zakonom utvrđenu nadležnost.
Iz navedenih propisa jasno proizilazi da Regulatorna komisija svoju mjesnu nadležnost vrši na teritoriji Republike Srpske, odnosno nema mjesnu nadležnost na području Federacije Bosne i Hercegovine, pa energetski subjekt koji zahtijeva izdavanje dozvole za obavljanje energetske djelatnosti u sektoru nafte i derivata nafte na području Republike Srpske, mora imati sjedište na području Republike Srpske. Pored toga, Regulatorna komisija prema subjektu u Federaciji Bosne i Hercegovine objektivno ne može imati stvarnu naležnost, kao što je vršenje nadzora nad radom energetskog subjekta u vezi sa obavljanjem energetske djelatnosti. Prema tome, Regulatorna komisija nije nadležna, ni mjesno ni stvarno, da izdaje dozvolu za obavljanje djelatnosti skladištenja nafte i derivata nafte privrednom društvu koje nema sjedište u Republici Srpskoj.
Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, zahtjev podnosioca je trebalo odbaciti, kako je i odlučeno u dispozitivu ovoga zaključka.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovaj zaključak je konačan. Protiv ovog zaključka može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema zaključka.
Vladislav Vladičić