Broj: 01-475-8/15/R-03-47
Datum: 29.01.2016.
Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 01/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Gajić Branka iz Banje Luke, protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj: 102459521 u porodičnom objektu u Ulici Arčibalda Rajsa broj 6, u Banjoj Luci, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 3. redovnoj sjednici održanoj 29.01.2016. godine, u Trebinju, donijela je
R J E Š E NЈ E
1. ODBIJA SE zahtjev Gajić Branka iz Banje Luke od 15.09.2015. godine, kojim osporava obračun neovlašćene potrošnje električne energije broj 001-07/15 od 07.07.2015. godine na iznos od 2.932,44 KM, na mjernom mjestu ED broj 102459521 u porodičnom objektu u Ulici Arčibalda Rajsa broj 6, u Banjoj Luci, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Gajić Branko iz Banje Luke, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj: 102459521 u porodičnom objektu u Ulici Arčibalda Rajsa broj 6. Podnosilac zahtjeva navodi da sa porodicom živi u Njemačkoj, a da u spornom porodičnom objektu boravi samo za vrijeme ljeta par nedjelja. S obzirom da je prizemlje još devastirano, osim jedne prostorije koja je osposobljena za stanovanje ali u njoj niko ne boravi, podnosilac smatra da je kažnjen putem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije u iznosu od 2.932,44 KM. Kao razlog za navedenu tvrdnju podnosilac navodi da svoje obaveze vezane za potrošnju električne energije redovno izmiruje, a da za potrošnju mimo mjernog uređaja nije uopšte znao.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 04.11.2015. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog, navedeno da se prigovor podnosioca odnosi na obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj 102459521 u iznosu od 2.932,44 KM zbog potrošnje električne energije mimo mjernog uređaja. Protivna strana dalje navodi da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac dana 02.11.2000. godine te da mjerno mjesto nije redovno očitavano zbog toga što nije dostupno, odnosno nalazi se unutar objekta koji je prilikom očitanja često zatvoren. Dana 06.07.2015. godine, na osnovu naloga za rad broj 4062102, izvršena je kontrola ovog mjernog mjesta i na nalogu su upisani podaci i izvještaj kontrolora da je brojilo isključeno i zamijenjeno nakon policijske obrade, te da se u prilogu nalazi zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije broj 001/001876 koji je potpisao podnosilac. U navedenom zapisniku je opisan način na koji je ostvarena neovlašćena potrošnja, odnosno da je prizemlje kuće direktno spojeno na NN mrežu, mimo mjernog uređaja, i da je trenutno u fazi renoviranja. Na zapisniku o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 03/0163232 su upisani podaci i opis primjedbi i izvršenih radnji tj. da je po nalogu distributera izvršeno isključenje električnog voda koji je napajao prizemlje kuće, a koji nije išao preko mjernog uređaja.
Na osnovu zapisnika o neovlašćenoj potrošnji protivna strana je sačinila i podnosiocu zahtjeva dostavila obračun neovlašćeno utrošene električne enrgijeu na iznos od 2.932,44 KM, primjenom odredbi člana 89-92. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 90/12) – u daljem tekstu: Opšti uslovi, za period od godinu dana unazad od dana utvrđivanja neovlašćene potrošnje.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 118. redovnoj sjednici održanoj 26.11.2015. godine u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku nije bilo komentara stranaka na navedene akte.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev podnosioca od 15.09.2015. godine, izjašnjenje protivne strane od 04.11.2015. godine, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 03/0163232 od 06.07.2015. godine, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije broj 001/001876 od 06.07.2015. godine, obračun neovlašćeno utrošene električne energije broj 001-07/15 na iznos od 2.932,44 KM, prigovor na obračun od 25.08.2015. godine, odgovor na prigovor broj protokola: 9058/15 BP SM od 31.08.2015. godine, čitačke liste, energetsku i finansijsku karticu, te finansijsku karticu sa razdvojenim saldom energije i kamate,
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i priloženih dokaza stranaka, u ovom postupku su utvrđene sljedeće činjenice relevantne za odlučivanje:
- u evidencijama protivne strane na mjernom mjestu ED broj 102459521 u porodičnom objektu u Ulici Arčibalda Rajsa broj 6, u Banjoj Luci, kao krajnji kupac u kategoriji „Domaćinstva“, registrovan je Gajić Branko, počev od 02.11.2000. godine;
- mjerni uređaj nije redovno očitavan zbog toga što mjerno mjesto nije dostupno, odnosno nalazi se unutar objekta koji je prilikom očitanja često bio zatvoren, ali su računi za električnu energiju redovno ispostavljani;
- dana 06.07.2015. godine protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta podnosioca o čemu je sačinila zapisnik broj 0001876 kojim je konstatovano da je prizemlje kuće direktno spojeno na NN mrežu, mimo mjernog uređaja;
- dana 06.07.2015. godine sačinjen je i Zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 0163232, kojim je konstatovano da je izvršeno isključenje objekta podnosioca zahtjeva sa elektrodistributivne mreže, zbog postojanja neovlaštene potrošnje;
- protivna strana je dana 07.07.2015. godine sačinila obračun neovlašćeno utrošene električne energije broj 001-07/15 na iznos od 2.932,44 KM;
- dana 08.07.2015. godine, nakon što je podnosilac uplatio troškove uključenja, mjerno mejsto je ponovo priključeno na elektrodistributivnu mrežu.
Na osnovu navedenih činjenica, nesporno je utvrđeno da je na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva izvršena neovlašćena potrošnja, u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b) i g) Opštih uslova, na način da je onemogućeno pravilno registrovanje preuzete električne energije i snage, odnosno da je električna energija trošena mimo mjernih uređaja. Na osnovu naprijed navedenih zapisnika, utvrđeno je da je na ovom mjernom mjestu prizemlje kuće direktno spojeno na NN mrežu, odnosno putem električnog voda koji je napajao prizemlje kuće mimo mjernog uređaja.
Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja o postojanju neovlašćene potrošnje, protivna strana je primjenom odredbi člana 91. i 92. Opštih uslova, sačinila obračun neovlašćene potrošnje na ovom mjernom mjestu na način da je:
• obračunsku snagu utvrdila u skladu sa članom 91. stav 2. tačka a) podtačka 1) Opštih uslova odnosno kao proizvod dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika preko koga je izvršena neovlašćena potrošnja od 24 A i nominalnog napona, pa je ista obračunata u iznosu od 16,56 kW, te
• količinu neovlašćeno utrošene aktivne energije utvrdila primjenom člana 91. stav 2 tačka v) Opštih uslova, odnosno kao proizvod obračunske snage od 16,56 kW, broja dana u mjesecu i broja časova dnevno.
Protivna strana je period neovlašćene potrošnje od godinu dana pravilno utvrdila na osnovu odredbe člana 90. Opštih uslova. Naime odredbom stava (2) ovog člana je propisano da ukoliko se ne može utvrditi početak jedne ili više neovlašćenih radnji, smatra se da je neovlašćena potrošnja trajala od dana poslednjeg pregleda dijela priključka, odnosno mjernog mjesta na kojem je izvršena radnja kojom je omogućena neovlašćena potrošnja električne energije, a odredbom stava (3) ovog člana da period za obračun neovlašćene potrošnje ne može biti duži od godinu dana.
Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja o postojanju neovlašćene potrošnje, na naprijed obrazloženi način, navodi podnosioca da nije znao za potrošnju mimo mjernog uređaja, te on niti druga lica nisu stalno boravila u objektu, nisu relevantni za odlučivanje. Naime, za odlučivanje o zahtjevu podnosioca nije relevantna činjenica, koliko je vremenski korištena električna energija, te koje lice je odgovorno za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu, niti se ta odgovornost utvrđuje u ovom postupku. Utvrđivanje odgovornosti za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom, budući da se potrošnjom električne energije mimo mjernog uređaja stiču obilježja posebnih krivičnih djela, koja se gone po službenoj dužnosti. Obračun naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Između ostalog, navedenom odredbom Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašteno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju. Obračunom neovlašćeno preuzete električne energije, se u stvari utvrđuje količna električne energije u skladu sa propisima, budući da električna energija nije izmjerena usljed preduzimanja neovlašćenih radnji na mjernom mjestu. Sve navedene činjenice jasno ukazuju da je na mjernom mjestu, podnosioca zahtjeva neovlašćeno preuzimana električna energija, jer je prizemlje kuće direktno spojeno na NN mrežu, čime je omogućena potrošnja električne energije mimo mjernog uređaja u smislu odredbe člana 89. stav (1) tačka v) Opštih uslova. Kako u ovom slučaju preuzeta električna energija nije izmjerena usljed preduzimanja neovlašćenih radnji na mjernom mjestu, količina preuzete električne energije je utvrđena u skladu sa propisima, odnosno na osnovu odredbe člana 91. i 92. Opštih uslova u formi obračuna neovlašćeno preuzete električne energije.
Imajući u vidu naprijed navedeno utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje u iznosu od 2.932,44 KM neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Vladislav Vladičić