Broj: 01-199-4/15/R-113-175
Datum: 2. septembar 2015.
Na osnovu odredbi člana 33. stav 1. tačka d. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 59/10) i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 70/10), u postupku rješavanja spora po zahtjevu Grada Bijeljine, koju zastupa gradonačelnik Mićo Mićić, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro - Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa odbijanjem isporuke električne energije, odnosno osporavanjem troškova isključenja i ponovnog uključenja javne rasvjete, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 113. redovnoj sjednici održanoj 2. septembra 2015. godine, u Trebinju, donijela je
Z A K Lj U Č A K
Spor pokrenut zahtjevom Grada Bijeljine, koju zastupa gradonačelnik Mićo Mićić, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro - Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina, u vezi sa odbijanjem isporuke električne energije, odnosno osporavanjem troškova isključenja i ponovnog uključenja javne rasvjete, rješavaće se u skraćenom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Podneskom od 12.03.2015. godine, Grad Bijeljina, koju zastupa gradonačelnik Mićo Mićić (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Bijeljina (u daljem tekstu: protivna strana u vezi sa odbijanjem isporuke električne energije, odnosno osporavanjem troškova isključenja i ponovnog uključenja javne rasvjete. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da je dana 14.10.2014. godine primio opomenu pred isključenje koju je protivna strana izdala dana 13.10.2014. godine, u kojoj je navedeno da dug za električnu energiju sa računom za mjesec avgust 2014. godine iznosi 353.665,40 KM, te da ukoliko ovaj dug ne izmiri do 21.10.2014. godine, da će dana 22.10.2014. godine uslijediti isključenje javne rasvjete u Gradu Bijeljini sa elektrodistributivne mreže. Podnosilac zahtjeva navodi da je dana 11.11.2014. godine od protivne strane primio fakturu broj U-04101790 u iznosu od 15.958,80 KM koja se odnosila na troškove isključenja i ponovnog uključenja javne rasvjete. Podnosilac zahtjeva navodi da se obraćao prigovorom protivnoj strani osporavajući ovu fakturu, ali je njegov prigovor u cjelosti odbijen kao neosnovan. Podnosilac zahtjeva smatra da je protivna strana učinila više propusta u svom radu povrijedivši odredbe Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – prečišćeni tekst („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 90/12) – u daljem tekstu: Opšti uslovi, između ostalog, u pogledu nedostavljanja obavještenja o isključenju, roka za isključenje kao i da mu je bilo onemogućeno podnošenja prigovora na obavještenje o isključenju koje nije sačinjeno u skladu sa odredbom člana 98. Opštih uslova. Pored toga navodi da se primijenjena usluga „troškovi isključenja i ponovnog uključenja krajnjeg kupca zbog nepoštovanja ugovora o snabdijevanju – ostala potrošnja, šifra broj 810036, u ovom slučaju ne može primijeniti za obračun, jer još uvijek sa protivnom stranom nije zaključen ugovor o snabdijevanju, a bez tog ugovora se ne može primjeniti pomenuta šifra jer ona pretpostavalja postojanje ugovora o snabdijevanju''. Podnosilac zahtjeva od Regulatorne komisije traži da se njegov zahtjev usvoji, jer smatra da nije dužan platiti poresku fakturu broj 04101790 od 10.11.2014. godine u iznosu od 15.958,80 KM.
Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila protivnoj strani radi izjašnjenja. Protivna strana je aktom broj 1949-2/15 od 18.05.2015. godine, koji je u Regulatornoj komisiji primljen 22.05.2015. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje „Ostala potrošnja na niskom naponu – javna rasvjeta“ na 443 aktivna mjerna mjesta u 1. tarifnoj grupi, pa se utrošena električna energija na ovim mjernim mjestima fakturiše na jednom računu, ali sa jasno razdvojenim računima i pojedinačnim obračunima, a sva mjerna mjesta su vlasništvo podnosioca, odnosno jedinice lokalne samouprave koja ima obavezu plaćanja utrošene električne energije. Protivna strana navodi da je u proteklom periodu uredno isporučivala električnu energiju za sva mjerna mjesta javne rasvjete bez obzira na činjenicu što podnosilac zahtjeva nije pristupio niti je od protivne strane zahtijevao zaključenje ugovora o snabdijevanju, koja obaveza je propisana članom 11. stav 2. tačka a) Opštih uslova. Imajući u vidu značaj urednog snabdijevanja mjernih mjesta javne rasvjete, protivna strana navodi da zbog nepostojanja ugovora, ipak nije pristupila isključenju ovih mjernih mjesta. Protivna strana navodi da i pored urednog snabdijevanja električnom energijom mjernih mjesta javne rasvjete, podnosilac zahtjeva nije uredno izmirivao račune za isporučenu električnu energiju, pa je dana 13.08.2014. godine zbog duga za utrošenu električnu energiju koji sa stanjem na dan 30.06.2014. godine iznosio 296.133,50 KM dostavila opomenu pred isključenje podnosiocu zahtjeva uz ostavljanje roka za izmirenje obaveza do 20.08.2014. godine. Iako podnosilac zahtjeva nije izmirio dug, protivna strana navodi da tada nije pristupila obustavi isporuke električne energije, ali je 13.10.2014. godine podnosiocu zahtjeva dostavila novu opomenu pred isključenje zbog duga za utrošenu električnu energiju koji je sa stanjem na dan 31.08.2014. godine iznosio 353.665,40 KM, te je podnosiocu zahtjeva zakazala isključenje počev od 22.10.2014. godine. Kako podnosilac zahtjeva nije osporio opomenu niti je uplatio dug, protivna strana navodi da je dana 22.10.2014. godine započela sa isključenjem mjernih mjesta javne rasprave zbog duga koji je tada iznosio 383.199,23 KM, tako da su u periodu 22.10.-06.11. 2014. godine sa distributivne mreže isključena ukupno 374 mjerna mjesta javne rasvjete, a procedura ponovnog uključenja je izvršena u periodu 03.11. – 24.11.2014. godine, kada su uključena sva 374 mjerna mjesta. Nakon obustave isporuke električne energije, protivna strana navodi da je podnosilac zahtjeva podnio prigovor koji se odnosio na pravni osnov za isključenje uz osporavanje poreske fakture od 10.11.2014. godine u iznosu od 15.958,80 KM, koja je izdata po osnovu isključenja i ponovnog uključenja za 341 mjerno mjesto javne rasprave. Povodom dostavljenog odgovora na prigovor od 10.12.2014. godine, protivna strana navodi da je podnosilac zahtjeva 25.12.2014. godine ponovo podnio prigovor po prethodno dostavljenom odgovoru na prigovor zbog nepoštovanja člana 98. Opštih uslova, budući da obavještenje o isključenju nije bilo sačinjeno u skladu sa članom 98. Opštih uslova.
Podnosiocu zahtjeva je 09.02.2015. godine dostavljen novi odgovor na prigovor u kojem je podnosiocu zahtjeva ukazano da su svi troškovi uključenja i isključenja fakturisani prema važećem cjenovniku i procedurama za isključenje i uključenje potrošača. Protivna strana navodi da podnosilac zahtjeva nakon uključenja javne rasvjete i dalje ne vrši plaćanje ispostavljanih računa, tako da dug podnosioca zahtjeva po osnovu utrošene električne energije za javnu rasvjetu na dan 30.04.2015. godine iznosi 607.841,88 KM. Protivna strana predlaže da
Regulatorna komisija odbije kao neosnovan zahtjev podnosioca u vezi sa osporavanjem poreske fakture broj 04101790 od 10.11.2014. godine u iznosu od 15.958,80 KM koja se odnosi na troškove isključenja i ponovnog uključenja javne rasvjete.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog izvođenja dokaza, pa je na osnovu odredbe člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi, na 113. redovnoj sjednici održanoj 2. septembar 2015. godine, odlučeno kao u dispozitivu ovoga zaključka, odnosno da se odluka o zahtjevu podnosioca donese u skraćenom postupku.
Pravna pouka:
Na ovaj zaključak, stranke mogu Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske podnijeti komentare u pisanoj formi u roku od 8 dana od dana prijema ovog zaključka.
Predsjednik
Milenko Čokorilo