Skip to Content

Rješenje: Kragulj Vanja, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-486-8/14/R-102-37
Datum: 27.02.2015. 


Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 01/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Kragulj Vanje iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga ''ERS'' – MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina'' a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašteno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 102. redovnoj sjednici, održanoj 27.02.2015. godine, u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E

 

1. USVAJA SE zahtjev Kragulj Vanje iz Banje Luke kojim osporava Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 002-08/14 od 11.08.2014. godine u ukupnom iznosu od 3.802,38 KM, na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva ED broj 101375480 u ulici Simeuna Đaka 50, u Banjoj Luci.
2. NALAŽE se Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, da izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu za period od 22.07.2013. do 22.07.2014. godine na način da se za procjenu preuzete električne energije i snage uzme potrošnja postignuta u odgovarajućem periodu kada je mjerenje bilo ispravno.
3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e
 

Dana 04.11.2014. godine Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je primila podnesak naslovljen kao "Prigovor" Kragulj Vanje iz Banje Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), koji je prihvaćen kao zahtjev za rješavanje spora, protiv Mješovitog holdinga ''ERS'' – MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina'' a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašteno utrošene električne energije broj 002-08/14 od 11.08.2014. godine u ukupnom iznosu od 3.802,38 KM, na mjernom mjestu podnosioca zahjteva ED broj 101375480 u ulici Simeuna Đaka 50, u Banjoj Luci. U zahtjevu je navedeno da se podnosilac zahtjeva obraćao žalbom protivnoj strani, te da se ovaj prigovor podnosi na odgovor protine strane. Dana 22.07.2014. godine radnici protivne strane su izvršili zamjenu brojila 8196643 na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva, bez njegovog znanja i prisustva. Ovo brojilo je poslato na "atest" osam dana nakon zamjene brojila, a podnosilac zahtjeva nije bio prisutan prilikom ispitivanja brojila, te je podnosilac postavio niz pitanja u vezi sa mogućnošću prisustva krajnjeg kupca, prilikom zamjene brojila i ispitivanja brojila, potpisivanja zapisnika, nadzorom nad brojilom i u vezi sa verifikacijom brojila Podnosilac zahtjeva je priložio raspoloživu dokumentaciju.
Nakon razmatranja podnesenog zahtjeva, od protivne strane je aktom broj 01-486-2/14 od 14.11.2014. godine, zatraženo izjašnjenje o zahtjevu i dostavljanje raspoložive dokumentacije.
U izjašnjenju koje je zaprimljeno u Regulatornoj komisiji dana 18.12.2014. godine, protivna strana je navela da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji kupac električne energije kod protivne strane na mjernom mjestu ED broj 101375480, koje se nalazi u ulici Simeuna Đaka 50, u Banjoj Luci, od 27.05.1998. godine. Mjerno mjesto se nalazi u stubištu stambene zgrade, redovno je očitavano i podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju. Postupajući po nalogu za rad broj 3915430, dana 22.07.2014. godine, ovlašteni radnici protivne strane izvršili su kontrolu ovog mjernog mjesta, na kojem se nalazilo brojilo serijskog broja 8196643/1991. U izvještajnom dijelu naloga za ra je konstatovano da su oštećene tzv. ''državne plombe'', te je zbog toga istoga dana izvršena zamjena brojila o čemu je izdata potvrda sa podacima o demontiranom i postavljenom brojilu broj 3408751. Podnosilac zahtjeva nije bio obaviješten da može prisustvovati zamjeni brojila, ali mu je ostavljena potvrda o zamjeni brojila. Demontirano brojilo je poslato na atest i pregled u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka. U izvještaju o vanrednom pregledu brojila ovoga zavoda konstatovano je da su prisutni olovni žigovi, a zatečeno stanje olovnih žigova je fotografisano. Žigosanje je izvršeno u 2003. godini, a važnost žiga je istekla u 2013. godini, te je konstatovano da se ovo brojilo ne može upotrebljavati dok se ponovo ne pregleda i žigoše. Nakon dobijanja saglasnosti, ovlašteni radnici zavoda su skinuli plombe protivne strane - plombe distributera i poklopac brojila. Tom prilikom je konstatovano da su žice S i T naponskih elektromagneta presječene. Brojilo nije mjerilo potrošnju na dvije faze, odnosno 67%. Kod navedenog činjeničnog stanja, dana 11.08.2014. godine protivna strana je sačinila Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 002-08/14 u ukupnom iznosu od 3.802,38 KM. Konstatovano je da je obračun sačinjen zbog postojanja neovlaštene potrošnje električne energije u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b. i g. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), kada se onemogućava pravilno registrovanje preuzete električne energije i snage i kada se električna energija troši mimo mjernih uređaja. Period neovlaštene potrošnje u trajanju od godinu dana utvrđen je na osnovu odredbe člana 90. stav 2. i 3. Opštih uslova. S obzirom da se u ovom slučaju radi o neovlaštenoj potrošnji na mjernom uređaju obračunska snaga je dobijena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3. Opštih uslova, odnosno množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača sa nominalnim naponom. Količina neovlašteno utrošene električne energije je utvrđena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka v. Opštih uslova, kao proizvod obračunske snage, broja dana u mjesecu i 4 časa dnevno za godinu dana. Ovako dobijena naknada za neovlašteno utrošenu električnu energiju je umanjena za količinu električne energije koja je registrovana na mjernom uređaju u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlaštene potrošnje, imajući u vidu da je neovlaštena potrošnja izvedena na mjernom uređaju, a na osnovu odredbe člana 92. stav 8. Opštih uslova. Podnosilac zahtjeva nije obaviješten da može prisustvovati kontroli brojila, ali mu je dostavljen obračun neovlaštene potrošnje i Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-401/14 od 01.08.2014. godine. Na sačinjeni Obračun neovlaštene potrošnje i naknadu za neovlašteno utrošenu električnu energiju podnosilac zahtjeva je prigovorio protivnoj strani u pisanoj formi prigovorom od 25.08.2014. godine. Protivna strana je podnijela krivičnu prijavu od 07.10.2014. godine nadležnom tužilaštvu protiv podnosioca zahtjeva. Uz izjašnjenje je protivna strana dostavila raspoloživu dokumentaciju.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 100. redovnoj sjednici održanoj 29.01.2015. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je strankama ostavljen rok od 8 dana za dostavljanje komentara na ove akte. U ostavljenom roku stranke nisu podnosile komentare na navedene akte.
Izvršen je uvid u svu dostavljenu dokumentaciju, a posebno: Prigovor koji je zaprimljen u Regulatornoj komisiji dana 04.12.2014. godine; Izjašnjenje protivne strane broj 9530/14 od 10.12.2014. i broj 5068/14 od 15.12.2014. godine; Nalog za rad broj 3915430 od 22.07.2014. godine, sa izvještajem; Potvrdu o zamjeni brojila; Čitačke liste; Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-401/14 od 01.08.2014. godine; Dostavu obračuna o neovlašteno preuzetoj električnoj energiji broj 9530/14 od 11.08.2014. godine; Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 002-08/14 od 11.08.2014. godine; Prigovor na obračun o neovlašteno preuzetoj električnoj energiji od 25.09.2014. godine; Odgovor na prigovor broj 11208/14 od 01.10.2014. godine; Prijavu obračunskog brojila za domaćinstvo od 27.05.1998. godine; Energetsku karticu za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva ED broj 101375480; Finansijsku karticu za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva ED broj 101375480 i Krivičnu prijavu od 07.10.2014. godine.
Na osnovu uvida u priloženu dokumentaciju stranaka i nakon izvršene ocjene prikupljenih dokaza, kako pojedinačno tako i u njihovoj međusobnoj povezanosti, utvrđene su sljedeće činjenice:
- podnosilac zahtjeva je evidentiran kao krajnji kupac električne energije kod protivne strane na mjernom mjestu ED broj 101375480 u ulici Simeuna Đaka 50, u Banjoj Luci, od 27.05.1998. godine;
- mjerno mjesto podnosioca zahtjeva se nalazi u stubištu stambene zgrade, redovno je očitavano i podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
- na osnovu naloga za rad broj 3915430, dana 22.07.2014. godine, ovlašteni radnici protivne strane su dana 22.07.2014. godine izvršili kontrolu ovog mjernog mjesta, na kojem se nalazilo brojilo serijskog broja 8196643/1991;
- kontrolom je utvrđeno da su oštećene tzv. državne plombe, odnosno olovni žigovi Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, a podnosilac zahtjeva nije bio prisustan na mjernom mjestu u vrijeme vršenja kontrole;
- istoga dana izvršena je zamjena brojila, pri čemu je skinuto brojilo serijskog broja 8196643/1991, a postavljeno brojilo broj 3408751;
- demontirano brojilo serijskog broja 8196643/1991 je poslato na atest i pregled u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka;
- vanrednim pregledom brojila je utvrđeno da su prisutni olovni žigovi, koji su fotografisani, da je žigosanje izvršeno u 2003. godine, da je važnost žiga istekla u 2013. godini, te je konstatovano da se ovo brojilo ne može upotrebljavati dok se ponovo ne pregleda i žigoše;
- nakon dobijanja saglasnosti, ovlašteni radnici zavoda su skinuli plombe protivne strane - plombe distributera i poklopac brojila i tom prilikom je konstatovano da su žice S i T naponskih elektromagneta presječene, tako da brojilo nije mjerilo potrošnju na dvije faze, odnosno 67%.
- dana 11.08.2014. godine protivna strana je sačinila Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 002-08/14 u ukupnom iznosu od 3.802,38 KM, koji je dostavljen podnosiocu po prijemu Izvještaja o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-401/14 od 01.08.2014. godine i
- podnosilac zahtjeva je podnio prigovor protivnoj strani u pisanoj formi, a protivna strana je aktom broj 11208/14 od 01.10.2014. godine dostavila odgovor podnosiocu u kojem je uz obrazloženje i pravnu pouku konstatovala da je prigovor neosnovan.
Na osnovu navedenih činjenica i izvedenih dokaza u ovom postupku, utvrđeno je da je protivna strana u konkretnom slučaju propustila da postupi u skladu sa odredbom člana 9. tačka g) Opštih uslova, kojom je propisana obaveza distributera da održava, vrši zamjenu i verifikaciju (pregled i žigosanje) mjernih uređaja u skladu sa tehničkim i metrološkim propisima i zahtjevima. Naredbom o ispitivanju tipa i periodičnim pregledima etalona i mjerila ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/01) propisano je da se periodični pregled indukcionih i elektronskih brojila električne energije za direktno priključenje vrši u roku od 10 godina. Budući da je na ovom mjernom mjestu bio istalisan mjerni uređaj broj 8196643/1991, koji je žigosan tokom 2003. godine, to znači da je važnost žiga istekla u toku 2013. godine. Protivna strana je bila dužna da blagovremeno izvrši verifikaciju ovog mjernog uređaja. S tim u vezi, odredbama člana 17. stav 2. Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02), je propisano da su se o ispravnosti mjerila koja se nalaze u upotrebi dužni brinuti vlasnici i/ili korisnici mjerila, dok je stavom 2. ovog člana propisano da se mjerilo za koje je istekao rok važnosti verifikacije ne smije upotrebljavati. Članom 17. stav 3. ovog zakona je propisano da nadležna institucija ima pravo izvršiti kontrolni pregled mjerila koja su upotrebi, bez obzira što nije istekao rok važenja verifikacionog žiga, a članom 23. je propisano da ako nadležni inspektori utvrde da mjerilo nema isravan žig i/ili važeće Uvjerenje o ispravnosti (verifikaciji) mjerila donijeće rješenje o zabrani upotrebe, odnosno prometa tog mjerila.
Imajući u vidu navedene odredbe Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj jasno je da se ne mogu upotrebljavati mjerila koja nemaju ispravan žig, odnosno nemaju važeće Uvjerenje o verifikaciji (ispravnosti) mjernog uređaja, pa se tako ne mogu upotrebljavati ni koristiti kao mjerodavni podaci o izmjerenim količinama sa takvih mjerila.
S obzirom na utvrđeno činjenično stanje, a posebno činjenicu da je registrovanje preuzete električne energije na navedenom mjernom mjestu vršeno sa mjernim uređajem kome je istekao rok verifikacije, odnosno uvjerenje o verifikaciji u toku 2013. godine, nema pravnog osnova da se u ovom slučaju vrši obračun neovlašteno utrošene električne energije, jer se brojilo kojem je istekao rok važnosti verifikacije nije smijelo upotrebljavati. Zbog toga je u ovom slučaju bilo neophodno izvršiti korekciju obračuna utrošene električne energije kao u situaciji kada brojilo nije ispravno mjerilo utrošenu električnu energiju, a na osnovu odredbe člana 79. stav 2. i 3. Opštih uslova.
Na osnovu navedenog činjeničnog i pravnog osnova usvojen je zahtjev podnosioca kojim je osporavao obračun neovlašteno utrošene električne energije na njegovom mjernom mjestu ED broj 101375480 u ulici Simeuna Đaka 50, u Banjoj Luci te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovoga rješenja,
Dakle, važnost žiga na brojilu 8196643/1991 je istekla u toku 2013. godine i od tada se ovo brojilo nije smjelo koristiti, jer se brojilo smatra neispravnim u smislu navedenih propisa, pa je kod takvog činjeničnog stanja, bilo neophodno izvršiti korekciju obračuna utrošene enektrične energije, s obzirom da se ovo brojilo koristilo i nakon isteka žiga do 22.07.2014. godine. Međutim, u ovom slučaju nije poznata činjenica kada je tačno istekla važnost žiga u toku 2013. godine, odnosno od kada se brojilo imalo smatrati neispravnim. Imajući u vidu ove okolnosti, protivnoj strani je naloženo da izvrši korekciju obračuna utrošene električne energije za period od godinu dana računajući unazad od dana otkrivanja greške 22.07.2014. godine, odnosno za period od 22.07.2013. do 22.07.2014. godine, a na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka c. Opštih uslova. Takođe je naloženo protivnoj strani, da korekciju obračuna utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu izvrši na način da za procjenu preuzete električne energije i snage uzme potrošnju postignutu u odgovarajućem periodu kada je mjerenje bilo ispravno, a na osnovu odredbe člana 79. stav 3. Opštih uslova. Na osnovu navedenog odlučeno je kao u tački 2. dispozitiva ovoga rješenja.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovoga rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo