Broj:01-350-6/14/R-95-310
Datum: 27.11.2014.
Na osnovu člana 33. stav 1. tačka d) Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 59/10) te člana 71. i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 70/10) u postupku rješavanja spora po zahtjevu "Franjevačkog samostana Plehan" iz Dervente protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, RJ "Elektrodistribucija" Derventa, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje električne energije za uličnu rasvjetu Kovačevci, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 95. redovnoj sjednici, održanoj 27.11.2014. godine, u Trebinju, donijela je
ZAKLjUČAK
Spor pokrenut zahtjevom "Franjevačkog samostana Plehan" iz Dervente od 04.08.2014. godine, kojim osporava obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu ED broj 28001533 "Samostan Plehan – Ulična rasvjeta Kovačevci", rješavaće se u skraćenom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Franjevački samostan Plehan iz Dervente (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, RJ "Elektrodistribucija" Derventa (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa obračunom neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj:28001533, koje je registrovano na ime Samostan Plehan-ulična rasvjeta Kovačevci. Naime, podnosilac zahtjeva navodi da je navedenu rasvjetu prije rata provela i plaćala Mjesna zajednica Bunar, a nakon rata u kome je upotpunosti uništena, obnovljena je donacijom u koju je bilo uključeno i plaćanje izvođača radova. Radnici protivne strane su rasvjetu priključili i dostavljali račune podnosiocu zahtjeva, jer MZ Bunar tada još nije bila obnovila rad, a kasnije su se izjasnili da nemaju sredstava za ovu namjenu. Podnosilac zahtjeva dalje navodi da je u početku rasvjeta radila cijelu noć, što je bilo skupo i nepotrebno pa je postavljen hronometar koji se mogao ručno podesiti da pali i gasi rasvjetu. U cilju smanjenja potrošnje, ostavljene su samo svjetiljke pored puta između groblja i samostana i one koje su u crkvenom dvorištu. U ljetnom periodu podešeno je da rasvjeta radi oko dva sata a u zimskom nešto duže, s tim da je za Božić, Novu godinu i Markov dan rasveta radila dan-dva cijelu noć. Pored navedenog podnosilac navodi da je hronometar postavljen u trafostanici uz mjerni uređaj, a kako je ormar na trafostanici svih deset godina otvoren, bilo ko je mogao podešavati hronometar, a očitanje su vršili samo radnici protivne strane koji nisu imali primjedbi iako su svaki mjesec očitavali utrošenu električnu energiju. Podnosilac zahtjeva je godinama dobrovoljno i uredno plaćao račune koje je protivna strana ispostavljala iako sa njima nije zaključio nikakav ugovor o bilo kakvim obavezama prema ovoj rasvjeti. Zbog svega navedenog podnosilac smatra da ga je protivna strana neosnovano zadužila za iznos od 12.323,42 KM.
Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila na odgovor protivnoj strani, radi izjašnjenja i dostavljanja dokaza kojima raspolaže. Nakon razmatranja izjašnjenja od 25.09.2014. godine, koje je u Regulatornoj komisiji primljeno 29.09.2014. godine i priložene dokumentacije, a u cilju pravilnog i potpunog utvrđivanja činjeničnog stanja, ukazala se potreba za dodatnim izjašnjenjem i dostavljanjem dokumentacije koja je od značaja za odlučivanje o predmetu spora. U prvom izjašnjenju protivna strana je navela da se mjerno mjesto kupca "Samostan Plehan –Ulična rasvjeta Kovačevci" ED broj:28001533 nalazi u razvodnom ormaru TS 10/0,4 kV "Plehan-Kovačevci", tj. na javnoj površini. Mjerno mjesto je dostupno za očitanje, krajnji kupac je redovno očitavan i redovno su mu ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju. Mjerno mjesto i razvodni ormar bili su zaštićeni zaključavanjem pomoću katanca. Prilikom kontrole navedenog mjernog mjesta ustanovljeno je da je niskonaponski RO trafostanice nasilno otvaran i da nije zaključan. Dana 09.07.2014. godine, prilikom kontrole, utvrđeno je da je na ovom mjernom mjestu neovlašćeno trošena električna energija. Tom prilikom sačinjena su dva zapisnika i to: Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 015145/14 i Zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije broj 1105/14 u kome je konstatovano da su dva fazna provodnika priključena direktno sa pancer-osigurača na postolja nožastih osigurača 63 A, mimo mjernog uređaja, te je na taj način izbjegnuto mjerenje te dvije faze, a potrošnja je registrovana samo preko jedne faze. Krajnji kupac nije prisustvovao kontroli mjernog mjesta, a Zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije dostavljen mu je putem pošte. Nakon utvrđivanja neovlašćene potrošnje kontaktiran je MUP RS Policijska stanica Derventa čiji su radnici izašli na lice mjesta i izvršili uviđaj te sačinili zapisnik. Nakon obavljene kontrole mjerno mjesto podnosioca je isključeno sa distributivne mreže u skladu sa odredbom člana 97. stav 1. tačka z) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12 - u daljem tesktu: Opšti uslovi), a podnosilac zahtjeva se do danas nije obratio zahtjevom za ponovno priključenje niti je platio troškove dovođenja mjernog mjesta u ispravno stanje. Protivna strana dalje navodi da je utvrđeno činjenično stanje predstavljalo osnov za obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju primjenom odredbe člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova kojim je propisano da se pod neovlašćenom potrošnjom električne energije podrazumijeva potrošnja električne energije bez mjernih uređaja ili mimo njih. Ukupna količina neovlašćeno preuzete električne energije je dobijena primjenom odredbi člana 91. stav 2 tačka a) podtačka 2. i tačke b) istog člana Opštih uslova, a obračunska snaga je dobijena množenjem nominalne struje glavnih osigurača sa nominalnim naponom. Količina neovlašćeno utrošene električne energije za krajnje kupce iz kategorije ostala potrošnja na niskom naponu dobijena je množenjem obračunske snage, broja dana u mjesecu i za jednosmjenski rad. Period za obračun ove naknade određen je primjenom odredbe člana 90. stav 2. i 3. Opštih uslova odnosno za godinu dana, s obzirom da se ne može utvrditi početak neovlašćene radnje. Ovako obračunata obaveza podnosioca za neovlašćeno utrošenu električnu energiju utvrđena je u iznosu od 12.323,42 KM, a račun broj 8077609 dostavljen je podnosiocu zahtjeva i Policijskoj stanici Derventa.
U dodatnom izjašnjenju od 07.11.2014. godine protivna strana je, između ostalog, navela da je mjerno mjesto ED broj:28001533 na kome je registrovan podnosilac zahtjeva prvobitno priključeno na elektroenergetsku mrežu dana 30.01.2006. godine, na osnovu Zapisnika o pregledu priključka i mjernog mjesta, a u dogovoru predstavnika podnosioca zahtjeva i tadašnjeg upravnika RJ Derventa. Dakle, podnosilac je dobrovoljno preuzeo obavezu plaćanja naknade za utrošenu električnu energiju na ovom mjernom mjestu, te iz tih razloga protivna strana ne posjeduje dokumentaciju o registraciji krajnjeg kupca na spornom mjernom mjestu. Inače, od momenta priključenja i registracije na navedeni način do otkrivanja neovlašćene potrošnje podnosilac zahtjeva je uredno izmirivao račune za utrošenu električnu energiju. Iako je, na osnovu podataka koje je dostavio podnosilac zahtjeva, protivna strana sačinila Ugovor o snabdijevanju električnom energijom na ovom mjernom mjestu i ponudila ga na potpis podnosiocu, do danas nije došlo do zaključenja ovog ugovora.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 95. redovnoj sjednici održanoj 27.11.2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici Regulatorna komisija je utvrdila i Nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od osam dana za dostavljanje komenatara na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku.
Pravna pouka:
Na ovaj zaključak stranke mogu podnijeti komentare Regulatornoj komisiji i to u pisanoj formi i u roku od osam dana od dana dostavljanja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo