Skip to Content

Zaključak o rješavanju spora u skraćenom postupku - Radinko Čelić, Zvornik

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj:01-370-4/14/R-95-313
Datum: 27.11.2014.

Na osnovu člana 33. stav 1. tačka d) Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) te člana 71. i člana 72. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10) u postupku rješavanja spora po zahtjevu Čelić Radinka, vlasnika Trgovinske radnje - Komision "SIM", iz Zvornika, Ulica Karađorđeva broj 8, koga zastupa Lazarević Radivoje, advokat iz Zvornika, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu Trgovinska radnja-Komision "SIM", Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 95. redovnoj sjednici, održanoj 27.11.2014. godine, u Trebinju, donijela je

ZAKLJUČAK

Spor pokrenut zahtjevom Čelić Radinka iz Zvornika od 25.08.2014. godine, kojim osporava korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu 0038241820216000 ID broj:38018292 u objektu Trgovinska radnja - Komision "SIM" iz Zvornika na adresi, Ulica Karađorđeva broj 8, rješavaće se u skraćenom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primljen 25.08.2014. godine, Čelić Radinko vlasnik Trgovinske radnje - Komisiona "SIM" iz Zvornika, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije. Naime, podnosilac zahtjeva osporava izvršenu korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu 0038241820216000, u vezi sa zamjenom mjernog uređaja za koji je, vanrednom kontrolom, utvrđeno da ne radi u granicama dozvoljene greške. Navedenu korekciju podnosilac osporava iz više razloga, te je naveo da protivna strana u odgovoru na prigovor, nije navela pravni osnov po kome je dužan da snosi odgovornost za neispravnost mjernog uređaja, koji ne zadovoljava važeće tehničke normative, a naročito da je dužan da retroaktivno plati utrošenu električnu energiju zbog greške u mjerenju. Pored same korekcije podnosilac osporava i period za koji je ona izvršena tj. za dvije godine unazad jer je način utvrđivanja dana, odnosno datuma nastanka greške "krajnje neprecizan odnosno paušalan", a iz obradbe člana 79. Opštih uslova proizilazi da se dan nastanka greške mora tačno utvrditi. Podnosilac smatra da ga je protivna strana neosnovano zadužila za iznos od 788,48 KM po osnovu izvršene korekcije na ovom mjernom mjestu.
Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila protivnoj strani radi izjašnjenja o istom i dostavljanja raspoložive dokumentacije, koja je značajna za odlučivanje o ovom zahtjevu. U izjašnjenju protivne strane, koje je Regulatornoj komisiji dostavljeno dana 27. 10. 2014. godine je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva evidentiran dana 18.08.2009. godine kao krajnji kupac u evidencijima protivne strane na mjernom mjestu: 0038241820216000, odnosno ID broj 38018292 u kategoriji potrošnje "ostala potrošnja na niskom naponu", 2. tarifna grupa. Mjerno mjesto podnosioca je dostupno za očitanje, pa je u skladu sa tim redovno očitavano i redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju, te da su ove obaveze uredno izmirivne. Na mjernom mjestu podnosioca je sve do 10.01.2014. godine bio postavljen mjerni uređaj broj:10547368 tipa E73FDU1 proizvođača "Iskra", kada je zbog sumnje u njegovu ispravnost zamijenjen drugim mjernim uređajem. Naime, prilikom očitanja koje je izvršeno na kraju obračunskog perioda decembar 2013. godine, radnik koji je vršio očitanje posumnjao je u ispravnost navedenog mjernog uređaja, jer su očitane vrijednosti bile značajno manje od prosječnih za taj poslovni objekat. S tim u vezi dana 10.01.2014. godine izvršena je zamjena navedenog mjernog uređaja koji je nakon demontaže poslat na vanrednu kontrolu ispravnosti i baždarenje u Odjeljenju baždarnice protivne strane koja je ovlašćena za pregled mjerila električne energije. Nakon vanrednog kontrolnog pregleda utvrđeno je da kontrolisani mjerni uređaj broj:10547368 ne zadovoljava propisane uslove prema Zakonu o metrologiji u Republici Srpskoj i Naredbi o ispitivanju i periodičnom pregledu mjerila. Pored navedenog, utvrđeno je da ispitivano brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola utvrđeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 5. po kojoj se ispituje brojčanik, zbog čega je upućeno u servis radi otklanjanja navedenih nedostataka. Kako je navedenom kontrolom, koja je obavljena 12.02.2014. godine, utvrđena apsolutna greška u registrovanju propuštene električne energije u odnosu na ispitnu tačku 5, na ovom mjernom mjestu izvršena je korekcija obračuna utrošene električne energije. U izjašnjenju je navedeno da je korekcija izvršena u skladu sa odredbom člana 79. stav 3. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), jer se u konkretnom slučaju nije mogao primijeniti metod proračuna utrošene električne energije, zbog nedostatka validnih parametara za proračun. Iz navedenih razloga korekcija obračuna je izvršena primjenom odredbi člana 79. stav 3. Opštih uslova. Kod određivanja perioda za obračun korekcije protivna strana je primijenila odredbu člana 79. stav 7. tačka a) Opštih uslova pa je korekcija izvršena za period od dvije godine tj. od 01.02.2012. do 10.01.2014. godine, odnosno za period u kome nije bilo ispravnog mjerenja utrošene električne energije. Kao razlog za primjenu ove odredbe i obračuna korekcije za dvije godine protivna strana je navela da je uvidom u energetsku karticu podnosioca zahtjeva utvrdila da su u referentnom periodu očitane vrijednosti utrošene električne energije u značajnom iznosu odstupale od godišnjeg prosjeka potrošnje, odnosno da su bile značajno niže. U skladu sa navedenim podnosilac je zadužen za iznos od 788,48 KM koji je prikazan na računu za juni mjesec 2014. godine. Nakon toga podnosilac je dana 07.07.2014. godine dostavio prigovor na navedeni iznos i osnov korekcije, a protivna strana je odgovorom broj: 3730-1/14 od 29.07.2014. godine odbila ovaj prigovor kao neosnovan.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 95. redovnoj sjednici održanoj 17.11.2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara.

Pravna pouka:
Na ovaj zaključak stranke mogu podnijeti komentare Regulatornoj komisiji i to u pisanoj formi i u roku od osam dana od dana dostavljanja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo