Skip to Content

Rješenje: Ljubisav Ninić, Vlasenica

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-329-9/13/R-71-215
Datum: 31.10.2013.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Ninić Ljubisava iz Vlasenice, protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Vlasenica u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 71. redovnoj sjednici održanoj 31.10.2013. godine, donijela je
 

R J E Š E NJ E
 

1. ODBIJA SE zahtjev Ninić Ljubisava iz Vlasenice od 20.06.2013. godine kojim osporava obračun neovlaštene potrošnje na mjernom mjestu broj 0044010800026000, koje se nalazi objektu u ulici Vojvode Živojina Mišića broj 3 u Vlasenici, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primila je dana 20.06.2013. godine zahtjev za rješavanje spora Ninić Ljubisava iz Vlasenice, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), protiv MH "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina, RJ ''Elektrodistribucija'' Vlasenica (u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlaštene potrošnje električne energije. Podnosilac zahtjeva je u svom podnesku prigovorio na fakturisani obračun neovlaštene potrošnje, koji mu obračunala protivna strana, jer je utvrdila da se električna energija na njegovom mjernom mjestu neovlašteno troši mimo mjernog uređaja. U svom zahtjevu podnosilac ističe da je protiv njega zbog neovlaštene potrošnje pokrenut i krivični postupak i traži da mu se ne obustavlja električna energija dok se navedeni postupak ne okonča. S obzirom da se ne smatra odgovornim za neovlaštenu potrošnju električne energije, da redovno plaća isporučenu električnu energiju, da je protivna strana i ranije vršila kontrole njegovog mjernog mjesta kada nije pronađen provodnik preko koga je neovlašteno trošena električna energija, podnosilac zahtjeva traži da se ne zadužuje po osnovu neovlaštene potrošnje, kao i da mu se zbog toga ne obustavlja isporuka električne energije.
Na zahtjev Regulatorne komisije, protivna strana je dana 20.08.2013. godine dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca. U izjašnjenju se navodi da je podnosilac zahtjeva u kategoriji potrošnje "domaćinstvo" evidentiran kao krajnji kupac na mjernom mjestu broj 0044010800026000, koje se nalazi u objektu u ulici Vojvode Živojina Mišića broj 3 u Vlasenici. Protivna strana je navela da se mjerno mjesto nalazi na spoljnom zidu objekta, da je redovno očitavano, te da je podnosilac redovno izmirivao račune za utrošenu električnu energiju. Dalje se navodi da je dana 17.01.2013. godine izvršena kontrola navedenog mjernog mjesta i instalacija u objektu podnosioca, kada je utvrđeno da je na glavni vod 2 h 4 mm², koji se nalazi na tavanu objekta, a prije mjernog uređaja spojen provodnik presjeka 1 h 6 mm², nakon čega je ovaj provodnik povezan na osigurač od 20A, sa koga su povezane dvije utičnice. Nakon izvršene kontrole mjernog mjesta utvrđeno stanje na licu mjesta je zapisnički konstatovano, a zapisnik o utvrđivanju neovlaštene potrošnje su pored predstavnika protivne strane potpisali i podnosilac zahtjeva i pripadnici MUP RS, koji su bili prisutni prilikom kontrole mjernog mjesta. Protivna strana ističe da je nakon utvrđivanja neovlaštene potrošnje na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva obustavljena isporuka električne energije, a sačinjen je i obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 817,08 KM u skladu sa odredbama Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 90/12) – u daljem tekstu: Opšti uslovi. U izjašnjenju je istaknuto i da je obračun neovlaštene potrošnje izvršen za period od godinu dana, jer u dužem vremenskom periodu nije vršena kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva. Protivna strana je ukazala da se ne mogu prihvatiti navodi podnosioca da nije znao za neovlašteno trošenje električne energije i da je objekat u takvom stanju nedavno kupio od trećeg lica, jer o tome ne postoje dokazi. U izjašnjenju protivne strane se navodi i da je podnosilac u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje podnio prigovor, na koji mu je dostavljen odgovor kojim je navedeni prigovor odbijen. S obzirom na naprijed navedeno protivna strana Regulatornoj komisiji predlaže da zahtjev podnosioca odbije kao neosnovan.
Regulatorna komisija je nakon što je razmotrila sve prikupljene dokaze u ovom postupku, ocijenila da je pribavljeno dovoljno dokaza na osnovu kojih se može utvrditi pravilno i potpuno činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza. S obzirom na to, Regulatorna komisija je na 69. redovnoj sjednici održanoj 30.09.2013. godine, donijela zaključak da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, kada je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Navedeni akti su dostavljeni strankama, kojima je ostavljena mogućnost da u roku od osam dana dostave svoje komentara. Takođe, na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije je objavljeno i obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, u kojem je takođe ukazano na mogućnost podnošenja komentara na navedene akte. Podnosilac zahtjeva je u ostavljenom roku dostavio komentare na nacrt rješenja u kojima je ponovo istakao da nije odgovoran za neovlaštenu potrošnju, jer kao navodi, nije neovlašteno preko provodnika priključio instalacije na spratu svoje kuće. U ovom podnesku podnosilac zahtjeva nije ukazao na nove činjenice, niti je dostavio nove dokaze kojima bi potkrijepio svoje navode iz zahtjeva. S obzirom da su u komentarima ponovljeni navodi, koji su već ranije izneseni u zahtjevu i da isti ne utiču na drugačije rješenje spora u odnosu na utvrđeni nacrt rješenja, ocijenjeno je da su komentari podnosioca zahtjeva na nacrt rješenja neosnovani.
Prilikom rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: Zahtjev podnosioca zahtjeva od 20.06.2013. godine, Izjašnjenje protivne strane o zahtjevu podnosioca broj 4088-1/13 od 14.08.2013. godine, Nalog za rad broj 01654 od 17.01.2013. godine, Zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 1654 od 17.01.2013. godine, Zapisnik o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije broj 01206 od 17.01.2013. godine, Zapisnik broj 01/17.01.13 o izvršenom isključenju krajnjeg kupca po nalogu broj 1654 od 17.01.2013. godine, Obračun neregistrovane energije broj 35/13-7/13-DE od 22.01.2013. godine, Poresku fakturu broj 05000045 od 31.01.2013. godine, Prigovor podnosioca od 21.02.2013. godine, Odgovor po prigovoru 1296-1/13 od 06.03.2013. godine, Karticu obračuna kupca broj 0044010800026000, Karticu kupca broj 0044010800026000, Zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 11.11.2011. godine, Zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta od 12.09.2011. godine, Potvrdu o zamjeni brojila broj 1-8-26 od 12.09.2011. godine i račune za električnu energiju za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
- Podnosilac zahtjeva je u evidencijama protivne strane evidentiran kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje "domaćinstvo" na mjernom mjestu broj 0044010800026000, koje se nalazi u objektu u ulici Vojvode Živojina Mišića broj 3 u Vlasenici;
- Dana 17.01.2013. godine ovlašteni radnici protivne strane su postupajući po Nalogu za rad broj 01654 od 17.01.2013. godine, izvršili kontrolu mjernog mjesta podnosioca zahtjeva i utvrdili da je na glavni vod 2 h 4 mm², koji se nalazi na tavanu objekta, a prije mjernog uređaja spojen provodnik presjeka 1 h 6 mm², nakon čega je ovaj provodnik povezan na osigurač od 20A, sa koga su kablom povezane dvije utičnice, a što je konstatovano Zapisnikom o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije broj 01088 od 17.01.2013. godine i Zapisnikom o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 1645 od 17.01.2013. godine;
- Zapisnik kojim je utvrđena neovlaštena potrošnja električne energije su pored zaposlenih protivne strana potpisali i podnosilac zahtjeva i službena lica MUP RS, koji su bili prisutni i prilikom kontrole mjernog mjesta podnosioca zahtjeva;
- Dana 17.01.2013. godine mjernom mjestu podnosioca zahtjeva je obustavljena isporuka električne energije, o čemu je sačinjen Zapisnik broj 01/17.01.13 o izršenom isključenju krajnjeg kupca električne energije po nalogu broj 1654;
- Dana 22.01.2013. godine sačinjen je obračun neovlaštene potrošnje električne energije u iznosu od 817,08 KM, o čemu je podnosiocu zahtjeva dana 31.01.2013. godine izdata Poreska faktura broj 05000045;
- Poslednja kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva prije utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije obavljena je 11.11.2011. godine o čemu je sačinjen Zapisnik o kontrolnom pregledu mjernog mjesta;
- Dana 21.02.2013. godine podnosilac zahtjeva je protivnoj strani podnio prigovor na obračun neovlaštene potrošnje, nakon čega mu je protivna strana dostavila Odgovor po prigovoru, kojim je njegov zahtjev odbijen.
Iz dostavljene dokumentacije je nesporno utvrđeno da je kontrolom mjernog mjesta podnosioca zahtjeva broj 0044010800026000, koje se nalazi u objektu u ulici Vojvode Živojina Mišića broj 3 u Vlasenici, utvrđeno da je na glavni vod 2 h 4 mm², koji se nalazi na tavanu objekta, a prije mjernog uređaja spojen provodnik presjeka 1 h 6 mm², nakon čega je ovaj provodnik spojen na osigurač od 20A, sa koga su kablom povezane dvije utičnice. Utvrđeno stanje protivna strana je konstatovala Zapisnikom o utvrđivanju neovlaštene potrošnje električne energije broj 01088 od 17.01.2013. godine i Zapisnikom o kontrolnom pregledu mjernog mjesta po nalogu broj 1645 od 17.01.2013. godine, koji su potpisani od strane krajnjeg kupca, kao i službenih lica MUP RS, koji su bili prisutni prilom kontrole mjernog mjesta. Imajući u vidu ovako utvrđeno i zapisnički konstatovano stanje postojao je osnov za obračun neovlaštene potrošnje iz člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova, jer se u ovom slučaju radi o potrošnji električne energije bez mjernih uređaja ili mimo njih, kao vidu neovlaštene potrošnje iz navedenog člana Opštih uslova. S obzirom na utvrđenu neovlaštenu potrošnju električne energije, protivna strana je koristeći svoje ovlaštenje iz člana 92. stav 5. Opštih uslova, podnosiocu zahtjeva obračunala neovlaštenu potrošnju u iznosu od 817,08 KM, o čemu je podnosiocu zahtjeva dana 31.01.2013. godine izdata Poreska faktura broj 05000045. Kao period za obračun neovlaštene potrošnje električne energije pravilno je uzet period od godinu dana, a na osnovu odredbe člana 90. stav 2. i 3. Opštih uslova, jer u tom periodu nije bilo kontrola onog dijela priključka, na kojem su preduzimane neovlaštene radnje. Takođe, iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je poslednja kontrola mjernog mjesta prije utvrđivanja neovlaštene potrošnje izvršena 11.11.2011. godine o čemu je sačinjen zapisnik. Kako je u ovom slučaju neovlaštena potrošnja izvršena iza osigurača, a prije mjernog uređaja, prilikom obračuna neovlaštene potrošnje pravilno je primjenjena odredba člana 91. stav 2. tačka a) podtačka 2. Opštih uslova, kojom je propisano da se obračunska snaga za obračun neovlaštene potrošnje dobije množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika preko koga je izvršena neovlaštena potrošnja, sa nominalnim naponom, ukoliko je neovlaštena potrošnja izvršena iza osigurača, a prije mjernog uređaja. Prilikom obračuna neovlaštene potrošnje električne energije pravilno je, za izračun količine neovlašteno utrošene aktivne energije, primjenjena odredba člana 91. stav 2. tačka b) podtačka 1. i 2. Opštih uslova, a tarifni stavovi su određeni na osnovu odredbe člana 92. stav 2. tačka a) Opštih uslova. Takođe, protivna strane je nakon utvrđivanja neovlaštene potrošnje dana 17.01.2013. godine izvršila obustavu isporuke električne energije na objektu podnosioca zahtjeva bez prethodnog upozorenja, a na osnovu odredbe člana 81. stav 4. Zakona o električnoj energiji i člana 97. stav 1. tačka z) Opštih uslova o čemu je sačinila Zapisnik broj 01/17.01.13 o izršenom isključenju krajnjeg kupca električne energije po nalogu broj 1654 od 17.01.2013. godine.
Podnosilac svoj zahtjev temelji na navodima da je u toku krivični postupak u kome će se utvrđivati krivična odgovornost za neovlaštenu potrošnju električne energije i da on nije preduzimao neovlaštene radnje na mjernom mjestu u cilju onemogućavanja pravilnog registrovanja utrošene električne energije. Međutim, za odlučivanje o zahtjevu nije relevantna činjenica, koje lice je odgovorno za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu, niti se ta odgovornost utvrđuje u ovom postupku. Individualizacija odgovornosti za preduzimanje neovlaštenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom, budući da se neovlaštenim radnjama na priključku u cilju onemogućavanja pravilnog registrovanja utrošene električne energije stiču obilježja posebnih krivičnih djela, koja se gone po službenoj dužnosti. Obračun neovlašteno utrošene električne energije se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Odredbom člana 74. Zakona o električnoj energiji utvrđeno je šta je predmet regulisanja opštih uslova, odnosno taksativno je utvrđeno koji odnosi treba da se urede Opštim uslovima. Između ostalog, odredbom člana 74. tačka 12. Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašteno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate neovlšteno utrošene električne energije. Za utvrđivanje obaveze plaćanja iznosa neovlašćeno preuzete električne energije u skladu sa navedenim odredbama Opštih uslova je relevantna činjenica, da je onemogućeno pravilno registrovanje utrošene električne energije u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlašćeno preuzete električne energije. Obračunom neovlašteno preuzete električne energije, se u stvari utvrđuje količna električne energije u skladu sa propisima, budući da električna energija nije izmjerena uslijed preduzimanja neovlaštenih radnji na mjernom mjestu. Dakle, protivna strana je uredno ispunila svoju obavezu isporuke električne energije na ovom mjernom mjestu, a podnosilac zahtjeva je dužan da plati preuzetu električnu energiju. Kako u ovom slučaju preuzeta električna energija nije pravilno izmjerena uslijed preduzimanja neovlaštenih radnji, količina preuzete električne energije je utvrđena na osnovu navedenih odredbi Opštih uslova u formi obračuna neovlašteno preuzete električne energije.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo