Skip to Content

Rješenje: Igor Jagodić, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-546-8/12/R-59-34
Datum: 13.03.2013.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Jagodić Igora iz Banja Luke, zastupanog po punomoćniku Cvijanović Branislavu, advokatu iz Banja Luke, protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 59. redovnoj sjednici održanoj 13. marta 2013. godine u Trebinju, donijela je

 

R J E Š E NJ E

1. USVAJA SE zahtjev Jagodić Igora, zastupanog po punomoćniku Cvijanović Branislavu, advokatu iz Banja Luke od 26.11.2012. godine, kojim se osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije na mjernom mjestu Tadić Jovan Poslovni prostor Ul. Bana Milosavljevića br. 8, Banja Luka, napaltni broj 1006437, kao osnovan.

2. NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka da podnosiocu zahtjeva izvrši korekciju na kartici potrošača, odnosno odobrenje za iznos od 13.121,67 KM po osnovu obračunate neovlašćene potrošnje na ovom mjernom mjestu od 26.10.2012. godine.

3.  Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom od 26.11.2012. godine,Jagodić Igor iz Banja Luke, zastupan po punomoćniku Branislavu Cvijanoviću, advokatu iz Banja Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnesenim zahtjevom se osporava osnov za obračun neovlašćene potrošnje električne energije koju je protivna strana ustanovila na mjernom mjestu na kojem je registrovani krajnji kupac Tadić Jovan, Poslovni prostor, ul. Bana Milosavljevića br. 8 u Banja Luci, a podnosilac zahtjeva ovaj poslovni prostor koristi u svojstvu zakupca. Podnosilac u zahtjevu navodi da je od protivne strane 01.11.2012. godine obavješten o obavezi plaćanja iznosa od 13.121,67 KM zbog neovlašćeno preuzete električne energije.

Podnosilac osporava količine električne energije koje su uzete prilikom obračuna neovlašćene potrošnje koja je izvedena, kako navodi protivna strana falsifikovanjem olovnog žiga, te da je podnosioac tokom 2010. godine ugradio plinske uređaje čijom je ugradnjom znatno smanjena potrošnja električne energije.  Od Regulatorne komisije traži da se u skladu sa članom 89. stav 1. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/10) - u daljem tesktu: Opšti uslovi, izvrši korekcija obračuna, pod pretpostavkom da je podnosilac neovlašćeno preuzeo električnu energiju.

Na traženje Regulatorne komisije od 07.12.2012. godine, protivna strana je dana 01.02.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je 01.11.2003. godine izvršena registracija krajnjeg kupca Tadić Jovana na mjernom mjestu u ulici Bana Milosavljevića br. 8 u Banja Luci u kategoriji ostala potrošnja na 0,4 kV, naplatni broj 1006437, zatim da je mjereno mjesto dostupno za očitanje i redovno se očitava, te da je na čitačkim listama za jun i novembar 2012. godine upisana  poruka čitača pod šifrom 57 koja označava sumnjivu potrošnju. Na osnovu zapisnika od 01.07.2012. i naloga za rad od 13.07.2012. godine izvršena je zamjena mjernog uređaja 153090 i postavljanje mjernog uređaja broj 184098, što je konstatovano potvrdom o zamjeni brojila. Protivna strana dalje navodi da je skinuti mjerni uređaj broj 153090 podvrgnut kontroli  ispravnosti, a Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Banja Luka kontrolom ustanovio da ovaj mjerni uređaj ne odgovara standardima za mjerenje električne energije. Nakon toga, protivna strana navodi da je 26.10.2012. godine izvršila obračun neovlašćene potrošnje u iznosu od 13.121,67 KM za period od godinu dana od dana zamjene mjernog uređaja, a obračun neovlašćene potrošnje je izvršen množenjem obračunske snage i vremena od 352 časa i tako dobijena količina neovlašćeno utrošene električne energije umanjena je za fakturisanu energiju u tom periodu. Na ovom mjernom mjestu nije vršena obustava isporuke električne energije, mjerno mjesto je prilikom zamjene dovedeno u ispravno stanje, ali je na čitačkoj listi za mjesec novembar 2012. godine zabilježena poruka čitača - sumnjiva potrošnja. Protivna strana navodi da nije dala saglasnost na uređenje odnosa u vezi sa isporukom električne energije između registrovanog krajnjeg kupca Tadić Jovana, kao vlasnika objekta i zakupca Jagodić Igora, niti postoje evidencije da su se vlasnik ili zakupac obraćali sa zahtjevom za takvu saglasnost.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 57. redovnoj sjednici održanoj 13.02.2013. godine u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od pet dana dostave komenatare na navedene akte. U ostavljenom roku, stranke nisu dostavile komentare na zaključak i nacrt rješenja.

Izvršen je uvid u sljedeće dokumente: zahtjev podnosioca od 26.11.2012. godine, punomoć od 19.11.2012. godine, podnesak protivne strane od 26.10.2012. godine, obračun neovlašćeno preuzete električne energije od 26.10.2012. godine, energetsku karticu, kartica potrošača, karticu potrošača sa razdvojenim saldom energije i kamate, izjašnjenje protivne strane od 28.01.2013. godine, rješenje od 24.04.2003. godine, zahtjev za priključenje od 26.08.2002. godine, odgovor na zahtjev od 30.07.2012. godine Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Banja Luka, elektroenergetsku saglasnost od 26.08.2002. godine, nalog za rad od 19.11.2003. godine, ugovor o udruživanju sredstava za izgradnju od 05.08.2000. godine, zapisnike od 17.11.2003, 01.07.2012. i 07.02.2013. godine čitačke liste, nalog za rad od 13.07.2012. godine i potvrdu o zamjeni brojila od 13.07.2012. godine,

Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

§  na mjernom mjestu naplatni broj 1006437 kod protivne strane evidnetiran je Tadić Jovan, ulica Bana Milosavljevića br. 8 Banja Luka u kategoriji ostala potrošnja na 0,4 kV, jednotarifno mjerenje utrošene električne energije,

§  podnosilac zahtjeva električnu energiju koristi u svojstvu zakupca;

§  prema podacima iz energetske kartice, na ovom mjernom mjestu je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;

§  na osnovu izražene sumnje u ispravnost mjernog uređaja evidnetirane u čitačkim listama kao sumnjiva potrošnja, protivna strana je dana 13.07.2012. godine na mjernom mjestu podnosioca izvršila skidanje mjernog uređaja broj 153090 i postavljanje mjernog uređaja broj 184098, što je konstatovano potvrdom o zamjeni brojila;

§  skinuti mjerni uređaj broj 153090 je podvrgnut kontroli ispravnosti, a Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Banja Luka, nalazom od 30.07.2012. godine ustanovio je da se na ovom mjernom uređaju nalazi falsifikovan olovni žig i da mjerni uređaj nije ispravan i da brojčanik za veći dnevni tarifni stav ne registruje električnu energiju 100%;

§  utvrđena neispravnost mjernog uređaja broj 153090 odnosi se na neznatna odstupanja, koja nisu osnov ni za korekciju obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju;

§  ovaj mjerni uređaj je jednotarifni i sva utrošena električna energija od momenta instaliranja uređaja je registrovana na većem dnevnom tarifnom stavu;

§  protivna strana je 26.10.2012. godine izvršila obračun neovlašćeno preuzete električne energije u iznosu od 13.121,67 KM;

§  po utvrđivanju neovlašćene potrošnje, protivna strana nije izvršila obustavu isporuke električne energije, a mjerno mjesto je prilikom zamjene mjernog uređaja dovedeno u ispravno stanje;

§  podnosilac zahtjeva nije platio iznos neovlašćeno utrošene električne energije.

 

Na osnovu navedenih činjenica, u postupku je utvrđeno, da je zahtjev podnosioca, kojim osporava osnov za obračun neovlašćene utrošene električne energije na mjernom mjestunaplatni broj 1006437 Tadić Jovan, ulica Bana Milosavljevića br. 8 Banja Luka,  u cjelosti osnovan.

Na osnovu priložene dokumentacije utvrđeno je da su dana 13.07.2013. godine ovlašteni radnici protivne strane, zbog sumnjivog iznosa očitane potrošnjena mjernom mjestu podnosioca zahtjeva, izvršili zamjenu mjernog uređaja, odnosno skinuli mjerni uređaj broj 153090 i postavili mjerni uređaj broj 184098. Potreba za kontrolom je proistekla iz analize potrošnje električne enerije na ovom mjernom mjestu evidnetirane u čitačkim listama. Inače, na ovom mjernom mjestu je redovno očitavana potrošnja električne energije i redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju. Skinuti mjerni uređaj broj 153090 protivna strana je dostavila Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju Banja Luka radi kontrole ispravnosti, koji je nalazom od  30.07.2012. godine ustanovio je da se na ovom mjernom uređaju nalazi falsifikovan olovni žig i da mjerni uređaj po pojedinim pokazateljima ispravnosti mjerenja prikazanih u tabeli ima određena odstupanja, te da brojčanik za veći dnevni tarifni stav ne registruje električnu energiju 100%.

Usljed takvog stanja na mjernom mjestu, protivna strana je sačinila i podnosiocu zahtjeva dostavila račun za neovlašćenu potrošnju električne energije u iznosu od 13.121,67 KM. Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je primijenila odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, uzevši u obzir period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje, tj. od dana zamjene mjernog uređaja godinu dana unazad.

Međutim, uvidom u nalaz o kontroli ispravnosti ovog mjernog uređaja utvrđeno je da greška mjernog uređaja nije dva puta veća od klase tačnosti mjernog uređaja u smislu odredbe člana 79. stav 2. Opštih uslova. Kod nesporno utvrđene činjenice da greška u mjerenju, po određenim stavkama prikazanim u tabeli nalaza Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, nije bila dva puta veća od klase tačnosti, u ovom slučaju nema osnova ni za vršenje korekcije obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju u smislu odredbi člana 79. Opštih uslova. Nalazom je utvrđeno da brojčanik VT ne radi 100%. Uvidom u energetsku karticu i čitačke liste jasno je da je podnosilac zahtjeva svrstan u kategoriju potrošnje ostala potrošnja na 0,4 kV, tarifna grupa kupaca kod kojih se aktivna električna energije mjeri jednotarifnim brojilom, te je nesporno utvrđeno da je mjerni uređaj stalno od njegovog instaliranja, mjerenje utrošene električne energije registrovo samo na VT. Protivna strana nije imala osnova da vrši obračun neovlašćeno utrošene električne energije, budući da je utrošena električna energija izmjerena.

S obzirom da je kontrolom ispravnosti ovog mjernog uređaja utvrđeno da greška mjernog uređaja nije bila dva puta veća od klase tačnosti i da je do momenta skidanja mjernog uređaja registrovana potrošnja električne energije u većem dnevnom tarifnom stavu, što se potvrđuje čitačkim listama i unosom potrošnje električne energije u energetsku karticu podnosioca, iako je utvrđeno da je olovni žig falsifikovan, u ovom slučaju nije bilo onemogućavanja ispravnog registrovanja utrošene električne energije, kao osnova za obračun neovlaštene potrošnje u smislu člana 89. stav (1) tačka b) Opštih uslova.

Dodatno, uvažavajući činjenicu da greška mjernog uređaja nije bila dva puta veća od klase tačnosti, te da je mjerni uređaj do trenutnka zamjene registrovao utrošenu električnu energiju u VT, ne može se izvršiti ni korekcija obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju u smislu odredbi člana 79. Opštih uslova.

Naprijed navedeno, ne isključuje mogućnost da se utvrđuju drugi vidovi odgovornosti zbog falsifikovanja olovnog žiga, odnosno drugih neovlašćenih radnji na mjernom mjestu koje mogu omogućiti neovlašćenu potrošnju.

Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. i 2.   dispozitiva ovog rješenja.

Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.

Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:

Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo