Skip to Content

Rješenje o davanju saglasnosti na tarifne stavove za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa i na tarifne stavove za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-611-21/11
Datum:18.04.2012. 

Na osnovu člana4. stav 2. tačka ž, a u vezi sa članom 7. Zakona o gasu ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj: 86/07), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 59/10) Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 42. redovnoj sjednici održanoj dana 18.04.2012. godine donijela je

RJEŠENJE

o davanju saglasnosti na tarifne stavove za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa i na tarifne stavove  za snabdijevanja tarifnih kupaca prirodnim gasom

1. Daje se saglasnost na tarifne stavove za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa i na tarifne stavove za snabdijevanja tarifnih kupaca prirodnim gasom, sa početkom primjene01.06.2012. godine, prema Zahtjevu za odobrenje tarifnih stavova za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa broj 01-611/11 od 04.11.2011.godine i Zahtjevu za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom u Republici Srpskoj broj 01-612/11 od 04.11.2011.godine, preduzeća A.D. "Zvornik-stan" Zvornik.

2. Preduzeće A.D. "Zvornik-stan" Zvornik izrađuje i objavljuje akt o odobrenim tarifnim stavovima, prema zahtjevima iz tačke 1. dispozitiva ovoga rješenja u "Službenom glasniku Republike Srpske".

3. Ovo rješenje je konačno i stupa na snagu danom donošenja, a dispozitiv ovog rješenja objavljuje se u ''Službenom glasniku Republike Srpske''.

O b r a z l o ž e nj e

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je dana 04.11.2011. godine zaprimila Zahtjev za odobrenje tarifnih stavova za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa u Republici Srpskoj i Zahtjev za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnog gasa u Republici Srpskoj podnosioca A.D. "Zvornik-stan" Zvornik. Utvrđeno je da dostavljeni zahtjevi nisu kompletni, da sadrže određene nedostatke, pa je podnosiocu zahtjeva dana 09.11.2011. godine dostavljeno Obavještenje o nekompletnosti zahtjeva u kojem su navedeni nedostaci, a na osnovu člana 54. i 59. Pravilnika o tarifnoj metodologiji u sistemu transporta, distribucije skladištenja i snabdijevanja prirodnim gasom ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 9/09). Postupajući po Obavještenju o nekompletnosti, podnosilac zahtjeva je dana 04.01.2012. godine dostavio izmijenjene obrasce zahtjeva, propisane obrasce sa tehničkim i finansijskim podacima kao i tabele sa izmjenjenim zahtijevanim potrebnim prihodom. Regulatorna komisija je na 37. redovnoj sjednici održanoj 26.01.2012. godine donijela Odluku o provođenju tarifnog postupka za odobrenje tarifnih stavova za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa u Republici Srpskoj i snabdijevanja tarifnih kupaca prirodnim gasom u Republici Srpskoj podnosiocu zahtjeva  A.D. "Zvornik-stan" Zvornik.

Podnosilac zahtjeva je u daljem postupku dostavio i dodatne dokumente i podatke, a što je bilo neophodno za potpunije sagledavanje zahtjeva. Konačni prijedlog tarifnih stavova podnosilac zahtjeva je precizirao u Zahtjevu za odobrenje tarifnih stavova za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa od 22.03.2012. godine, koji je zaveden u Regulatornoj komisiju pod brojem 01-611-14/11 dana i Zahtjevu za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom od 22.03.2012. godine, koji je zaveden u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-612-5/11.

Voditelj postupka je u skladu sa odredbom člana 29. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 70/10) i Odlukom o provođenju tarifnog postupka, zakazao pripremnu raspravu za 09.02.2012. godine, ali usljed vremenskih nepogoda u mjesecu februaru pripremna rasprava nije održana.

Formalna rasprava je u skladu sa Odlukom o provođenju tarifnog postupka održana dana 22.02.2012. godine u Zvorniku, a nastavak formalne rasprave je održan 06.03.2012. godine u Trebinju, o čemu su sačinjeni zapisnici zavedeni u Regulatornoj komisiji pod brojevima 01-611-10/11 i 01-611-11/11. Na formalnoj raspravi raspravljalo se o svim elementima zahtjeva, kao i o pitanjima koja su bila nominovana u pozivu za pripremnu raspravu.

Na osnovu dostavljenih dokumenata i izvedenih analiza sačinjen je Izvještaj voditelja postupka broj 01-611-19/11 od 10.04.2012. godine sa preporukom Regulatornoj komisiji u kojem je obrazložena opravdanost zahtijevanog potrebnog prihoda za obavljanje djelatnosti distribucije i snabdijevanja prirodnim gasom preduzeća A.D. "Zvornik-stan" Zvornik kao i način utvrđivanja zahtijevanih tarifnih stavova za regulisane djelatnosti. Izvještaj voditelja postupka je dostavljen podnosiocu zahtjeva sa mogućnošću podnošenja komentara na ovaj izvještaj. U ostavljenom roku podnosilac zahtjeva je dostavio dopis u kojem je naveo da se potpunosti slaže sa ovim izvještajem.

Zahtijevani tarifni stavovi na koje se daje saglasnost podnosiocu zahtjeva prikazani su u sljedećoj tabeli:

Tabela 1: Tarifni stavovi na koje se daje saglasnost (bez PDV-a)

Kategorija korisnika

Tarifni stavovi za korisnike distributivnog sistema

Tarifni stavovi za snabdijevanje tarifnih kupaca

Potrošnja

KM/Mjerno mjesto

Potrošnja

KM/Mjerno mjesto

(KM/m3)

mjesečno

(KM/m3)

mjesečno

Domaćinstva

0,1133

3,00

0,9908

3,00

Komercijalni krajnji kupci

0,1160

4,00

 

 

Industrijski krajnji kupci

0,0846

7,00

 

 

Sistemi daljinskog grijanja

0,0955

7,00

 

 

  

Osnovni elementi zahtjeva za odobrenje tarifnih stavova za korisnike distributivnog sistema

Prije podnošenja zahtjeva za odobrenje tarifnih stavova za regulisane djelatnosti - distribucija prirodnog gasa i snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom, podnosilac zahtjeva nije odvojeno vodio računovodstvene evidencije po segmentima pojedinačnih djelatnosti, već su troškovi i prihodi toplane, distribucije prirodnim gasom, snabdijevanja tarifnih kupaca, trgovine i snabdijevanja kvalifikovanih kupaca vođeni zajedno. Pored toga, u vezi sa troškovima i prihodima snabdijevanje i trgovine potrebno je podsjetiti da su u baznoj godini svi kupci bili tarifni, tj. da nisu bile odvojene djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca i trgovine i snabdijevanja kvalifikovanih kupaca.

Podnosilac zahtjeva je za postupak alokacije ukupnih troškova preduzeća po  djelatnostima koristio podatke iz računovodstvenih evidencija za cijelo preduzeće i pomoćnih evidencija koje omogućavaju razvrstavanje pojedinih troškova po mjestu nastanka. Alokacija troškova po djelatnostima je urađena dijelom po stvarnom mjestu nastanka troška, dijelom na osnovu prethodno urađene alokacije zaposlenih po djelatnostima i dijelom iskustvenom procjenom.

Alokacija sredstava na djelatnost distribucije prirodnog gasa i djelatnost snabdijevanja tarifnih kupaca prirodnim gasom urađena je prema dostavljenoj Specifikaciji osnovnih sredstava za djelatnost distribucije i Specifikaciji osnovnih sredstava za djelatnost snabdijevanja koji su sačinjeni na osnovu izvještaja popisne komisije iz 2010. godine.

U dostavljenoj specifikaciji sredstava distribucije nalaze se i sredstva koja su u vlasništvu opštine, mjesne zajednice i ostalih pravnih lica, a koja podnosiocu zahtjeva služe za obavljanje djelatnosti distribucije i čiji troškovi održavanja ulaze u troškove rada i održavanja podnosioca zahtjeva.

U narednoj tabeli su prikazani osnovni ekonomski pokazatelji u baznoj godini i zahtijevani u tarifnom periodu, za djelatnost distribucija prirodnog gasa:

Tabela 2: Obrazac E – osnovni ekonomski pokazatelji - Zahtjev 22.03.2012.

E2. OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI

Bazna godina

(2010)

Podešavanja  - plan tarifni period

1

Ukupno troškovi rada i održavanja mreže (KM)

108.766,05

149.862,01

2

Ukupno troškovi amortizacije (KM)

37.163,33

37.773,06

3

Troškovi administrativnih i opštih poslova (KM)

30.467,71

42.718,70

4

Ukupno troškovi distributivnog kapaciteta (KM) (1)+(2)+(3)

176.397,09

230.353,77

5

Troškovi gubitaka (KM)

143.611,29

78.086,96

6

Ukupno troškovi distributivne mreže (KM) (4)+(5)

320.008,38

308.440,73

7

Povrat na kapital sa porezom (KM)

0

40.647,99

8

Minus prihodi od licenciranih sredstva po osnovu ostalih aktivnosti

0

0

9

Svega potrebno za obavljanje distributivne djelatnosti (KM) (6)+(7)-(8)

320.008,38

349.088,72

Podnosilac zahtijeva povećanje potrebnog prihoda u tarifnom periodu u odnosu na baznu godinu za 9%, prvenstveno po osnovu povećanja troškova rada i održavanja i troškova administrativnih i opštih poslova, te uvođenja povrata na kapital, dok je trošak distributivnih gubitaka zahtijevan u smanjenom iznosu. Povećanje troškova rada i održavanja je u najvećem dijelu posljedica povećanja troškova zarada i naknada zarada i troškova usluge održavanja. Troškovi rada povećani su u odnosu na baznu godinu zbog preraspodjele zaposlenih unutar preduzeća u skladu sa prirodom posla koji obavljaju i postojećom sistematizacijom radnih mjesta, njihove kvalifikacione strukture, kao i zbog povećanja stope doprinosa na zarade i naknade zarada, a što se odrazilo i na povećanje troškova opštih i zajedničkih poslova. S druge strane troškovi distributivnih gubitaka su značajno smanjeni, jer se planira njihovo smanjenje sa 7,6% u baznoj godini na 2,8% za tarifni period, a kao rezultat ugradnje mjernih uređaja na primopredajnim mjestima sa dobavljačem gasa.

Podnosilac zahtjeva zahtijeva povrat na kapital potreban za finansiranje regulativne osnove za godinu primjene cijene u iznosu od 40.647 KM, po stopi povrata od 6 %. Kako član 13. Pravilnika o  tarifnoj metodologiji u sistemu tarnsporta, distribucije, skladištenja i snabdijevanja prirodnim gasom predviđa priznavanje razumnog povrata na kapital kao opravdane stavke prilikom utvrđivanja potrebnog prihoda, a s obzirom da se radi o distributivnoj mreži koja je u razvoju, te da podnosilac zahtjeva koristi sredstva koja nisu u njegovom vlasništvu i da je neophodno da u narednom periodu reguliše odnose sa vlasnicima ovih sredstava, zbog čega može imati i neke dodatne troškove, zahtijevana stopa povrata za ovaj tarifni period se smatra opravdanom.

Podaci o planu korišćenja distributivne mreže i o potrebnom prihodu od korišćenja distributivne mreže i alokaciji na obračunske elemente su predstavljeni u narednoj tabeli:

Tabela 3. Plan korišćenja distributivne mreže i potreban prihod

Tarifni period (za godinu primjene cijena)

Kategorije korisnika

Potrošnja

Srednji broj

Prihod po osnovu potrošnje (KM)

Prihodi mjernih mjesta

(KM)

Ukupan prihod

 

(KM)

 (m3/god)

aktivnih priključaka

Domaćinstva

336.000

486

38.090

17.496

55.586

Komercijalni krajnji kupci

103.850

96

12.045

4.608

16.653

Industrijski krajnji kupci

681.150

16

57.623

1.344

58.967

Sistemi daljinskog grijanja

2.280.000

1

217.797

84

217.881

UKUPNO:

3.401.000

599

325.556

23.532

349.088

Podnosilac je u zahtjevu sav prihod alocirao na tarifne elemente potrošnja i mjerno mjesto, bez tarifnog elementa kapacitet. Važeći tarifni stavovi nisu računati prema troškovima djelatnosti distribucije u baznoj godini kako je propisano tarifnom metodologijom, nego je urađena procjena na osnovu naknade od usluge distribucije i snabdijevanja koju je podnosiocu zahtjeva u prethodnom periodu odobravala Opština Zvornik, a koja je iznosila 0,1979 KM/m3.

U zahtjevu je tarifni stav za tarifni elemenat mjerno mjesto kupca povećan sa 3,00 KM na 4,00 KM, za komercijalne krajnje kupce i za kategorije korisnika industrije i daljinskog grijanja sa 3,00 KM na 7,00 KM što se obrazlaže različitim troškovima održavanja i baždarenja mjernih uređaja kod navedenih kategorija korisnika distributivnog sistema.

U sljedećoj tabeli prikazani su tarifni stavovi koji su sada u primjeni i tarifni stavovi za korišćenje distributivnog sistema prirodnog gasa na koje se daje saglasnost.

Tabela 4: Sadašnji tarifni stavovi i tarifni stavovi na koje se daje saglasnost

Kategorija korisnika

VAŽEĆA TARIFA

ODOBRENA TARIFA

Potrošnja

(KM/m3)

KM/Mjerno mjesto

mjesečno

Potrošnja  (KM/m3)

KM/Mjerno mjesto

mjesečno

Domaćinstva

0,0793

3,00

0,1133

3,00

Komercijalni krajnji kupci

0,0862

3,00

0,1160

4,00

Industrijski krajnji kupci

0,0783

3,00

0,0846

7,00

Sistemi daljinskog grijanja

0,0783

3,00

0,0955

7,00

Osnovni elementi zahtjeva za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom

U narednoj tabeli su prikazani osnovni ekonomski pokazatelji u baznoj godini i zahtijevani u tarifnom periodu, za djelatnost snabdijevanja tarifnih kupaca prirodnim gasom:

Tabela 5: Obrazac E – osnovni ekonomski pokazatelji - Zahtjev 22.03.2012.

E2. OSNOVNI EKONOMSKI POKAZATELJI

Bazna godina (2010)

Podešavanja  - plan tarifni period

1

Ukupno troškovi rada i održavanja (KM)

39.376,76

16.410,88

2

Ukupno troškovi amortizacije (KM)

723,00

194,35

3

Troškovi administrativnih i opštih poslova (KM)

9.844,20

2.650,81

4

Ukupno troškovi usluge snabdijevanja  (KM) (1)+(2)+(3)

49.943,96

19.256,04

5

Troškovi nabavke gasa (KM)

157.966,77

275.520,00

6

Ukupno troškovi  (KM) (4)+(5)

207.910,73

294.776,04

7

Povrat na kapital sa porezom (KM)

3.710,21

82,05

8

Minus prihodi od licenciranih sredstva po osnovu ostalih aktivnosti (KM)

0

0

9

Svega potrebno za obavljanje djelatnosti snabdijevanja (KM) (6)+(7)-(8)

211.620,94

294.858,09

10

Ukupno preneseni troškovi distributivnog sistema na snabdjevača tarifnih kupaca (KM)

21.810,99

55.586,14

11

Ukupno troškovi snabdijevanja tarifnih kupaca priodnim gasom (KM)(9)+(10)

233.431,93

350.544,23

Podnosilac zahtjeva je smanjio zahtijevane troškove usluge snabdijevanja u odnosu na baznu godinu, s obzirom na to da bi prema alokaciji izvršenoj na osnovu podataka bazne godine došlo do značajnog povećanja ukupne cijene snabdijevanja tarifnih kupaca. Naime, zbog malog broja tarifnih kupaca, odnosno njihove male potrošnje, trošak usluge - djelatnosti snabdijevanja bez obzira na to koliko su male pojedinačne stavke, rezultira velikim učešćem u konačnoj cijeni za krajnjeg kupca.

Tabela 6. Trošak usluge snabdijevanja u baznoj godini i tarifnom periodu

 

Bazna godina (2010)

Tarifni period

Troškovi usluge snabdijevanja (KM)

53.654

19.338

Broj kupaca

486

486

KM/kupcu/godišnje

110,4

39,8

Prosječan trošak usluge snabdijevanja
po kupcu (KM/kupcu mjesečno)

9,2

3,3

Potrošnja (m3)

275.333

336.000

Prosječan trošak usluge
snabdijevanja (KM/m3)

0,1949

0,0576

U sljedećoj tabeli prikazani su tarifni stavovi za snabdijevanje tarifnih kupaca u baznoj 2010. godini, tarifni stavovi važeći u trenutku podnošenja zahtjeva i tarifni stavovi na koje se traži i daje saglasnost:

Tabela 7. Tarifni stavovi za snabdijevanje u baznoj godini, važeći tarifni stavovi i Tarifni stavovi na koje se daje saglasnost

SNABDIJEVANJE
TARIFNIH KUPACA

Tarifni stavovi u baznoj 2010. godini

Važeći tarifni stavovi

Tarifni stavovi na koje se daje saglasnost

Domaćinstva

Potrošnja
(KM/m3)

0,7686

0,9900

0,9908

Mjerno mjesto (KM/MM mjesečno)

3,00

3,00

3,00

Nabavna cijena gasa, koju je podnosioc zahtjeva dokumentovao odgovarajućom fakturom, a koja je ušla u kalkulaciju predloženih tarifnih stavova za snadbijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom iznosi 0,82 KM/m3, dok je prosječna cijena nabavke prirodnog gasa u baznoj 2010. godini iznosila 0,57 KM/m3.

Struktura tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prema zahtjevu za period primjene tarifa na koji se daje saglasnost preduzeću Zvornik-stan je sljedeća:

Tabela 8. Struktura tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca

 

Potrošnja

(336.000 m3)

Mjerno mjesto

(486)

Prihod

 

Učešće u ukupnom prihodu

(KM/m3)

(KM/MM mjesečno)

(KM)

(%)

Nabavka

0,8200

0,00

275.520

78,63%

Distribucija

0,1133

3,00

55.564

15,86%

Snabdijevanje

0,0575

0,00

19.320

5,51%

UKUPNO

0,9908

3,00

350.404

100,00%

Podnosiocu zahtjeva se odobrava početak primjene tarifnih stavova za korišćenje distributivnog sistema i snabdijevanja tarifnih kupaca od 01.06.2012. godine.

Nakon razmatranja zahtjeva sa predloženim tarifnim stavovima i Izvještaja voditelja postupka Regulatora komisija je na 42. redovnoj sjednici održanoj 18.04.2012. godine utvrdila da su zahtjevi osnovani, saglasila se sa preporukom voditelja postupka, te je na osnovu člana 4. Zakona o gasu odlučila kao u dispozitivu ovoga rješenja. 

Tačka 2. dispozitiva ovog rješenja zasniva se na odredbi člana 43. stav 4. Zakona o gasu. 

Tačka 3. dispozitiva ovog rješenja zasniva se na odredbama člana 20. stav 3. i člana 25. stav 1. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 49/09) i člana 21. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 6/10).

Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici, člana 7. stav 3. Zakona o gasu i članova 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.      

Predsjednik

Milenko Čokorilo