Broj: 01-603-3/11
Datum: 03.11.2011.
Na osnovu člana4. stav 2. tačka ž), a u vezi sa članom 7. Zakona o gasu ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj: 86/07), člana 63. stav 3. Pravilnika o tarifnoj metodologiji u sistemu transporta, distribucije, skladištenja i snabdijevanja prirodnim gasom (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj: 9/09) Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 34. redovnoj sjednici održanoj dana 03.11.2011. godine donijela je
R J E Š E NJ E
o davanju saglasnosti na tarifne stavove za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom
I
Daje se saglasnost na tarifne stavove za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom sadržane u tabeli ''G.2. PREDLOŽENA TARIFA'' Zahtjeva za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom u Republici Srpskoj broj 05-81-2582/11 od 27.10.2011. godine Akcionarskog društva za transport i distribuciju gasa "SARAJEVO-GAS" a.d. Istočno Sarajevo.
II
Tarifni stavovi za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom iz tačke I ovoga rješenja, počinju se primjenjivati od 03.11.2011. godine.
III
Akcionarsko društvo za transport i distribuciju gasa "SARAJEVO-GAS" a.d. Istočno Sarajevo objavljuje akt o odobrenim tarifnim stavovima, iz tačke 1. dispozitiva ovoga rješenja u "Službenom glasniku Republike Srpske".
IV
Ovo rješenje je konačno i objavljuje se u ''Službenom glasniku Republike Srpske''.
O b r a z l o ž e nj e
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je dana 27.10.2011. godine zaprimila Zahtjev za odobrenje tarifnih stavova za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnog gasa u Republici Srpskoj podnosioca "SARAJEVO-GAS" a.d. Istočno Sarajevo broj 05-81-2582/11.
Zahtjevom se traži davanje saglasnosti na promjenu tarifnog stava za tarifni element "potrošnja" sa 0,86604 KM/Sm3 na 0,96604 KM/Sm3 za kategoriju korisnika "domaćinstva", tj. povećanje tarifnog stava za element "potrošnja" za snabdijevanje tarifnih kupaca (domaćinstava) prirodnim gasom od 11.55%, s tim da se za tarifni stav za "mjerno mjesto" ne zahtijeva promjena. Podnosilac zahtjeva je predložio početak primjene novih tarifnih stavova od 01.11.2011. godine.
Zahtjev je podnesen na osnovu odredbe člana 44. stav 2. Pravilnika o tarifnoj metodologiji u sistemu transporta, distribucije, skladištenja i snabdijevanja prirodnim gasom (u daljem tekstu: Pravilnik), kojom je propisano da snabdjevač može korigovati cijenu prirodnog gasa u slučaju promjene nabavne cijene prirodnog gasa.
Podnosilac je obrazložio da je predložena promjena tarifnog stavaza "potrošnju" uzrokovana povećanjem nabavne cijene prirodnog gasa sa 0,75 KM/Sm3 na 0,85 KM/Sm3. U prilogu podnosilac zahtjeva dostavio je Obavještenje od preduzeća KJKP "SARAJEVOGAS" d.o.o. Sarajevo broj 5548/11 od 28.10.2011. godine, kao njegovog dobavljača prirodnog gasa, u kome je navedeno da je povećanje cijene prirodnog gasa KJKP "SARAJEVOGAS" d.o.o. Sarajevo uslijedilo, nakon što je Vlada Federacije Bosne i Hercegovine dana 27.10.2011. godine dala saglasnost na odluku nadzornog odbora "BH-GAS" d.o.o. Sarajevo o utvrđivanju veleprodajne cijene prirodnog gasa za distributivne kompanije, prema kojoj veleprodajna cijena prirodnog gasa iznosi 820,00 KM/1000Sm3, umjesto dosadašnjih 720,00 KM/1000Sm3, sa početkom primjene od 01.11.2011. godine, te da nije došlo do promjene cijene distribucije prirodnog gasa kroz distributivni sistem KJKP "SARAJEVOGAS" d.o.o. Sarajevo, tako da ukupna nabavna cijena prirodnog gasa za podnosioca zahtjeva iznosi 0,85 KM/Sm3.
Regulatorna komisija je na osnovu odredbe člana 63. stav 3. Pravilnika postupila po zahtjevu u skraćenom postupku o čemu je odmah po prijemu zahtjeva izdala obavještenje za javnost na osnovu odredbe člana 62. Pravilnika, sa mogućnošću podnošenja komentara zainteresovanih lica do 03.11.2011. godine. U ostavljenom roku nije bilo podnesenih komentara.
Regulatorna komisija je na 34. redovnoj sjednici održanoj 03.11.2011. godine, razmotrila zahtjev podnosioca i priloženu dokumentaciju, te je utvrdila da je opravdana predložena promjena tarifnog stava "potrošnja" za snabdijevanje tarifnih kupaca iz kategorije korisnika "domaćinstva" u Republici Srpskoj prikazana u tabeli G.2. "PREDLOŽENA TARIFA" iz zahtjeva i to:
Redni broj |
Kategorije korisnika |
Potrošnja [KM/m3] |
Mjerno mjesto [KM/Mjerno mjesto/mjesečno] |
1. |
Domaćinstva |
0,96604 |
3.00 |
U iznos navedenih tarifnih stavova iz tabele nije uključen porez na dodanu vrijednost.
Iz navedenih razloga, a na osnovu odredbi člana 4. stav 2. tačka ž. Zakona o gasu, te odredbe člana 63. stav 3, a u vezi sa odredbom člana 44. stav 2. Pravilnika, Regulatorna komisija je odlučila kao u tački I dispozitiva ovoga rješenja.
Odredbama člana 5. stav 1. alineja a. i b. Zakona o gasu, propisano je da je Regulatorna komisija nadležna da "usmjerava razvoj tržišta prirodnog gasa na principu nediskriminacije, konkurencije, javnosti i čuvanja poslovne tajne učesnika na tržištu prirodnim gasom, kao i za regulaciju djelatnosti u sektoru prirodnog gasa za zaštitu kupaca prirodnog gasa". Odredbama člana 40. Zakona o gasu propisano je da su cijene prirodnog gasa za snabdijevanje tarifnih kupaca prirodnim gasom regulisane i javne. Ove cijene utvrđuje snabdjevač na osnovu metodologije i tarifnog sistema Regulatorne komisije i iste se, nakon pribavljene saglasnosti Regulatorne komisije, objavljuju u "Službenom glasniku Republike Srpske". Nadalje, prema odredbi člana 33. Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH broj 25/06) isporuka prirodnog gasa utvrđena je kao ekonomska usluga koja ispunjava osnovne potrebe potrošača na tržištu, dok je odredbom člana 38. istog zakona propisano da se prilikom pružanje ekonomskih usluga od opšteg interesa moraju poštovati, između ostalog, i kriterijumi osnovne univerzalne usluge i transparentnost finansiranja i tarifa. Pored toga, Direktiva Evropskog parlamenta i Savjeta broj 2003/55/EZ od 26. juna 2003. godine, koja je uključena u Ugovor o uspostavi energetske zajednice, a koji je ratifikovan od strane Predsjedništva BiH, uz saglasnost Parlamentarne skupštine BiH Odlukom broj 01-011-1231-3/06 od 27. jula 2006. godine ("Službeni glasnik BiH broj 9/06), članom 3. pod nazivom "Obaveze javne usluge i zaštita kupaca", propisuje da države članice, moraju osigurati punu zaštitu krajnjih kupaca u pogledu transparentnosti, opštih uslova ugovaranja, informisanja i rješavanja sporova. Nadalje u dodatku "A", pod nazivom "Mjere za zaštitu potrošača" u tački b, propisana je obaveza obavještavanja kupaca prirodnim gasom o namjeri da se promijeni bilo koji uslov iz ugovora i da se omogući kupcu da, ukoliko ne prihvata takve uslove raskine ugovor. Isto tako snabdjevač je obavezan da na adekvatan način direktno obavijesti kupca o promjeni cijene prirodnog gasa, najkasnije do isteka prvog obračunskog perioda u kojem namjerava primjeniti promijenjene cijene i da mu omogući razuman rok da promijeni snabdjevača ukoliko ne prihvata promjenu cijene. Imajući u vidu da se ovo rješenje odnosi na krajnje kupce iz kategorije domaćinstva koji nemaju mogućnost izbora snabdjevača, niti da prilagode svoju potrošnju ako nisu unaprijed obavješteni o novim cijenama, odobrenje primjene novih cijena prije obavještenja kupaca značilo bi da kupci nemaju adekvatnu zaštitu na tržištu. Na osnovu gore navedenog, nije se mogao prihvatiti zahtjev podnosioca da se novi tarifni stav primjenjuje od 01.11.2011. godine, jer bi se radilo o retroaktivnoj primjeni cijena, a da se pri tom kupcima na koje se te cijene odnose ne ostavlja bilo kakav izbor, te je na osnovu navedenih odredbi, i odredbe člana 70. stav 1. Pravilnika odlučeno kao u tački II dispozitiva ovoga rješenja u pogledu početka primjene novog tarifnog stava.
Tačka III dispozitiva ovog rješenja zasniva se na odredbi člana 40. stav 3. Zakona o gasu.
Tačka IV. dispozitiva ovog rješenja zasniva se:
- na odredbi člana 25. stav 1. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 49/09), s obzirom na konačnost rješenja,
- na odredbi člana 70. stav 1. Pravilnika, s obzirom na stupanje na snagu,
- na odredbi člana 20. stav 3. Zakona o energetici i člana 70. stav 2. Pravilnika, s obzirom na objavljivanje rješenja u "Službenom glasniku Republike Srpske".
Pouka o pravnom lijeku se zasniva na odredbi člana 7. stav 3. Zakona o gasu i člana5. i 15. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 109/05).
Pouka o pravnom lijeku: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo