Skip to Content

Rješenje - "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-171-2/06

Datum: 30.03.2006.  

                                                                      

Na osnovu člana 23. alineja 1., člana 24. alineja 10. i člana 66. stav 1. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj 66/02, 29/03 i 86/03 i 111/04), člana 10. alineja 1. i člana 11. alineja 10. Statuta Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj 41/04), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske" broj 96/04) i člana 38. stav 1. tačka a. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti ("Službenik glasnik Republike Srpske" broj 52/05), nakon izvršene vanredne nadzorne provjere u preduzeću "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje,  Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske na 3. vanrednoj sjednici održanoj 30.03.2006. godine donijela je

 

 

R J E Š E Nj E

 

 

1.     Utvrđuje se da je preduzeće "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje, kao korisnik početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom načinio povredu tačke 6.4.1., 6.4.3., 6.4.5., Uslova početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, kao i tačke 6.1.1. na taj način što je nepravilno primjenio odredbu člana 279. Zakona o obligacionim odnosima i člana 45. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini.

2.      Korisniku dozvole izriče se pismena opomena kao sankcija za utvrđene nepravilnosti i povrede uslova dozvole.

3.      Nalaže se "Elektro-Hercegovini" a.d. Trebinje, dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, da u cilju usklađivanja rada sa uslovima početne dozvole,  preduzme slijedeće radnje:

-          Izvrši formiranje uslužnog centra za krajnje kupce prema uslovima početne dozvole počev od 05.05.2006. godine;

-          Kontinuirano vrši evidentiranje prigovora prema vrsti: prigovori u vezi očitanja, prigovori u vezi obračuna utrošene električne energije, prigovori u vezi kamata, kao i drugih prigovora, počev od 05.04.2006. godine;

-          Donese pravila kojima se reguliše prijem, evidentiranje i rješavanje prigovora krajnjih kupaca u postupku koji će omogućiti krajnjim kupcima da daju svoje komentare, najkasnije tri mjeseca od dana stupanja na snagu opštih uslova;

-          Obezbijedi uslove za blagovremeno izdavanje i dostavljanje ispravnog računa krajnjim kupcima, uključujući i uslove za ispravno funkcionisanje softvera, koji se koristi za ovu namjenu, najkasnije za obračunski period 01.03.2006. do 31.03.2006. god;

-          Izvrši korekcije ispostavljenih pogrešnih računa za januar i februar tekuće godine, najkasnije do 01.05.2006. godine; 

-          Obavijesti krajnje kupce o navedenim neusaglašenostima i preduzetim mjerama za otklanjanje nedostataka, putem sredstava informisanja, najkasnije do  04.04.2006. godine.

4.  Korisnik dozvole je dužan dostaviti Regulatornoj komisiji za električnu energiju Republike Srpske izvještaj u pisanoj formi o blagovremenom izvršenju naloženih radnji iz tačke 3. dispozitiva  ovog rješenja u roku od sedam dana od dana isteka navedenog roka.

     5.  Korisniku dozvole stavlja se na znanje da svako ponovljeno kršenje uslova izdate dozvole, kao i drugih pravila i propisa može rezultirati izricanjem strožije sankcije.

6   Ovo rješenje je konačno.

7.  Dispozitiv ovog rješenja objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srpske", a rješenje sa obrazloženjem na oglasnoj tabli i veb stpanici Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske.

 

 

O b r a z l o ž e nj e

 

Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske (u daljem tekstu: REERS) je dobila informaciju da distributivna preduzeća u Republici Srpskoj nepravilno vrše obračun i fakturisanje utrošene električne energije, kao i obračun kamata tarifnim kupcima. Takođe je u sredstvima javnog informisanja objavljeno da veliki broj građana prigovora na način obračuna utrošene električne energije.

Imajući u vidu podatke koji ukazuju na nepravilnosti obračuna i fakturisanja utrošene električne energije krajnjim kupcima, a na osnovu člana 23. alineja 1. i člana 24. alineja 10. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj: 66/02, 29/03 i 86/03 i 111/04), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske" broj 96/04), REERS je rješenjem broj 01-171/06 od 17.03.2006. godine imenovao tim za sprovođenje vanredne nadzorne provjere, u "Elektro-Hercegovini" a.d. Trebinje, kao korisniku početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom reg. broj 01-1061-04/16/05 izdate Rješenjem broj 01-1061-6/05 od dana 27.12.2005 godine. Provjerom je trebalo utvrditi na koji način se vrši očitavanje i fakturisanje utrošene električne energije, kao i obračun kamata tarifnim kupcima u periodu januar-februar 2006 godine. U skladu sa rješenjem vanredna nadzorna provjera u "Elektro-Hercegovini" a.d. Trebinje je izvršena dana 17.03.2006. godine.

Predmet i cilj provjere je bio neposredno upoznavanje sa prigovorima krajnjih kupaca električne energije, koji se odnose na ispostavljene račune za januar i februar tekuće godine (struktura, tačnost, dostava i naplata računa, uključujući i obračun kamata) i u tom smislu provjera pridržavanja važećih zakona, propisa i uslova početne dozvole za snabdijevanje tarifnih kupaca električnom energijom, a sve u cilju zaštite interesa potrošača električne energije.

Tim za nadzor je utvrdio da ne postoje evidencije o prijemu, obradi i rješavanju prigovora krajnjih kupaca električne energije. Većina prigovora se podnosi usmenim putem, bez evidentiranja od strane korisnika dozvole. Tim je usmeno upoznat da se prigovori odnose na: obračun kamate, prenos salda, iznos tarife, očitanja itd, te da su pogreške u obračunu potrošnje uzrokovane implementacijom novog softvera za obračun i fakturisanje električne energije, koja se vrši u skladu sa aktivnostima na nivou ERS-a koje su imale za cilj uvođenje jedinstvenog programa u svim distributivnim preduzećima unutar mješovitog holdinga. Softverski paket do sada je primijenjen u dva distributivna preduzeća: "Elektrokrajina" i "Elektro-Hercegovina", praktično izradom računa za mjesec januar, uz vrlo kratak vremenski period za testiranje programa. Softverski paket još uvijek nije u potpunosti funkcionalan. Prilikom izrade računa za mjesec januar često se javljao različit iznos za uplatu na obračunskom dijelu računa i na uplatnici. Ovaj problem je riješen prilikom izrade računa za februar, na način da nije iskazan iznos za uplatu na uplatnici.

Konstatovano je da se obračun zatezne kamate vrši po stopi od 1.4067% na mjesečnom nivou, te da je ista kao i 2005. godine, prema Zakonu o visini stope zatezne kamate ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 19/01). U prošloj godini primjenjena je složena konformna metoda, a u 2006. godini linearni metod obračuna zatezne kamate.

Metodom slučajnog uzorka iz prezentirane grupe računa ustanovljeno je sljedeće:

- kamata je obračunata i tamo gdje je evidentno da nema osnova za obračun, jer kupac  redovno i u roku izmiruje svoje obaveze,

- kod kategorije domaćinstva uočena je neusaglašenost kamatnog lista i kartice, datumski i  vrijednosno,

- kod kategorije ostala potrošnja nije bio moguć uvid u kamatni list zbog nefunkcionalnosti softvera.

Međutim sve opisano je način obračuna zateznih kamata, koji je propisan Zakonom o visini stope zatezne kamate ("Službeni glasnik RS" broj 19/01) čijom odredbom člana 2. je propisano da se odredbe ovog zakona primjenjuju na sve slučajeve u kojima zatezna kamata nije regulisana drugim zakonom. Odredbom člana 279. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima („Službeni list SFRJ 29/78, 39/85, 45/89, 57/89 i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obligacionim odnosima („Službeni Glasnik RS 17/93, 3/96, 39/03 i 74/04)  propisano je da "na dospjelu a neisplaćenu ugovornu ili zateznu kamatu, kao i na druga dospjela povremena novčana davanja ne teče zatezna kamata, izuzev kada je to zakonom određeno", a odredbom člana 372. stav 1. propisano je da "potraživanja povremenih davanja koja dospijevaju godišnje ili u kraćim određenim razmacima vremena (povremena potraživanja)" zastarjevaju za tri godine od dospjelosti svakog pojedinog davanja, dok je odredbom člana 378. tačka 1. propisano da zastarjeva za jednu godinu između ostalih i "potraživanje naknade za isporučenu električnu i toplotnu energiju"... "kada je isporuka odnosno usluga izvršena za potrebe domaćinstva". Zakon o obligacionim odnosima (osnovni tekst) se primjenjuje na osnovu odredaba Ustavnog Zakona za provođenje Ustava Republike Srpske „Službeni Glasnik RS“ 21/92)

Uvidom u račune ustanovljeno je da se veliki broj grešaka odnosi na pogrešan iznos prenesenog salda iz prethodne godine. Prema navodima korisnika dozvole problemi su se javljali u sljedećim slučajevima:

-          nemogućnost razdvajanja glavnice duga i obračunate kamate po zaključnom saldu za 2005. godinu,

-          slučaj kada je krajnji kupac imao pozitivan saldo.

Neispravan račun se koriguje putem knjižne obavjesti, koja se dostavlja kupcu zajedno sa računom za mjesec u kojem je nedostatak učinjen.

Konstatovano je da na čitačkoj listi nije naveden datum očitanja brojila. Datum očitanja iskazan na računu je jedinstven za sve korisnike, bez obzira kojeg je datuma očitanje izvršeno.

Konstatovano je kašnjenje u dostavi računa za mjesec januar, što je uzrokovano problemima sa softverom za obračun, kako su istakli predstavnici korisnika dozvole. Korisnik dozvole je obavijestio članove tima da je dostava računa za mjesec februar izvršena blagovremeno, do 10-og u mjesecu, što će biti praksa i ubuduće.

Imajući u vidu utvrđeno i opisano činjenično stanje, kao i činjenicu da je korisnik dozvole jedini snabdjevač električnom energijom na ovom području, da svaki kupac treba biti snabdjeven električnom energijom po razumnim cijenama i razumnim uslovima u sistemu obaveze javne usluge, da mu je ta obaveza propisana članom 40. stav 3. Zakona o električnoj energiji i tačkom 6.5.1. Uslova dozvole, da je članom 45. Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini („Službeni glasnik BiH“ 17/02) propisano da „prodaja energije (električna energija, grijanje, plin i sl.) i vode potrošačima treba biti obračunata na osnovu stvarnih isporuka očitanih na brojilu potrošača“, a da Regulator između ostalog mora da vodi računa i o interesima kupaca, na osnovu člana 23. alineja 1. i 24. alineja 10. Zakona o električnoj energiji odlučeno je kao u tački 1. i 3. dispozitiva ovog rješenja. Provjeru blagovremenog izvršenja naloženih radnji, Regulator će obaviti prilikom redovnog nadzora nad radom korisnika dozvole.

Tačka 2. i 5. dispozitiva ovog rješenja temelji se na odredbi člana 66. stav 1. Zakona o električnoj energiji i člana 38. stav 1. tačka a. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti ("Službenik glasnik Republike Srpske" broj 52/05), a imajući u vidu da je ovo prvi put da je Regulatorna komisija utvrdila da je korisnik dozvole povrijedio uslove dozvole, izrečena sankcija smatra se primerenom.

Na osnovu člana 32. stav 1. i 2. i člana 113. stav 1. Zakona o električnoj energiji,  Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske je odlučila kao u tački 4. dispozitiva ovog rješenja.

Na osnovu člana 29. Zakona o električnoj energiji ovo rješenje je konačno, a objaviće se na osnovu člana 34. istog Zakona

 

Pravna pouka: Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rješenja.

  

 

                                                                                               Predsjednik

Milenko Čokorilo