Skip to Content

Rješenje - "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-172-3/06
Datum: 30.03.2006.

Na osnovu člana 23. alineja 1., člana 24. alineja 10. i člana 66. stav 1. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj 66/02, 29/03 i 86/03 i 111/04), člana 10. alineja 1. i člana 11. alineja 10. Statuta Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'' broj 41/04), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske" broj 96/04) i člana 38. stav 1. tačka a. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti ("Službenik glasnik Republike Srpske" broj 52/05), nakon izvršene vanredne nadzorne provjere u preduzeću "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka,  Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske na 3. vanrednoj sjednici održanoj 30.03.2006. godine donijela je

 

 

R J E Š E Nj E

 

 

1.     Utvrđuje se da je preduzeće "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, kao korisnik početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom načinilo povredu tačke 6.4.1., 6.4.3., 6.4.5., Uslova početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, kao i tačke 6.1.1. na taj način što je nepravilno primjenio  odredbu člana 279. Zakona o obligacionim odnosima i člana 45. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini.

2.      Korisniku dozvole izriče se pismena opomena kao sankcija za utvrđene nepravilnosti i povrede uslova dozvole.

3.      Nalaže se, korisniku dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, da u cilju usklađivanja rada sa uslovima početne dozvole, preduzme slijedeće radnje:

-          Izvrši formiranje uslužnog centra za krajnje kupce prema uslovima početne dozvole najkasnije do 05.05.2006. godine;

-          Kontinuirano vrši evidentiranje prigovora prema vrsti: prigovori u vezi očitanja, prigovori u vezi obračuna utrošene električne energije, prigovori u vezi kamata, kao i drugih prigovora, počev od 05.04.2006. godine;

-          Donese pravila kojima se reguliše prijem, evidentiranje i rješavanje prigovora krajnjih kupaca u postupku koji će omogućiti krajnjim kupcima da daju svoje komentare, najkasnije tri mjeseca od dana stupanja na snagu opštih uslova;

-          Obezbijedi uslove za blagovremeno izdavanje i dostavljanje ispravnog računa krajnjim kupcima, uključujući i uslove za ispravno funkcionisanje softvera koji se koristi za ovu namjenu, najkasnije za obračunski period 01.03.2006. do 31.03.2006. godine;

-          Izvrši korekcije ispostavljenih pogrešnih računa za januar i februar tekuće godine, najkasnije do 01.05.2006. godine; 

-          Obavijesti krajnje kupce o navedenim neusaglašenostima i preduzetim mjerama za otklanjanje nedostataka, putem sredstava informisanja, najkasnije do  04.04.2006. godine;

4.  Korisnik dozvole je dužan dostaviti Regulatornoj komisiji za električnu energiju Republike Srpske izvještaj u pisanoj formi o blagovremenom izvršenju naloženih radnji iz tačke 3. dispozitiva ovog rješenja u roku od sedam dana od dana isteka zadatog roka.

5.  Korisniku dozvole se stavlja na znanje da svako ponovljeno kršenje uslova izdate dozvole, kao i drugih pravila i propisa može rezultirati izricanjem strožije sankcije.

6.  Ovo rješenje je konačno.

7.  Dispozitiv ovog rješenja objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srpske", a rješenje sa obrazloženjem na oglasnoj tabli i veb stranici Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske.

 

 

O b r a z l o ž e nj e

 

Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske (u daljem tekstu: REERS) je dobila informaciju da distributivna preduzeća u Republici Srpskoj nepravilno vrše obračun i fakturisanje utrošene električne energije, kao i obračun kamata tarifnim kupcima. Takođe je u sredstvima javnog informisanja objavljeno da veliki broj građana prigovora na način obračuna utrošene električne energije.

Imajući u vidu podatke koji ukazuju na nepravilnosti obračuna i fakturisanja utrošene električne energije krajnjim kupcima, a na osnovu člana 23. alineja 1. i člana 24. alineja 10. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj: 66/02, 29/03 i 86/03 i 111/04), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske" broj 96/04), REERS je rješenjem broj 01-172/06 od 17.03.2006. godine imenovao tim za sprovođenje vanredne nadzorne provjere, u "Elektrokrajini" a.d. Banja Luka, kao korisniku početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom reg. broj 01-1059-04/17/05 izdate Rješenjem broj 01-1059-8/05 od dana 27.12.2005 godine. Provjerom je trebalo utvrditi na koji način se vrši očitavanje i fakturisanje utrošene električne energije, kao i obračun kamata tarifnim kupcima u periodu januar-februar 2006 godine. U skladu sa rješenjem vanredna nadzorna provjera u "Elektrokrajini" a.d. Banja Luka je izvršena 21. i 22.03.2006. godine.

Predmet i cilj provjere je bio neposredno upoznavanje sa prigovorima krajnjih kupaca električne energije, koji se odnose na ispostavljene račune za januar i februar tekuće godine (struktura, tačnost, dostava i naplata računa, uključujući i obračun kamata) i u tom smislu provjera pridržavanja važećih zakona, propisa i uslova početne dozvole za snabdijevanje tarifnih kupaca električnom energijom, a sve u cilju zaštite interesa potrošača električne energije.

Nakon provjere utvrđeno je da je softverski paket za obračun utrošene električne energije koji je izradila firma "LANACO" Banja Luka, prvi put primijenjen, bez prethodnog testiranja, prilikom izrade računa za mjesec januar 2006. godine. Implementacija je izvršena sa zakašnjenjem, ako se uzme u obzir dopis Ministarstva privrede, energetike i razvoja broj 05-312-950/05 od 18.08.2005. godine kojim se preporučuje preduzećima iz sistema Elektroprivrede RS da izvrše nabavku softvera, koji će biti prilagođen zahtjevima, koji se javljaju zbog primjene PDV-a. Istim dopisom se preporučuje da Elektroprivreda RS formira zajedničku Komisiju koja će pristupiti izradi projektnog zadatka i pratiti realizaciju svih aktivnosti i sam izbor najpovoljnijeg ponuđača. Uvažavajući sve činjenice koje su ustanovljene tokom vršenja nadzorne provjere preduzeća "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje dana 17.03.2006. godine i preduzeća "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka dana 21.03.2006. godine, zaključeno je da preporučene aktivnosti nisu čak ni djelimično provedene. Uvidom u dokumentaciju, koja se odnosi na regulisanje odnosa sa firmom "LANACO" Banja Luka, ustanovljeno je da postoje ugovori o održavanju postojećeg softvera do 31.12.2005. godine. Izrada i održavanje novog softverskog paketa nisu regulisani ugovorom u pismenoj formi, koji bi korisniku dozvole obezbijedio sigurnost. Nije dobijeno obrazloženje zbog čega nije zaključen odgovarajući ugovor.

S obzirom na vrijeme kada je otpočela implementacija softvera, te činjenicu da je sa početkom 2006. godine otpočela primjena PDV-a, izmijenjen je način obračuna kamate za neblagovremeno plaćanje, te potrebe usklađivanja načina obračuna i fakturisanja sa "Korisničkim zahtevima podrške primeni Zakona o PDV-u u akcionarskim društvima Elektroprivrede Republike Srpske" konsultanta firme "Deloitte", prilikom čega je konstatovano da je implementacija izvršena u najkraćem mogućem roku i sa kvalitetom koji se mogao osigurati u početnom periodu. Navedenu konstataciju potvrđuje činjenica da je uvidom u prigovore krajnjih kupaca ustanovljeno da se većina problema javljala zbog pogrešnog očitanja, unosa podataka ili preuzimanja podataka iz stare baze. Problemi kod implementacije softvera su se javili kod obračuna kamata, zbog činjenice da nisu raspolagali mehanizmom za precizno razdvajanje glavnice duga i kamate zaključno sa 31.12.2005. godine, tako da je neopravdano dolazilo do pripisivanja kamate glavnom dugu i na taj način do obračuna kamate na ukupan dug, što je nedopustivo prema odredbi člana 279. Zakona o obligacionim odnosima. Ustanovljeno je i da faktura izdata za mjesec januar nije strukturisana na način koji bi bio razumljiv prosječnom potrošaču. Određene korekcije su izvršene prilikom obračuna za mjesec februar.

Značajan broj prigovora krajnjih kupaca odnosio se na tačnost dostavljenih računa. Ovaj problem je naročito bio izražen tokom februara, a nakon dostave računa za mjesec januar 2006. godine. Prema navodima korisnika dozvole, postojao je značajan broj "prečitanih" potrošača, međutim zbog nepostojanja odgovarajuće evidencije, korisnik dozvole nije bio u mogućnosti dostaviti tačan podatak o broju takvih potrošača. 

Obračun kamate za mjesec januar izvršen je prostom konformnom metodom, a za mjesec februar linearnom metodom. Način obračuna kamate je izmijenjen u skladu sa dopisom broj 03-139-1/06 od 17.01.2006. godine dostavljenog od strane Elektroprivrede RS. Zbog datuma kada je dostavljena dodatna preporuka, nije bilo moguće prilagoditi softver tako da obračun kamate za mjesec januar bude izvršen linearnom metodom, prema izjavama predstavnika korisnika dozvole.

Obračun kamate za krajnje kupce iz kategorije domaćinstva vrši se za tekući mjesec, dok se obračun za ostalu potrošnju vrši mjesec unazad, što na računu nije naznačeno. Razlika u vremenu obračuna kamate za ostalu potrošnju je obrazložena od strane korisnika dozvole očekivanom potrebom za usklađivanjem osnovice sa rastom cijena na malo, u skladu sa Zakonom o visini stope zatezne kamate.

Preduzeće do sada nije vršilo korekciju osnovice za obračun kamate za rast cijena na malo, razlog je nedefinisanost metoda koji se koristi za korekciju osnovice. Firma "LANACO" je od ministarstva finansija zahtijevala tumačenje navedenog zakona, na osnovu čega je Ministarstvo dostavilo mišljenje dopisom broj 04-05-7267/05 od 05.12.205. godine, gdje se navodi da bi trebalo primijeniti konformni metod. Međutim, Ministarstvo je uputilo podnosioca zahtjeva na zakonodavca, Narodnu skupštinu RS, kao jedinog autentičnog tumača zakona.  

Prema izjavama predstavnika korisnika dozvole, prilikom prenosa salda iz prethodne godine nije bilo moguće izvršiti razdvajanje glavnice duga od obračunatih kamata. Zbog toga je u periodu januar-februar praktično izvršen obračun kamate na kamatu. 

Međutim sve opisano je način obračuna zateznih kamata, koji je propisan Zakonom o visini stope zatezne kamate ("Službeni glasnik RS" broj 19/01) čijom odredbom člana 2. je propisano da se odredbe ovog zakona primjenjuju na sve slučajeve u kojima zatezna kamata nije regulisana drugim zakonom. Odredbom člana 279. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima („Službeni list SFRJ 29/78, 39/85, 45/89, 57/89 i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obligacionim odnosima („Službeni Glasnik RS 17/93, 3/96, 39/03 i 74/04)  propisano je da "na dospjelu a neisplaćenu ugovornu ili zateznu kamatu, kao i na druga dospjela povremena novčana davanja ne teče zatezna kamata, izuzev kada je to zakonom određeno", a odredbom člana 372. stav 1. propisano je da "potraživanja povremenih davanja koja dospijevaju godišnje ili u kraćim određenim razmacima vremena (povremena potraživanja)" zastarjevaju za tri godine od dospjelosti svakog pojedinog davanja, dok je odredbom člana 378. tačka 1. propisano da zastarjeva za jednu godinu između ostalih i "potraživanje naknade za isporučenu električnu i toplotnu energiju"... "kada je isporuka odnosno usluga izvršena za potrebe domaćinstva". Zakon o obligacionim odnosima (osnovni tekst) se primjenjuje na osnovu odredaba Ustavnog Zakona za provođenje Ustava Republike Srpske „Službeni Glasnik RS“ 21/92).

Preduzeće je do avgusta 2005. godine vršilo obračun pozitivne kamate na preplaćena sredstva, po stopi od 0,17% na mjesečnom nivou. Korisnik dozvole nije predvidio obračun pozitivne kamate u 2006. godini.

Dostava računa za  mjesec januar izvršena je sa zakašnjenjem. Obračun za kupce, prema navodima predstavnika firme "LANACO" iz kategorije domaćinstva je završen do 10.02, a izrada računa do 13.02. Predstavnici korisnika dozvole su naveli da je izrada računa za kategoriju domaćinstva trajala do 18.02, uz uvažavanje činjenice da je došlo do kašnjenja prilikom dostave računa korisnicima, te su računi pojedinim korisnicima dostavljeni nakon roka navedenog za plaćanje na računu, što je nedopustivo, da u ovakvim okolnostima i rokovima, datum dospjeća na računu bude 20.02.

U dosadašnjoj praksi datum očitanja naveden na računu nije se podudarao sa stvarnim datumom očitanja. Obračun utrošene električne energije za kupce kod kojih nije bilo moguće izvršiti očitanje brojila iz različitih razloga (npr. brojilo unutar objekta) izvršeno je na osnovu zabilješke očitača. Ukoliko je procjena da se objekat koristi, putem ostavljenog obavještenja na propisanom obrascu od kupca se zahtijeva dostavljanje stanja brojila; ukoliko kupac dostavi stanje brojila blagovremeno, potrošnja se obračunava na osnovu stvarnog stanja, u suprotnom,  potrošnja se obračunava procjenom koja je bazirana na potrošnji iz prethodnog perioda. Ukoliko je procjena da se objekat ne koristi, očitač ponavlja stanje brojila iz prethodnog perioda.

Period očitanja za mjesec januar 2006. godine je bio kraći od jednog mjeseca, zbog pomjeranja rokova za očitanje kako bi se ispoštovali zahtjevi koji se javljaju promjenom poreskog sistema, čime je procenat distributivnih gubitaka električne energije značajno uvećan, prema izjavi predstavnika korisnika dozvole.

Prilikom interne kontrole, koju je proveo korisnik dozvole, utvrđen je pogrešan obračun uzrokovan pogrešnim unosom mjerne konstante i pogrešnim utvrđivanjem obračunske snage na niskom naponu.

Na osnovu manjeg broja prigovora od strane krajnjih kupaca koji su se ticali pogrešno obračunate mjerne konstante, izvršena je kontrola konstante od strane korisnika dozvole za ostale krajnje kupce, pri čemu je utvrđen pogrešan prenos podataka iz stare baze u 80 slučajeva. Prema izjavama prisutnih predstavnika korisnika dozvole, uočeni nedostatak je korigovan u bazi podataka, izvršena je korekcija putem knjižne obavijesti i ista je dostavljena kupcu na uvid uz februarski račun. Od strane korisnika dozvole uočena je nepravilnost utvrđivanja obračunske snage kod krajnjih kupaca čija je potrošnja bila 200, 400, 600, 800 ili 1000 kWh, pri čemu softver nije utvrđivao obračunsku snagu po navedenim tarifnim jedinicama, nego u fiksnom iznosu od 5 kW. Ova nepravilnost će se korigovati putem knjižne obavjesti, koja će biti dostavljena kupcu uz martovski račun, prema izjavi predstavnika korisnika dozvole.

Izvršen je uvid u tipske primjere prigovora krajnjih kupaca i to:

1.      Pogrešan račun iz 2005. godine, prigovor dostavljen u 2006. godini.

2.      Nejasan izgled računa, prigovor na iznos na uplatnici.

3.      Prenos salda iz prethodne godine i primjer obračuna po složenoj konformnoj metodi, nerazdvajanje osnovice duga i kamate.

4.      Primjer obračuna po prostoj konformnoj metodi.

5.      Greška u obračunu zbog pogrešnog unosa obračunske konstante.

6.      Neispostavljanje računa, očitanje redovno izvršeno, ali račun greškom nije izrađen,

7.      Obračun kamate ostala potrošnja,

8.      Prečitanje iz kategorije ostala potrošnja.

Prilikom nadzora, članovi tima su se korištenjem metode slučajnog uzorka informisali o razlozima za podnošenje prigovora, neposredno u sali za prijem prigovora. Slučajnim uzorkom izuzeto je 10 prigovora, od kojih je 50% neosnovano.

Utvrđeno je da korisnik dozvole postupa po primljenim prigovorima, da se vrše neophodne korekcije u najkraćem vremenskom periodu.

Iako je korisnik dozvole reagovao na povećani broj prigovora otvaranjem dvije dodatne šalter službe, uz dvije postojeće, ne postoji sistematičnost u evidentiranju prigovora krajnjih kupaca. Većina prigovora se podnosi usmenim putem, bez evidentiranja od strane korisnika dozvole.

Prigovori se ne evidentiraju na način koji bi omogućio uvid u obim, vrstu i učestalost reklamacija za pojedine kategorije potrošnje, a i sledljivost od podnošenja prigovora do rješenja po istom od strane korisnika dozvole.

Od strane korisnika dozvole na vidnom mjestu su istaknuta dva dokumenta sa odgovorima na najčešće postavljana pitanja.

Iako su predstavnici korisnika dozvole izjavili da su se obraćali javnosti direktno putem medija i putem saopštenja za javnost, konstatovano je da kupci nisu bili blagovremeno, odnosno unaprijed i u dovoljnoj mjeri informisani o izmjenama koje su izvršene, usljed čega je dodatno povećan broj prigovora.

Imajući u vidu utvrđeno i opisano činjenično stanje, kao i činjenicu da je korisnik dozvole jedini snabdjevač električnom energijom na ovom području, da svaki kupac treba biti snabdjeven električnom energijom po razumnim cijenama i razumnim uslovima u sistemu obaveze javne usluge, da mu je ta obaveza propisana članom 40. stav 3. Zakona o električnoj energiji i tačkom 6.5.1. Uslova dozvole, da je članom 45. Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini („Službeni glasnik BiH“ 17/02) propisano da „prodaja energije (električna energija, grijanje, plin i sl.) i vode potrošačima treba biti obračunata na osnovu stvarnih isporuka očitanih na brojilu potrošača“, a da Regulator između ostalog mora da vodi računa i o interesima kupaca, na osnovu člana 23. alineja 1. i 24. alineja 10. Zakona o električnoj energiji odlučeno je kao u tački 1. i 3. dispozitiva ovog rješenja. Provjeru blagovremenog izvršenja naloženih radnji, Regulator će obaviti prilikom redovnog nadzora nad radom korisnika dozvole.

 

Tačka 2. i 5. dispozitiva ovog rješenja temelji se na odredbi člana 66. stav 1. Zakona o električnoj energiji i člana 38. stav 1. tačka a. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti ("Službenik glasnik Republike Srpske" broj 52/05), a imajući u vidu da je ovo prvi put da je Regulatorna komisija utvrdila da je korisnik dozvole povrijedio uslove dozvole, izrečena sankcija smatra se primerenom.

Na osnovu člana 32. stav 1. i 2. i člana 113. stav 1. Zakona o električnoj energiji, Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske je odlučila kao u tački 4. dispozitiva ovog rješenja.

Na osnovu člana 29. Zakona o električnoj energiji ovo rješenje je konačno, a objaviće se na osnovu člana 34. istog Zakona i člana 20. Statuta.

 

Pravna pouka: Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rješenja.

 

 

 

 

                                                                                               Predsjednik

                                                                                            Milenko Čokorilo