Skip to Content

Rješenje spora: Stanojević Stanimir, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-328-9/17/R-63-271
Datum: 07.12.2017. 

Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 01/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Stanojević Stanimira iz Banje Luke, zastupanog po punomoćniku Ivetić P. Svetozaru, advokatu iz Banje Luke, protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj 120024400, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 63. redovnoj sjednici, održanoj 07.12. 2017. godine, u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NJ E 

1. ODBIJA SE zahtjev Stanojević Stanimira iz Banje Luke, u vezi sa osporavanjem osnova za obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj 120024400, na adresi Krupa na Vrbasu-Centar, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Stanojević Stanimir iz Banje Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), po svom punomoćniku, pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog Holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje, ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), kojim osporava obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj 120024400, na adresi Krupa na Vrbasu-centar, u Banjoj Luci. Podnosilac zahtjeva negira postojanje neovlašćene potrošnje, a kao razloge navodi da se radi o vikend kući u kojoj veoma malo boravi, te da je u zapisniku pripadnika policije od 7. aprila 2017. godine konstatovano da nema neovlašćene potrošnje jer je sporno sijalično mjesto povezano na mjerni uređaj. S obzirom da smatra da je pogrešno utvrđeno činjenično stanje za obračun neovlašćeno utrošene električne energije u iznosu od 1.703,23 KM, podnosilac traži od Regulatorne komisije poništenje odnosno otpis duga po obračunu neovlašćeno utrošene električne energije na njegovom mjernom mjestu.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je, dana 18.09.2017. godine, dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog, navedeno da se prigovor podnosioca odnosi na obračun neovlašćeno utrošene električne energije na mjernom mjestu ED broj 120024400 u iznosu od 1.703,23 KM zbog samovoljnog priključenja na elektrodistributivnu mrežu, bez mjerenja, za potrebe vanjske rasvjete objekta podnodioca. Protivna strana dalje navodi da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstva'', TG-1, na mjernom mjestu ED broj 120024400, na adresi Krupa na Vrbasu-Centar. Mjerno mjesto podnosioca nije očitavano redovno jer se do 07.04.2017. godine nalazilo unutar objekta. Dana 06.04.2017. godine, na osnovu Naloga za rad broj 25754/4974577 izvršena je kontrola mjernog mjesta-direktno mjerenje kojom prilikom je sačinjen Zapisnik broj 001/002801 o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije. U ovom zapisniku radnici protivne strane su konstatovali da je prekinut glavni vod i priključena rasvjeta na stub sa ugrađenim vremenskim relejem bez mjerenja, da je mjerno mjesto nedostupno, jer je zaključana kapija, te da je o ovome obaviješten MUP Policijska stanica Krupa na Vrbasu, ali niko nije izašao na lice mjesta. Pored toga navedeno je da je glavni vod presjeka 4 mm2, Cu, i da je sijalica napojena SKS 16 mm2 Al, snage 125 W. Dana 07.04.2017. godine kontrolori su ponovo izašli na lice mjesta i sačinili Zapisnik broj 001/0018206 o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta, a na osnovu Naloga broj 4985817 izvršili su zamjenu brojila zbog izmještanja brojila na stub i sačinili Potvrdu o zamjeni brojila na kojoj su upisani podaci o skinutom i postavljenom brojilu. U navedenom zapisniku radnici protivne strane su konstatovali da podnosilac zahtjeva nije prisustvovao kontroli mjernog mjesta od 06.04.2017. godine zbog čega nije vršen uviđaj od strane policije. Dana 07.04.2017. godine izlaskom na teren uz prisustvo policije i podnosioca zahtjeva primijećeno je "diranje" izolacije na glavnom vodu i novi kabal koji izlazi iz objekta, te konstatovano da je prilikom uključenja električne energije sijalica napojena novim kablom iz kuće koji ide preko mjerenja. Navedeni zapisnik nije potpisao podnosilac jer se ne slaže sa konstatacijama u njemu.
Na osnovu Zapisnika broj 001/002801 o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije od 06.04.2017. godine, protivna strana je, dana 25.04.2017. godine, sačinila obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju u iznosu od 1.703,23 KM koji je istog dana uputila podnosiocu. Protivna strana potom detaljno pojašnjava način na koji je, primjenom odredbi člana 89.-92. Opštih uslova, izvršila obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju za period od godinu dana. Nakon toga, podnosilac zahtjeva je osporio obračun neovlašćene potrošnje putem prigovora od 18.05.2017. godine, navodeći da on nije vršio neovlašćenu potrošnju. Dana 31.05.2017. godine, nakon razmatranja navoda iz prigovora, protivna strana je sačinila odogovor kojim se prigovor odbija kao neosnovan. Na ovom mjernom mjestu nije obustavljena isporuka električne energije, jer podnosilac zahtjeva nije dozvolio pristup mjernom mjestu. Podnosilac nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlašćene potrošnje.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je, na 61. redovnoj sjednici, održanoj dana 07. 11.2017. godine, u Trebinju, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana od dana prijema dostave komentare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku punomoćnik podnosioca zahtjeva je dostavio komentare na zaključak i nacrt rješenja u kojima je naveo da se protivi rješavanju spora u skraćenom postupku jer mu nije omogućeno da iznese sve relevantne činjenice. Takođe, nije saglasan sa utvrđenim nacrtom rješenja i ističe da ovlašteni predstavnici protivne strane nisu pravilno izvršili kontrolu mjernog mjesta, jer kontroli nije prisustvovao podnosilac i ista je izvršena bez ulaska u objekat gdje se nalazilo brojilo. Još jednom je ponovljen navod iz zahtjeva da je u zapisniku pripadnika policije od 7. aprila 2017. godine konstatovano da nema neovlašćene potrošnje, jer je sporno sijalično mjesto povezano na mjerni uređaj. Imajući u vidu navedene komentare na nacrt rješenja, punomoćnik podnosioca zahtjeva predlaže da Regulatorna komisija donese odluku kojom će se obustaviti sve radnje protivne strane na prinudnoj naplati iznosa koji mu je fakturisan po osnovu neovlašćene potrošnje. 
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: zahtjev podnosioca od 23.06.2017. godine, zahtjev za izjašnjenje protivne strane od 08.08.2017. godine, izjašnjenje protivne strane od 18.09.2017. godine, punomoć za advokata, zapisnik broj 001/0018206 o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta, nalog broj 4985817 za zamjenu brojila zbog izmještanja brojila na stub, potvrdu o zamjeni brojila na kojoj su upisani podaci o skinutom i postavljenom brojilu, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije broj 001/002801 od 06.04.2017. godine, obračun neovlašćeno utrošene električne energije broj 001-04/17-KnV u iznosu od 1. 703,23 KM, dostavu obračuna o neovlašćeno utrošenoj električnoj energiji broj 5497/17 od 25.04.2017. godine, račun za april mjesec 2017. godine, reklamaciju za ispravku obračuna neovlašćene potrošnje - prigovor od 18.05.2017. godine, odgovor na prigovor od 31.05.2017. godine, čitačke liste, energetsku i finansijsku karticu, finansijsku karticu sa razdvojenim saldom energije i kamate, Obavještenje o isključenju od 25.05.2017. godine, te Zapisnik o onemogućavanju pristupa mjernim uređajima i električnim instalacijama od 14.06.2017. godine.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice: 
- u evidencijama protivne strane na mjernom mjestu ED broj 120024400, na adresi Krupa na Vrbasu-Centar u Banjoj Luci, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje 0,4 kV – "Domaćinstva", registrovan je podnosilac zahtjeva;
- mjerno mjesto podnosioca nije očitavano redovno jer se do 07.04.2017. godine nalazilo unutar objekta; 
- dana 06.04.2017. godine, na osnovu Naloga za rad broj 25754/4974577 izvršena je kontrola mjernog mjesta-direktno mjerenje kojom prilikom je sačinjen Zapisnik broj 001/002801 o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije;, u kome su radnici protivne strane konstatovali da je prekinut glavni vod i priključena rasvjeta na stub sa ugrađenim vremenskim relejem, da je mjerno mjesto nedostupno, jer je zaključana kapija, te da je o ovome obaviješten MUP - Policijska stanica Krupa na Vrbasu. Pored toga navedeno je da je glavni vod presjeka 4 mm2, Cu, i da je sijalica napojena SKS 16 mm2 Al, snage 125 W; 
- Zapisnikom broj 001/002801 je, takođe, konstatovano da je tom prilikom izvršena privremena obustava isporuke električne energije zbog neovlaštene potrošnje i da je potrebno dovesti u ispravno stanje priključak i mjerno mjesto, odnosno uspostaviti napajanje rasvjete preko brojila, kako bi se otklonio razlog za privremenu obustavu isporuke električne energije.
- dana 07.04.2017. godine prilikom ponovnog izlaska na lice mjesta uz prisustvo policije i podnosioca zahtjeva, sačinjen je zapisnik broj 001/0018206 o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta u kome je navedeno da je primijećeno "diranje" izolacije na glavnom vodu i novi kabal koji izlazi iz objekta, te je konstatovano da je prilikom uključenja električne energije sijalica napojena novim kablom iz kuće koji ide preko mjerenja. Navedeni zapisnik nije potpisao podnosilac, jer se ne slaže sa konstatacijama u njemu.
- protivna strana je dana 25.04.2017. godine sačinila obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju u iznosu od 1. 703,23 KM;
- nije obustavljena isporuka električne energije jer podnosilac zahtjeva nije dozvolio pristup mjernom mjestu;
- podnosilac nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlašćene potrošnje.
Na osnovu navedenih činjenica, neosporno je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva izvršio neovlašćene radnje na mjernom mjestu koje su otkrivene kontrolnim pregledom radnika protivne strane dana 06.04.2017. godine. Kontrolnim pregledom je utvrđeno da je prekinut glavni vod i priključena rasvjeta na stub sa ugrađenim vremenskim relejem, da je mjerno mjesto nedostupno, jer je zaključana kapija, te da je o ovome obaviješten MUP - Policijska stanica Krupa na Vrbasu. Pored toga navedeno je da je glavni vod presjeka 4 mm2, Cu, i da je sijalica napojena SKS 16 mm2 Al, snage 125 W. Neovlašćena potrošnja je izvedena u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanju električnom energijom – Prečišćeni tekst (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) – daljem tekstu: Opšti uslovi) – potrošnja bez mjernih uređaja ili mimo njih, budući da je na ovakav način omogućeno da se preko ovog kabla troši električna energija bez njenog registrovanja na postojećem mjernom uređaju. Činjenicu o preduzimanju neovlašćenih radnji na ovom mjernom mjestu potvrđuje i zatečeno stanje utvrđeno prilikom ponovnog izlaska na navedeno mjerno mjesto dana 07.04.2017. godine. Prilikom ponovnog izlaska na lice mjesta uz prisustvo policije i podnosioca zahtjeva, dana 07.04.2017. godine sačinjen je zapisnik broj 001/0018206 o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta u kome je navedeno da je primijećeno oštećenje izolacije ("diranje" kako je zapisnički konstatovano) na glavnom vodu, kao i novi kabal koji izlazi iz objekta, te je konstatovano da je prilikom uključenja električne energije sijalica napojena novim kablom iz kuće koji ide preko mjerenja. Upravo činjenica da je prilikom dvije navedene kontrole zatečeno različito stanje na mjernom mjestu podnosioca, potvrđuje činjenicu o preduzimanju nedozvoljenih radnji na mjernom mjestu, te se u tom smislu nisu mogli prihvatiti komentari podnosica zahtjeva.
U pogledu načina na koji je izvršen obračun neovlašćene potrošnje, utvrđeno je da je isti pravilno sačinjen, odnosno da je sačinjen u skladu sa odredbama Opštih uslova. S obzirom da se radi o vidu neovlašćene potrošnje iz odredbe člana 89. stav 1. tačka v) Opštih uslova, obračunska snaga je utvrđena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a) podtačka 2. Opštih uslova, odnosno kao proizvod dozvoljenog strujnog opterećenja provodnika preko kojeg je izvršena neovlašćena potrošnja i nominalnog napona. Količina neovlašćeno utrošene električne energije je primjenom odredbe člana 91. stav 2. tačka v) podtačka 1 i 2. Opštih uslova utvrđena kao proizvod obračunske snage, broja dana u mjesecu i broja časova dnevno, odnosno po četiri časa dnevno jer podnosilac ne koristi električnu energiju za grijanje. Na ovako utvrđenu količinu električne energije primijenjene su cijene definisane članom 92. stav 2. tačka a) Opštih uslova, odnosno za prvu tarifnu grupu kategorija potrošnje ''Domaćinstvo''. 
Protivna strana je, na osnovu odredbe člana 90. stav 1. Opštih uslova, utvrdila period za obračun neovlašćene potrošnje za godinu dana unazad od dana kada je zapisnički utvrđeno postojanje neovlašćene potrošnje, jer se ne može utvrditi početak neovlašćenih radnji na ovom mjernom mjestu.
Dakle, u ovom slučaju je nesumnjivo utvrđeno da je postojala neovlašćena potrošnja, pa se pod tavim uslovima preuzimanja energije, odnosno kada električna energija nije pravilno izmjerena, količina preuzete elekrične energije može utvrditi samo na osnovu propisa. Zbog toga se nisu mogli uvažiti navodi iz podneska, da se u kući vrlo malo boravilo, jer takve okolnosti ne utiču na primjenu propisa o utvrđivanju količine neovlašćeno preuzete električne energije, pa nije bilo potrebe da se te okolnosti posebno dokazuju i utvrđuju. 
Za osporavanje obračuna neovlaštene potrošnje električne energije nije relevantna činjenica, koje lice je odgovorno za preduzimanje neovlašćenih radnji na mjernom mjestu i priključku, niti se ta odgovornost utvrđuje u ovom postupku. Odgovornost za preduzimanje neovlaštenih radnji na mjernom mjestu se utvrđuje u krivičnom postupku pred nadležnim sudom, budući da se radnjama kojima je omogućeno preuzimanje električne energije sa elektrodistributivne mreže bez elektroenergetske saglasnosti, stiču obilježja posebnog krivičnog djela, koje se goni po službenoj dužnosti. Ovu odgovornost treba razlikovati od odgovornosti za plaćanje preuzete elektične energije, koja je utvrđena obračunom neovlašteno preuzete električne energije, u skladu sa propisima, te se nisu mogli prihvatiti kao relevantni navodi iz zahtjeva da krajnji kupac nije preduzimao radnje na neovlaštenom priključenju na elektrodistributivnu mrežu. Obračun neovlašteno utrošene električne energije se sačinjava u skladu sa naprijed navedenim odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Odredbom člana 74. Zakona o električnoj energiji utvrđeno je šta je predmet regulisanja Opštih uslova, odnosno taksativno je utvrđeno koji odnosi treba da se urede Opštim uslovima. Između ostalog, odredbom člana 74. tačka 12. Zakona o električnoj energiji jasno je propisano da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašteno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate neovlašteno utrošene električne energije. Za utvrđivanje obaveze plaćanja iznosa neovlašćeno preuzete električne energije u skladu sa navedenim odredbama Opštih uslova je relevantna činjenica, da je električna energija neovlašteno preuzimana sa elektrodistributivne mreže, u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlašteno preuzete električne energije. Obračunom neovlašteno preuzete električne energije se, u stvari, utvrđuje količina električne energije u skladu sa propisima. 
Punomoćnik podnosioca zahtjeva, u komentarima, neosnovano navodi da mu nije omogućeno da iznese sve relevantne činjenice te da je neopravdano vođen skraćeni postupak po njegovom zahtjevu, budući da je skraćeni postupak u ovoj upravnoj stvari proveden u skladu sa odredbama člana 71. – 73. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi. Stranke su, kao što je konstatovano, pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se moglo pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka, što je osnovni razlog za sprovođenje skraćenog postupaka, utvrđen odredbom člana 71. tačka a. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi. Pod potpunim činjeničnim stanjem se podrazumijeva skup pravno relevantnih činjenica za odlučivanje, a u ovom slučaju su pravno relevantne činjenice nesumnjivo utvrđene, kako je to niže obrazloženo. Takođe, nije se mogao prihvatiti navod podnosioca da ga je protivna strana neosnovano zadužila za obračun naknade neovlašćeno utrošene električne energije iz razloga što se navedeni obračun ne vrši po osnovu subjektivne, individualne odgovornosti, već na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog kontrolnim pregledom mjernog mjesta. Naime, svaki zapisnik sačinjen od strane radnika protivne strane predstavlja službenu ispravu sastavljenu u postupku vršenja javnih ovlaštenja povjerenih na osnovu zakonskih odredbi. Podnosilac je u komentarima, uglavnom, ponovio navode iz zahtjeva tako da u osnovi u komentarima se ne iznose nove činjenice i dokazi na kojima bi se zasnivala drugačija odluka u ovom sporu.
Imajući u vidu naprijed navedeno utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašćene potrošnje u ukupnom iznosu od 1. 703,23 KM neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja. 
Podnosilac je u okviru podnesenog zahtjeva i komentara istakao i zahtjev za naknadu troškova postupka koji se odnose na naknadu troškova sastavljanja zahtjeva za rješavanje spora u iznosu od 400,00 KM uvećano za iznos od 400,00 KM na ime sastavljanja komentara. Međutim, u ovom postupku ovakvi troškovi nisu bili nužni i opravdani u smislu odredbe člana 103. stav 3. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 13/02, 87/07 i 50/10). Na osnovu odredbe člana 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku, kojom je propisano da svaka stranaka po pravilu snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u postupku, kao i na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, kojom je propisano da o troškovima postupka rješavanja sporova odlučuje Regulatorna komisija, odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku, kao u tački 2. dispozitiva ovoga rješenja.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: 
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. 

Predsjednik 
Vladislav Vladičić